Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
PSvanLot schreef:Laat ik wat leuker nieuws brengen. Mijn demente buurtbewoner die 2 weken geleden besmet is geraakt met corona maakt het goed. Hij heeft een milde vorm en is gelukkig niet opgenomen geweest in het ziekenhuis!
Joman schreef:PSvanLot schreef:Laat ik wat leuker nieuws brengen. Mijn demente buurtbewoner die 2 weken geleden besmet is geraakt met corona maakt het goed. Hij heeft een milde vorm en is gelukkig niet opgenomen geweest in het ziekenhuis!
Wat een geweldig nieuws!!
Hoe zou het toch kunnen dat sommigen met kwaaltjes of op leeftijd (107!!) er zo goed vanaf komen en anderen, die relatief jong zijn, soms zo hard worden getroffen... Ik ben echt benieuwd naar een studie die dat hopelijk nog ooit gaat uitwijzen!
PSvanLot schreef:Ik hoor net op de radio dat het via Bluetooth gaat werken? Of begrijp ik dat verkeerd?
Dan ben ik zo klaar met mijn telefoon als ik heel de dag Bluetooth aan heb haha
SusanH schreef:Ik weet niet of mijn zenuwen bestand zijn tegen zo'n app. Ik denk dat ik me bij iedere melding kapot schrik. Het kan een deel van de oplossing zijn maar ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden. Het werkt imo alleen als er ook op zeer uitgebreide schaal getest wordt. En dan nog, dan kun je besmette personen toch isoleren? Of denk ik nu te simpel?
Marie_Anne schreef:SusanH schreef:Ik weet niet of mijn zenuwen bestand zijn tegen zo'n app. Ik denk dat ik me bij iedere melding kapot schrik. Het kan een deel van de oplossing zijn maar ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden. Het werkt imo alleen als er ook op zeer uitgebreide schaal getest wordt. En dan nog, dan kun je besmette personen toch isoleren? Of denk ik nu te simpel?
Het gaat om de mensen die in contact geweest zijn met besmette personen, die moeten ook in quarantaine. Nu doet de GGD dat contactonderzoek, maar nu het aantal testen langzaam flink opgevoerd wordt, kunnen zij dat niet meer aan. Daar is dit dan een vervanging voor.
PSvanLot schreef:Marie_Anne schreef:
Het gaat om de mensen die in contact geweest zijn met besmette personen, die moeten ook in quarantaine. Nu doet de GGD dat contactonderzoek, maar nu het aantal testen langzaam flink opgevoerd wordt, kunnen zij dat niet meer aan. Daar is dit dan een vervanging voor.
Dat gaat toch nooit lukken?
Stel dat ik vandaag boodschappen ga doen en even naar de Kruidvat omdat het moet. Morgen blijk ik toch ziek te zijn. Dan moeten alle mensen die ik tegengekomen ben ik quarantaine?
Of andersom, dat ik een berichtje krijg dat ik in de buurt ben geweest van iemand die besmet lijkt te zijn. Dan ga ik mezelf toch geen dagen in quarantaine zetten? Of denk ik nu te simpel?
Dat contactonderzoek loopt al tijden niet meer omdat ze niet kunnen achterhalen waar iemand geweest is en wie diegene gezien heeft.
Volgens mij dient de app om mensen te waarschuwen wanneer ze in de buurt zijn geweest van een besmette persoon, niet om ze meteen in quarantaine te plaatsen.
Cer schreef:Nou ja, om nog even door te speculeren op een app die misschien wel of niet gebruikt gaat worden en hoe dat dan zou kunnen werken eventueel:
BlueTooth kan meten op afstand, dus 'iemand dichterbij dan 2 meter' in combinatie met 'langer dan 5 minuten'. Wat wellicht een grote kans kan geven op besmetting.
Dat betekent dat iemand van het gangpad verderop niet 'opgepikt' wordt door je bluetooth. Ook niet iedereen die je passeert op straat. Maar inderdaad wellicht wel de kassiere waar je een paar minuten af staat te rekenen (en zij andersom ook)
Ik denk dat je dan niet perse in isolatie hoeft, maar wel mensen moet vermijden.
Dus veel mensen hebben die BT-app, je telefoon gaat een nummercontactenlijst opbouwen met datumstempel. Iemand wordt ziek, gaat naar de dokter en wordt positief (wat dus niet positief is) getest. Die kan in zn app aangeven 'ik ben ziek'. De telefoon gaat iedereen die de afgelopen 2 weken binnen 2 meter voor langer dan 5 minuten in de buurt was, een signaal sturen: "op 10 april was je op dat moment met iemand die nu corona blijkt te hebben"
Die mensen kunnen dan zelf (of niet zelf, dat is de vraag) besluiten of dat in de supermarkt was waar ze net iets te lang aan het afrekenen waren, of tijdens dat groepsuitje wat eigenlijk niet mocht, of dat het de buurman is, die je nooit ziet want die zit aan de andere kant van de muur..
Ik heb dus écht geen idee, maar dit zou een scenario kunnen zijn misschien?
Citaat:10 MINUTEN GELEDEN
Countryzanger John Prine (73) gestorven aan corona
De Amerikaanse country- en folkzanger John Prine is overleden aan de gevolgen van het coronavirus. De songwriter werd bekend met zijn melancholische gitaarliedjes en haalde met meer dan tien platen de Amerikaanse hitlijsten. Hij zou in februari optreden in Paradiso. Dat optreden werd vanwege het coronavirus verplaatst naar de zomer.
Prine begon zijn carrière als militair en diende tijdens de Tweede Wereldoorlog in West-Duitsland. Daarna keerde hij terug naar de VS en werd postbode in Chicago. Zingen en gitaarspelen deed hij eerst vooral als hobby. Later zei hij in een interview dat hij tijdens zijn postrondes veel liedjes bedacht.
Bob Dylan noemde Prine ooit als een van zijn favoriete artiesten. "Prines werk is van een existentialisme dat zo puur is als Proust (bekende Franse filosoof, red). Hij voert je in gedachten naar de Midwest. En schrijft ook nog eens prachtige liedjes", zei Dylan in 2009.
Kanker
Prine kreeg ruim twintig jaar geleden kanker en door operaties in onder meer zijn tong en keel werd zijn stem een stuk lager. Later kreeg hij ook longkanker en moest een long verwijderd worden.
Hij won twee Grammy's in 1991 en 2005 en werd vorig jaar door de organisatie onderscheiden voor zijn oeuvre. John Prine was 73 jaar oud.