Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:54

Laten we het gewoon lekker afwachten en zien wat het gaat brengen in de toekomst.
Vraag me sowieso af hoe ze zo'n app verplicht kunnen stellen. Er zijn zo enorm veel, oa kwetsbare ouderen, die niet eens een gsm hebben..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:56

Laat ik wat leuker nieuws brengen. Mijn demente buurtbewoner die 2 weken geleden besmet is geraakt met corona maakt het goed. Hij heeft een milde vorm en is gelukkig niet opgenomen geweest in het ziekenhuis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:00

PSvanLot schreef:
Laat ik wat leuker nieuws brengen. Mijn demente buurtbewoner die 2 weken geleden besmet is geraakt met corona maakt het goed. Hij heeft een milde vorm en is gelukkig niet opgenomen geweest in het ziekenhuis!

Wat een geweldig nieuws!!

Hoe zou het toch kunnen dat sommigen met kwaaltjes of op leeftijd (107!!) er zo goed vanaf komen en anderen, die relatief jong zijn, soms zo hard worden getroffen... Ik ben echt benieuwd naar een studie die dat hopelijk nog ooit gaat uitwijzen!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:01

PSvanLot schreef:

<3 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:06

In dit stukje van de NOS wordt wat meer duidelijkheid gegeven over een aantal dingen.

In een app die nu in Oostenrijk getest worden mensen die langer dan 5 minuten binnen een straal van 2 meter zijn geweest gewaarschuwd. Dus als je iemand ergens passeert zul je geen signaal krijgen.
De gegevens kunnen bijvoorbeeld lokaal op de telefoon worden opgeslagen ipv in een grote database.
Sowieso moet de Autoriteit Persoonsgegevens zo'n app eerst controleren.
https://nos.nl/l/2329754

Ik kijk regelmatig even op de site van Bits of Freedom, ben benieuwd wat zij straks van zo'n app vinden.
https://www.bitsoffreedom.nl/2020/03/20 ... -noodzaak/

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:11

PSvanLot schreef:

Dat is fijn!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:12

Zo, even bijgelezen :')
Overigens, ik vind een discussie zoals op de voorgaande pagina's best interessant ... niet perse zeikpagina's maar gewoon mensen die ergens een ander idee over hebben (de vorm van de discussie is niet altijd even chique, maar juist als mensen met verschillende ideeen (inhoudelijk) met elkaar in discussie gaan kunnen er best interessante dingen naar boven komen :j

NB: privacywetgeving is niet europees gelijk #datweetikdanweerwel

Ik vind de vergelijkingen met de HungerGames en allemaal enge doomscenario's best verontrustend. Ik kijk liever naar alles wat al bereikt is door ontwikkeling, ziektes die genezen kunnen worden, technieken die bestaan, ik vind dat mooi :j Ik weiger om die ontwikkelingen te laten ondersneeuwen door doomdenken over kwade technologien.. Want als we niet ontwikkeld hadden, hadden mensen bijv ook geen kunstknieën gehad.
Dan waren mensen met een afwijking aan de rand van het dorp gezet of met rieken het bos in gejaagd.

Ik denk dat er hele mooie dingen gedaan kunnen worden met technologie en ik heb nog steeds de illusie dat het goedkomt. En deze discussie geeft ook maar weer mooi aan dat ik enorm blij ben dat ik dús in NL geboren ben, en niet in China, Hongarije, Italie of de USA..

En sja, voorlopig wordt 1,5 de nieuwe norm.. dat wordt wennen, maar er komt vast iets goeds uit voort (ja, ook mede dankzij technologie waarschijnlijk)

PSvanLot: goed nieuws!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:17

Wou ik ook net zeggen Goof, wat een verspilde energie ook. We weten nog net niks, misschien gaan steigeren als het nodig is? Grote kans dat het niet eens hoeft.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:18

Technologie, app, checken, privacy, corona, ik wou soms zo graag dat ik ver van de bewoonde wereld woonde :o maar ja daar is ook geen hulp als je iets krijgt...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:18

Joman schreef:
PSvanLot schreef:

Wat een geweldig nieuws!!

Hoe zou het toch kunnen dat sommigen met kwaaltjes of op leeftijd (107!!) er zo goed vanaf komen en anderen, die relatief jong zijn, soms zo hard worden getroffen... Ik ben echt benieuwd naar een studie die dat hopelijk nog ooit gaat uitwijzen!

Ik denk dat dit bijna een wonder mag heten. Deze man heeft buiten zijn dementie enorm overgewicht en allerlei ander onderliggende kwalen.

PSvanLot

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:19

Ik hoor net op de radio dat het via Bluetooth gaat werken? Of begrijp ik dat verkeerd?

Dan ben ik zo klaar met mijn telefoon als ik heel de dag Bluetooth aan heb haha

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:20

Ik weet niet of mijn zenuwen bestand zijn tegen zo'n app. Ik denk dat ik me bij iedere melding kapot schrik. Het kan een deel van de oplossing zijn maar ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden. Het werkt imo alleen als er ook op zeer uitgebreide schaal getest wordt. En dan nog, dan kun je besmette personen toch isoleren? Of denk ik nu te simpel?

Ik ben best voor de 1,5 meter economie. Ik merk dat mensen het hier in de omgeving allemaal goed oppakken. En dan hopelijk snel gefaseerd weer dingen open. Zoals de scholen, dagbesteding voor mensen met een beperking.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:22

Ik heb wel een smartphone, maar niet elke 2 jaar een nieuwe.
Dus die die loopt nu behoorlijk achter met wat ik er aan apps op kan zetten.
Die geeft nu al regelmatig aan, onvoldoende geheugen.
Ik wil best die app, maar dan ook een gratis telefoon erbij :D
Met andere woorden, dat gaan ze niet verplichten. Kunnen ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:24

PSvanLot schreef:
Ik hoor net op de radio dat het via Bluetooth gaat werken? Of begrijp ik dat verkeerd?

Dan ben ik zo klaar met mijn telefoon als ik heel de dag Bluetooth aan heb haha

Volgens dat stuk van de NOS dat ik net plaatste wel ja.

Dat heeft mijn telefoon ook wel eens leeggetrokken ja, nu je het zegt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:28

SusanH schreef:
Ik weet niet of mijn zenuwen bestand zijn tegen zo'n app. Ik denk dat ik me bij iedere melding kapot schrik. Het kan een deel van de oplossing zijn maar ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden. Het werkt imo alleen als er ook op zeer uitgebreide schaal getest wordt. En dan nog, dan kun je besmette personen toch isoleren? Of denk ik nu te simpel?

Het gaat om de mensen die in contact geweest zijn met besmette personen, die moeten ook in quarantaine. Nu doet de GGD dat contactonderzoek, maar nu het aantal testen langzaam flink opgevoerd wordt, kunnen zij dat niet meer aan. Daar is dit dan een vervanging voor.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:31

Marie_Anne schreef:
SusanH schreef:

Het gaat om de mensen die in contact geweest zijn met besmette personen, die moeten ook in quarantaine. Nu doet de GGD dat contactonderzoek, maar nu het aantal testen langzaam flink opgevoerd wordt, kunnen zij dat niet meer aan. Daar is dit dan een vervanging voor.

Dat gaat toch nooit lukken?

Stel dat ik vandaag boodschappen ga doen en even naar de Kruidvat omdat het moet. Morgen blijk ik toch ziek te zijn. Dan moeten alle mensen die ik tegengekomen ben ik quarantaine?
Of andersom, dat ik een berichtje krijg dat ik in de buurt ben geweest van iemand die besmet lijkt te zijn. Dan ga ik mezelf toch geen dagen in quarantaine zetten? Of denk ik nu te simpel?

Dat contactonderzoek loopt al tijden niet meer omdat ze niet kunnen achterhalen waar iemand geweest is en wie diegene gezien heeft.

Volgens mij dient de app om mensen te waarschuwen wanneer ze in de buurt zijn geweest van een besmette persoon, niet om ze meteen in quarantaine te plaatsen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:33

Dan kunnen we toch beter gelijk in complete lock down? Hoe zien ze dat voor zich?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:35

Zo als het gister tijdens die persconferentie uitgelegd werd was dat wel de insteek.
Als je in de buurt bent geweest van een besmet persoon dat je dan 2 weken thuis moet blijven.
Omdat de periode dat verschijnselen zich kunnen vertonen tot 2 weken kan duren.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:36

Toch een voordeel als je het al gehad hebt. Ik hoef niet voor mezelf helemaal niets van te vinden.
Ik vind dat 2 weken isolatie wel raar. Dat was niet eens in het begin toen ik positief getest werd. Alleen mijn vriend moest binnen blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:38

PSvanLot schreef:
Marie_Anne schreef:

Dat gaat toch nooit lukken?

Stel dat ik vandaag boodschappen ga doen en even naar de Kruidvat omdat het moet. Morgen blijk ik toch ziek te zijn. Dan moeten alle mensen die ik tegengekomen ben ik quarantaine?
Of andersom, dat ik een berichtje krijg dat ik in de buurt ben geweest van iemand die besmet lijkt te zijn. Dan ga ik mezelf toch geen dagen in quarantaine zetten? Of denk ik nu te simpel?

Dat contactonderzoek loopt al tijden niet meer omdat ze niet kunnen achterhalen waar iemand geweest is en wie diegene gezien heeft.

Volgens mij dient de app om mensen te waarschuwen wanneer ze in de buurt zijn geweest van een besmette persoon, niet om ze meteen in quarantaine te plaatsen.

De bedoeling is wel dat ze in quarantaine gaan volgens mij.
Alleen de mensen die langer dan 5 minuten (of 15 heb ik ook al als optie gelezen) binnen de straal van 2 of 1,5 meter zijn geweest. Dat zijn niet zoveel mensen natuurlijk, mensen die je passeert of bij boodschappen doen tegenkomt, daar blijf je geen 5 minuten in de buurt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:41

Nou ja, om nog even door te speculeren op een app die misschien wel of niet gebruikt gaat worden en hoe dat dan zou kunnen werken eventueel:

BlueTooth kan meten op afstand, dus 'iemand dichterbij dan 2 meter' in combinatie met 'langer dan 5 minuten'. Wat wellicht een grote kans kan geven op besmetting.

Dat betekent dat iemand van het gangpad verderop niet 'opgepikt' wordt door je bluetooth. Ook niet iedereen die je passeert op straat. Maar inderdaad wellicht wel de kassiere waar je een paar minuten af staat te rekenen (en zij andersom ook)

Ik denk dat je dan niet perse in isolatie hoeft, maar wel mensen moet vermijden.

Dus veel mensen hebben die BT-app, je telefoon gaat een nummercontactenlijst opbouwen met datumstempel. Iemand wordt ziek, gaat naar de dokter en wordt positief (wat dus niet positief is) getest. Die kan in zn app aangeven 'ik ben ziek'. De telefoon gaat iedereen die de afgelopen 2 weken binnen 2 meter voor langer dan 5 minuten in de buurt was, een signaal sturen: "op 10 april was je op dat moment met iemand die nu corona blijkt te hebben"
Die mensen kunnen dan zelf (of niet zelf, dat is de vraag) besluiten of dat in de supermarkt was waar ze net iets te lang aan het afrekenen waren, of tijdens dat groepsuitje wat eigenlijk niet mocht, of dat het de buurman is, die je nooit ziet want die zit aan de andere kant van de muur..
En bijv, omdat ze het willen gebruiken om deze intelligente lockdown af te bouwen, op je werk (waar je met de versoepelde regels misschien weer naartoe mag) . En dan kan je dus besluiten om wel of niet naar je werk te moeten willen... zoiets..

Ik heb dus écht geen idee, maar dit zou een scenario kunnen zijn misschien?
Laatst bijgewerkt door Cer op 08-04-20 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:41

Mijn man zit in de ICT die zegt met blue tooth is geen optie. Te traag. En waar verbindt je mee? Gps is ook niet handig omdat het niet heel nauwkeurig is. Stel je woont in een flatgebouw en een van je beneden buren is besmet. Gps weet niet op welke verdieping in de flat jij zit. Krijg je dan ook een melding? Je hoeft je buren nooit tegen te komen. En die zouden, in theorie, toch al binnen moeten blijven tot zij klachten vrij zijn. Hoe ga je de stille besmetters die er ook zijn ondervangen? Dat lukt niet met de app. En testen is ook geen optie want, geen klachten. Dus die mensen zullen zich niet melden om getest te worden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:43

Ik snap echt de paniek niet. Er is op dit moment nog niets meer dan een voorstel, er is nog niets concreet. Het is een methode die ze willen onderzoeken, eentje die in meerder landen ook al onderzocht wordt. Maar wel een methode die ze pas in gaan zetten als aan alle (!) voorwaardne is voldaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:44

Cer schreef:
Nou ja, om nog even door te speculeren op een app die misschien wel of niet gebruikt gaat worden en hoe dat dan zou kunnen werken eventueel:

BlueTooth kan meten op afstand, dus 'iemand dichterbij dan 2 meter' in combinatie met 'langer dan 5 minuten'. Wat wellicht een grote kans kan geven op besmetting.

Dat betekent dat iemand van het gangpad verderop niet 'opgepikt' wordt door je bluetooth. Ook niet iedereen die je passeert op straat. Maar inderdaad wellicht wel de kassiere waar je een paar minuten af staat te rekenen (en zij andersom ook)

Ik denk dat je dan niet perse in isolatie hoeft, maar wel mensen moet vermijden.

Dus veel mensen hebben die BT-app, je telefoon gaat een nummercontactenlijst opbouwen met datumstempel. Iemand wordt ziek, gaat naar de dokter en wordt positief (wat dus niet positief is) getest. Die kan in zn app aangeven 'ik ben ziek'. De telefoon gaat iedereen die de afgelopen 2 weken binnen 2 meter voor langer dan 5 minuten in de buurt was, een signaal sturen: "op 10 april was je op dat moment met iemand die nu corona blijkt te hebben"
Die mensen kunnen dan zelf (of niet zelf, dat is de vraag) besluiten of dat in de supermarkt was waar ze net iets te lang aan het afrekenen waren, of tijdens dat groepsuitje wat eigenlijk niet mocht, of dat het de buurman is, die je nooit ziet want die zit aan de andere kant van de muur..

Ik heb dus écht geen idee, maar dit zou een scenario kunnen zijn misschien?

Volgens mij is het gewoon echt de bedoeling dat je in quarantaine gaat twee weken als je zo'n signaal krijgt. Dat is althans wat De Jonge zei.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:46

Van de NOS liveblog:

Citaat:
10 MINUTEN GELEDEN
Countryzanger John Prine (73) gestorven aan corona
De Amerikaanse country- en folkzanger John Prine is overleden aan de gevolgen van het coronavirus. De songwriter werd bekend met zijn melancholische gitaarliedjes en haalde met meer dan tien platen de Amerikaanse hitlijsten. Hij zou in februari optreden in Paradiso. Dat optreden werd vanwege het coronavirus verplaatst naar de zomer.

Prine begon zijn carrière als militair en diende tijdens de Tweede Wereldoorlog in West-Duitsland. Daarna keerde hij terug naar de VS en werd postbode in Chicago. Zingen en gitaarspelen deed hij eerst vooral als hobby. Later zei hij in een interview dat hij tijdens zijn postrondes veel liedjes bedacht.

Bob Dylan noemde Prine ooit als een van zijn favoriete artiesten. "Prines werk is van een existentialisme dat zo puur is als Proust (bekende Franse filosoof, red). Hij voert je in gedachten naar de Midwest. En schrijft ook nog eens prachtige liedjes", zei Dylan in 2009.

Kanker
Prine kreeg ruim twintig jaar geleden kanker en door operaties in onder meer zijn tong en keel werd zijn stem een stuk lager. Later kreeg hij ook longkanker en moest een long verwijderd worden.

Hij won twee Grammy's in 1991 en 2005 en werd vorig jaar door de organisatie onderscheiden voor zijn oeuvre. John Prine was 73 jaar oud.

Nu begin ik toch ook twijfels bij de NOS te hebben. Hij werd 73 maar diende tijdens de 2de wereldoorlog in West Duitsland? Hoe dan???