[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:47

LunarEclipse schreef:
Kinderbijslag is net als zorg- en huurtoeslag inkomensafhankelijk. Maar ik weet niet of het ook is dat je buiten een bepaald inkomen geen kindertoeslag meer krijgt.
Nee, kinderbijslag is niet afhankelijk van het inkomen. Of je nou in de bijstand zit of maandelijks een miljoen incasseert, iedereen krijgt dezelfde kinderbijslag.
https://www.nibud.nl/consumenten/kinderbijslag/

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:50

Roodvos schreef:
LunarEclipse schreef:
Kinderbijslag is net als zorg- en huurtoeslag inkomensafhankelijk. Maar ik weet niet of het ook is dat je buiten een bepaald inkomen geen kindertoeslag meer krijgt.
Nee, kinderbijslag is niet afhankelijk van het inkomen. Of je nou in de bijstand zit of maandelijks een miljoen incasseert, iedereen krijgt dezelfde kinderbijslag.

precies wilde dit ook al zeggen.

Ik begrijp dat er huurtoeslag en zorgtoeslag bestaat, maar ik vind het idioot dat het nodig is.
Dat wel imo zeggen dat veel huizen te duur zijn, zorg te duur is.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:50

MarlindeRooz schreef:
Fijn toch! Het lijkt er op dat ik door die rot hersenschudding niet meer kan werken naast mijn studie. Dus ik ben heel blij dat ik het krijg. Het zorgt er voor dat ik hier kan blijven wonen. :j

Ja zeker!

Maar het is dus wel zo dat niet iedereen zorg- en/of huurtoeslag krijgt, terwijl je sowieso kinderbijslag krijgt als je er 1 of 20 fokt
Dus dat is nog een verschil

mellanion84

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:52

kindertoeslag, tja het zou mischien beter zijn als dat geld als een soort coupon uit wordt gegeven. dat je die alleen kan gebruiken om bepaalde dingen te kopen.

zou het niet beter werken als je een korting krijgt? dus als je x verdiend krijg je x korting op de jaarlijkse kosten voor school? dan weet je wel zeker dat het geld daarnaartoe gaat waar het voor bedoeld is. Het is nogal een etisch dingetje om te zeggen dat als je geen geld hebt je ook maar geen kinderen moet nemen.. (hoewel ik dat nog steeds een goede reden vind ;) )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:53

mellanion84 schreef:
kindertoeslag, tja het zou mischien beter zijn als dat geld als een soort coupon uit wordt gegeven. dat je die alleen kan gebruiken om bepaalde dingen te kopen.

zou het niet beter werken als je een korting krijgt? dus als je x verdiend krijg je x korting op de jaarlijkse kosten voor school? dan weet je wel zeker dat het geld daarnaartoe gaat waar het voor bedoeld is. Het is nogal een etisch dingetje om te zeggen dat als je geen geld hebt je ook maar geen kinderen moet nemen.. (hoewel ik dat nog steeds een goede reden vind ;) )

School is gratis? Of bedoel je voor schoolreisjes e.d.? Want daar zijn ook al potjes voor :=.

Ik vind geen geld een hele goede reden om iets niet te doen. Als je geen geld hebt, staat iedereen te stampen als je een paard koopt, maar te jubelen als er een kind komt. Bizar, imo.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:57

ow.. zo zie je maar weer hoe slecht ik op de hoogte ben ;)ik dacht dat je overal een eigen bijdrage moest leveren, vrijwillig verplicht zeg maar..

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:59

Ohw ik had ook geen idee dat school gratis was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:01

Mars schreef:
Dat kusjes geven haatte ik als kind zijn al en nog steeds. En ik vind t ook compleet tegenstrijdig, je wilt je kinderen leren ‘nee’ zeggen en niemand aan hun lichaam mag komen als ze dat niet fijn vinden… maar dan moeten ze wel een hele kamer vol visite een kus geven??? Ik snapte dat vroeger al niet en nog steeds niet.

Nou exact dit, mijn neefje 'moet' het ook, vreselijk. Heb er tegen mijn moeder echt een keer iets over gezegd, ook vanuit mijn eigen ervaring.

Bij mij hoeft het dus niet :+

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:02

Roodvos schreef:
LunarEclipse schreef:

Ow oeps, ik kwam ook op die website uit maar ik had het verkeerd gelezen :o Ben een beetje wazig de laatste dagen.

Dan vind ik dat ze het tenminste inkomensafhankelijk mogen maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:04

mellanion84 schreef:
ow.. zo zie je maar weer hoe slecht ik op de hoogte ben ;)ik dacht dat je overal een eigen bijdrage moest leveren, vrijwillig verplicht zeg maar..

Ja, voor andere activiteiten dan de lessen e.d., zoals schoolreisjes, Sinterklaasviering en zo.

Maar het lesgeld is gratis. Geldt ook voor de middelbare school.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:05

inkomensafhankelijk ook niet mee eens.
Vaak zijn de mensen met de laagste inkomens al de mensen met de meeste kinderen.
Kijk ik begrijp echt wel dat iemand een erg grote kinderwens heeft.
Maar moeten er dat perse meer dan 1 zijn?

Ik zou zeggen geef 1 kind toeslag, meerdere niet meer. Ook lage inkomens niet.
Wat je niet kunt betalen kun je niet betalen. Maar dat mag gezegd worden bij alles behalve bij kinderen.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:14

Daar heb je wel een punt DP. Dat schaart ook wel een beetje met het punt waar ik mee zou zitten om het geheel af te schaffen. Dat kinderen van (met name arme) gezinnen dan de dupe zouden worden van de voortplantingsdrang van hun ouders. Door een max aantal kinderen toeslag te geven is er dan hopelijk wat meer stimulans om na te denken over het aantal.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:17

Ik denk eerlijk gezegd dat ze die kinderen toch al de dupe worden bij die gezinnen. Kinderbijslag komt daar denk ik al niet bij de kinderen, plus het is daar dan niet eens genoeg voor.
Ik ben bang dat die toch tig kinderen nemen, met of zonder bijslag.
iets rechtstreeks naar het kind zou beter zijn.
Een rekening van de staat per BSN nummer die met de 21 (als ouders niet meer financieel verantwoordelijk zijn) vrijkomt.
Stort het daar maar op als BV Nederland zo graag geld kwijt is :+

En alleen als het kind in Nederland woont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:00

DuoPenotti schreef:
precies wilde dit ook al zeggen.

Ik begrijp dat er huurtoeslag en zorgtoeslag bestaat, maar ik vind het idioot dat het nodig is.
Dat wel imo zeggen dat veel huizen te duur zijn, zorg te duur is.

Verkeerde conclusie imo. Het is niet voor niets inkomensafhankelijk en dat inkomen ligt niet eens zo gek hoog. Het is nogal logisch dat iemand die misschien maar 1000 euro per maand binnenkrijgt, niet alle kosten zelf kan dragen.

De zorg goedkoper maken klinkt allemaal leuk, maar het moet érgens van betaald worden, dus je zult dat geld dan ergens anders vandaan moeten halen. Of je eindigt met zoiets als de NHS in de UK, waarbij ziekenhuizen voor een aanzienlijk deel afhankelijk zijn van donaties, waarbij de wachtlijsten voor zoiets simpels als een fysio al drie maanden is, sommige zorg in de private sector gezocht moet worden (en dat is al helemáál onbetaalbaar voor de meesten) etc. etc.

Idem met huur, er is wel een alternatief voor huursubsidie: mensen gewoon kamers laten huren tot ze ergens halverwege de 30 zijn of nog ouder, zoals dat in veel andere landen ook gebruikelijk is. In plaats van een paar honderd euro huursubsidie voor een sociale huurwoning, betaal je gewoon een paar honderd euro minder voor een kamertje ergens drie hoog achter.

Nederland is echt zo slecht nog niet, ondanks dat niet iedereen in weelde leeft. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:04

Ja, lekker 400 euro in de maand betalen voor een kamertje, voorzieningen delen, en vooralsnog geen uitzicht op een woning, want die zijn er niet als je geen zak geld hebt :D.

De huizenmarkt is kapot, de prijzen worden hoger en hoger, zijn voor starters niet te betalen, de doorstroom van (sociale)huur naar koop is zo goed als gestokt, mensen zitten vast.

Ik geloof trouwens best dat het in andere landen niet veel beter, of zelfs slechter is. Dan nog is de klacht niet ongegrond.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:07

Ik zit trouwens echt enorm te genieten van alle vlinders en bijen in de tuin <3.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:18

Ik vind kinderbijslag echt achterhaalt, fokpremie. Net als betaald zwangerschapsverlof. Mensen kiezen voor kinderen, laat ze daar zelf ook maar voor betalen. Waarom moet de overheid of een werkgever daar voor opdraaien

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:24

Mkango
of je zorgt dat er betaalbare huizen zijn.
Neet dat hoeft geen 3 verdiepingen te hebben, maar een simpel appartementje...jee als je daar al vaak de prijzen van hoort...ongelooflijk. Ja ik vind dat schandalig.

Zorg vind ik hier ook duur. Maar als huizen goedkoper waren konden mensen ook weer makkelijker hun vaste lasten betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:43

_San87_ schreef:
Ja, lekker 400 euro in de maand betalen voor een kamertje, voorzieningen delen, en vooralsnog geen uitzicht op een woning, want die zijn er niet als je geen zak geld hebt :D.

De huizenmarkt is kapot, de prijzen worden hoger en hoger, zijn voor starters niet te betalen, de doorstroom van (sociale)huur naar koop is zo goed als gestokt, mensen zitten vast.

Ik geloof trouwens best dat het in andere landen niet veel beter, of zelfs slechter is. Dan nog is de klacht niet ongegrond.
Ik heb eigenlijk totaal geen zin om dingen uit te leggen die niet relevant zijn voor mijn opmerking over de conclusie die DP verbindt aan het bestaan van sociale voorzieningen, maar ik ga één poging wagen: de huidige staat van de huizenmarkt staat volledig los van de conclusie die DP verbindt aan het bestaan van huursubsidie en zorgtoeslag. Dat bestaat namelijk al sinds jaar en dag, ook toen er nog niet zo'n groot huizentekort was, dus stellen dat 'huursubsidie = huizen zijn te duur" is een verkeerde conclusie.

DuoPenotti schreef:
Mkango
Neet dat hoeft geen 3 verdiepingen te hebben, maar een simpel appartementje...jee als je daar al vaak de prijzen van hoort...ongelooflijk. Ja ik vind dat schandalig.

Zorg vind ik hier ook duur. Maar als huizen goedkoper waren konden mensen ook weer makkelijker hun vaste lasten betalen.
En wie gaat dat betalen? :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:47

Wat wie gaat dat betalen?
Goedkope huizen?
Ik denk dat we er daar heeeeeel veel van te kort komen.
Als ik hier in de buurt kijk zijn er veel dure huizen gebouwd, maar simpele 1-2 persoons appartementje geen.
Terwijl er zo'n grote woningnood is.
Dat was 20 jaar geleden al bekend, maar nee ,grote huizen blijven bouwen om onze weides en akkers.
Weinig huis per m2 maar wel heel duur.

Ook dan ben ik weer blij geen kinderen te hebben, waar moet een starter nog heen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:53

Woningnood is idd gigantisch en ik denk dat dat probleem nog wel een tijd zo blijft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:59

Mkango schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb eigenlijk totaal geen zin om dingen uit te leggen die niet relevant zijn voor mijn opmerking over de conclusie die DP verbindt aan het bestaan van sociale voorzieningen, maar ik ga één poging wagen: de huidige staat van de huizenmarkt staat volledig los van de conclusie die DP verbindt aan het bestaan van huursubsidie en zorgtoeslag. Dat bestaat namelijk al sinds jaar en dag, ook toen er nog niet zo'n groot huizentekort was, dus stellen dat 'huursubsidie = huizen zijn te duur" is een verkeerde conclusie.

DuoPenotti schreef:
Mkango

En wie gaat dat betalen? :D

Oh zo, huursubsidie staat redelijk los van de belachelijke prijzen, inderdaad.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:03

Mars schreef:
Woningnood is idd gigantisch en ik denk dat dat probleem nog wel een tijd zo blijft.

Ik dénk dat zich dat pas oplost wanneer de babyboom-generatie doodgaat. En dat duurt nog wel een jaar of 10-15.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:04

Zorgtoeslag vind ik ook maar een raar iets. Ik ben nu iets meer dan 2 jaar getrouwd en ik moet mijn zorgtoeslag terugbetalen van 2019 en 2020 omdat ik getrouwd ben. Was ik alleen blijven samenwonen dan kreeg ik het nog wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:04

fjordjes schreef:
Zorgtoeslag vind ik ook maar een raar iets. Ik ben nu iets meer dan 2 jaar getrouwd en ik moet mijn zorgtoeslag terugbetalen van 2019 en 2020 omdat ik getrouwd ben. Was ik alleen blijven samenwonen dan kreeg ik het nog wel.

Waarom is dat raar? Als getrouwden ben je fiscaal partner. Als samenwonenden niet.