de eetbare tuin vervolg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 09:06

Ja dat is ongetwijfeld waar met eenjarigen. Daarom doe ik dat niet. Ben benieuwd hoe goed of slecht mijn plan gaat uitpakken. Aan het enthousiasme zal het niet liggen :')
Ik zit gewoon met deze kou elke vrije dag en soms ook voor of na werk op de knieën alles vrij van gras en onkruid te maken, en dingen uit te planten. En het kost ook wat, want ik ben geen zaaier. Maargoed het zou zich moeten gaan terugverdienen natuurlijk.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 11:54

Is pompoenen ook niks voor je? Als je toch de boomspiegels vrij maakt, die maken mooi groot blad en dus mulch en houden hier best ok het gras weg. En als bonus dus pompoenen die je goed kunt bewaren.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 11:55

Kosten denk ik maar niet aan. Maar het is goedkoper dan paarden en die heb ik niet meer :+

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 14:12

pmarena schreef:
Wat betreft gemeentecompost.... als ik ergens spijt van heb is dat het wel :=

Was op zich wel hele mooie compost en spul groeide er goed op....maar de 10+ jaren erna dat je nog steeds allerlei er doorheen vermalen piepkleine stukjes plastic, glas en dergelijke rommel er uit vist zijn het imo echt niet waard :n

Als ik had geweten dat er zoveel zooi tussen zou zitten dan had ik het nooit gedaan.

Is inderdaad zo balen
Ben er wel achter hoe dat komt; we hadden een baal hooi die minder lekker was en dus veel geknoei van de paarden.
Wilde dat in de groene container doen ipv mesthoop.
Toen eigen vol zat, dat gaat best snel met hooi, even kijken of er bij die van de buren plek was.
(Stonden al bij de weg en had t ook gevraagd)

Echt de ene gooit dus alle hondenpoep met knal rode en blauwe plastic zakjes erin!
En andere allemaal van die plastic bakjes waar druiven en peren enzo in verkocht worden!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 14:15

Kaka schreef:
Kosten denk ik maar niet aan. Maar het is goedkoper dan paarden en die heb ik niet meer :+

Het verdient zich uiteindelijk wel weer terug maar duurt even. Heb ook een gruwelijk dure lading uit Duitsland in de bestelling maar ik verwacht daar echt mega interesante oogsten van uiteindelijk. Met allemaal super bijzondere bessen onder andere

Prairy schreef:
Is pompoenen ook niks voor je? Als je toch de boomspiegels vrij maakt, die maken mooi groot blad en dus mulch en houden hier best ok het gras weg. En als bonus dus pompoenen die je goed kunt bewaren.

Dat zou ik best willen proberen. Courgettes ook trouwens als die niet zo moeilijk zijn, wat ik een beetje lijk te begrijpen. Maar ik weet niet zo goed hoe te beginnen. Iemand tips?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 14:28

Pompoenen groeien het beste op veel mest (half jaar oude paardenmest is prima). Courgette zaadjes kun je kopen, pompoen is simpeler, gewoon bio pompoen in de winkel kopen, lekker opeten, zaad bewaren en zaaien. Kan niet tegen vorst dus ergens in mei zaaien. Of voorzaaien en dan plantjes uitzetten vanaf half mei.

Courgette doet het ook uitstekend op compost, pompoen overigens ook. Dus goede laag compost (10cm ofzo) en zaaien maar. Je hebt rankende courgette maar ik vind de gewone plant al mooi zat. Ik had Black... geloof ik. Had het gewoon bij de Lidl vandaan maar zaad is niet heel duur. AH had laatst zelfs wat bio zaad in de winkel...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 14:30

Prairy schreef:
Pompoenen groeien het beste op veel mest (half jaar oude paardenmest is prima). Courgette zaadjes kun je kopen, pompoen is simpeler, gewoon bio pompoen in de winkel kopen, lekker opeten, zaad bewaren en zaaien. Kan niet tegen vorst dus ergens in mei zaaien. Of voorzaaien en dan plantjes uitzetten vanaf half mei.

Courgette doet het ook uitstekend op compost, pompoen overigens ook. Dus goede laag compost (10cm ofzo) en zaaien maar. Je hebt rankende courgette maar ik vind de gewone plant al mooi zat. Ik had Black... geloof ik. Had het gewoon bij de Lidl vandaan maar zaad is niet heel duur. AH had laatst zelfs wat bio zaad in de winkel...

Ah ja daar ga je al. Ik heb geen mest. Ik doe niet aan bemesting

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 14:59

Courgette is gewoon een zaadje in de grond stoppen en wachten, van 1 plant eet je een hele zomer :D. Echt de makkelijkste eenjarige ooit.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 15:16

Dan gewoon in de grond proberen. Op zand lukte het me niet maar jouw grond is ongetwijfeld vruchtbaarder. En zo niet dan ben je 10 minuten kwijt en heb je lekker pompoen gegeten :P

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 17:03

Prairy schreef:
Dan gewoon in de grond proberen. Op zand lukte het me niet maar jouw grond is ongetwijfeld vruchtbaarder. En zo niet dan ben je 10 minuten kwijt en heb je lekker pompoen gegeten :P

Ik heb eigenlijk nooit een bodemtest gedaan. Kalkhoudend fijn zand zegt de bodemkaart

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 17:04

prompter schreef:
Courgette is gewoon een zaadje in de grond stoppen en wachten, van 1 plant eet je een hele zomer :D. Echt de makkelijkste eenjarige ooit.

Ja zoiets begreep ik al. Moet ie natuurlijk wel kiemen. Volgens mij heb ik nog nooit met succes iets gezaaid behalve tuinkers op een watje

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 21:20

Een nieuwe bewoner in onze wijk gaat de wijngaard stoppen om iets anders met de grond te doen. Ze bieden nu de planten gratis aan... Ik heb uiteraard direct gereageerd. Want die zou ik prachtig tegen de heuvel op kunnen zetten waar eerst de paarden liepen. Ik ben heel benieuwd of ik ze mag hebben.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 22:48

Een wijngaard? Woon je niet in Nederland dan?
Hier staan ook wel druiven in de tuin (maarja er staat hier wel meer in de tuin wat anderen vaak niet hebben), maar een wijngaard klinkt toch als iets niet-Nederlands ofzo

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 22:52

In Nederland zijn diverse wijngaarden. Hier in het dorp is er ook een wijngaard, en in het dorp hiernaast is er ook eentje.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 23:50

4 kilometer verderop zit bij mij ook een kleine wijngaard, er zijn er volgens mij best veel. Ik heb ook wat wijndruiven staan maar geen zin om wijn ervan te maken...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:44

Goh wat grappig. Dat is hier echt niet te vinden.
Ik overweeg trouwens nu toch om wel met smeerwortel onder een groep fruitbomen te gaan werken. Iemand die de grandiflorum of bocking 14 heeft staan en wortelstokken kan missen? Die zaaien beide niet uit en de grandiflorum vermeerdert wel via de wortelstokken maar aangezien ik om het hele veld maak kan het dan geen kant op behalve daar waar ik het wil hebben

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:07

Heerlijk om te lezen dat het moestuinseizoen weer is begonnen! Dan wel nog niet met zaaien maar wel met alle plannen en voorbereiding van de grond.

Wij hebben geen eigen composthoop en ik durf geen paardenmest op de bedden te gooien omdat wij de moestuin in de voortuin hebben in een woonwijk. Ik haal de komende weken wat zakken makkelijke moestuin mix en maak de verhoogde bakken (40cm) een voor een schoon en leg daar een nieuw laagje grond op. Afgelopen najaar heb ik de bonen alleen afgeknipt en snoeiafval laten liggen, daarna dikke laag bladeren erop.
Er ligt achter ons huis een dikke laag blad nog op het veld dus als de nieuwe verse grond erop ligt ga ik dat verzamelen om het weer af te dekken/mulchen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:20

Als de paardenmest al gecomposteerd is zou het geen probleem moeten zijn.
Maargoed op mijn terrein is daar geen beginnen aan. Veel te groot. Maar op zich valt er vanzelf blad van de bomen, elk jaar meer. En de vaste eetbare groenten mulchen ook zichzelf door af te sterven. En de gevallen vruchten composteren ook vanzelf. Ook het snoeihout gooi ik in stukjes op de grond
Gisteren flink research gedaan naar Cornus kousa. Er zijn bomen met lekkere vruchten maar het is bijna niet te vinden welke dat dan zijn. Veel info komt uit Amerika, daar zijn ze verwilderd en zijn het dus vaak zaailingen, waardoor elke individuele boom wel of niet lekker is. Er zijn in Nederland of België of Frankrijk of Duitsland heus wel mensen die meer weten over welke rassen lekker smaken, maar de info is amper online te vinden. Frustrerend is dat soms. Er zijn echt geweldig leuke soorten die hier goed kunnen en lekker zijn, maar waar amper wat over te vinden is, of ook slechte berichten zoals "draagt geen fruit", "is vies". Maar soms komt dat ook omdat mensen bijvoorbeeld geen kruisbestuiver hebben staan, het niet rijp genoeg laten worden, het verkeerde ras hebben of het op de verkeerde manier eten. Dus ja, we zullen zelf moeten uitproberen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:33

Ik kom ook weer eens mee kletsen :D
Ik heb dit jaar voor het eerst moestuinbakken gemaakt.
Afbeelding

Het plan is om er stroom omheen te trekken tegen de slakken (een positief en negatief draadje met een batterij er tussen) en paadjes met gehakseld snoeiafval.
Ik was van plan om de bakken verder te vullen met compost van de gemeente, maar ik lees dus dat dat niet ideaal is.. Misschien maar even verder zoeken dan. Potgrond is me te duur :+

Er komt eerst nog wat paardenmest/compost in de bakken, dat scheelt alweer. Helaas is mijn paard in November overleden, dus volgend jaar hebben we voor het laatst eigen mest/compost.

Oew, een koepel tuinkas <3 Die wil ik ooit zelf maken. Hier in de straat heeft nog iemand zo'n kas, echt prachtig!

Ik moet het voorlopig doen met mijn 3x4m kas.
Wel heb ik er gisteren een mini kasje bij gekocht om wat stekjes voor te kweken enzo, dit vond ik wel een goede deal: https://shop.action.com/nl-nl/p/5707256624565/tuinkas

Druiven zijn geweldig <3 Ik heb een paar struiken met tafeldruiven, en een paar wijndruiven. Het plan is om rondom de oude rijbak overal druiven te zetten, en wat meer wijn zelf te maken.
Bij ons in het dorp ligt ook een wijngaard, en verderop een tweede. Ze groeien hier perfect. Erg leuk!

Zijn jullie al begonnen met zaaien?
Ik neem me elk jaar voor om in Januari te beginnen met de prei en paprika en watermeloen, maar elk jaar heb ik het weer te druk :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:38

Ik gebruik dus wel de paardenmest, pak het onderste van de mesthoop en dat is dan zwart en volledig gecomposteerd.
Prairy, die wijngaard is denk ik net over de grens? Daar ligt er in ieder geval ook nog eentje.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:09

Ik vind dat zo jammer dat dat in Nederland niet veel normaler is. In Albanië bijvoorbeeld heeft echt iedereen een wijngaard bij huis, plus een veldje met oa granaatappels, kaki's, moerbeien en vijgen

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:35

Ziet er netjes uit Annemiek!

@Dorine: dat is ook maar net waar je woont. Hier in 't oosten in het buitengebied waar ik woon hebben de meeste mensen wel een paar fruitbomen in de tuin staan. Moestuinen zie ik dan weer niet zoveel. Ik weet van kennissen dat die allemaal niet verder komen dan een paar tomatenplanten van de Welkoop.

Goed gecomposeteerde paardenmest is prima compost. Ik haal jaarlijks 2 aanhandwagens bij de buren, maar mijn ervaring is wel dat het echt meer dan een jaar moet liggen, anders heb je alsnog dat het graszaad weer gaat werken. Als het goed gecomposteerd is, ruikt het ook niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:26

Dorine92 schreef:
Ik vind dat zo jammer dat dat in Nederland niet veel normaler is. In Albanië bijvoorbeeld heeft echt iedereen een wijngaard bij huis, plus een veldje met oa granaatappels, kaki's, moerbeien en vijgen

Dat is ook maar net waar in Albanië. Vaak voortkomend uit armoede en op het platteland. Tenminste, dat is wat ik een aantal jaar geleden hoorde van een Albanese collega die op het platteland geboren is (en met een hele familie in 1 huis woonde), en daarna naar de stad getrokken is om te studeren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:46

Niet alle fruit wordt hier goed rijp helaas.
We hebben een paar granaatappel bomen, maar die vruchten blijven veel te klein en vallen te vroeg eraf. De vijg had vorig jaar een redelijk goed jaar, maar de jaren ervoor werden die ook niet rijp. En onze kaki boom gaf veel vruchten, maar die bleven heel wrang van smaak. Die waren alleen te gebruiken in de jam.

We hebben wat citrusfruit binnen staan dat het goed doet, en een bananenboom die hopelijk ooit gaat bloeien.. maar buiten is het vooral het echte Nederlandse fruit waar we veel van kunnen eten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:09

We hebben hier in de wijk een paar wijngaarden. Binnenkort dus 1 minder. Maar ik mag vanmiddag langskomen en dan bepalen hoeveel ik wil hebben! Het is nu niet de beste tijd om ze te verplanten, maar ze willen snel met het terrein aan de slag. Dus ik heb sowieso besloten om er meer te nemen dan ik 'nodig' heb.

Ze hebben twee rassen. Beide goed geschikt voor ons klimaat. Dus ik denk dat ik er van beide minimaal 6 wil hebben (plus dus een paar reserve planten). Dat is ook zo'n 6 flessen wijn per soort dan. Wat mooi in 5 liter gistingsflessen past met 4,5 liter per soort. (Ervaren wijnmakers, als ik het verkeerd inschat hoor ik het graag!).

Afbeelding

8nnemiek, mooie bakken. Het maakt het lekker overzichtelijk.