Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:51

Ja, de rente is best een hap. Maar onderhoud ook. Wij zijn nu de kozijnen aan het vervangen, dat was ook echt wel nodig. Misschien niet meteen dit jaar, maar volgend jaar of het jaar erop zeker wel. Schuren en een nieuwe laag verf had gekund, maar dan zouden we het hoogstens een jaar kunnen rekken (rot in het hout).

Dat is een flinke klap geld kan ik je vertellen :o.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:57

Ik weet van onze zalm als het bevroren is geweest dat het maar 1x geweest. :j

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:05

Ashleytjuhh schreef:
Even een tippie voor mensen die een hoge huur betalen maar geen hypotheek krijgen. Als je een x aantal jaar (2 of 3 volgens mij) betaald zonder problemen dus te laat of niet dan kan je dat met bewijs ook laten zien en kun je alsnog een hogere hypotheek krijgen omdat je kunt aantonen dat je het kan betalen.

mvdende jij zit in een koophuis van je ouders ookal betaal je huur dat is al een hele luxe

Dat schijnt dus al een tijd niet meer zo te werken. Waar heb je die info vandaan?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:07

_San87_ schreef:
Ja, de rente is best een hap. Maar onderhoud ook. Wij zijn nu de kozijnen aan het vervangen, dat was ook echt wel nodig. Misschien niet meteen dit jaar, maar volgend jaar of het jaar erop zeker wel. Schuren en een nieuwe laag verf had gekund, maar dan zouden we het hoogstens een jaar kunnen rekken (rot in het hout).

Hout is vaak nog wel herstelbaar, maar wat als er een beschadiging komt in kunstof? Oprechte vraag. Ik las namelijk eerst dat sommige daarom niet kiezen voor kunstof en ik zit daardoor ook in de twijfel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:17

moonsparkle schreef:
_San87_ schreef:

Hout is vaak nog wel herstelbaar, maar wat als er een beschadiging komt in kunstof? Oprechte vraag. Ik las namelijk eerst dat sommige daarom niet kiezen voor kunstof en ik zit daardoor ook in de twijfel.

Wij hebben stalen kozijnen gekozen omdat dit duurzaam, erg onderhoudsarm en enorm stevig is. En om nog wat andere redenen. Of kunststof goed herstelbaar is, zou ik niet weten eerlijk gezegd...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:21

Ah ik had eigenlijk nog nooit gehoord van stalen kozijnen aan de buitenkant ken het alleen van de deurkozijnen binnen :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:22

Er zitten wel voordelen aan een huurhuis en nadelen aan een koophuis.
Dus ik blijf liever huren.

Als er iets in mijn huis kapot gaat of ik heb een lekkage dan wordt het kosteloos gerepareerd. Bij een koophuis moet je dit nog altijd zelf betalen.

Dus allebei heeft zijn voor en nadelen.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:23

Gitana schreef:
Ashleytjuhh schreef:
Even een tippie voor mensen die een hoge huur betalen maar geen hypotheek krijgen. Als je een x aantal jaar (2 of 3 volgens mij) betaald zonder problemen dus te laat of niet dan kan je dat met bewijs ook laten zien en kun je alsnog een hogere hypotheek krijgen omdat je kunt aantonen dat je het kan betalen.

mvdende jij zit in een koophuis van je ouders ookal betaal je huur dat is al een hele luxe

Dat schijnt dus al een tijd niet meer zo te werken. Waar heb je die info vandaan?

De bank en iemand die dat half jaartje terug nog zo heeft gedaan met haar partner. Heeft 70k meer kunnen lenen daardoor

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:29

Dat de rente hoger is geweest, betekent niet dat het nu laag is.
Genoeg mensen die 10 jaar geleden nog een hypotheek konden krijgen voor een huis van 400.000 euro die dat door de renteverhoging nu niet meer krijgen.

Onderhoud aan het huis is inderdaad best een klus.

Er zitten aan zowel een huurhuis als een koophuis voor- en nadelen, maar het feit dat sommige mensen geld blijven pompen in een, soms nog maar amper leefbaar, huis en dat nooit terug zullen zien, terwijl ze graag anders willen, is waar ik soms moeite mee heb.

Ohja, en over mensen uit de stand naar het platteland en andersom: Iedereen moet zelf weten waar die gaat wonen. :j
Het is alleen wel handig als je je een béétje aanpast en van tevoren inleest waar je gaat wonen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:34

Polar schreef:
Ohja, en over mensen uit de stand naar het platteland en andersom: Iedereen moet zelf weten waar die gaat wonen. :j
Het is alleen wel handig als je je een béétje aanpast en van tevoren inleest waar je gaat wonen.

Ach leven en laten leven
Iedereen heeft wel.iets waar een.ander commentaar enz kan.hebben

Ik haal tegenwoordig mijn schouders op en jaren geleden besloten als ik mij ergens aan erger, gewoon laten gaan..

Polar

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:36

Het is vooral voor jezelf heel vervelend, denk ik.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:42

Vergeet niet dat tijdens en na de financiële crisis genoeg mensen hun huis met dik verlies hebben moeten verkopen he. Nu is het weer gunstig en de risico's zijn kleiner omdat je moet aflossen en minder mag lenen. Maar je verdient niet per definitie geld op je huis.

Wat wel een voordeel is, is dat gedurende je rentevast periode je maandbedrag gelijk blijft en niet zoals huur met de inflatie meestijgt. Onderhoud wordt natuurlijk wel een stuk duurder.

@MWM: mocht ik ooit iets voor je kunnen doen/kopen laat me dat dan alsjeblieft weten, ik woon redelijk bij je in de buurt.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 06-04-25 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:42

Polar schreef:

Om.je overal aan te ergeren dat ik.met je eens.
Denk dat het ook leeftijd is om je niet meer overal druk.om te maken..
Het is zoals het is....

En geloof mij leeft een stuk makkelijker :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:45

Geld verdienen met een koophuis?

Ja, ons huis is stukken meer waard dan de hypotheeklast die erop rust.
Maar dat geld zit in stenen en daar koop ik geen boodschappen voor.
En verkopen met overwaarde kan, maar ik moet ook een veelvoud uitgeven om dan nieuwe stenen terug te kopen en bij alles wat we de moeite waard vinden (we zouden graag wat kleiner wonen dan de eengezinswoning die mijn partner ooit met zijn ex kocht) gaan onze maandlasten fors omhoog.
En eigenlijk is het dan nog niet te koop.

Dus hoezo kan ik geld verdienen met mijn koophuis?

Voorlopig is de conclusie van onze huizen zoektocht dat wat wij willen, vooral een stuk kleiner binnen en iets meer ruimte buiten dan we nu hebben, niet te vinden is op een plek waar wij willen wonen, voor het geld dat wij er voor over hebben (en dan heb ik best hogere maandlasten voor een top plekje over, maar aangezien we nu ook al niet heel verkeerd wonen, en ik er wel op vooruit wil gaan áls ik ga verhuizen, blijven we dus maar wonen waar we wonen en verdienen we niks aan het huis zelf, het onderhoud gaat gewoon door, investeren in isolatie, energie bezuinigen, etc).

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:48

Echwel schreef:
Polar schreef:

Om.je overal aan te ergeren dat ik.met je eens.
Denk dat het ook leeftijd is om je niet meer overal druk.om te maken..
Het is zoals het is....

En geloof mij leeft een stuk makkelijker :D
Ja, om ergens heen te verhuizen en je vervolgens aan vanalles te storen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:53

paddington schreef:
Ik weet van onze zalm als het bevroren is geweest dat het maar 1x geweest. :j

Die van ons ook, maar die uit de supermarkt niet :)
Idem met vlees.
Meer keer invriezen doet enorm af aan de smaak, maar je wordt er niet ziek van ofzo :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:56

moonsparkle schreef:
Ik vind dat een koophuis wel lonend is, als je versneld aflost of over 30 jaar het huis hebt afbetaald dan zijn die vaste lasten weg. Dat is toch fijn als je met pensioen bent.

Je kunt dan ook nog eens een deel van het huis weer opnemen(weet niet precies hoe dat heet), als je mee safe blijft dus laag waardoor je eventuele nabestaanden of je zelf bij verkoop niet in de problemen komt.

Nou, een afbetaald huis gaat gewoon in box 3 en dan mag je er belasting over betalen, ik zou dat toch anders doen.

De tweede alinea begrijp ik niet helemaal, wat bedoel je precies? Nabestaanden moeten belasting betalen over wat ze aan vastgoed erven en dat is de waarde -/- de restschuld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:56

moonsparkle schreef:
Ah ik had eigenlijk nog nooit gehoord van stalen kozijnen aan de buitenkant ken het alleen van de deurkozijnen binnen :D

Het wordt ook niet veel toegepast in woonhuizen omdat het relatief duur is, denk ik.

De profielen zijn wel iets anders dan voor binnen omdat je voor kozijnen en buitendeuren ander glas gebruikt (dubbel, tripel of vacüum) dan voor binnen (meestal gewoon enkel), en de coating zal wellicht ook anders zijn omdat het buiten de weersinvloeden moet doorstaan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:57

Marije_jiplover schreef:
Geld verdienen met een koophuis?

Ja, ons huis is stukken meer waard dan de hypotheeklast die erop rust.
Maar dat geld zit in stenen en daar koop ik geen boodschappen voor.
En verkopen met overwaarde kan, maar ik moet ook een veelvoud uitgeven om dan nieuwe stenen terug te kopen en bij alles wat we de moeite waard vinden (we zouden graag wat kleiner wonen dan de eengezinswoning die mijn partner ooit met zijn ex kocht) gaan onze maandlasten fors omhoog.
En eigenlijk is het dan nog niet te koop.

Dus hoezo kan ik geld verdienen met mijn koophuis?

Voorlopig is de conclusie van onze huizen zoektocht dat wat wij willen, vooral een stuk kleiner binnen en iets meer ruimte buiten dan we nu hebben, niet te vinden is op een plek waar wij willen wonen, voor het geld dat wij er voor over hebben (en dan heb ik best hogere maandlasten voor een top plekje over, maar aangezien we nu ook al niet heel verkeerd wonen, en ik er wel op vooruit wil gaan áls ik ga verhuizen, blijven we dus maar wonen waar we wonen en verdienen we niks aan het huis zelf, het onderhoud gaat gewoon door, investeren in isolatie, energie bezuinigen, etc).
Ik begrijp wat je zegt, je kunt je overwaarde niet letterlijk uitgeven zonder te verhuizen (tenzij je je hypotheek verhoogd), maar het is wel vermogen dat je opbouwt.
Bij huren bouw je niks op, een huurhuis wordt nooit van jezelf.
Bij kopen los je af en betaal je aan iets dat uiteindelijk van jou wordt en waardoor je maandlasten lager en lager worden.
Zelfs als je maandlasten stijgen na een verhuizing, is dat nog steeds in waarde die je bezit.
En ja, onderhoud aan een huis is duur en het kan zelfs flink uit de hand lopen, maar bijvoorbeeld een nieuw dak gaat 50 jaar mee, kozijnen schuren en verven is ook een klus die maar 1x in de 5 jaar nodig is, etc.
Die stenen waar jij geld voor betaald, worden steeds een beetje meer van jou, wat bij een huurhuis niet zo is.

Ik denk dat de uitspraak 'geld verdienen met een koophuis' hier iets te letterlijk wordt genomen.
Als kopen niet lonend zou zijn, zou iedereen huren.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:02

Polar, huren is minder geworden tov kopen door de gedachtegang dat 'een huis naar je toe komt' en dat is ook voor een groot gedeelte zo. Totdat er iets mis gaat en de hele schuld van tonnen ineens op je bord komt. Het is een welvaartsprobleem, maar ga dat maar eens uitleggen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:03

Kopen is wat dat betreft risicovoller, maar over het algemeen wél lonender.
Ik ben overigens wel heel blij dat iets als huren en sociale huur bestaat. :j
Laatst bijgewerkt door Polar op 06-04-25 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:05

Tijdens de crisis in de jaren 80 had mijn zwager een nieuwe baan , hypotheek met 13% rente en huis met 40.000 gulden verlies verkocht!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:06

Mijn buren hebben enkele jaren geleden hun huis verkocht en hadden 300.000 euro overwaarde.

Tegenwoordig moet je wel heel erg je best doen om je huis met verlies te verkopen.
Laatst bijgewerkt door Polar op 06-04-25 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:09

Inderdaad , onze plek heeft zelfs nog meer overwaarde. Maar daar kun je niets mee. Kennis had appartement in Groningen, gekocht voor 80 k in 2013 verkocht voor 240 k. Maar wel wat nieuws gekocht voor 550 k .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:11

Met verlies verkopen nu niet.
Maar als je iets terug moet kopen heb je daar gewoon niks aan.
Niet voor niets dat de babyboomers in het verouderde huis blijven zitten.