Aftellen tot de lente van 2024

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zertab

Berichten: 12474
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 22:27

Sherivey schreef:
Rocamor schreef:
Niet zoveel janken hoor, het is overal al zo nat :+

Maar inderdaad. Eind mei, en alles drijf.
Ik begin een oud wijf te worden, vroeger was het echt beter...

Ik vind mezelf met 30 niet bepaald oud, maar ik kan me niet herinneren dat het voorheen zo veel geregend heeft. :=

Ja, een week oid, niet maandenlang nattigheid.
Oke, we hebben een paar mooie dagen tussendoor gehad. Maar had gehoopt dat het nu wel eens echt voorjaar zou worden.


Ik ben 27 en kan me ook niet herinneren dat het zo lang zo veel geregend heeft hoor...

Celebi
Berichten: 3940
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Aftellen tot de lente van 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 22:47

Ik heb het idee dat de aarde het regen record van vorig jaar probeert in te halen. :')

En al die mensen maar roepen dat het echt niet nog een jaar zoveel zou regenen en dat het een droge horror zomer zou zijn. Nou, was het maar droog. Te droog kan wat mij betreft niet meer dit jaar. Genoeg regen gehad de afgelopen maanden. :=

Ik ben ook echt zo zo blij dat ik mijn paard weg gehaald heb bij de 24/7 land plek. Daar was gewoon 0 beschutting en zo in weer en wind buiten staan was echt niet lekker voor die ouwe van me. Nu kan hij gewoon de hele dag door schuilen wanneer hij dat wil en altijd droog eten onder de grote overkapping bij de hooiruif. Echt geweldig. <3

Rocamor

Berichten: 11048
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 22:49

Ik had het er toevallig net met een vriendin over. Haar paard staat 24/7 buiten. Maar de wei is op sommige plekken echt prut. Mijne hebben 24/7 keuze, maar heb donderdag of vrijdag wel bij beiden een extra baal vlas opgestrooid, waar ze dankbaar gebruik van maken

Celebi
Berichten: 3940
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Aftellen tot de lente van 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 22:52

Ja hier ligt inderdaad ook een berg vlas onder een overkapping. Als het zand dan te nat is hebben ze in ieder geval nog een extra plek. Nou durft de mijne daar helaas nog niet te liggen omdat hij net in de kudde staat en dat natuurlijk nog erg spannend is en is hij alsnog wel moe nu, maar dat zal vast snel loslopen. Zo fijn als ze gewoon een keuze hebben om uit de zon, regen en wind te gaan staan. Ik gebruik nu ook niet meer elke keer die dekens die ik normaal de hele zomer door nodig had omdat hij gewoon eindelijk droog kan staan. Hoe gelukkig een mens hiervan kan worden hè zo'n simpel verschilletje.

Rocamor

Berichten: 11048
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 22:56

Hier staan ze met fijn tweetjes en ik heb 1 box en 1 hok. Dus ze kunnen echt even afgezonderd staan. Zien elkaar wel, maar even rust.

Net wezen voeren. Zal niet zeggen dat er geen droge plek meer is in de paddock, maar droog liggen kunnen ze niet.

Gatverrr zeg, gelukkig staan en liggen ze droog in hun hokken

Kabayo

Berichten: 14248
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 02:56

Het nadeel van al die regen... De vijver was ineens veel dieper. Zelfs m'n paard moest zwemmen. Nog nooit meegemaakt :=
En ja, dit was dus niet de bedoeling en kwam als verassing dat het zó diep was
Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 08:08

Rocamor schreef:
Ik zie wel dat de boeren hier de eerste snede er al weer in hebben zitten en de tweede snee is alweer bemest en beregend :roll: en groeit alweer lekker

En hier nog velden naast ons niet bewerkt....

DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 08:13

Gave foto Kabayo

wij wonen op deze plek nu bijna 20 jaar.
Nog nooit water in de wei gehad, niet, altijd droog ook midden in de herfst/ winter.

Een plas water in de bak alleen na een stortbui met een heftige onweersbui, die dan de dag later ook weer helemaal weg is, nu staan er plassen en ze zijn pas weg na een week, maar dan is de volgende 10 + mm er weer, of eerder.

Nog nooit water in de kelder gehad, nu sinds kerst wekelijks. Soms maar 1 dag, soms meerdere dagen.

Wel hebben we februari al eens de sproeiers van de bak erop gezet omdat ik anders te veel in het stof reed.
Maar maart april staan ze er altijd.... nu uiteraard niet

Sherivey
Berichten: 8844
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Aftellen tot de lente van 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 08:25

Die paar droge dagen die we hebben gehad waren natuurlijk genieten. Maar maakt voor het land duidelijk ook geen reet uit.
Zodra het weer een dag regent, loopt het water alsnog niet weg. :=

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:34

Elke keer als je denkt dat het een beetje lekker aan het opdrogen is, dan komt er weer een dag met mega veel regen.
En tussendoor is het ook geen dagen droog. De grond is zo verzadigd dat het de regen niet meer kan verwerken...
Hier is de ingang van de wei nog altijd een grote modderpoel. Hoe vaak ik het afgelopen half jaar al niet vast heb gezeten of gevallen ben op dat stuk -O- .

Celebi
Berichten: 3940
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Aftellen tot de lente van 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:36

Er valt dan elke keer ook niet weinig regen zegmaar .. Het zijn echt plensbuien.

Waar ik me wel over blijf verbazen zijn de mensen in het andere topic die dit al veel te warm vinden en helemaal prima zijn met deze regen onder de noemer 'zo nat is het toch niet?'.. Hoe dan? :')

DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:43

die zullen wel noord wonen?
Er is een enorme tweedeling momenteel in nederland betreft de buien

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:44

Nou ik ook hoor! Het kan per plaats in Nederland best wel verschillen, maar er kan nu toch niemand meer beweren dat de regen wel mee valt :+ ?

Sherivey
Berichten: 8844
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 10:06

Celebi schreef:
Er valt dan elke keer ook niet weinig regen zegmaar .. Het zijn echt plensbuien.

Waar ik me wel over blijf verbazen zijn de mensen in het andere topic die dit al veel te warm vinden en helemaal prima zijn met deze regen onder de noemer 'zo nat is het toch niet?'.. Hoe dan? :')

Het is hier 15 graden :=

Weet niet waar die mensen wonen, maar ik vind dit niet warm.
De zon schijnt nu, maar idd, als het al een paar dagen droog is, dan hebben we weer een dag met enorme buien, wat de grond niet aan kan. -O-

Selina

Berichten: 14399
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Aftellen tot de lente van 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:13

Ohh ik had beter niet kunnen kijken wat de regen doet deze week -O-

Autumnn

Berichten: 8119
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:43

Ik heb de bakken met groenteplantjes maar in de schuur gezet. Ze staan helemaal onder water -O-
Paarden staan sinds deze week weer terug op de paddock (normaal al 24/7 op weiland). Bizar!
Ik vraag me wel eens af waar al dat water toch vandaan blijft komen?

_Tarzan

Berichten: 11270
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Aftellen tot de lente van 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 12:38

Wij hebben de wei gefreesd en zijn nu nt wachten tot we kunnen zaaien.
Echt, ik wil m’n paarden de wei op hebben ;(

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:11

Vandaag tijdens een bosrit heb ik me ook weer verbaasd over de plassen en nattigheid. Ga bijna alleen maar op buitenrit, winter, zomer, weer of geen weer. Maar de hele winter hebben er nog niet zoveel plassen gelegen als nu. Denk echt dat de grond helemaal verzadigd is, dat het niet meer weg kan of zo. En in het bos verdampt het natuurlijk weer minder dan op een open pad.

Je kunt je bijna niet voorstellen dat je klaagde over de stoffigheid en dat je helemaal zwart terugkwam van het stof...

DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:10

Ja was dat 2018 dat de wei nu al bruin was?
En ja.. We moesten ons voorbereiden. Dat waren de zomers die we voortaan kregen..

Celebi
Berichten: 3940
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Aftellen tot de lente van 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:20

Eerlijk .. liever dat dan dit. Die droge zomers waren ook niet alles, maar die regen ben ik zo zo zat. :')

DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Aftellen tot de lente van 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:24

Gewoon iets tussenin. Zoals op veel plaatsen noord nu.
Veel droog maar niet uitgedroogd en ook geen 30+ graden

Kabayo

Berichten: 14248
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Aftellen tot de lente van 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:32

Ik heb ze nog wel gewoon op de weide. Nu wordt bij ons de regen nog wel gedoseerd. Land ligt ook hoog en is droger dan de paddocks. Op dexe manier met steeds wat water en zon + warmte groeit het gras hier mooi :) Ik klaag niet

Gister lekker warm
Afbeelding
En lekker in 't land
Afbeelding

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 21:02

https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuw ... juni/8826/

Oké, ik ga echt huilen nu |(

De gehele maand juni wordt wéér een natte maand volgens deze voorspellingen...

Hoeveel regen kan er vallen? Hoe kan het dat het vanaf half oktober zó vreselijk nat is?

Het topic heet aftellen tot de lente van 2024, einde van deze week is de lente alweer voorbij en voor mijn gevoel hebben we in die 3 maanden alles bij elkaar nog geen 2 weken echt droge dagen met zon gehad (ik woon vlak boven Antwerpen, dus die week rond Pinksteren dat het in het noorden heel aardig weer was, ben ik hier weg geregend, met alleen maar regen, regen en nog meer regen)

De zomer gaat óók nat beginnen en volgens de huidige voorspellingen dus minimaal tot juli een natte bende!

Ik ben er ondertussen echt écht klaar mee!

Het is potverdorie eind mei en die verdomde kachel staat nog af en toe aan!! Tis dat mijn verwarming de gehele winter niet hoger heeft gestaan dan 17,5°c, dus veel heb ik hem nu óók niet meer aan staan, maar andere jaren stond de verwarming op 19,5°c en bleef altijd aan totdat de temperatuur uit zichzelf boven die 19,5°c kon blijven. Wat betekent dat de kachel normaal gesproken dus de gehele vorige week nog aan gestaan zou hebben!

Ik Was vorige week wéér een ijsklontje, had het gewoon wéér ijs en ijskoud, wat de halve nacht geduurd heeft voor ik weer opgewarmd was. Ik ben er gewoon zo klaar mee!

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 21:55

Celebi schreef:
Eerlijk .. liever dat dan dit. Die droge zomers waren ook niet alles, maar die regen ben ik zo zo zat. :')

Helemaal mee eens.

Zertab

Berichten: 12474
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 21:56

Herkenbaar. Maakt me ook "depressief" ofzo. Kan ook helemaal niets met mijn verzorgpaard. Zijn inrijd proces ligt wéér stil door een te natte rijbak -O-