Geheime-Seizoens-Boeken-Santa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:46

Ik lees over het algemeen vooral oorlog, maar nu de winter er aankomt, ben ik weer naar Harry Potter aan het grijpen :') Het audioboek, ik heb de boeken (zowel de gewone als de geïllustreerde) wel liggen, maar ik kan niet 2 boeken tegelijk lézen - luisteren en lezen dan weer wel haha. Dus momenteel luister ik naar Harry Potter, en lees ik Ring! Eerder deze week The haunting of Gillespie house (Darcy Coates) uitgelezen, die eindigde met 3 short stories. Het laatste, Lights out, was echt doodeng haha: over paspoppen. En laat ik nou heel ongemakkelijk worden van paspoppen, ik vind ze eng :') Dus daarna vrolijk in Ring begonnen haha.

Dus ja: in de winter grijp ik naar Harry Potter, en waarschijnlijk als het kouder wordt ook weer naar de boeken van banketstaaf Taylor. Maar verder is mijn keuze qua boek niet seizoensgebonden :)
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 20-10-23 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:47

linoleum schreef:
Gaan we deze ronde nog weer vragen stellen? Dan heb ik wel een suggestie!

Verschilt het genre/soort boeken wat je leest ook gedurende het jaar? Bijvoorbeeld door het weer, seizoenen of feestdagen?

Hier maakt het seizoen niet uit met wat ik lees. Wel lees ik in de winter/herfst wat meer dan in de zomer. Winter is namelijk echt perfect om met een boek op de bank te zitten (incl dekentje en kat)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:26

linoleum schreef:

Verschilt het genre/soort boeken wat je leest ook gedurende het jaar? Bijvoorbeeld door het weer, seizoenen of feestdagen?

Nee dat maakt niet veel uit bij mij :)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:46

linoleum schreef:
Cynn schreef:
Volgens mij is het ook bij deze editie wel de bedoeling dat het een nieuw boek is, toch? Volgens mij doen we evt tweedehands boeken alleen bij een grotere editie met meerdere boeken in 1 pakket. Maar correct me if I'm wrong.

In de regels staat inderdaad één nieuw boek!

Dit keer hebben we ook budget voor wat anders. Als je lootje tweedehands oke vindt, mogen we dit budget dan ook deels gebruiken voor een tweedehands boek?

linoleum schreef:

Scherpe vraag zeg!
Voor mij maakt het niet uit. Al heb ik soms wel, maar dat is niet aan een seizoen gebonden, een periode dat ik wéér een boek over dood en verderf niet echt kan waarderen. Dan hakt de realiteit dat het leven eindig is er even teveel in. Dan pak ik wel graag een ander boek. Iets van een chicklit of roman o.i.d. Al heb ik die niet veel in mijn kast :)

MarloesHJ

Re: Geheime-Seizoens-Boeken-Santa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:47

Ik zal mij nog even voorstellen en meteen ook de vraag beantwoorden. Ik ben Marloes. Ik heb twee paarden aan huis en een paar creatieve hobbies. Ik lees meestal historische fictie, romans en sinds kort weer wat fantasy. Ik lees geen crime/horror/thriller.
Ik lees niet met de seizoenen mee maar over kerst lezen terwijl buiten de mussen van het dak vallen vanwege de hitte spreekt mij ook net weer niet aan.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:28

Ik zal me ook weer even voorstellen, tot nu toe aan alle boeken santa's mee gedaan. Ik ben Zowie, 26 jaar, een bachelor humanistiek aan het afronden en zo idioot om nog een bachelor psychologie te gaan doen. Werk in de respijtzorg als hoofdbegeleider. Als ik niet aan het huismussen ben, dan ben ik meestal kilometers aan het afleggen, wandelend, rennend, fietsend of met paard en daartussen zit nog ergens een sociaal leven.
Ik lees om in andere werelden te verdwijnen, maar ook om van die werelden te leren. Dat betekent voor mij dat ik van boeken hou die cultureel divers zijn, internationaal, diepgaand. Zowel fictie (historisch, magisch realisme, contemporary, klassiekers, romans), als non-fictie (memoirs en psychologie/sociologie/filosofie/historisch/indigenous), volwassen boeken en kinderboeken. Fantasy kan ik tof vinden, maar ik hou echt niet van de standaard geile masculiene heldenverhalen en vechtende dames die vooral lustobjecten zijn. Chicklits, cheezy romannetjes, horror, detectives en thrillers zijn niet aan mij besteed. Ik lees in het Engels, Nederlands bij Nederlandse/Vlaamse/Duitse schrijvers.
Ik heb al vaker gehoord dat ik een moeilijk lootje ben voor anderen, terwijl ik eigenlijk heel veel en divers lees. :+ Maar tot nu toe is het altijd goed gekomen en ben ik heel erg leuk verrast!

Op mijn storygraph heb ik een mapje 'owned books', die is nog best overzichtelijk en geeft een goed idee van wat voor boeken ik (fysiek) al heb. In tegenstelling tot mijn overweldigende 'to-read' pile, maar als je een boek daarvan geeft zit je altijd goed als je er niet uit komt en dat zal ook nog steeds een verrassing zijn, waarschijnlijk, sinds ik al lang niet meer weet wat er allemaal op staat. :')
Onderaan mijn profiel zie je mijn challenges, waaronder de 'National fiction and nonfiction longlist 2023', de boeken die voor die prijs genomineerd zijn lijken me allemaal interessant, dus heb ik er een challenge van gemaakt. Een boek daarvan ontvangen is ook altijd leuk! Chain-Gang All-Stars heb ik recent gekocht.

linoleum schreef:

Ik ging even door mijn geschiedenis van het afgelopen jaar kijken en zie niet een patroon gerelateerd aan seizoenen, maar eerder dat ik het soort boek dat ik lees constant afwissel. Bijvoorbeeld afgelopen winter las ik de volgende boeken: Homegoing van Yaa Gyasi (historische fictie/Africa/race, absoluut een favoriet), daarna een memoir, I'm Glad My Mom Died van Jenette McCurdy (interessant en absurd, maar vond het niet zo goed geschreven) en daarna The Great Believers van Rebecca Makai (historische fictie/queer/aids, ook een favoriet geworden). Vervolgens The Very Secret Society of Irregular Witches (fantasy/romance, feel good, maar echt te cheezy en voorspelbaar) en daarna wonderbaarlijk nog een fantasy The Poppy War (gebaseerd op de heroïne crisis en oorlogen in China met UK/Frankrijk/Japan, maar dan verwikkeld met de Chinese goden en mythologie, gruwelijk, maar erg goed). Dus ja, vooral afwisseling en geen vaste genres.

Moonlight91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:01

Ik lees vooral Fantasy en dan het liefst paranormaal, maar met enige regelmaat lees ik nu ook een 'reguliere' romance en dat bevalt mij ook heel goed.
Het genre verschilt dus niet super erg, maar ik vind het wel leuk om thema boek te lezen in een bepaalde periode. Nu zit ik helemaal in de boeken met een duistere sfeer en in het vorige Santa heb ik een super schattig herfst-thema boek gekregen dat ik onder een dekentje met lekker kopje thee in een middag heb uitgelezen. Ik heb ook al een boek klaar liggen voor wanneer de kerst periode echt begint, ik kan er nu al naar uit kijken :Y)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:18

Ik heb er nog wat dieper over nagedacht en seizoensgebonden boeken vind ik eigenlijk helemaal niet zo verkeerd, alleen echte kerst-thema's en dergelijke is dus gewoon echt niets voor mij. :')

Waarschijnlijk omdat ik (hoogstwaarschijnlijk als minderheid) echt helemaal niets met kerst heb en de hele hype eromheen probeer te vermijden.

Maar een goed cozy boek voor de herfst of een lekker ijzig boek voor in de winter, dat dan weer wel!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 09:07

Ik lees meer op basis van mood dan op basis van seizoen. Al zijn die 2 natuurlijk wel enigszins verbonden :+

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 07:40

Ik lees wat er zoal langs komt... Kan van alles zijn niet specifiek seizoensgebonden, al in een echte feel good met de kerst wel een goed idee :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 07:42

Ik had gisteren een nachtmerrie na Truth or dare te hebben gezien en Ring te hebben gelezen :')
Ik hou niet van nachtmerries, maar Ring is echt een geweldig boek haha. Ik struggle wel met de vele Japanse namen, misschien moet ik er maar een post-it bij nemen :')

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:20

Ik heb verder niet echt een boek voorkeur om te lezen per seizoen. Ik lees eigenlijk gewoon alles wat mij leuk lijkt. :D

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:01

Haha, gelukkig kun je er zelf om lachen Daisy. Althans, zo lijkt het.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:18

Kookaburra schreef:
Haha, gelukkig kun je er zelf om lachen Daisy. Althans, zo lijkt het.

Ja hoor! Ik heb wel vaker nachtmerries, en heb ook wel vaker post-its nodig :')

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:50

Momo94 schreef:
Ik heb verder niet echt een boek voorkeur om te lezen per seizoen. Ik lees eigenlijk gewoon alles wat mij leuk lijkt. :D

Ik ben ook zo inderdaad :j

En @Princequillo nou als ik een groeilamp had was ik vast niet zo klein en had ik hem dus ook niet met je gedeeld ~~}>

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:19

Jammer, ik had even hoop :')

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:34

Is t al tijd? :') Heb er zo'n zin in. Heb de afgelopen maanden meer gelezen dan de afgelopen 3,5 jaar denk ik. Voor en tijdens mijn burn-out maar ook daar nog wat na echt amper gelezen. Ik zit er nu weer helemaal in <3 Nu nog meer uren in een dag om alles te kunnen lezen svp _O-

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:40

Cynn schreef:
Is t al tijd? :') Heb er zo'n zin in. Heb de afgelopen maanden meer gelezen dan de afgelopen 3,5 jaar denk ik. Voor en tijdens mijn burn-out maar ook daar nog wat na echt amper gelezen. Ik zit er nu weer helemaal in <3 Nu nog meer uren in een dag om alles te kunnen lezen svp _O-

Haha! Ik heb inderdaad ook weer wat vaker een boek erbij gepakt :D En ja... Die dagen gaan iets te snel inderdaad.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 22:42

Ik voel die, Cynn. Mijn boekenkast puilt inmiddels uit en dat in maar een paar maanden tijd :')

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 23:35

princequillo schreef:
Ik voel die, Cynn. Mijn boekenkast puilt inmiddels uit en dat in maar een paar maanden tijd :')

+1
Maar daardoor kan ik niet kiezen welk boek ik ga lezen en lees ik even niets :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 13:11

Marjo schreef:
Deelnemers wintereditie GSBS

• linoleum
  • Joy_Mennings
  • Cynn
  • ryukapple
  • Eef_Bam
  • LWDaisy
  • Sirius_
  • Eelmo
  • Zertab
  • Lolacabana
  • DWitzel
  • Kookaburra
  • Kaatastrof
  • Momo94
  • MarloesHJ
  • Moonlight91
  • ynskek
  • princequillo
  • Suliko
  • M_D_H
  • Apple
  • Biebz

Wil iedereen die liever niet naar België verzend, contact met mij opnemen?

Morgen lootjes trekken *\o/*

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 13:25

Morgen al lootjes :wow: *\o/*

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 13:55

woejj!! Morgen al lootjes trekken! *\%/* Dat gaat alweer snel!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 13:58

*\o/* *\o/*

Zin in.

Hadden we al besproken of het budget naast één nieuw boek, ook mag worden uitgegeven aan een tweedehands boek? Iets voor in de winter zoals warme sokken of een mooie nieuwe mok voor de thee/warme chocolademelk gaat hier altijd gewaardeerd worden maar als een tweedehands boek mag, dan dat ook. Weet niet meer wie erover begon maar als ik extra kan speuren voor mijn lootje op die manier zou ik ook leuk vinden. Maar ik vind beide opties helemaal prima. Dus hoe staat de rest hier tegenover? :)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:04

Dit stond in t bericht van Marjo:

Citaat:
Belangrijke afspraken
  • Aanmelden voor de herfsteditie vóór 1 november 2023, via PB bij Marjo, met je e-mailadres*
  • Na aanmelding plaats je een voorstelpost in het topic*
  • Het pakket bevat één nieuw boek, inclusief een hint
  • Budget van €5-€10 voor iets extra's
  • Verzenden tussen 1 januari en 12 januari 2024
  • Adres zelf toevoegen bij Lootjestrekken
  • Actief meepraten in het topic
Bij aanmelden ga ik er vanuit dat je akkoord bent met deze afspraken

Dus 1 nieuw boek en dan iets er bij voor tussen de 5 en 10 euro