Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:14

liesje84 schreef:
Op de site van de overheid staat dat de griepprik groep wordt opgeroepen voor de herhaalprik door de huisarts. Echter beweerde mijn huisarts van niet.
Toen het lokale GGD nummer gebeld en gewoon een afspraak gekregen.

Vriendin van mij werkt bij de informatielijn. Zij vertelde mij dat ik gewoon een afspraak kon maken en zonder brief, chatmedewerker vertelde mij dat ik de brief echt nodig heb...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:15

Mijn ouders (van 1946 en 1947) hebben wel de griepprik gehad en mogen over 2 weken de booster halen.

Hoor nu steeds meer corona gevallen. Vorige week bestuursvergadering gehad, omdat ik tot laat moest werken kon ik het niet halen fysiek erbij te zijn (is bijna 2 uur rijden) en heb als enige online vergaderd. Maar goed ook, want ze zijn bijna allemaal positief nu. :=
Ook op het werk weer diverse gevallen, en net op de app hoor ik weer iemand die positief is.
Ik heb tot nu toe geluk gehad, nog altijd geen corona gehad. En wekelijks doe ik wel een preventieve zelftest.

liesje84

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:18

@Purny, ik heb dus geen brief maar wel die afspraak gekregen.
Ook keurig een bevestiging via de mail. Mocht zelfs kiezen welk vaccin ik het liefste wil.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:28

Het ligt schijnbaar aan je geboortejaar of je zonder of met brief al een afspraak kan maken. Op Twitter staan die geboortejaren steeds vermeld bij @locuta.

Deze informatie is van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:35

Mijn moeder kon wel al eerder de booster halen die nog niet geupdate was ivm oncologie behandeling, maar ze heeft hem niet genomen. Het voelde niet echt logisch om nog voor de oude variant te gaan prikken terwijl ze net daarvoor al een besmetting had gehad.
Ik weet niet of mijn schoonouders al besmet geweest zijn, die vinden testen iets te veel gedoe aangezien ze niet erg mobiel zijn. Het zal echter haast wel gebeurd zijn aangezien het een hecht dorp is waar zo ongeveer iedere verjaardag gevierd wordt. Via de „oude mannen“ verenigingen heeft het vorig jaar al aardig huisgehouden in dat dorpje.

Ik weet niet goed wat ik nu van de thuistesten moet denken. Sommige schijnen nu 60% vals negatief te testen (volgens FDA), maar er is geen echt onderzoek naar omdat het al op de markt is.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:41

Geen idee hoe betrouwbaar die thuistesten zijn, maar ik weet wel dat we hier met zes man bij elkaar hebben gezeten de laatste weken. Af en toe samen in de auto, samen eten, dat soort dingen. Vijf positieven die ook echt ziek zijn geweest en de laatste twee nog niet beter, nummer zes mankeerde niks en bleef ook negatief testen. In dit geval klopte het dus als een bus.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:51

Hoe vaak is er nu al een booster geweest , en nog steeds gaat het uitnodigingen niet vlekkeloos :+

En ik maar voorrang krijgen met mijn 25 jarige leeftijd... ze kunnen beteer van boven naar onderen gaan werken ipv alles door elkaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:54

Zebrastreep schreef:
Hoe vaak is er nu al een booster geweest , en nog steeds gaat het uitnodigingen niet vlekkeloos :+

En ik maar voorrang krijgen met mijn 25 jarige leeftijd... ze kunnen beteer van boven naar onderen gaan werken ipv alles door elkaar

Het is idd echt een zooitje, je zou denken dat ze er van hebben geleerd, maar helaas :')

Mijn ouders hebben 1 booster overgeslagen dit voorjaar omdat ze beide corona hadden gehad en amper klachten daarvan hadden. Nu willen ze wel weer een booster gaan halen en waarschijnlijk geen griepprik.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:54

Tja, de voorrang voor de zorg.

Het is overal wat hoor. Hier hebben 60-minners sowieso geen tweede booster gehad, behalve zeer ernstig kwetsbaren. Mijn laatste booster, met diabetes en overgewicht is inmiddels van 11 januari. Nu komen weer eerst 60-plussers aan de beurt en de griepprikgroep blijkbaar ook. Afspraak maken is mogelijk online, maar als ik dat probeer, staat er dat ik geen 60-plus ben (maar dus wél griepprikgroep). Ik heb net Covid gehad en moet nu weer VIJF maanden wachten, terwijl dat in Nederland maar drie maanden is.

Ik heb wel donderdag een afspraak bij de huisarts wat anders en ga het dus maar eens goed navragen. Manlief moet sowieso griepprik en de eerste keer pneunokokken.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:56

Andere vraag .... corona staat hier nergens geregistreerd als je thuis test. Ik vind die vijf maanden wachttijd hier in Spanje best lang. Is het verstandiger om gewoon niks te zeggen en alsnog te gaan (is dan echt binnen een maand na besmetting waarschijnlijk) of toch te wachten tot eind maart? Iemand die daar wat over kan zeggen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:57

ik ben 64 en heb zowel de uitnodiging voor de griepprik als de coronaprik al binnen. De coronaprik kan ik helaas pas eind november plannen, omdat ik in augustus corona heb gehad.
Mijn man heeft het ook gehad en moet helaas ook tot eind november wachten met prik nummer 5.

@Monique hier moet je 3 maanden wachten met een prik als je corona hebt gehad, het is me uitgelegd waarom, maar dat ben ik vergeten (ik heb corona gehad en mijn geheugen doet het niet best meer :+ )

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:02

MoniqueT schreef:
Andere vraag .... corona staat hier nergens geregistreerd als je thuis test. Ik vind die vijf maanden wachttijd hier in Spanje best lang. Is het verstandiger om gewoon niks te zeggen en alsnog te gaan (is dan echt binnen een maand na besmetting waarschijnlijk) of toch te wachten tot eind maart? Iemand die daar wat over kan zeggen?

Tussen mijn eerste twee vaccinaties en de booster zat 11 maanden. Geen corona gekregen maar had ook weinig contacten buiten werk om. Na de derde prik binnen 2 maanden corona.

Ik heb het idee nu na 6 maanden nog steeds antistoffen te hebben van de besmetting. Vorige week nog in contact met een aantal en het niet gekregen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik echt 11 dagen bij mensen in huis moet zitten voordat mijn lijf een keer denkt hé nu worden we ziek.

Al vermoed ik het wel vaker te hebben gehad. Met name in de tijd dat je nog niet kon testen ook een keer een heftige keelontsteking gehad.

Ik ga nu nog geen booster halen ik vindt het voor nu wel prima. Ik wou alleen dat ik de keuze had om bij mijn vaccinatie dan door te kunnen geven aan iemand die er nog veel baat bij heeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:09

Het is gewoon jammer hoe makkelijk sommige mensen weer zijn. Hier toch echt alle leeftijden hoge koorts en dan zijn de meeste nog gezond ook, maar wel flink ziek. Alleen wel een aantal veel te laks door met klachten wel gewoon overal heen te gaan waardoor het hier dus zo hard gaat op het moment. Zwaar hoesten en verkouden, maar pas testen met koorts. Dan blijken ze dus al dagen positief te zijn en nergens op gelet. Of weer uit huis na 4 dagen als ze nog volop hoesten.

Ik had gehoopt dat mensen sowieso wat meer op zouden letten. Niet enkel met corona, maar gewoon met flinke symptomen niet zomaar paracetamol slikken en nergens op letten verder. Maar het wordt toch weer net zoals het was

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:13

:j Aha ggd stuurt dus de uitnodigingen op basis van de huisarts griepprik groep. Ik weet dat ik die brief de vorige keer binnenkreeg veel later nadat mijn eigen leeftijd aan de beurt was. Zou datnu ook weer zijn?

Wel vaag je mag eerder een afspraak maken maar debrieven worden niet eerder verstuurt. Logisch :')

Citaat:
Griepprikgroep eerder aan de beurt voor covid-herhaalprik

06 oktober 2022
GGDGHOR en het RIVM hebben ons op 4 oktober gemeld dat mensen die behoren tot de ‘griepprikgroep’ vanaf die dag al een afspraak kunnen plannen voor covidvaccinatie door de GGD’en. Veel mensen in die groep hebben de uitnodigingsbrief voor de vaccinatie echter nog niet binnen. De extra voorrang is fijn, maar het leidt ook tot verwarring.

Eerder was gesteld dat het plannen van een afspraak voor de griepprikgroep vanaf 10 oktober zou kunnen. Zo staat het ook in de uitnodigingsbrief zelf. Mensen die tot de griepprikgroep behoren, ontvangen een uitnodigingsbrief voor voorrang voor een covid-herhaalprik na selectie door de huisartsen.

Het besluit om de afspraakmogelijkheid eerder open te stellen, is diezelfde dag ook gepubliceerd.

Hoewel het prettig kan zijn voor mensen in de griepprikgroep om eerder dan verwacht een herhaalprik te kunnen halen, zien we dat dit besluit wel leidt tot verwarring en extra vragen. Want de uitnodigingsbrieven voor deze groep worden pas deze en volgende week door een verzendhuis verstuurd. Veel mensen die tot deze voorrangsgroep behoren, hebben de brief dus nog niet binnen. De GGD vraagt op de vaccinatielocatie wel om deze brief als bewijs dat iemand recht heeft op voorrang.

Mwm mijn papa is nu "snotverkouden en hoesterig" aangestoken door drie "snotverkouden en hoesterige" visite. Geen van allen test want "ik ben wel vaker verkouden. En geent" ik blijf dus weer voorlopig uit de buurt. Zo word alles weer goed rondgespreid. Ziekenhuizen lopen weer langzaamaan vol. En er is niks geleerd door de vorige keren :n
Laatst bijgewerkt door karuna op 11-10-22 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:16

Zebrastreep schreef:

Jij werkt toch in de zorg? Dus dan krijg je sowieso voorrang.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:22

MyWishMax schreef:
Het is gewoon jammer hoe makkelijk sommige mensen weer zijn. Hier toch echt alle leeftijden hoge koorts en dan zijn de meeste nog gezond ook, maar wel flink ziek. Alleen wel een aantal veel te laks door met klachten wel gewoon overal heen te gaan waardoor het hier dus zo hard gaat op het moment. Zwaar hoesten en verkouden, maar pas testen met koorts. Dan blijken ze dus al dagen positief te zijn en nergens op gelet. Of weer uit huis na 4 dagen als ze nog volop hoesten.

Ik had gehoopt dat mensen sowieso wat meer op zouden letten. Niet enkel met corona, maar gewoon met flinke symptomen niet zomaar paracetamol slikken en nergens op letten verder. Maar het wordt toch weer net zoals het was

Dat is wel zo 1 persoon waarmee ik in contact was geweest bleek al 2 dagen zich niet lekker te voelen maar onder het nom niet toegeven gewoon doorgaan anders moet er weer vervanging worden geregeld. Maar verstandig is het niet had veel personeel uit kunnen vallen en dan ontstaat er pas een mega probleem omtrent vervanging.

Andere persoon waarmee ik contact was geweest had die maandag nog helemaal geen klachten en negatieve zelftest ( persoon test nog iedere dag voor het werk). Ochtend erna ziek en positief. Maar die persoon kon het helemaal niet weten voelde zich enorm schuldig. Heb toen ook maar gezegd dat ze er niks aan kon doen je ontkomt er toch niet aan.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:22

@Morrie: Tja, ik weet dat het in Nederland 3 maanden is, vandaar een beetje mijn zorg over die 5 maanden. Over drie maanden zijn we hoogstwaarschijnlijk in Nederland en mijn man heeft in april ook gewoon zijn booster daar gehaald. Met ID en DigiD kwamen we er zo door, als niet-residenten.

Maar als we dát doen, moet ik weer allerlei streken uithalen om die booster geregistreerd te krijgen in Spanje voor eventueel een nieuwe QR-code. Die van april is hier gewoon niet geregistreerd omdat er toen hier sowieso niet geboosterd werd.

Ik denk dat we hier sowieso toch maar een antigenentest laten doen voor een herstelbewijs, mocht Frankrijk het weer in de kop krijgen dat we zonder een recente booster niet door het land mogen reizen. Als je op stel en sprong een vliegtuig in moet omdat er iets met de kinderen is, wil ik ook geen gedoe hebben.

Lijstje vragen voor de huisarts dus donderdag!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:35

Ongeveer de helft van de besmettingen vind plaats door pre-symptomatische of non-symptomatische mensen.
Je kunt het dus niet meer uit de weg gaan door enkel op symptomen af te gaan.

Zelf vind ik het lastig om te bepalen wat symptomen zijn waarvoor ik moet thuis blijven.
Eerder deze week een dagje wat zere keel, verder niets, test negatief. Maar geen idee of de test betrouwbaar is. Op zulke momenten twijfel ik echt wat handig is. Idem met hoofdpijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:03

Sizzle schreef:
Ongeveer de helft van de besmettingen vind plaats door pre-symptomatische of non-symptomatische mensen.
Je kunt het dus niet meer uit de weg gaan door enkel op symptomen af te gaan.

Zelf vind ik het lastig om te bepalen wat symptomen zijn waarvoor ik moet thuis blijven.
Eerder deze week een dagje wat zere keel, verder niets, test negatief. Maar geen idee of de test betrouwbaar is. Op zulke momenten twijfel ik echt wat handig is. Idem met hoofdpijn.

Maar dat snap ik. Ik had het meer over overduidelijke symptomen dat je iets mankeert. Niet alleen corona, maar gewoon een van de virussen. Dus echt zwaar hoesten, volledig verstopt, die bekende spierpijn achtig klachten. Noem maar op. Dat zie ik hier dus weer, mensen die echt alweer een paracetamol slikken om zich goed genoeg te voelen om te gaan werken of hobby te doen. Je kan het niet uit de weg gaan,maar ik had gehoopt dat men zich iets minder dood ging lopen met maar doorgaan. Zowel voor zichzelf als voor anderen. En dan pas gaan testen als ze er koorts bij krijgen, terwijl ze dan later zeggen, ja ik heb al zoveel dagen last

Bij een beetje zere keel of gewoon geen duidelijke symptomen kan je niks en als je dan al besmettelijk bent is dat heel naar, maar niet te voorkomen. Ik heb altijd hoofdpijn, elke dag komt dat opzetten dus dat kan ik al niet echt onderscheiden. Dus test ik maar regelmatig of als er iets bijkomt wat voor mij vreemd is.

Fysiopraktijk heeft nog steeds de regel dat je met symptomen niet komt of iig test. Ook vanwege de grote groep kwetsbaren die daar komen. En voor zichzelf, want het is niet op te vangen anders als de helft ziek is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:08

purny schreef:
Zebrastreep schreef:

Ja, maar moet je wel stad en land voor afrijden op onmogelijke tijden :+ Terwijl er om de hoek van mijn huis een priklocatie is, maar die is alleen voor ouderen en risicogroepen. En die site die ze hebben om afspraken op te maken is echt niet te doen, wat een draak van een website.

Ik doe het dus niet meer deze ronde, en als ze het enorm belangrijk vinden dat zorgpersoneel zich laat vaccineren, moeten ze het maar op de werklocatie aanbieden, zoals de voorgaande keren :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:45

verootjoo schreef:
purny schreef:

Ja, maar moet je wel stad en land voor afrijden op onmogelijke tijden :+ Terwijl er om de hoek van mijn huis een priklocatie is, maar die is alleen voor ouderen en risicogroepen. En die site die ze hebben om afspraken op te maken is echt niet te doen, wat een draak van een website.

Ik doe het dus niet meer deze ronde, en als ze het enorm belangrijk vinden dat zorgpersoneel zich laat vaccineren, moeten ze het maar op de werklocatie aanbieden, zoals de voorgaande keren :)

Maar ook niks in de buurt? Ik kan vrijwel altijd terecht in Assen voor zowel testen als vaccineren. Eén keer gehad dat ik voor een test naar Groningen moest omdat het toen echt ontzettend druk was.

Vaccineren wil ik ook alleen in mijn eigen woonplaats laten doen. Meer omdat ik veel spanning opbouw en de neiging heb om ook na die tijd door stress mij erg beroerd te voelen .Dan ben ik liever snel thuis dan dat ik nog dik een uur moet rijden.

Maar ik sla deze ronde ook over , en met mij nog meer collega's. Maar ik volg keurig alle maatregelen op en bij ook maar enkel contact informeren en nodig vervanging regelen of niet komen werken. Mondkapjes en handschoenen is geen probleem.

Voor de mensen thuis hoef ik het niet te doen , mijn moeder doet nu net alsof het niet bestaat wat ook niet heel handig is. Die vindt alles niet nodig :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:43

Hhhmm krijg geen griepprik ben benieuwd wanneer nieuwe corona prik dan gaat zijn. Vraag mij heel eerlijk ook af of het wel iets toevoeg.

Laatste prik stam van eind januari en 1 week later corona.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:54

Ik dacht net even een afspraak te maken voor die booster maar je kan geen tijd kiezen.
Er stond ook bij dat het alleen via die website kan. Terwijl als ik zou mogen bellen dan zou ik hem waarschijnlijk wel later op de dag kunnen inplannen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:57

friezenfan2 schreef:
Ik dacht net even een afspraak te maken voor die booster maar je kan geen tijd kiezen.
Er stond ook bij dat het alleen via die website kan. Terwijl als ik zou mogen bellen dan zou ik hem waarschijnlijk wel later op de dag kunnen inplannen.

Je werkt in de zorg toch? Als goed is heb je een uitnodiging gehad kan wel via de mail gegaan zijn .

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:59

Ja maar daar staat uitdrukkelijk op dat het alleen via die website kan en nergens een telefoonnummer.