Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:42

Blijheid schreef:
Ik ben een TooGoodToGo broodbox opgehaald bij de appie, en het is nogal wat meer dan vorige keer, namelijk 7 hele broden. Wij zijn met twee personen en een kleine vriezer }:0

Dus ehhh wie heeft nog lekkere recepten met brood? Met name zodat het wat langer houdbaar blijft?

Ik ga van een deel al croutons maken, vanavond eten we wentelteefjes en bread&butter pudding ga ik ook proberen maar meer recepten zijn welkom :D

(En ja, ik ga ook wat weggeven, paar vragen staan al uit)

Tosti's, vooral als er creatief mee om gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:37

chantalboes schreef:
Hoe overleef je de periode dat je weet dat je ontslag gaat nemen, maar die nog niet hebt ingediend hahaha. Ik moet nog 2 maanden doen alsof...
Rustig door blijven ademen. :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 20:10

Waarom worden er zoveel Beagles als proefdieren gebruikt ipv andere rassen?
(Niet dat ik het andere rassen gun uiteraard, maar het valt me op dat de gebruikte proefdierhonden meestal Beagles zijn? Waarom Beagles en niet bijvoorbeeld Bouviers of Herders? )

Zie hier bijvoorbeeld:
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... 8=&gender=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 20:12

Omdat ze zo'n zacht karakter hebben en niet die klerelijers onderzoekers in hun donder bijten?

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 20:20

Cayenne schreef:
Waarom worden er zoveel Beagles als proefdieren gebruikt ipv andere rassen?
(Niet dat ik het andere rassen gun uiteraard, maar het valt me op dat de gebruikte proefdierhonden meestal Beagles zijn? Waarom Beagles en niet bijvoorbeeld Bouviers of Herders? )

Zie hier bijvoorbeeld:
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... 8=&gender=

omdat ze een hoge pijngrens hebben, makkelijk in omgang en ze zijn niet zo groot

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 20:35

DuoPenotti schreef:
Omdat ze zo'n zacht karakter hebben en niet die klerelijers onderzoekers in hun donder bijten?

Alles oke? Je denkt dat onderzoekers voor de lol proefdieren gebruiken?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 20:37

En waarom mag je honden niet in kleine hokjes stoppen en gebruiken voor menselijke gunsten en kalveren wel? Erg bijzonder dat een voorstander van intensieve landbouw / boeren dierproeven wel afkeurt. :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:00

Voor dierproeven zijn ook bij veedieren de eisen behoorlijk streng. Enkel als het voor het resultaat sterk van belang is dat de huisvesting gelijk is aan de veehouderij-minima, mogen ze zodanig gehouden worden.

Overigens mogen ook kalveren niet langdurig in kleine hokjes gestopt worden. Ze mogen tot 8 weken oud alleen gehuisvest worden, daarna moet groepshuisvesting. Afhankelijk van het gewicht moet er tussen de 1.5-1.8m2 per kalf beschikbaar zijn voor vleeskalveren. Melkveekalveren worden over het algemeen groter gehouden.

Honden hebben als minimale verblijfsgrootte (hkb99, en gezien de nieuwe wetgeving geen maten heeft, wordt hier over het algemeen naar teruggegrepen) afhankelijk van de schofthoogte 1.0m2 (tot 30cm), 1.2m2 (tot 35cm) of 1.5m2 (vanaf 35cm2) per dier+1 aan oppervlakte. Dus 3 chihuahuas hebben minimaal 1.0*(3+1) = 4.0m2. 9 duitse doggen hebben minimaal 1.5*(9+1) = 15m2. 1 beagle van 34cm schofthoogte heeft minimaal 1.2*(1+1) = 2.4m2.

Tijdens de proeven kan hier tijdelijk (naar beneden toe) vanaf geweken worden indien dit voor de proef noodzakelijk is. En in de meeste gevallen zullen ze juist groter gehuisvest worden (maar dit zijn in de hondenhouderij de minimummaten).

MarlindeRooz schreef:
Erg bijzonder dat een voorstander van intensieve landbouw / boeren dierproeven wel afkeurt. :=

Zo heb ik ooit met een minister die ook melkveehouder was een discussie gehad. Hij was fel tegen de bonthouderij, want bont was niet nodig en een luxe-product. Ondanks dat ik geen vegetariër ben, vind ik vlees en melk net zo hard een luxe-product en niet nodig. Het is dan ook allebei gebruik maken van dieren voor menselijke luxe-behoeften. Hij was overigens ook niet tegen de intensieve veehouderij, dus dat was het verschil niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:09

Steeph schreef:
DuoPenotti schreef:

Alles oke? Je denkt dat onderzoekers voor de lol proefdieren gebruiken?

Ja alles oké.
Er komen elk jaar zoveel beagels vrij alleen al in Nederland dat ik vind dat het anders moet.

MarlindeRooz
Daar ga ik niet eens op in omdat het vergelijk al op halve waarheden berust dus al nooit fatsoenlijk kan

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:23

Hoezo berust dat op halve waarheden? Daarbij heb jij iets met je schildklier toch? Het kan best zijn dat als jij daar medicatie voor slikt dit te danken is aan een groepje beagles.

Tja… wij mensen laten dieren lijden voor ons bestwil. Daar doet iedereen zowat aan mee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:28

De halve waarheden beschrijft Mizora al mooi.

Ja voor medicijnen ben ik niet perse tegen. Maar heb ook nog wel andere alternatieven zodat er minder dieren gebruikt kunnen worden. Maar die zijn niet bokt proof
:+

Maar ik draag bewust geen make up Als voorbeeld.
Ik weet dat daar strenge regels in zijn. Maar van mij mag dat naar 0 dieren. Ja in Nederland is dat als het goed is nu sinds een paar jast

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:35

Gelukkig zijn er veel merken etc die dierproefvrij zijn. Zoals de bodyshop en Kiko!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:37

Klopt. Ondertussen wel. Gelukkig.
Toen ik dat besloot toen ik 16 was niet.
En nu ben ik zo gewend zonder te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:41

Blijft altijd interessant, hoe moreel verheven Nederlanders zich voelen boven andere culturen, maar eigenlijk net zulke barbaren zijn onder dat flinterdunne laagje 'Verlichting.' :')

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:54

Mkango schreef:
Blijft altijd interessant, hoe moreel verheven Nederlanders zich voelen boven andere culturen, maar eigenlijk net zulke barbaren zijn onder dat flinterdunne laagje 'Verlichting.' :')

Het doet een beetje pijn maar het is wel de waarheid :')

En proefdiervrij wetenschappelijk onderzoek, geloof maar dat er door veel mensen en hele onderzoeksgroepen keihard aan gewerkt wordt om dat zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen :j Maar helaas is het nog niet zover.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:58

Memories schreef:
Mkango schreef:

Het doet een beetje pijn maar het is wel de waarheid :')

En proefdiervrij wetenschappelijk onderzoek, geloof maar dat er door veel mensen en hele onderzoeksgroepen keihard aan gewerkt wordt om dat zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen :j Maar helaas is het nog niet zover.

Bedankt voor die laatste alinea. Ik was een heel bericht aan het typen, maar ik denk dat het verspilde moeite is. Een van deze nieuwe technieken is organoïden, maar ook daarmee kijk je alleen naar het effect binnen één 'orgaan'. Terwijl systemisch toegediende medicijnen natuurlijk een systemisch effect hebben.

Iedereen, inclusief de onderzoekers, willen graag van proefdieren af maar op dit moment is er gewoon geen beter alternatief.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:59

En als je onderzoek wilt gaan uitvoeren met gebruik van proefdieren moet je heel goed duidelijk maken dat het echt niet anders kan en waarom je de genoemde hoeveelheid proefdieren nodig hebt en niet met minder toe kunt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:04

Dat weet ik wel.
Maar kijk die koppies eens? En ik ken wat van die hondjes. Totaal van de waps in de gewone prikkelvolle wereld.
Misschien had ik me zo sterk niet uit moeten drukken. Sorry daarvoor.
Maar heb gewoon teveel te doen met deze dieren.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:09

Het ís ook moeilijk om te zien (of moeilijk om te lezen in een onderzoeksvoorstel).

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:12

DuoPenotti schreef:
Dat weet ik wel.
Maar kijk die koppies eens? En ik ken wat van die hondjes. Totaal van de waps in de gewone prikkelvolle wereld.
Misschien had ik me zo sterk niet uit moeten drukken. Sorry daarvoor.
Maar heb gewoon teveel te doen met deze dieren.

Nou ik snap je wel hoor. Tijdens mijn opleiding in aanraking gekomen met proefdieren, heel lang niet goed geweten hoe ik me daarbij moest voelen. Ook veel peer pressure gevoeld, dat als je in de wetenschap zit dit er gewoon bij hoort en je niet zo moet zeuren. Maar die beestjes in vreselijke stalen/betonnen kooien die er overduidelijk ziek uitzagen zijn nooit van mijn netvlies gegaan. En toen was er het moment dat ik afstudeerde en zelf als onderzoeker aan de slag wilde en dacht: dit nooit weer, hier kan en wil ik niet zélf actief aan meewerken. Ondanks dat ik weet dat het nu nog nodig is, dat er een wirwar aan regeltjes aan verbonden is en dat niet elke onderzoeker die daar aan meewerkt per definitie een dierenbeul is.
Dus nu werk ik als onderzoeker aan het opzetten en valideren van een proefdiervrije methode :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:33

Memories schreef:
Dus nu werk ik als onderzoeker aan het opzetten en valideren van een proefdiervrije methode :D

Ik kwam een paar jaar geleden bij toeval in contact met Sue Gibbs, hoogleraar huidregeneratie, die 30 jaar of zo geleden al zei: ik weiger iets met proefdieren te doen. Ze werd toen voor gek uitgemaakt, maar ze heeft een enorme naam én onderzoekslijn in proefdiervrij onderzoek en echt prachtige kunsthuidmodellen ontwikkeld. Geweldig mens.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:26

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 23:29

Ik zit naar Beau te kijken. Daar is Goedele Liekens te gast. ik vraag me af; heeft die iets laten doen in haar gezicht…haar bovenlip mss, ogen…of allebei…ik herken haar zo niet. Een ieder mag doen wat ‘ie wil hoor maar ik vroeg het me af! Alleen haar stem komt me nog bekend voor :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 23:33

paars schreef:
Ik zit naar Beau te kijken. Daar is Goedele Liekens te gast. ik vraag me af; heeft die iets laten doen in haar gezicht…haar bovenlip mss, ogen…of allebei…ik herken haar zo niet. Een ieder mag doen wat ‘ie wil hoor maar ik vroeg het me af! Alleen haar stem komt me nog bekend voor :D

Ik had precies hetzelfde. Ik herkende haar stem en keek op maar herkende haar niet

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 23:40

Gelukkig…ligt het niet aan mij :+