Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Cathalijne

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:24

Edit op mijn vorige post die ik niet mer kan aanpassen: ik heb tot nog toe geen artikelen gevonden over de effecten op o.a. de huid. Wel een x-aantal over de gevolgend voor het ademhalen in het algemeen, waarbij vooral de weerstand om adem te halen lijkt toe te nemen met een mondmasker (volgens mij was dat al wel redelijk algemeen bekend, maar bij deze de bijbehorende artikelen :+ ).

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5720304241 (N95 masker en het uitvoeren van CPR)
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9719330360 (dynamische test en ademhalings weerstand)
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 6920300250 (mondmaskers en sport)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:35

Er is een nieuw Duits onderzoek over maskers en het gebrek aan bewijs van effect van het gebruik in het openbaar (zelf mogenlijk verhoogd risico op cross-infectie door missende hand hygiene). Ben benieuwd hoe alle voor en tegen studies uiteindelijk samen gaan passen.

https://www.thieme-connect.com/products ... -1174-6591

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:36

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:06

Ik vind het een bijzondere conclusie. Er kan een correlatie zijn, maar die kan natuurlijk ook komen doordat er in de landen meer kwetsbare personen wonen die sowieso al de griepprik moeten krijgen, en daardoor ook sneller overlijden aan Covid. Ik heb het vluchtig doorgelezen maar zag de punten niet uitgezet tegenover de leeftijd van de bevolking enz. Mensen die worden ingeent tegen de griep hebben ook vaker een onderliggend lijden. Ik vind het dus gevaarlijk om op deze basis de griepprik aan te wijzen als bijdragend aan een hoger sterfte cijfer.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:57

Tsja. Het is niet mijn conclusie hè.
En het refereert naar andere onderzoeken die de werking van het griepvaccin sowieso niet bepaald onderstrepen (net als al uit de Zembla uitzending hierover in 2009 kwam).

Maar ik zou het zeker meenemen als ik zo'n prik zou overwegen.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 13:22

Maar hoe wetenschappelijk is dat artikel? Lijkt me niet heel betrouwbaar of peer-reviewed. Ik zeg niet dat ik het niet geloof hoor, maar vind deze bron niet erg geloofwaardig of wetenschappelijk overkomen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 13:44

Solistar schreef:
Maar hoe wetenschappelijk is dat artikel? Lijkt me niet heel betrouwbaar of peer-reviewed. Ik zeg niet dat ik het niet geloof hoor, maar vind deze bron niet erg geloofwaardig of wetenschappelijk overkomen.

De links naar de onderzoeken staan er in.

Overigens vraag ik me af waarom je alleen de wetenschap als heilig zou kunnen zien...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 13:54

Zie de titel van dit topic :) Hier juist de discussie over wetenschappelijke artikelen en Corona :)

Maar om specifiek op je vraag in te gaan, de basis van wetenschappelijke artikelen is controleerbaarheid, de mogelijkheid tot het herhalen van de resultaten en peer-reviewing van het artikel. Oftewel, kritische blikken uit hetzelfde veld zijn al over het artikel heen gegaan voor de publicatie waardoor de lezer een zekere vorm van betrouwbaarheid kan aannemen, maar ook het onderzoek zelf zou kunnen herhalen en dan eenzelfde conclusie kan trekken.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:00

Dus plaats ik een link en is er vervolgens discussie over, prima.
Ik geef alleen maar aan dat IK vind dat alleen wetenschap niet zaligmakend zou moeten zijn.
Doet niets af aan de inhoud van de linkjes (vergeet vooral de video ook niet die de misstanden aangeeft).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:14

Mwha, als het geen wetenschappelijk artikel is, is het ‘gewoon’ een artikel en dat is prima, maar dan is het terecht dat men vragen stelt over de betrouwbaarheid, of deze correlatie een juiste conclusie geeft (als het warm weer is worden er meer ijsjes verkocht en verdrinken er meer mensen -> ijsjes zorgen voor verdrinkingen) is en de peer-review-heid (?) van de link.
Die vragen niet stellen doet juist af aan de inhoud van een artikel want kritisch naar de inhoud en opzet van het onderzoek kijken is de basis voor een goede conclusie en niet alles voor waar aannemen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:35

corine1981 schreef:
Onderzoek naar de correlatie tussen de griepprik en verhoogde kans op ernstig verloop van covid-19 (klik eventueel verder in de link)

https://zelfzorgcovid19.nl/de-griepprik-en-covid-19/

Daarnaast kwam ik een video tegen van een Engelse arts die de onderzoeken naar hcq onderuit haalde. Niet uit oogpunt van complottheorieën, meer uit ongeloof dat zoiets echt gebeurd...

https://youtu.be/2uzXHnUViro

Die site is van de hydrochloroquine-kwakzalver/huisarts.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:36

Dus staan er genoeg links in naar studies.
Maar goed, je kunt het ook negeren ;)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:52

Ik zou het erg jammer vinden als dit wetenschappelijke topic 'vervuild' wordt met links en theorieën die imo beter in het Viruswaanzin of in het algemene topic thuishoren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 18:36

Eens.

Dit topic is expliciet bedoeld als topic om op wetenschappelijk niveau dingen te delen.

Dat is al een paar keer eerder aangegeven.

Er is bijna onbeperkt plek voor niet wetenschappelijke info, laten we dit alstjeblieft echt beperken tot wetenschappelijke studies en de bespreking daarvan.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:04

Ik dacht dat de onderliggende studies toch echt wetenschappelijk waren.

Omdat de interpretatie van een kritisch denkende huisarts komen wordt het gelijk afgedaan als waanzin... jammer.

Ik deel gewoon niets meer :)

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:59

@Corine, het gaat niet perse om het artikel ansich, dat ziet er opzicht netjes uit. het gaat niet om het feit dat een kritisch denkende huisarts wordt afgedaan als waanzin. Het gaat erom dat een wetenschappelijk artikel moet voldoen aan bepaalde eisen, waaronder een peer review.

Verder is dit artikel niet geschreven door de kritische huisarts, enkel vertaald, en komt het artikel van de volgende website: https://homevaccineeducationnetwork.com ... d-covid-19.

Deze website omschrijft zichzelf als het volgende: We are a group of parents, all former vaccinators, who also happen to be activists, journalists, and PhD scientists. We were caught blindsided in our own lives, unware of the stark disconnect between the popular propaganda about vaccines and the actual dire lack of safety information. As increasingly invasive vaccine mandates march accross the globe, government and industry is actively inhibiting open discussion of whether the rapidly increasing epidemic of immune dysfunction affecting our bodies, brains, and lives, including cancer, autoimmune disease, Alzheimer's, ADHD/autism, and mental illness might be connected to the multiple injections designed specifically to modify the immune system. They tell us the issue has been settled when actual reading of the scientific literature shows this to be far from the truth.

Voor mij is de beschrijving alleen al voldoende om de bron als onbetrouwbaar te bestempelen, tenzij het artikel gepeer-reviewed wordt.

In het artikel wordt er een duidelijke correlatie gelegd tussen de griepprik en covid-19, maar wordt er mijns inziens onvoldoende een causaal verband aangetoond

Verder titels als: griepinjectie - fatale injectie is getuigd niet van een gedegen wetenschappelijke benadering, ookal ziet het artikel er in eerste instantie wel uit alsof het onderwerp wetenschappelijk benaderd is.

Dus het gaat niet zozeer om het feit dat de mening van een kritisch denkende huisarts wordt afgedaan als waanzin. Maar het gaat erom dat in een wetenschapstopic enkel artikels worden gedeeld die voldoen aan de "wetenschapseisen", dus gepubliceerde (of in het geval van COVID ook wel eens ongepubliceerde) artikels uit een (medical) journal. Ook nieuwsartikelen, blogposts, en dergelijke worden niet in dit topic gepost, enkel de originele bronnen, waaruit mensen dan zelf de conclusies kunnen trekken.
Laatst bijgewerkt door _Cathalijne op 24-09-20 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 21:00

Je mag prima dingen delen, maar check even of het artikelen zijn uit wetenschappelijke magazines, peer-reviewed etcetera.

Kortom, of ze voldoen aan dat wat men wetenschappelijke criteria noemt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:00

Zijn er de laatste tijd verder nog interessante studies gedaan? Het Topic heeft een tijdje stil gelegen.. en ik kan me voorstellen dat er nog meer interessante wetenschappelijke onderzoeken zijn gedaan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 21:02

Ongetwijfeld heel veel.

Ik hield heel veel bij, maar heb zelf even met wat andere dingen lopen tobben.
Dus dit had (en heeft) even wat minder prioriteit bij mij.

Maar men is knetterhard bezig met onderzoek aan/over/naar dit virus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:07

corine1981 schreef:
Ik dacht dat de onderliggende studies toch echt wetenschappelijk waren.

Omdat de interpretatie van een kritisch denkende huisarts komen wordt het gelijk afgedaan als waanzin... jammer.

Ik deel gewoon niets meer :)

Weet je, ik kan een hele berg wetenschappelijke artikelen nemen en ze verkeerd interpreteren, uit hun verband trekken en de conclusies verdraaien. En daar schijf ik dan een tekst mee.

Dat maakt mijn tekst geen wetenschappelijk artikel. Snap je?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 07:53

Iemand dat onderzoek naar de mondkapjes in Duitsland gelezen?

Dat met de groepprik neem ik met een flinke korrel zout. Zulke statistiek kun je precies naar de gewenste uitkomst modelleren. Die is net zo slecht als de initiale BCG prik statistiek, dat was ook schroot met een strikje

Het Erasmus had wel in 2011 een onderzoek over griepprik bij jonge (immuunzwakke) kinderen. Daar kwam uit dat de griepprik waarschijnlijk niet verstandig was omdat niet de juiste immuunrespons uitgelokt werd en het dan juiste het immuunsysteem minder capabel maakte voor (influenza) pandemieeen. Moet de link weet opnieuw zoeken ben ik bang. Dit is echter niet perse automatisch door te trekken naar volwassenen of andere virus pandemieen.

Edit: https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 192801.htm

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:09

Ik wou zeggen die link heb ik gister nog gezien ;)

De mondkapjes heb ik gelezen en president Macron heeft ook keurig gedemonstreerd hoe het niet moet... :+
https://youtu.be/yJCqD5jnFN4

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:37

Naar vaccin met het bcg vaccin loopt in ons ziekenhuis een studie, inclusief de vraag of personeel zich wil laten enten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:59

raket schreef:
Naar vaccin met het bcg vaccin loopt in ons ziekenhuis een studie, inclusief de vraag of personeel zich wil laten enten.

Er lopen blijkbaar meerdere studies maar de orginele data waarop het begon is allang niet meer houdbaar. Echter kan het ook zonder de statistiek erachter natuurlijk nog steeds als booster voor een immuunresponse werken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 17:58

raket schreef:

Bij ons ook :j