Hoe streng zijn jullie met corona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 07:55

Hier zijn de parken alleen dicht in de weekenden als mensen massaal naar de parken gaan. Verder zijn ze gewoon open.
En nee, sporten in grotere groepen is gewoon niet handig nu.

Maar wij hadden al meer vrijheden dan Zwitserland en Oostenrijk dus ook niet echt te vergelijken zo. Denk niet dat je daar beter af bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:54

germie schreef:
verootjoo schreef:
Sporten in de buitenlucht mogen we al. Wij mogen sowieso al veel meer dan toen in Oostenrijk en Zwitserland.

Nee, hier sluiten ze parken af en niet in groepjes van 5 of 10 personen. Dat is een wezenlijk verschil. Parken en natuurgebieden weer open en met 5 personen maakt alles al gemakkelijker. Menselijker.

Nou liever niet. Hier wordt het afzetten genegeerd en parkeerde men gisteren en masse in de berm, de campers komen in bosjes aanrijden. Ik woon daar, ik kan al die mensen wel wegkijken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:57

zonnebloem18 schreef:
Mijn eerste echte dilemma. We hebben een aantal nieuwe dingen nodig. Mijn man een nieuwe telefoon, degene die hij nu heeft is soms zo ineens 'leeg' terwijl er nog zeker 50% in zou moeten zitten. Omdat hij ver weg werkt wil hij wel bereikbaar zijn. Ik moet echt een nieuwe broek, mijn laatste goeie broek is al flink aan het slijten bij mijn dijen en kan eigenlijk met goed fatsoen niet meer aan. Dochter moet nieuwe zomerschoenen, de sandalen die we op de groei gekocht hadden in de uitverkoop vorig jaar zijn toch nog wel flink te groot en verder alleen nog maar laarzen die passen.

Normaal gesproken zou ik zeggen ik wacht wel even, maar dit kan nog weken al dan niet maanden duren, zo lang wachten vind ik geen optie. Telefoon zou je online nog kunnen bestellen, maar wil je toch even voelen en zien, want ze worden steeds groter en afmetingen in mm zeggen me niet zo veel. Met mijn maat kan ik eerst 20 broeken bestellen voor ik 1 heb die past, dus dat is niet praktisch. Zomerschoenen hetzelfde verhaal, smalle voet en per merk vallen de maten anders uit.

Met een man die meer dan 50 uur per week van huis is voor werk, ik werk nog rond de 30 uur per week en een dochter die fulltime thuis is op de vrijdag na (als ik na mijn late dienst uit moet slapen) is apart winkelen bijna geen optie.

Liefst zou ik dan even snel met z'n drieën de stad in gaan. Alleen het broodnodige halen en dan weer weg, maar ergens voel ik me zo bezwaard. We houden ons verder zo strikt aan de regels, maar hierin vind ik het lastig. Ik ga er nog even over nadenken.

Kleding kun je juist goed online bestellen. Hoef je niet overal in winkels aan en uit te kleden. Had daar voorheen al 'n pesthekel aan trouwens, dus ik was blij toen het eindelijk online kon. Gewoon een grote hoeveelheid laten komen en dan zit er altijd wel iets tussen wat past en ook nog leuk staat. De rest lever je gewoon terug in bij een pakketpunt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:58

germie schreef:
verootjoo schreef:
Sporten in de buitenlucht mogen we al. Wij mogen sowieso al veel meer dan toen in Oostenrijk en Zwitserland.

Nee, hier sluiten ze parken af en niet in groepjes van 5 of 10 personen. Dat is een wezenlijk verschil. Parken en natuurgebieden weer open en met 5 personen maakt alles al gemakkelijker. Menselijker.

En dit is alleen op plekken waar het uit de hand liep. Volgens mij woon jij ook in het noorden en ik weet hier geen plek te noemen die afgesloten is in het weekend. Zelfs de parken in de stad Groningen niet.

Ik heb een hekel aan in de drukte lopen. Normaal ook. Bijv. Op eerste paasdag zou ik nooit naar het boomkroonpad gaan want ik haat een drukke parkeerplaats. Je kan hier prima naar plekken als je je gezond verstand gebruikt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:06

jesito schreef:
Denk dat ze met een groep bedoeld.

Weet je wat het is, ik heb meer het idee dat we nooit meer van dit virus afkomen. Het wordt net zo iets als de griep. Alleen moet hier een vaccin of iets voor komen.
Dus de mensen die denken dat jet even 3 maandjes volhouden is, hebben het echt mis.
Hoelang gaat dit duren en wordt het ooit opgelost??
Ik ben het thuis zitten meer dan zat.
En dat komt mede doordat ik het idee heb dat dit niet weg gaat.

De eerste schok is er vanaf bij mensen dus mensen durven weer meer de straat op. Mensen dachten in het begin: oh ff tot juni uitzitten. Nu ze doorhebben dat het nog 2 jaar gaat duren denken mensen, nou prima maar ik ga niet 2 jaar zo leven. De mentaliteit is echt veranderd nu, dat merk ik op straat echt heel erg. Het is een stuk drukker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:07

De parken in Amsterdam zijn ook gewoon open. Het aantal ingangen is wel beperkt, zodat ze kunnen monitoren en regelen hoe druk het is Als het nodig is worden ze alsnog gesloten, maar volgens mij is dat niet nodig geweest.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:09

sureido schreef:
jesito schreef:
Denk dat ze met een groep bedoeld.

Weet je wat het is, ik heb meer het idee dat we nooit meer van dit virus afkomen. Het wordt net zo iets als de griep. Alleen moet hier een vaccin of iets voor komen.
Dus de mensen die denken dat jet even 3 maandjes volhouden is, hebben het echt mis.
Hoelang gaat dit duren en wordt het ooit opgelost??
Ik ben het thuis zitten meer dan zat.
En dat komt mede doordat ik het idee heb dat dit niet weg gaat.

De eerste schok is er vanaf bij mensen dus mensen durven weer meer de straat op. Mensen dachten in het begin: oh ff tot juni uitzitten. Nu ze doorhebben dat het nog 2 jaar gaat duren denken mensen, nou prima maar ik ga niet 2 jaar zo leven. De mentaliteit is echt veranderd nu, dat merk ik op straat echt heel erg. Het is een stuk drukker.

Heeft dat niet te maken met het mooie weer? Ik merk dat niet zo. Wel dat ik het druk vond maar dat ik toen bij mezelf dacht is het anders dan vorig op een mooie lentedag en dan toch dacht ja. Toen was het drukker.

En ik weet dat er mensen op bokt zijn die echt niet meer dan een halve km om huis zijn en verder binnen. Maar dat noem ik ook een andere groep.

sureido

Re: Hoe streng zijn jullie met corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:16

Het zal me benieuwen hoe het over een maand is. Hoop dat er dan toch ook al wat horeca open mag. Ik zelf ben trouwens ook niet altijd thuis hoor. Kan wel net doen of het wel zo is (zoals wenselijk op bokt) maar dat is niet zo :+

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:36

Je moet wat meer nadenken bij dingen en je aanpassingen doen en rekening houden met elkaar.
Maar die totale paniek bij sommige snap ik noet zo goed.
Wat me helemaal stoort is het afschilderen van iemand die niet zo reageerd.

Corona en is der en zal der blijven, ook met een volledige lockdown gaat het niet weg. De kans is zelfs groot dat als mensen dan weer buiten komen en gaan leven, het opnieuw uitbreekt.

Vergeet niet dat niemand echt wat weet waarom het virus doet wat het doet en waarom is de een heel vatbaar en de ander niet? Waarom ligt de een dood te gaan en komt de ander er met een kuchje vanaf??

Ook het aanhalen van mensen die doodziek op de IC liggen vind ik steeds zo'n zuur argument.
Tuurlijk is het erg en ik gun ze allemaal dat ze er goed uitkomen.
Maar dat wil niet zeggen dat andere niet meer kunnen leven.
Dan zou de wereld er ineens heel somber uitzien.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:05

Sizzle schreef:
Ook in de afstandelijke samenleving blijven mensen ziek worden, het is echter niet de bedoeling dat ze allemaal tegelijk ziek worden. Ofwel, heb je het nu niet, dan krijg je het vroeger of later waarschijnlijk toch wel.

Ik probeer dat moment zo ver mogelijk voor me uit te schuiven, wij vallen allebei in de risicogroep.
Hoe langer het duurt, hoe beter ze weten hoe het virus werkt en hoe groter de kans dat er een goede behandeling is mochten wij die dan nodig hebben.
Wij zijn er zeker niet paniekerig over, maar zijn wel bewust voorzichtig.
Ik kan wel echt oprecht balen als mensen die anderhalve meter niet in acht nemen als er wel gewoon ruimte voor is.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:52

Sommigen van jullie zouden in Frankrijk, Spanje of Italië moeten wonen. Jullie mogen nog zoveel ...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:57

Kanzi schreef:
Sizzle schreef:
Ook in de afstandelijke samenleving blijven mensen ziek worden, het is echter niet de bedoeling dat ze allemaal tegelijk ziek worden. Ofwel, heb je het nu niet, dan krijg je het vroeger of later waarschijnlijk toch wel.

Ik probeer dat moment zo ver mogelijk voor me uit te schuiven, wij vallen allebei in de risicogroep.
Hoe langer het duurt, hoe beter ze weten hoe het virus werkt en hoe groter de kans dat er een goede behandeling is mochten wij die dan nodig hebben.
Wij zijn er zeker niet paniekerig over, maar zijn wel bewust voorzichtig.
Ik kan wel echt oprecht balen als mensen die anderhalve meter niet in acht nemen als er wel gewoon ruimte voor is.

Terecht hoor, ik snap dat volledig.
Echter wordt steeds met het dreigement gegooit: straks maak je iemand ziek. Dat is gewoon niet geheel terecht. Zelfs al doe je je best kun je dat niet perse voorkomen en soms zijn de risico‘s een actieve afweging. Mijn schoonouders gaan niet jarenlang in isolatie want die hebben waarschijnlijk geen jaren meer. Die leven dan liever in het nu, maar wel op gepaste manier.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:40

Ik bestel wel online en blijf zoveel mogelijk thuis. Ik zie ook wel spontane versoepeling. Buren hebben ineens weer kleinkinderen op bezoek en het is weer drukker op de weg. Wat scheelt is wel dat mensen de 1,5 meter goed tussen de oren hebben n en het handen wassen. Dat scheelt al een explosie van besmettingen. Er komen geen massa's meer bij elkaar. Ik kan makkelijk thuisblijven, maar snap ook wel dat r anderen versoepelen. Hopelijk blijft het in balans. Ben benieuwd naar dinsdag, persconferentie

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:00

MoniqueT schreef:
Sommigen van jullie zouden in Frankrijk, Spanje of Italië moeten wonen. Jullie mogen nog zoveel ...

Maar als ik daar het aantal besmettingen en doden lees en hoor doen die hele strenge maatregelen ook nog niet veel meer.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:01

Dat mensen die alleen wonen één of twee anderen hebben waarmee ze contact zoeken snap ik. Woon je zonder tuin of balkon dan snap ik dat je er wat vaker uit gaat.

Ben je niet alleen? Dan snap ik werkelijk niet waarom je bewust andere mensen opzoekt. Ook niet op 1,5 meter.
Een toevallig praatje vanuit de tuin a la. Maar vervelen jullie je dan nu al met je partner???
Blijf gewoon thuis. En doe zo weinig mogelijk boodschappen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:02

opisop_shop schreef:
Dat mensen die alleen wonen één of twee anderen hebben waarmee ze contact zoeken snap ik. Woon je zonder tuin of balkon dan snap ik dat je er wat vaker uit gaat.

Ben je niet alleen? Dan snap ik werkelijk niet waarom je bewust andere mensen opzoekt. Ook niet op 1,5 meter.
Een toevallig praatje vanuit de tuin a la. Maar vervelen jullie je dan nu al met je partner???

Hier dus inderdaad naast mijn partner alleen contact met mijn vader die alleen is.
Maar verder laat ik wel de hond uit in het bos.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:08

jesito schreef:
MoniqueT schreef:

Maar als ik daar het aantal besmettingen en doden lees en hoor doen die hele strenge maatregelen ook nog niet veel meer.

Dat zeg ik ook niet, hoewel je hier ook significante dalingen ziet hoor. Vergis je even niet in 47 miljoen inwoners en het verschil in testen, dodenaantallen noteren etc. Het gaat hier ook wel degelijk een stuk beter inmiddels.

Maar ik vind wel dat degenen die vinden dat er in Nederland niks meer mag, hier echt tegen de muren op zouden vliegen. Zoals ik zelf trouwens ook wel af en toe.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:17

opisop_shop schreef:

Soms is het ook anders hè.

Omdat ik moet blijven werken (poh bij huisartsen en vriend onderdeel van voedingsmiddelenindustr.) moet ik mijn kind soms kwijt.
Nu mag ze dus naar school.. waar ze in aanraking zou komen met kinderen waarvan ik niet weet hoe strikt de ouders zich aan de regels houden. Ik wil dat liever niet..
Ik heb wat kunnen regelen met broer en schoonzus. Daar is ze 1 dag in de week. Ze komen dus ook wel eens bij ons. Ook zodat onze dochters even kunnen spelen. Verder komen we bij niemand. Ja, ik doe boodschappen voor mijn ouders. Dus daar praat ik even wat op afstand in de tuin..
En ik kom op mijn werk.

Ik weet niet wat onze buren denken als ze mijn schoonzus en dochter bij ons zien. Misschien ook wel: wat dom! Hoe kunnen ze! Terwijl ik juist probeer te voorkomen dat ze met veel verschillende kinderen speelt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:19

Ik woon in frankrijk...we mogen nog steeds weinig tot 11 mei.Bouwmarkten zijn mondjesmaat weer open...als je tenminste de tijd hebt om drie uur in een rij te staan.Bij de supermarkten gaat het goed.Mondkapje voor,handschoentjes aan en alleen naar binnen.De supermarkten zijn hier heel groot en ruim dus je raakt niemand.In ons departement...wat oppervlakte te vergelijken met nederland ,zijn er nu 11 mensen overleden aan corona.Vijf in een verzorgingstehuis en drie op een alzheimerafdeling.De anderen op de ic.
Ik heb er totaal geen last van,ik zit namelijk niet opgesloten op 6 hectare.
Wel een gedoen als je boodschappen moet doen...eens in de twee weken.Briefjes invullen,paspoorten mee...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:29

Helderder schreef:
elnienjo schreef:
Ik hoor en lees steeds vaker zulke zaken over mensen die in de zorg werken. Juist zij zouden het extra serieus moeten nemen. Snap nu wel dat er zoveel mensen in de zorg zelf besmet zijn als ze er in hun privéleven hun voeten aan vegen.

Dan wil ik even tegengeluid geven. Want al mijn collega's zijn heel erg voorzichtig en wij leggen ons meer beperkingen op dan nodig (groot ziekenhuis). We werken goed beschermd maar zien ons als besmet en houden de daarbij passende maatregelen aan.
En ja... Super frustrerend als anderen dat niet doen maar zorgpersoneel is absoluut niet per definitie lakser. :n

Eens. Vind het sowieso jammer dat er steeds hele groepen over één kam gescheerd worden. Ik lees bijvoorbeeld veel dat het steeds de jongeren zijn die alle regels aan hun laars lappen, terwijl ik er ook veel zie die de maatregelen serieus nemen. De keren dat er iemand ongevraagd mijn aura binnen stapte was dat steeds een oudere, tot mijn verbazing. Ik probeer niet per groep te oordelen, maar kijk naar het individu. En spreek iemand aan ipv gedrag te accepteren en er later over te klagen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:34

IMJ schreef:
opisop_shop schreef:

Soms is het ook anders hè.

Omdat ik moet blijven werken (poh bij huisartsen en vriend onderdeel van voedingsmiddelenindustr.) moet ik mijn kind soms kwijt.
Nu mag ze dus naar school.. waar ze in aanraking zou komen met kinderen waarvan ik niet weet hoe strikt de ouders zich aan de regels houden. Ik wil dat liever niet..
Ik heb wat kunnen regelen met broer en schoonzus. Daar is ze 1 dag in de week. Ze komen dus ook wel eens bij ons. Ook zodat onze dochters even kunnen spelen. Verder komen we bij niemand. Ja, ik doe boodschappen voor mijn ouders. Dus daar praat ik even wat op afstand in de tuin..
En ik kom op mijn werk.

Ik weet niet wat onze buren denken als ze mijn schoonzus en dochter bij ons zien. Misschien ook wel: wat dom! Hoe kunnen ze! Terwijl ik juist probeer te voorkomen dat ze met veel verschillende kinderen speelt.

Maar dat is dus nodig.
Ik heb het over de mensen die nog bij anderen op de koffie gaan. Waarom....?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:37

Hier ook vooral de ouderen in de supermarkt die zich niet aan de 1.5 meter afstand houden.
Aanspreken helpt niet, ze duwen je gewoon aan de kant om maar als eerst bij de kaas te kunnen.
De vakkenvullers en de caissières zijn het ook spuugzat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:42

geerke schreef:
Ik woon in frankrijk...we mogen nog steeds weinig tot 11 mei.Bouwmarkten zijn mondjesmaat weer open...als je tenminste de tijd hebt om drie uur in een rij te staan.Bij de supermarkten gaat het goed.Mondkapje voor,handschoentjes aan en alleen naar binnen.De supermarkten zijn hier heel groot en ruim dus je raakt niemand.In ons departement...wat oppervlakte te vergelijken met nederland ,zijn er nu 11 mensen overleden aan corona.Vijf in een verzorgingstehuis en drie op een alzheimerafdeling.De anderen op de ic.
Ik heb er totaal geen last van,ik zit namelijk niet opgesloten op 6 hectare.
Wel een gedoen als je boodschappen moet doen...eens in de twee weken.Briefjes invullen,paspoorten mee...

Ik moest van de week nog aan je denken boven op je berg ! :D
Valt alles mee dus wat overlijdens en besmettingen betreft in jullie dept. Aquitaine toch ?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:48

@opisop.. ze komen dus bij mijn op de koffie omdat ze ook op mijn dochter passen.. maakt dat dus niets meer uit. Andere broers/zussen zien wij dus niet.

Ik bedoel er meer mee te zeggen.. je weet vanaf de buitenkant niet altijd hoor de situatie is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:49

Dat op de koffie gaan. Ik vind dat toch een schemergebied hoor. Voor onszelf vinden we "op de koffie gaan" acceptabel bij onze ouders, ofwel de opa en oma's van die kleine. Dat zijn gewoon gezonde 60-ers.

Voor de rest gaan we naar niemand toe, en niemand komt naar ons.

Ik denk dat je om het vol te kunnen houden op een haalbare manier, toch een handjevol mensen moet kiezen allemaal, waar je nog wel contact mee hebt. En dat met verstand doen dus niet bij elkaar gaan zitten snotteren, en toch ook zoveel mogelijk die afstand bewaren.

Dan kies je dus een paar mensen uit die directe, eerstelijns familie zijn.
Of de buuf of beste vriend(in) waar je veel mee omgaat. Of je (schoon)zus ofzo, om op elkaars kinderen te passen. Of noem maar op.

Maar niet meer dan een man of 5 hooguit.