Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:43

Wij ondernemen ook geen andere stappen, Opa's en Oma's kwamen zowiezo al niet langs en we zijn zelf wel erg bewust bezig met hygiëne en afstand houden. Ben ook heel benieuwd hoe het er over twee weken uit gaat zien. Ken tot nu toe geen mensen in mijn omgeving met corona, maar een uitbraak kan snel verlopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:12

Opa en oma hebben we wel gezien, maar dat was al voor de school weer open ging. In de tuin. Op anderhalve meter afstand. Houdt ze zich keurig aan :j . De manege is open, scouting is ook met aanpassingen opgestart. We houden ons overal keurig aan de richtlijnen en doen daarbinnen het maximale wat weer mag.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:22

Wij kiezen er hier dus heel bewust voor om onszelf nog zoveel mogelijk thuis te blijven, dragen een masker wanneer we naar een winkel moeten maar hebben wel contact met mijn ouders die zich ook nog aan de strenge lockdown houden. Een soort uitgebreide lockdown dus.

Mochten we er wel voor gekozen hebben de kinderen weer naar school en crèche te laten gaan dan hadden we voorlopig geen reallife contact met mijn ouders gehad.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 21:58

Heerlijk rustige ochtenden zo met maar 1 kind. Heerlijk! Ze zijn ook zo blij om te gaan :)
Opa en oma hebben wij vanaf het begin gewoon gezien. Wij op minste 1.5 m kinderen normaal contact.
Maar dat zijn ook de enige die wij zien. En af en toe echt nodig hebben voor een beetje lucht :)
Geen stappen terug ivm school.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:26

Nouja, nu zijn ze dus niet meer de enige die jullie zien....vind je dat niet toch wel een beetje spannend dan...? :)

Je komt via "school" via contact met de daar aanwezige kinderen, ineens in contact met een heleboel andere gezinnen met ieder weer hun eigen contacten.... als je dat eens uit zou tekenen zit je zó op 100 man die er ineens bij komen in je "contactcirkeltje"....en je hebt wellicht ook geen idee hoe serieus die gezinnen (en hun contacten) de maatregelen verder nemen....of wat er exact op school gebeurd. Ineens niest er toch 1 (en niet in de elleboog), ze blijken hun handen niet goed te wassen, dat kuchje zal wel niks betekenen....of zoiets. Het is gebeurd voor je er erg in hebt kan ik me zo voorstellen.

Ik vind dat toch echt wat te spannend nog nu dus vind het wel een keuze tussen echt contact met oma's en opa (bij ons zijn ze 65 en gewoon gezond) of school. Waardoor we school nu dus nog even een paar weken in de ijskast zetten en dan weer verder kijken :j

Net als Lizy dus :) Maarja daar ook klein grut waardoor de afweging wellicht soortgelijk zal zijn.

Wanneer je kind wat ouder is en netjes die anderhalve meter afstand aanhoud (in ieder geval bij opa en oma) en het handen wassen serieus neemt en daarbij ook echt veel aan school heeft dan vind ik de overweging ook weer wat anders inderdaad :)

Dat Denemarken verhaal klinkt bemoedigend, ik ben er alleen niet ingedoken om uit te zoeken hoe betrouwbaar die cijfers zijn en in hoeverre het in de lijn der verwachting ligt dat het in Nederland op een soortgelijke manier zal verlopen.

Gingen jullie nou de hele zomervakantie erbij trekken Lizy of ergens in juni ook even evalueren? :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:36

Nee wij trekken gewoon de hele zomervakantie erbij.
Het enige wat ik sneu vind is dat onze oudste haar vriendinnetjes echt wel mist maar gezien de maatregelen die hier op scholen genomen worden zal echt contact toch niet mogelijk zijn. Hier mogen ze elkaar bijvoorbeeld ook niet aanraken en moet op scholen ten alle tijden minimaal 1 meter afstand bewaard blijven onderling. Dat samen met leraren met maskers en gelaatsscherm voor vind ik toch wel vrij heftig voor een uk van nog geen 4. Laat haar dan maar lekker thuis spelen met haar zusje.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 05:32

Nee wij vinden dat niet spannend. Wij komen zelf niet eens in de buurt van andere volwassenen bij school. Gup alleen bij de helft van zijn klasje en zijn juf.

Mijn mening is dat je beter steeds een beetje meer de wereld in moet. Ipv angstvallig ondergedoken zitten en op datum x weer in 1 keer terug naar het normale met zijn allen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 06:27

Een beetje meer de wereld in ben ik het absoluut mee eens maar wij kiezen er gewoon voor dat nog gefaseerder te doen. En hopelijk is er over 3,5maand ook meer bekend over het virus en zijn er betere behandelmethoden.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 06:43

zonnebloem18 schreef:
Wiens kinderen gaan inmiddels alweer naar school? Onze dochter gaat 4 dagen per week i.v.m. noodopvang, maar ze komt eigenlijk elke dag thuis met droge rode handen. We zijn al begonnen met handcreme, maar ik baal er wel een beetje van.

Thuis wassen toch ook wel zeer regelmatig onze handen, maar ze heeft ze in al die tijd nog nooit zo droog en rood gehad.

Wij moeten de handen van de kinderen desinfecteren met spray, daar zit natuurlijk flink wat alcohol in. Het zou kunnen dat ze dat op de school van jouw dochter ook hebben.

Bij ons worden enkele kinderen thuis gehouden, maximaal 5 op de hele school, zij hebben luchtwegproblemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:04

lizy29 schreef:
Het enige wat ik sneu vind is dat onze oudste haar vriendinnetjes echt wel mist maar gezien de maatregelen die hier op scholen genomen worden zal echt contact toch niet mogelijk zijn. Hier mogen ze elkaar bijvoorbeeld ook niet aanraken en moet op scholen ten alle tijden minimaal 1 meter afstand bewaard blijven onderling. Dat samen met leraren met maskers en gelaatsscherm voor vind ik toch wel vrij heftig voor een uk van nog geen 4. Laat haar dan maar lekker thuis spelen met haar zusje.

Als de school het op deza manier zou doen dan zou ik denk ik ook niet gaan. Ik zou niet willen dat een kind zo‘n situatie als ‚normaal‘ gaat zien.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:14

Gelukkig gaat dat hier niet zo. Anders zou ik misschien ook meer weerstand hebben.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:17

Sizzle schreef:
lizy29 schreef:

Als de school het op deza manier zou doen dan zou ik denk ik ook niet gaan. Ik zou niet willen dat een kind zo‘n situatie als ‚normaal‘ gaat zien.

Precies dat dus. En als ze enigst kind was geweest was het ook weer anders geweest maar op dit moment blijkt een zusje met slechts 14 maanden ertussen een zegen te zijn want die twee spelen hele dagen samen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:24

@lzy, dat klinkt best heftig!
Ik zag laatst een foto voorbij komen van een schoolplein waar telkens op 1.5 meter afstand een vierkant getekend was en per vierkant mocht 1 kind buitenspelen.
Die zou in Frankrijk gemaakt zijn.
Gaat het echt zo daar??

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:31

Ja dat gaat dus echt zo hier. Ze zijn hier echt een stuk strenger dan in Nederland. Krijg soms ook het gevoel dat het in Nederland onderschat word maar ik krijg verder geen Nederlands nieuws meer mee dus wie weet is dat een vertekend beeld.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:04

Of dat serieus nemen is weet ik niet lizy. Ik vind het persoonlijk wel heel ver gaan. Gelukkig hoeven kinderen onder de 12 hier die 1,5 meter niet aan te houden onderling. Ik vind het trouwens niet spannend allemaal, ik vind dat we nu te voorzichtig zijn geworden. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:32

Hier hebben ze het schoolplein in 3 delen gemaakt met strepen op de grond. 3 groepen spelen tegelijk buiten maar moeten op hun eigen deel blijven.
Kindjes geef je af in je tijdvak. Komen 3 groepen tegelijk in 1 tijdvak. Alle 3 via een eigen ingang. Kleuters worden opgevangen door het extra personeel. Juf blijft achter in de klas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:25

lizy29 schreef:
Een beetje meer de wereld in ben ik het absoluut mee eens maar wij kiezen er gewoon voor dat nog gefaseerder te doen. En hopelijk is er over 3,5maand ook meer bekend over het virus en zijn er betere behandelmethoden.

Nou exact dit dus :j

"Angstvallig ondergedoken zitten en op 1 dag weer terug naar het normale met zijn allen" is nou juist precies waar wij niet voor kiezen :)
Wij doen het ook liever wat meer gefaseerd dan wat we nu zien gebeuren dat er ineens vanalles tegelijkertijd versoepeld wordt.

Daarom beginnen wij met rustig aan ons eigen cirkeltje van contacten uitbreiden. Zodat we het zelf meer in de hand hebben met wie onze familie in aanraking komt. Een paar vriendjes waarmee meneer weer 1 op 1 mag spelen. En dat doen we alleen nog buitenshuis, we halen geen mensen binnen en gaan zelf ook niet bij mensen binnen. Dat kan over een paar weken wel weer als het inderdaad mee blijkt te vallen allemaal.

Dan kunnen die jongens toch wat spelen met elkaar maar met veel minder risico er achter dan wanneer je ze met een groep in een klasje dropt. Je weet gewoon niet hoe serieus het er bij al die kinderen thuis aan toe gaat...

De rare situatie op school vind ik ook meetellen :j Maar zo erg dat kleuters elkaar niet aan mogen raken is het hier natuurlijk niet. Dat is toch ook niet realistisch....? Zou dat echt lukken om zulk klein grut uit elkaar en tòch blij en tevreden te houden... :?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:19

Tja dan krijg je een uitnodiging voor een kinderfeestje.. of mijn dochter van 12 mag komen.. nou eerlijk.. Hoe verzinnen ze het.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:25

ja, dat hebben wij ook gehad. of mijn dochter van 5 op een feestje wilde komen.. was 10 april ofzo.. ik heb vriendelijk bedankt.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:28

Ik heb ook nee gezegd dochter boos natuurlijk. Dochter is 12 meisje is 13 geworden. Tja anderen mogen uiteraard wel.. en dan zeggen ze doen volgens richtlijnen van rivm. Mijn dochter en ik zijn deze week jarig. En zelfs nu ontvangen we geen visite dichtbij. Paar in de tuin op afstand.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:31

Maar hoe dan? Nodigen ze maar 3 kinderen uit? Nee kinderfeestjes en speelafspraakjes nog even niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:34

Dat ligt er een beetje aan hoe.
Een vriendinnetje van mijn dochter viert ook maar slechts met 2-3 kindjes die ze ook gewoon in de klas heeft en daar hebben ze ook contact (kleuters). Ik zie dan niet hoe dat een extra risico is eigenlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:37

Nou als je kind naar school gaat en het om klasgenootjes gaat en er geen intensiever contact is dan er al op school is, dan kan zo'n feestje ook net zo goed denk ik dan :)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:42

Ik kan me de vraag ook wel voorstellen. Ik laat onze jongste ook weer naar school gaan, ondanks dat ik in de risicogroep val. Ik ben me er bewust van dat corona nog heel lang kan gaan duren en ik me er helaas niet voor kan verstoppen. Mijn man heeft al die tijd ook gewoon moeten werken buitenshuis, verder beperken we ons wel tot thuis blijven en doet mijn man nog steeds de boodschappen. Ik vind het zeker moeilijk, maar ga er vanuit dat wanneer de regering vind dat kinderen onder elkaar kan, dat het ook kan. Nu ze op school ook allemaal weer samen zijn zonder afstand, mag er hier ook weer gespeeld worden. Ik houd zelf wel afstand, maar kinderen onderling niet. Dan hebben we het over vaste vriendinnetjes, geen hordes kinderen. Maar als school en spelen bij velen weer kan, dan kan ik me de vraag voorstellen van een feestje.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:42

Voor basisschoolkinderen lijkt het me ook niet zo'n probleem. Kunt prima buiten wat verzinnen.