Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:01

Rakkie123 schreef:
Heel amerikaans maar reken maar dat het komt.
Als de vitale beroepen zo belangrijk zijn, en mensen dwingen om te gaan werken, met langdurig ziekte tot gevolg.....dat klinkt ook erg amerikaans.
Dus passende claims daarbij.

Ik geloof er niks van, waar baseer je dit op? Wij hebben goddank geen juryrechtspraak, het Nederlandse rechtssysteem is compleet anders dan het Amerikaanse. Nederlandse rechters gaan echt niet mee in zulke claims.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:23

mirim schreef:
In principe kan dat wel denk ik.
Een bouwvakker mag niet op de bouwplaats komen als hij geen helm op heeft.
Als hij verplicht wordt te werken zonder helm, omdat er stomweg geen helm is , dan kan je je werkgever aansprakelijk stellen lijkt mij. Of werk weigeren
Maar voor de zorg lijkt nu alles anders te liggen ?

Dat klopt. Of zonder helm werken of werk weigeren.

En nee, voor de zorg ligt dat imo niet anders. Maar ik ging er eigenlijk van uit dat er voldoende beschermende maatregelen worden/zijn getroffen inmiddels. Als ik tenminste hoor welke routine de verpleegsters van mijn moeder doorlopen, en zij heeft niet eens corona, dan had ik eigenlijk het idee dat het wel goed zit qua maatregelen.

BigOne

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:53

In veel verzorgingstehuizen was het behoorlijk slecht gesteld met de beschermingsmiddelen , ook thuiszorg. Vandaar dat er vermoedelijk ook zoveel besmettingen zijn bij ouderen die hier afhankelijk van zijn. Maar als het goed is word er vandaag iets aan gedaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:00

_San87_ schreef:
En nee, voor de zorg ligt dat imo niet anders. Maar ik ging er eigenlijk van uit dat er voldoende beschermende maatregelen worden/zijn getroffen inmiddels. Als ik tenminste hoor welke routine de verpleegsters van mijn moeder doorlopen, en zij heeft niet eens corona, dan had ik eigenlijk het idee dat het wel goed zit qua maatregelen.

In ziekenhuizen wel, maar ik geloof dat de verschillen bij thuiszorg, verzorgingstehuizen en bijzondere woonvormen / individuele zorg (via PGB bv) nog heel uiteenlopen en lang niet overal op orde zijn.

(Maar ook: men heeft bij omgang met verdachten wel de verhoorkamers voorzien van tussenscherm, maar niet de advocatenkamers...)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:08

bigone schreef:
In veel verzorgingstehuizen was het behoorlijk slecht gesteld met de beschermingsmiddelen , ook thuiszorg. Vandaar dat er vermoedelijk ook zoveel besmettingen zijn bij ouderen die hier afhankelijk van zijn. Maar als het goed is word er vandaag iets aan gedaan.

Ai ja, daar had ik even niet bij stilgestaan. Dat heb ik inderdaad gelezen.

Eigenlijk wel gek dat er dan vandaag pas wat aan gedaan wordt.

Shadow0 schreef:
_San87_ schreef:

In ziekenhuizen wel, maar ik geloof dat de verschillen bij thuiszorg, verzorgingstehuizen en bijzondere woonvormen / individuele zorg (via PGB bv) nog heel uiteenlopen en lang niet overal op orde zijn.

(Maar ook: men heeft bij omgang met verdachten wel de verhoorkamers voorzien van tussenscherm, maar niet de advocatenkamers...)

Dat is ook wel idioot, wel de verhoorkamers, maar verder niks :?.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:15

mirim schreef:
In principe kan dat wel denk ik.
Een bouwvakker mag niet op de bouwplaats komen als hij geen helm op heeft.
Als hij verplicht wordt te werken zonder helm, omdat er stomweg geen helm is , dan kan je je werkgever aansprakelijk stellen lijkt mij. Of werk weigeren
Maar voor de zorg lijkt nu alles anders te liggen ?

Ook als er over de hele wereld geen helmen meer te krijgen zijn en de overheid heeft aangegeven dat bouwvakkers met meer klachten moeten doorwerken dan andere beroepsgroepen?

Ik vraag mij af of dat hout snijd. Het is niet allemaal de keuze van de werkgever nu.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:05

tja, hoe moet het dan :(
Ook al een paar discussies met m'n vader gehad. Die krijgt iedere dag thuiszorg, soms meerdere keren per dag. Ze werken zonder mondkapjes. En naar wat ik heb begrepen komt dat omdat ze een enorm tekort hebben en ze deze dingen alleen gebruiken bij corona verschijnselen.
Idem bij mijn schoonvader, iedere dag thuiszorg. En gistermiddag is hij opgenomen. Blijkt dus inderdaad corona te zijn. Hij heeft er zelf voor gekozen om niet naar de IC te gaan. We verwachten dat hij vandaag sterft :( Maar je kunt al die mensen die bijvoorbeeld thuiszorg nodig hebben toch niet zonder hulp laten, ook al zijn er niet genoeg beschermingsmiddelen. Of hij het daardoor heeft opgelopen? Geen idee. Maar ik vraag me wel af wat ze nu doen bij de andere clienten? Toch wel beschermingsmiddelen? Of gaan ze gewoon zo door?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:23

Blijft toch bijzonder hoe dit binnen 1 europa zo anders is.
Ik sprak eergisteren iemand uit de thuiszorg (ja op 2 meter afstand) die echt geen 1 moment zonder beschermende maatregelen mag werken, ongeacht of er symptomen zijn of niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:23

bizar he? En het verschilt dus ook nog per organisatie ben ik nu achter.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:24

Kinke schreef:
Ook al een paar discussies met m'n vader gehad. Die krijgt iedere dag thuiszorg, soms meerdere keren per dag. Ze werken zonder mondkapjes. En naar wat ik heb begrepen komt dat omdat ze een enorm tekort hebben en ze deze dingen alleen gebruiken bij corona verschijnselen.
Idem bij mijn schoonvader, iedere dag thuiszorg. En gistermiddag is hij opgenomen. Blijkt dus inderdaad corona te zijn. Hij heeft er zelf voor gekozen om niet naar de IC te gaan. We verwachten dat hij vandaag sterft :( Maar je kunt al die mensen die bijvoorbeeld thuiszorg nodig hebben toch niet zonder hulp laten, ook al zijn er niet genoeg beschermingsmiddelen. Of hij het daardoor heeft opgelopen? Geen idee. Maar ik vraag me wel af wat ze nu doen bij de andere clienten? Toch wel beschermingsmiddelen? Of gaan ze gewoon zo door?

Wat ontzettend droevig ;(. Sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:47

Kinke schreef:

Wat erg van je schoonvader Kinke, sterkte!

Er is gewoon niet genoeg beschermingsmateriaal, vreselijk voor zowel de mensen die in de thuiszorg werken als voor hun cliënten.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bdf88313/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 17:00

Maar ik heb ook niet echt het idee dat er echt urgent geprobeerd wordt om dat te veranderen. We zijn inmiddels ruim 5 weken verder... waarom ligt er niks? In andere landen zijn er communities van mensen met 3d printers spatschermen gaan maken, worden mondkapjes genaaid die je kunt gebruiken met een stukje keukenrol als filter... niet perfect, geen garantie, maar aanzienlijk meer dan helemaal niks.
(Plus dat ik meerdere mensen op twitter heb gezien die proberen om in contact te komen met het systeem van MinVWS, geen contact krijgen / afgescheept worden, en dan maar op eigen houtje zelf wat brengen aan de mensen in de regio die niets krijgen via de 'verdeelsleutel')

Ik vind het zo onvoorstelbaar wat er gebeurt, ik maak me er zo'n zorgen om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 17:12

Ik denk dat schijnveiligheid dmv niet-functionerende mondkapjes nog veel erger is.

De hele wereld zit er achterheen nu, iedereen wil ze. Landen waar het wordt geproduceerd zijn natuurlijk in het voordeel. Misschien waren we te laat, dat zal later bekeken moeten worden. Ik geloof wel dat er nu wel alles aan gedaan wordt in ieder geval.

De EU heeft nu een exportverbod voor mondkapjes, daar is de Balkan weer boos over. Terecht vind ik. Het is schrijnend allemaal, als wij genoeg mondkapjes hebben, gaat het weer ten koste van mensen in andere landen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 17:23

Hoezo schijnveiligheid? Wat voor schijnveiligheid kun je krijgen als het alternatief bovendien helemaal niks-niente is?

En nee, ik geloof niet dat er alles aan gedaan wordt. Daarom maak ik me zo'n zorgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 17:31

Shadow0 schreef:
Hoezo schijnveiligheid? Wat voor schijnveiligheid kun je krijgen als het alternatief bovendien helemaal niks-niente is?

En nee, ik geloof niet dat er alles aan gedaan wordt. Daarom maak ik me zo'n zorgen.

Mee eens.
Ik snap er namelijk niets van dat ik gewoon als prive persoon 50 maskers kan bestellen of zelfs 2500 als je een bedrijfje bent. Dat Zwitserland net een hele lading aan beschermende middelelen naar Italie gestuurt heeft en dat NL zijn verplegend personeel geen mondkapje kan geven.

Mijn man (arts) is stijl achterover geslagen dat persoonlijke bescherming voor artsen in NL slechts een aanbeveling is ipv noodzaak.

Ik ben eigenlijk altijd erg positief geweest over gezondheidszorg in NL, maar dat brokkelt nu even beetje af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 17:40

Sizzle schreef:
Shadow0 schreef:

Mee eens.
Ik snap er namelijk niets van dat ik gewoon als prive persoon 50 maskers kan bestellen of zelfs 2500 als je een bedrijfje bent. Dat Zwitserland net een hele lading aan beschermende middelelen naar Italie gestuurt heeft en dat NL zijn verplegend personeel geen mondkapje kan geven.

Mijn man (arts) is stijl achterover geslagen dat persoonlijke bescherming voor artsen in NL slechts een aanbeveling is ipv noodzaak.

Ik ben eigenlijk altijd erg positief geweest over gezondheidszorg in NL, maar dat brokkelt nu even beetje af.

50 of zelfs 2500 maskers, dat is toch peanuts, kom op. Er zijn per week(!) een miljoen extra kapjes nodig in Nederland. Zo simpel als jullie het stellen is het gewoon niet. Er zijn gewoon niet genoeg mondkapjes in de wereld om aan de vraag te voldoen.
Dit gaat over de problemen die men tegen komt, waar onder bijvoorbeeld veel fraudeurs.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... r~bbf72ba1

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 17:44

Kinke, sterkte voor jullie!!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 17:47

Ik heb de afgelopen tijd ook een discussie met mijn Italiaanse vriend over het 'opruimen van de puinhopen van Italie' en het weigeren om geld te lenen aan Italie etc etc.
Ik weet er echt heel weinig van (en eigenlijk boeit het me ook weinig), maar zijn mening is dat het niet eerlijk is dat Nederland zegt dat Italie zelf moet bezuinigen als Nederland degene is die door hun belastingparadijs al het geld juist weghalen bij landen als Italie en Spanje die daardoor miljarden mislopen. Hoe zit dit?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 17:56

Gelukkig was de pastoor bereid mijn schoonvader de ziekenzalving in het ziekenhuis te geven. Wij konden allemaal meekijken via Skype. Hij heeft alles heel bewust meegekregen, ook dat wij allemaal 'erbij' waren. Het gaat echt op en af, nu lag hij er best goed bij, was aan het eten en praatte honderduit tegen de verpleegkundige. Pastoor sprak ook dialect, dus dat was extra fijn voor hem :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 17:59

Marie-Anne, in Oostenrijk is het zelfs verplicht om te winkelen met mondkapje.
Als de EU een beetje zinvol zou samenwerken zouden die „burger-kapjes“ zinvoller besteed kunnen worden in de verzorgende beroepen toch?

Ik verbaad me wel degelijk dat ik gewoon kan bestellen en mijn moeder die ze nodig had voor het behandelen van een voetprobleem in een behaardentehuis overal moest gaan bedelen voor een mondkapje.

Als Europa nou eens even echt met elkaar aan tafel gaat zitten gok ik dat er toch best wel eens meer is dan men weet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:07

paar weken geleden bood een zakenrelatie van mijn broer aan dat bedrijven via hem mondkapjes konden kopen tegen kostprijs. Dus grote aantallen. Ik heb direct zijn gegevens doorgegeven aan een zorgorganisatie uit deze regio. Wat hebben ze ermee gedaan? Niets nada noppes. Al die mondkapjes zijn naar Duitsland en Belgie gegaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:10

Het is maar zeer de vraag of je dan ook echt goed werkende mondkapjes zou krijgen natuurlijk.

Als een land mondkapjes verplicht, zullen ze die niet willen delen met andere landen denk ik. En meerdere landen hebben ze verplicht volgens mij. Het is al heel wat dat er een exportverbod vanuit de EU is denk ik. Verder zijn er in landen als Italië en Spanje waarschijnlijk nog meer nodig dan hier en zijn ze daar nog harder nodig. Dus ik snap wel dat Zwitserland ze aan Italië stuurt.

Maar goed, ik geloof dus echt dat er gewoon niet genoeg zijn en dat is niet op hele korte termijn opgelost.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:11

Kinke schreef:
paar weken geleden bood een zakenrelatie van mijn broer aan dat bedrijven via hem mondkapjes konden kopen tegen kostprijs. Dus grote aantallen. Ik heb direct zijn gegevens doorgegeven aan een zorgorganisatie uit deze regio. Wat hebben ze ermee gedaan? Niets nada noppes. Al die mondkapjes zijn naar Duitsland en Belgie gegaan

Het is al bekend dat het inkoopcentrale van de overheid nogal traag is, alles moet tot in den treuren uitgezocht worden en vaak zit er veel te veel tijd tussen ( was op tv op1) . En er zit nogal wat verschil tussen mondkapjes maar ik denk, beter enige bescherming voor je personeel en zeker voor je cliënten . Wanneer je als verzorger van ouderen met een redelijk degelijk mondkapje werkt dan verspreid je minder virus dan zonder. Kinke , uit Staphorst ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:18

Sheran schreef:
Ik heb de afgelopen tijd ook een discussie met mijn Italiaanse vriend over het 'opruimen van de puinhopen van Italie' en het weigeren om geld te lenen aan Italie etc etc.
Ik weet er echt heel weinig van (en eigenlijk boeit het me ook weinig), maar zijn mening is dat het niet eerlijk is dat Nederland zegt dat Italie zelf moet bezuinigen als Nederland degene is die door hun belastingparadijs al het geld juist weghalen bij landen als Italie en Spanje die daardoor miljarden mislopen. Hoe zit dit?

Het is wel zo dat Nederland voor multinationals aantrekkelijk is qua belastingvoordelen. Maar het is nogal makkelijk je eigen economische wanbeleid af te schuiven op een land dat het wel voor elkaar heeft. Duitsland, Ierland en Finland hoor je ook niet huilen, bijvoorbeeld.

Het grootste probleem in Italië is volgens mij nog steeds dat het land stiekem bestuurd wordt door de maffia. Corruptie, wanbeleid, verkeerde politieke leiders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:29

Maar het is toch bizar dat er binnen 1 EU verschillende maatregelen zijn?
Hoe kun je nou als EU toestaan dat in NL bejaarden verpleegt worden zonder mondkapje door een hoestende medewerker die geen test krijgt terwijl in een ander land waar de cijfers vele malen lager zijn gewoon iedere gezonde bewoner kapjes bij het huisvuil gooit na het kopen van een zak aardappelen?

Hoe kan het zijn dat als een land aangeeft dat ze hun hoge testcapaciteit bij lange na niet gebruiken omdat het aantal infecties sterk gedaald is dat deze ongebruikte tests dan niet naar een buurland gaan :?