Kuggur schreef:Als je genuanceerd wil discussiëren Maura, dan laat je dergelijke onsmakelijke gewoon weg.
En ja het klopt, jij was degene die de twijfelachtige eer had hem op tafel te gooien, PlantsTho quote hem, en gaf slechts aan het er mee eens te zijn. Mea culpa.
PlantsTho quote mij inderdaad, maar jij kiest ervoor die quote te lezen als "we eten toch ook geen baby's". Dat is niet wat er staat en niet wat er werd bedoeld maar wat jij er van maakt. Feitelijk reageer je met de overdrijving daarvan tot de bizarre stelling dat iemand van mening zou zijn dat jouw bedrijf massamoord is niet op mij of PlantsTho maar op jezelf. Dat moet je helemaal zelf weten, maar je moet niet doen alsof ik verantwoordelijk ben voor jouw verdraaiing van mijn woorden.
Kuggur schreef:Ik heb geen zin er verder op in te gaan buiten de boodschap dat ik niet de (eveneens absurd) verregaande conclusies aan die vergelijking verdbind die je me in hierboven in de mond legt.
Het lijkt me evident dat de opmerking "jouw acties zijn naar mijn mening vergelijkbaar met kindermoord, leg eens uit?" niet bevordelijk zijn voor een vruchtbare discussie.
Ik heb dit nu in verschillende bewoordinben duidelijk proberen te maken, als jullie er op door willen hameren, veel plezier, maar zonder mij.
Ik leg je niets in de mond, ik geef enkel aan dat je niet zorgvuldig leest. Juist omdat ik prima begrijp wat jij in verschillende bewoordingen duidelijk probeert te maken. Maar goed, ik beschik kennelijk over onvoldoende bewoordingen om je uit te leggen dat je de vergelijking niet hebt begrepen.
Laat ik dan een laatste poging doen met jouw eigen woorden: "jouw acties zijn naar mijn mening iets totaal anders dan kindermoord en dat zouden ze ook geweest zijn zonder enige verdere uitleg over je bedrijfsvoering".
Ironisch genoeg laat je met je overtrokken reactie wel zien dat de gedachte aan het eten van baby's sterke gevoelens bij je oproept. Is het nou echt zo totaal onmogelijk om te begrijpen dat andere mensen wellicht gevoelens hebben - die jij niet hebt - bij de gedachte aan het eten van dieren? En dat die mensen prima in staat zijn om onderscheid te maken bij wat ze zelf voelen bij de gedachte aan het eten van dieren en wat een ander daarbij voelt? Echt hoor, als ik dat onderscheid niet kon maken zou ik in de dik twintig jaar dat ik geen vlees meer eet al menig bord in een restaurant hebben ondergekotst. Maar dat ik zelf moet kokhalzen bij de gedachte dat ik een stuk vlees in mijn mond stop, betekent dus niet dat ik van mening ben dat vleeseters moordenaars zijn. Een mening is namelijk nog altijd, althans bij mij, iets waar naast gevoel ook andere zaken een grote rol spelen.
Terug on topic
bruintje123 schreef:De veeteelt in Nederland is zo slecht nog niet geregeld omtrent welzijn.
Dat varken kan niet nadenken van speelde ik nu maar in de modder. Net zo min als dat een inboorling denkt, had ik nu maar een smartphone. Want wat je niet kent mis je ook niet.
Wat je nooit hebt gehad, raak je ook niet kwijt.
Ik ben het ermee eens dat het welzijn in de Nederlandse veeteelt niet slecht geregeld is, maar ik vind wel dat het beter kan. En zoals door veehouders hier ook al is aangegeven kan dat ook wel, maar daar is wel geld voor nodig. Dan denk ik trouwens zeker niet in eerste instantie aan kalveren bij de (melk)koe laten, want dat is volgens mij inderdaad niet per se zielig.
Een varken kan inderdaad niet bedenken dat het eigenlijk heel graag in de modder wil spelen, maar 'wat je niet kent mis je ook niet' vind ik nogal een hellend vlak. Ik denk ook dat het voor een flink aantal behoeften en gedrag niet klopt. Zoals bijvoorbeeld wroetgedrag bij varkens, dat is een instinctieve drang die ze hebben (een enkel ras uitgezonderd). In een omgeving waar ze niet kunnen wroeten krijgen ze stress, niet omdat ze een beeld hebben van een eikenbos waar ze gezellig met elkaar naar eikels kunnen zoeken, maar omdat er ergens in hun hersenen een oersignaaltje zit dat nergens heen kan. Als die drang tot wroeten pas zou ontstaan wanneer de omgeving geschikt is om te wroeten, dan zou het alleen een welzijnsprobleem zijn wanneer varkens eerst stro krijgen om te wroeten en dat dan later wordt weggehaald. Maar aangezien dat wroeten er echt in zit vind ik dat varkens de gelegenheid moeten hebben om te wroeten en vind ik dat het niet kunnen wroeten onnodig stress veroorzaakt.
Om toch nog even de vergelijking met iemand die geen smartphone kent te gebruiken: een telefoon is een communicatiemiddel. Er zijn een hoop mensen op deze wereld die geen telefoon hebben, maar er zijn maar heel weinig mensen die geen behoefte hebben om met anderen te praten. Zolang die inboorling van jou anderen om zich heen heeft om mee te praten maakt het hem waarschijnlijk niet zoveel uit of hij wel of geen smartphone heeft, maar als hij in eenzame opsluiting zit zou het zomaar het verschil tussen leven of dood kunnen zijn als hij een smartphone zou krijgen (en iemand even zou uitleggen hoe dat ding werkt).