cissi schreef:Zucht... een kalf in een eenlingbox is géén kistkalf, kistkalveren zijn namelijk verboden. Een big schreeuwt als je naar hem wijst, dat zit in de aard van het beestje.
Wat een walgelijke figuren zitten hier zeg. Ja zeker breken wij de poten van het kalf bij de geboorte, dat is namelijk economisch enorm interessant. De melkkoeien storten hier ook bij bosjes in elkaar tijdens het melken. Niet dus. En ik leg momenteel een paar duizend euro per maand toe op het melkgeld omdat het mij niet om mijn vee gaat maar alleen om het geld. Want ik heb namelijk geen hart. Joh je weet niet waar je het over hebt. En dan reageer ik niet eens op alle andere onzin die hier wordt verteld.
Onze koeien kunnen van april tot oktober dag en nacht naar buiten als ze dat willen. Als ze ziek zijn, wat trouwens niet vaak voorkomt, liggen ze in een dik strobed en krijgen ze pijnstilling en indien nodig antibiotica. Kalfkoeien kalven ook af in het stro. De melkkoeien lopen in een ruime ligboxenstal met ruime, schone waterbedden. Ze kunnen eten, drinken, gemolken en geborsteld worden wanneer ze maar willen.
De kalveren zitten tot twee weken in een eenlingbox om hun gezondheid te kunnen monitoren, daarna gaan ze in ruime groepshokken op stro met altijd water, bix en goed hooi ter beschikking.
We fokken bewust kruislingen (Holstein x Fleckvieh, Brown Swiss etc) om sterkere en gezondere koeien te krijgen en letten daarbij niet zozeer op de hoeveelheid melk als wel op gezonde benen, klauwen en uiers. En zo kan ik nog uren doorgaan. Ik ben namelijk apetrots op ons bedrijf, onze gezonde, sterke en relaxte koeien, en het mooie product dat wij leveren. En nee, het is niet altijd een makkelijk leven en als je rijk wilt worden moet je geen boer worden, maar ik zou niet anders willen. En als ik een mooie vette koe naar het slachthuis doe omdat ze om wat voor reden dan ook niet meer kan blijven, dan gaat me dat écht aan het hart, maar ik weet wel dat ze een prima leven heeft gehad.
Ik word er zo kwaad en verdrietig van dat jullie ons boeren zo afschilderen. Loop toch niet als kippen zonder kop achter Wakker Dier aan, maar doe zelf onderzoek. Dan zul je zien dat de meeste boeren dit werk doen omdat ze van hun dieren houden. En dan spreek ik nu alleen voor de melkveehouder, want met de overige sectoren heb ik geen ervaring.
Zo, dat is een lang verhaal geworden. En dan te bedenken dat ik eigenlijk niet eens wilde reageren..
Die zit! Helemaal mee eens.
En dat ijzere ding, waar iemand het over had, heet vee verlosser/krik. Als dat gereedschap er niet was dan waren er heel veel kalfjes gestikt in het geboorte kanaal of koeien dood gegaan. Met de hand is het tegen woordig niet meer te doen om een kalf op de wereld te krijgen.
Martelwerktuig.. sommige reacties zijn om