Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:28

Mazida schreef:
Kweekvlees zal gezond zijn zeg. Als iets een gemanipuleerd product wordt is het dat. Gekweekt uit stamcellen en wie weet met hoeveel toevoegingen... Lekker natuurlijk, maar niet heus.

Koeien zijn tegenwoordig toch ook allemaal doorgefokt om zo veel mogelijk vlees op te leveren? Lekker natuurlijk ook? :')

elenaMM77 schreef:
natuurlijk Yukka. En ik ben blij dat ze naar de slacht gaan wanneer het hun tijd is.

het is nogal respectloos om een melkkoe gewoon weg te gooien na gebruik toch?
gebruik dan alles inclusief het vlees, zodat ze niet 'nutteloos' sterft.

Het gebruiken van een koe voor melk op zich is m.i. al respectloos. Om haar nadat ze economisch niet meer rendabel is de keel door te snijden vind ik ook een rare manier van respect tonen.

Hoe kan het dat men koeien meer als gebruiksvoorwerpen ziet dan als een levend wezen? Kan iemand mij dat eens uitleggen? :)

Maartje1990

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:31

Net zoals dat onze paarden gebruiksvoorwerpen zijn?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:33

Dat hangt van jezelf af denk ik. Niet echt een antwoord op mijn vraag.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:37

Weggooien na gebruik, dat doe je met zakdoekjes en scheermesjes en wattenstaafjes.. toch niet met levende dieren :=

En inderdaad, als je bang bent voor genetische manipulatie dan zou ik beginnen met vegetariër worden, want al die genetisch gemanipuleerde soja en maïs die ons vleesvee heeft gegeten, die bespoten is met roundup en de mais die zelfs als insecticide staat geregistreerd, die zit dus ook in ons vlees..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:38

269_life schreef:
Mazida schreef:
Kweekvlees zal gezond zijn zeg. Als iets een gemanipuleerd product wordt is het dat. Gekweekt uit stamcellen en wie weet met hoeveel toevoegingen... Lekker natuurlijk, maar niet heus.

Koeien zijn tegenwoordig toch ook allemaal doorgefokt om zo veel mogelijk vlees op te leveren? Lekker natuurlijk ook? :')

elenaMM77 schreef:
natuurlijk Yukka. En ik ben blij dat ze naar de slacht gaan wanneer het hun tijd is.

het is nogal respectloos om een melkkoe gewoon weg te gooien na gebruik toch?
gebruik dan alles inclusief het vlees, zodat ze niet 'nutteloos' sterft.

Het gebruiken van een koe voor melk op zich is m.i. al respectloos. Om haar nadat ze economisch niet meer rendabel is de keel door te snijden vind ik ook een rare manier van respect tonen.

Hoe kan het dat men koeien meer als gebruiksvoorwerpen ziet dan als een levend wezen? Kan iemand mij dat eens uitleggen? :)

269,

jij kiest voor een leven zonder vlees en zonder producten van levende dieren.
een heel mooie keuze.

Een ander kiest ervoor om geen vlees te eten, wel producten

En de laatste kiest voor het dier en de producten..

Dat maakt van het dier nog steeds een dier, waarvan we allemaal bewust zijn dat ze sterft om ons te voeden. En dat wij melk nemen die haar lichaam aanmaakt om een jong te zogen.. We weten ook allemaal dat we meer vragen dan een kalf nodig heeft, dus dat een melkkoe een vrij pittige uier te torsen heeft.

Maar dat draait nu al enkele pagina's in de rondte. En steeds dezelfde vraag stellen, levert je niet een ineens een ander antwoord op.

Het feit dat je denkt dat wij een dier dat we eten niet als een levend wezen beschouwen, betekent in mijn ogen eerder dat je je niet wilt interesseren in de antwoorden die gegeven worden en dat je de ander niet respecteert om de keuzes die hij of zij maakt..

als je dat respect niet kunt opbrengen om andermans antwoorden te respecteren. dan denk ik niet dat het verder nog zin heeft om op je quotes of vragen te reageren. Het is niet de eerste keer dat je op deze wijze spreekt. Ik vind het niet prettig.. En voor je begint over 'de waarheid is hard'. het is niet de waarheid, het is jouw waarheid.. En het is niet jouw waarheid die hard is, want ik heb een andere mening en zie het anders.. Het is jouw manier van discussiëren die ik zeer onprettig vind en dat is netjes uitgedrukt van mijn kant..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:51

Daarom ook mijn twijfels , de boer waar ik rondloop heeft geen ruimte om apart te zetten.(dak van pinkenschuurtje is eraf gewaaid , maar nog steeds niet gefixt door tijd gebrek) Wel is er een stro hok en als hij vermoeden heeft gaat de koe erop en meestal binnen aanzienlijke tijd is kalf er. Mam gaat na een dag weer de groep in en kalf blijft nog even in strohok , mits die niet door het hek gaat naar de ligboxen (recent een draakje die steeds in de groep liep , levensgevaarlijk die moest wel naar kalveren stuk)

Maar op de rooster is vragen om problemen , koeien die tochtig zijn en wat nukkige dieren. En ja ze kunne alleen maar opstaan door achteruit te gaan. Snap niet dat de politiek nota bene partij voor de dieren dat wil , maargoed in Den Haag denken ze wel vaker dat ze het beter weten :z

Geld om te verbouwen moet er dan ook zijn, als dat er niet is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:18

Joliieeenn schreef:
Janneke2 schreef:
"Oh, ben jij vegetarisch? Nou, dan mag je geen leren schoenen dragen!!"

Ik zou niet weten waarom niet.
Accoord - een nertsjas, dat wil zeggen dat een diertje (....meer dan 1 diertje, doorgaans....) een rot leven in een hok heeft en dan wordt doodgemaakt ter wille van 1 ding: die mooie vacht.
Wettelijk is dit toegestaan, maar het stuit mij tegen de borst.

Maar er zijn in NL nog steeds een boel koeien die grosso modo een goed leven hebben. Komen die bij de slager terecht, dan heb ik geen enkel bezwaar tegen het gebruik van "het bijproduct leer". Ik vind het een uiterst elementaire vorm van respect om als je een dier doodmaakt, om dan zo veel mogelijk te gebruiken en zo weinig mogelijk weg te gooien.

Je zegt dat het respect is om zoveel mogelijk te gebruiken van een dier die je doodmaakt, waarom dan wel leer en geen vlees? Gewoon uit interesse. Ik heb hier nog nooit een fatsoendelijk antwoord op gehad. En ik ben dus iemand die dat dan dubbel vind. Je wilt wel het leer dragen maar niet het vlees, melk, kaas of weet ik veel wat.. Meestal krijg ik dan als antwoord ja het beest is toch al dood. Ja dus kun je ook zn vlees eten, want hij is toch al dood.. Ben benieuwd of ik nu een beter antwoord krijg. :)

.....Joliieeenn, wat is dan toch precies jouw vraag?
Ik heb een antwoord gegeven - jij zegt 'dat je het dubbel vindt' (meaning: ambivalent? ) - dat mag.

(Al heb ik later jouw parafrase 'dat ik het leer wil dragen' wat bijgesteld, ik ben geen leerfreak die dat per se wil, wenst of eist, en "dat het beest toch al dood is" moge waar zijn, op gegeven moment, maar klinkt mij toch wel erg onverschillig in de oren.)

In welk opzicht zou je een "beter" antwoord willen krijgen?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:40

elenaMM77 schreef:
269,

jij kiest voor een leven zonder vlees en zonder producten van levende dieren.
een heel mooie keuze.

Een ander kiest ervoor om geen vlees te eten, wel producten

En de laatste kiest voor het dier en de producten..

Dat maakt van het dier nog steeds een dier, waarvan we allemaal bewust zijn dat ze sterft om ons te voeden. En dat wij melk nemen die haar lichaam aanmaakt om een jong te zogen.. We weten ook allemaal dat we meer vragen dan een kalf nodig heeft, dus dat een melkkoe een vrij pittige uier te torsen heeft.

Maar dat draait nu al enkele pagina's in de rondte. En steeds dezelfde vraag stellen, levert je niet een ineens een ander antwoord op.

Het feit dat je denkt dat wij een dier dat we eten niet als een levend wezen beschouwen, betekent in mijn ogen eerder dat je je niet wilt interesseren in de antwoorden die gegeven worden en dat je de ander niet respecteert om de keuzes die hij of zij maakt..

als je dat respect niet kunt opbrengen om andermans antwoorden te respecteren. dan denk ik niet dat het verder nog zin heeft om op je quotes of vragen te reageren. Het is niet de eerste keer dat je op deze wijze spreekt. Ik vind het niet prettig.. En voor je begint over 'de waarheid is hard'. het is niet de waarheid, het is jouw waarheid.. En het is niet jouw waarheid die hard is, want ik heb een andere mening en zie het anders.. Het is jouw manier van discussiëren die ik zeer onprettig vind en dat is netjes uitgedrukt van mijn kant..

Ik kan prima respect opbrengen voor iemands antwoorden. Het er mee eens zijn is wat anders.
Ik denk dat het een hele legitieme vraag is en ik heb het idee dat je de vraag ontwijkt. Jij geeft zelf aan dat we een koe gebruiken. Ik ben heel benieuwd wat jou het idee geeft dat we dat recht hebben?

Ik geloof niet in twee verschillende waarheden, maar ik ben wel heel benieuwd naar jouw kant van het verhaal. Zou je het willen toelichten? En zou je ook willen toelichten wat je precies onprettig vindt aan mijn manier van discussiëren?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:42

Een koe is ook een gebruiks"voorwerp".

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:54

Goed argument! Wil je het ook toelichten?

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:00

Ik ben zelf varkenshouder in mijn vrije tijd en het weekend. Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wil vragen (indien die er zijn) graag beantwoorden. Om meer openheid te creëeren is " Boer burger tweet" opgezet (Facebook en Twitter). Hier kun je wekelijks boeren volgen met verschillende bedrijven, ook kun je vragen stellen. Erg leuk om een realistische blik te krijgen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:00

269_life schreef:
Goed argument! Wil je het ook toelichten?

Geen argument, maar het antwoord op je vraag. We gebruiken het immers voor melk, vlees en leer. Daarvoor hebben we die runderen.

En of je dat nu wel of niet goed vindt is natuurlijk weer iets heel anders. Net zoals dat het dier dan opeens geen goed leven verdient.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:03

Nee een koe is een werk dier, gebruiks dier. Net zoals je een werkhond hebt. die voor je werkt. en een paard waar je op rijd. En de Fokmerrie die elk jaar een veulen voort brengt. en wanneer het "product" tegen valt niet aan de straatstenen kunnen verkopen. ALLE dieren worden gebruikt voor ons plezier, voor ons gemak.
En een koe, varken en kip, is in Nederland nu eenmaal gangbaar vee voor vlees. en paard ook al steeds meer. In andere landen eet je hond, of kangoeroe of aap geit enz...
En ja dan heb je mensen die geen vlees eten, omdat ze het zielig vinden, niet lekker vinden, of gewoon niet goed vinden passen bij hun levensstijl.
Maar zelfs menden die geen vlees eten, gebruiken dieren voor hun plezier.
Dan kunnen we hier wel door blijven praten, over wel/geen vlees eten. en elkaar beschuldigen van de ergste dingen...
Heeft alleen geen nut denk ik. Beter is gewoon te praten. en niet t overtuigt de zijn van je eigen gelijk. De waarheid is er niet, en als die er is, ligt hij ergens in het midden.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:10

Ik kan er gewoon niet goed bij dat mensen andere dieren, met een duidelijk bewustzijn alleen maar kunnen zien als een product, dat 'voor ons op aarde is gezet'. -O-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:23

Dat is de lading die je aan de term product geeft. Ik noem ze liever nutsdieren, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. Ook mijn paard zie ik als nutsdier en eigenlijk mijn honden ook.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:46

Ik als medewerker op mijn schoonvaders melkvee bedrijf kan zeggen dat wij onze koeien goed behandelen en een fijn leven bieden. Staan zo lang mogelijk buiten, in zomer blijven de stal deuren open en er word een draadje gespannen zodat ze zelf kunnen uitzoeken wat ze willen. Er hangt een koeien borstel die over de koeien ruggen schuurt als ze er tegen aan lopen. Krijgen kuil, snijmais en gras. Pas nieuwe ligboxen gemonteerd en elke dag mest geschoven. 3x per dag voer voor gereden gekregen. Klaven blijven vaak een dag of 2 bij mama koe. Koeien liggen op dikke bed van zaagsel en jongvee op stro.

Mijn schoonvader, vriend en ik kijk met zorg naar onze koeien. Melken rustig met een ''nieuwe'' koe in de melkstal. Extra rubberen maten tegen het uitgleiden (oude melkstal)

Laatst was er toch een pink onderuit gegaan, 1 teen was half af, veearts erbij en teen geamputeerd. Verband erom en in en groot stro hok gedaan. Mijn schoonvader had ook kunnen zeggen:, weg ermee naar de slacht. Maar dat doet hij niet. Hij kan nachten wakker liggen als 1 van zijn koeien weg moet of slecht er aan toe is( melkziekte). Ook als er een koe moet worden ingeslapen vind hij dat moeilijk. Regelmatig aait mijn schoonpa zijn koeien als hij langs loopt en praat tegen ze. Op dit melkvee bedrijf gaan wij met respect om met de dieren.

Zelf heb ik afgelopen zomer bij een varkenshouder gewerkt. Ik moet zeggen dat ze het echt niet slecht hebben. Oke er word ongedooft gecastreerd en gecoupeerd. Wat ik beide zelf heb gedaan. Maar ik zie de biggen gewoon spelen met elkaar. Mijn beeld is er erg door veranderd. Deze dieren hebben het goed. Ook het in de vrachtwagen leiden gaat normaal. Geen geweld.

Qua slachten weet ik zelf niet. Ik heb het alleen bij een paardenslachter gezien en dat ging keurig, netjes en snel. Kippen dacht ik nog steeds op harthandige manier in de vrachtwagen en op nare manier worden geslacht. Zo ook met varkens dacht ik? die worden met iets omgebracht wat de zuurstof uit de longen haalt en dus aan pijnlijke stressvolle dood stikken. Maar ik weet niet of dat klopt. Koe word met pin in de kop geslacht, vrij netjes en snel maar schapen en geiten enz weet ik niet.

Weet er iemand in mijn omgeving ( Apeldoorn) waar je ''goed vlees'' kan halen bij een boer die eerlijk is? kip, varken en rund?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:27

cissi schreef:
Zucht... een kalf in een eenlingbox is géén kistkalf, kistkalveren zijn namelijk verboden. Een big schreeuwt als je naar hem wijst, dat zit in de aard van het beestje.
Wat een walgelijke figuren zitten hier zeg. Ja zeker breken wij de poten van het kalf bij de geboorte, dat is namelijk economisch enorm interessant. De melkkoeien storten hier ook bij bosjes in elkaar tijdens het melken. Niet dus. En ik leg momenteel een paar duizend euro per maand toe op het melkgeld omdat het mij niet om mijn vee gaat maar alleen om het geld. Want ik heb namelijk geen hart. Joh je weet niet waar je het over hebt. En dan reageer ik niet eens op alle andere onzin die hier wordt verteld.
Onze koeien kunnen van april tot oktober dag en nacht naar buiten als ze dat willen. Als ze ziek zijn, wat trouwens niet vaak voorkomt, liggen ze in een dik strobed en krijgen ze pijnstilling en indien nodig antibiotica. Kalfkoeien kalven ook af in het stro. De melkkoeien lopen in een ruime ligboxenstal met ruime, schone waterbedden. Ze kunnen eten, drinken, gemolken en geborsteld worden wanneer ze maar willen.
De kalveren zitten tot twee weken in een eenlingbox om hun gezondheid te kunnen monitoren, daarna gaan ze in ruime groepshokken op stro met altijd water, bix en goed hooi ter beschikking.
We fokken bewust kruislingen (Holstein x Fleckvieh, Brown Swiss etc) om sterkere en gezondere koeien te krijgen en letten daarbij niet zozeer op de hoeveelheid melk als wel op gezonde benen, klauwen en uiers. En zo kan ik nog uren doorgaan. Ik ben namelijk apetrots op ons bedrijf, onze gezonde, sterke en relaxte koeien, en het mooie product dat wij leveren. En nee, het is niet altijd een makkelijk leven en als je rijk wilt worden moet je geen boer worden, maar ik zou niet anders willen. En als ik een mooie vette koe naar het slachthuis doe omdat ze om wat voor reden dan ook niet meer kan blijven, dan gaat me dat écht aan het hart, maar ik weet wel dat ze een prima leven heeft gehad.
Ik word er zo kwaad en verdrietig van dat jullie ons boeren zo afschilderen. Loop toch niet als kippen zonder kop achter Wakker Dier aan, maar doe zelf onderzoek. Dan zul je zien dat de meeste boeren dit werk doen omdat ze van hun dieren houden. En dan spreek ik nu alleen voor de melkveehouder, want met de overige sectoren heb ik geen ervaring.
Zo, dat is een lang verhaal geworden. En dan te bedenken dat ik eigenlijk niet eens wilde reageren..

Die zit! Helemaal mee eens.

En dat ijzere ding, waar iemand het over had, heet vee verlosser/krik. Als dat gereedschap er niet was dan waren er heel veel kalfjes gestikt in het geboorte kanaal of koeien dood gegaan. Met de hand is het tegen woordig niet meer te doen om een kalf op de wereld te krijgen.

Martelwerktuig.. sommige reacties zijn om |o ~~}> 8)7 -:(-

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:57

Rebecca schreef:
Daarom ook mijn twijfels , de boer waar ik rondloop heeft geen ruimte om apart te zetten.(dak van pinkenschuurtje is eraf gewaaid , maar nog steeds niet gefixt door tijd gebrek) Wel is er een stro hok en als hij vermoeden heeft gaat de koe erop en meestal binnen aanzienlijke tijd is kalf er. Mam gaat na een dag weer de groep in en kalf blijft nog even in strohok , mits die niet door het hek gaat naar de ligboxen (recent een draakje die steeds in de groep liep , levensgevaarlijk die moest wel naar kalveren stuk)

Maar op de rooster is vragen om problemen , koeien die tochtig zijn en wat nukkige dieren. En ja ze kunne alleen maar opstaan door achteruit te gaan. Snap niet dat de politiek nota bene partij voor de dieren dat wil , maargoed in Den Haag denken ze wel vaker dat ze het beter weten :z

Geld om te verbouwen moet er dan ook zijn, als dat er niet is.

Moet toegeven dat als de situatie alles behalve ideaal is om kalveren bij de moeder te houden vroeg scheiden beter kan zijn. Maar dat komt dan wel door een gebrek aan een situatie die geschikt is. Een situatie die wij bewust hebben gemaakt omdat het zo economisch is voor ons. Winstmaximalisatie boven welzijn.

Ik zou een grote fan zijn van nieuwbouw zo te maken dat het wel geschikt is voor die manier van doen. Kost dan heel wat jaren voordat alles om is, maar he, rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:47

Rebecca schreef:
Kwam deze link tegen

http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/ ... eede-kamer

Waar of niet , gaat toch niet werken? Kalveren op de roosters tussen minimaal 80 andere koeien , word verdrukt of poten klem. Weet niet helemaal waar ze ermee heen willen ,hebben die politicus weleens melkvee houders ontmoet .. Ze verzinnen steeds wat anders

maar als ze lekker buiten mogen heb je dat niet ;) dan hebben ze genoeg ruimte om ''te vluchten'' voor verpletteringen

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:03

nog even een ding over de aflevering van zembla.
Sorry hoor maar wat een vreselijke man die van dorp, bah. Sommige boeren hebben inderdaad hart voor hun dieren maar hij, nee ik denk 99% van niet. ''Het is geen kinderboerderij'' dus?! moeten de koeien maar binnen staan...In de winter begrijp ik echt wel dat koeien naar binnen gaan, paarden lopen vaak dan ook niet meer op de weilanden omdat ze die anders zo vertrappen dat ze er van de zomer ook niet op kunnen maar in de zomer alleen maar binnen in zo'n stal vind ik eigenlijk niet kunnen. Wij mensen blijven toch ook niet hun hele leven dag en nacht binnen? nee want dat willen wij niet, of we nou heel de dag eten hebben of niet. Maar koeien zijn hard gezegd gewoon een product geworden door/voor de mensheid. Erg jammer dat het zo is gelopen, waar gaat het ook heen met de wereld, jeetje.
Laatst bijgewerkt door JenteC op 10-02-16 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:06

Je bedoelt, als ze 24/7 buitenstaan. Ook in het weideseizoen staan best een hoop koeien maar deels op de weide (voor weidemelk minimaal 120 dagen, dus 1/3e van het jaar, 6 uur per dag) omdat het huiskavel niet groot genoeg is of omdat het kwetsbare grond is (snel wordt vertrapt).

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:11

Mizora schreef:
Je bedoelt, als ze 24/7 buitenstaan. Ook in het weideseizoen staan best een hoop koeien maar deels op de weide (voor weidemelk minimaal 120 dagen, dus 1/3e van het jaar, 6 uur per dag) omdat het huiskavel niet groot genoeg is of omdat het kwetsbare grond is (snel wordt vertrapt).

ik bedoel 24/7 buiten staan? die begrijp ik niet helemaal..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:14

Je hebt er nog net een post tussengeplakt.

Jentecats schreef:
maar als ze lekker buiten mogen heb je dat niet ;) dan hebben ze genoeg ruimte om ''te vluchten'' voor verpletteringen

Oftewel, als ze 24/7 buiten staan heb je dat niet. Maar zelfs bij 12/7 binnen staan heb je dus 12 uur risico.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:29

Mizora schreef:
Je hebt er nog net een post tussengeplakt.

Jentecats schreef:

Oftewel, als ze 24/7 buiten staan heb je dat niet. Maar zelfs bij 12/7 binnen staan heb je dus 12 uur risico.

met ruimere stallen niet ;) waar een wil is is een weg.
àls de koeien op stal moeten staan en ze krijgen genoeg ruimte bijv. i p v 80 koeien 65 koeien weer minder kans en dus weer verbetering

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:39

Even een toevoeging waarom kalveren tussen de koeien niet gaat werken.

Heb je ooit een zuiger gezien?
Nee, geen stofzuiger...
Nee, een volwassen koe, die je de andere koeien leeg zuipt?

Dit komt voor, wanneer koeien te weinig drinkwater ter beschikking hebben, lui zijn, of dit gezien hebben van anderen.

En dan heb je de zuiger te pakken, krijgt hij een lepel op zijn neus met spikes, om er voor te zorgen dat zij niet meer bij de uiers komt.
Nouja, ja wel, maar de koe geeft een peun.
Vervolgens wil het kalfje ook....

Ach, reken maar uit.