Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Varekaj schreef:*stikt net niet in haar cola*
Pardon? Alleen aan studieschuld? Wat verwachten ze, dat je gouden eieren poept nadien?
Varekaj schreef:*stikt net niet in haar cola*
Pardon? Alleen aan studieschuld? Wat verwachten ze, dat je gouden eieren poept nadien?
Resistance schreef:Jongens, mag ik jullie hier om advies vragen?
Ik ga volgend jaar studeren (en op kamers). Uiteraard moet ik gaan lenen; ik kom anders gewoon niet rond. Eerst dacht ik van: misschien kan ik gaan werken en dan de rest bijlenen, zodat mijn studieschuld wat minder hoog wordt. Maar nu hoor ik van bijvoorbeeld mijn vader dat hij vroeger maar 2000 euro van zijn studieschuld van 30000 euro terug heeft moeten betalen, en dat de studielening tegenwoordig ook hartstikke "voordelig" is. Kan ik dan niet gewoon beter alles lenen, en het geld wat ik dan met een baantje verdien sparen? Wat is wijsheid?
Varekaj schreef:350u werken, dat is 10 weken van 35u/week. Kan je dat niet tijdens de zomervakantie voor een groot deel voor elkaar krijgen dan?
In België kan je als jobstudent ik geloof 50 dagen/jaar werken waarbij je amper tot geen belastingsbijdragen moet betalen. Je bruto is bijna of volledig je nettoloon. Hier doen heel veel studenten dat in juli, augustus of september. Maandje werken, en goed verdienen, dan nog hier en daar tijdens het jaar bijklussen onder datzelfde tarief en ze kunnen aardig sparen. Of uitgeven aan festivals en reisjes, wat je wil
Emmaa_ schreef:Hier ook iemand met een flinke studieschuld. Ik baal er behoorlijk van want ik zie het niet zitten om mijn werkende leven te beginnen met zo'n grote schuld, maar het kan niet echt anders. Ze proberen studenten te stimuleren om te werken naast hun school maar ik heb dit blok bijvoorbeeld een rooster dat elke week anders is. De dagen dat ik vrij ben zijn feestdagen en in het weekend ben ik vooral bezig met opdrachten, huiswerk, voorwerken en voorbereiden. Ik zou er misschien 10 uur per week bij kunnen werken, maar dan zou ik echt alle tandjes bij moeten zetten, mijn sociale leven laten varen en dan zou ik ook nog eens een baan moeten vinden waar ze enorm flexibel om kunnen gaan met mijn schoolrooster. Dat is best lastig, vooral omdat ik echt niet voor 7 euro per uur in de supermarkt ga staan, dat vind ik mijn tijd niet waard.
Dus ja, ik ben blij dat DUO er is en dat ik op deze manier ook kan sparen, maar een ideaal systeem is het absoluut niet.
badeendje schreef:Resistance schreef:Jongens, mag ik jullie hier om advies vragen?
Ik ga volgend jaar studeren (en op kamers). Uiteraard moet ik gaan lenen; ik kom anders gewoon niet rond. Eerst dacht ik van: misschien kan ik gaan werken en dan de rest bijlenen, zodat mijn studieschuld wat minder hoog wordt. Maar nu hoor ik van bijvoorbeeld mijn vader dat hij vroeger maar 2000 euro van zijn studieschuld van 30000 euro terug heeft moeten betalen, en dat de studielening tegenwoordig ook hartstikke "voordelig" is. Kan ik dan niet gewoon beter alles lenen, en het geld wat ik dan met een baantje verdien sparen? Wat is wijsheid?
Ik ben zelf student en zie het zo;
Dat wat ik aan school moet betalen, is met een normaal bijbaantje niet zo even terug te verdienen. School kost 2000 euro, dit is met mijn uurloon (10 euro, zeer ruim voor een 19-jarige) nog minstens 200 uur werken. Dan komt de laptop, voor een beetje laptop ben je ook laten we zeggen 750 euro kwijt (en dan valt het nog mee), 75 uur werken. Daarnaast heb je nog boeken, die ook nog op zo'n 500 euro uitkomen, weer 50 uur werken. Dan heb je enkel je school en je boeken betaalt. Komt er nog zorgverzekering bij, waar ik per maand zo'n 20 euro voor bijbetaal (laag eigen risico), en telefoon, kan je zo duur maken als je zelf wilt, maar een telefoon + bereik zijn eigenlijk wel noodzakelijk. Voor mezelf opgeteld kom ik dan op 350 uur werken op jaarbasis uit, dan heb je enkel de noodzakelijke kosten bij elkaar.
Als je het hele jaar keihard aan het werken bent om je schoolgeld te betalen heb je aan het eind van het jaar dus geen studieschuld, maar je hebt geen cent uitgegeven aan leuke dingen of dingen als kleding, uitjes, benzine, eten/drinken. Het lijkt mij zeer ongezond om dit allemaal te skippen. Bovendien is werken naast je studie niet altijd mogelijk.
Je moet dus een afweging maken wat je wilt. Je kunt bv. zorgen dat je de helft van de kosten werkt en de andere helft mag lenen, zodat je de rest van je geld ook aan leuke dingen kan spenderen.
Maar bedenk je ook, later ga je als het goed is meer verdienen dan je baantje nu (daar ga je immers voor studeren) dus de schuld die je opbouwt betaalt dan ook een stuk makkelijker terug. Men laat het een stuk erger lijken dan het werkelijk is. Je moet gewoon durven investeren in je toekomst, daar hoort een studieschuld gewoon bij als je alles zelf moet bekostigen. Gelukkig zit je met >100.000 anderen in hetzelfde schuitje!