Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:50

Dat is denk ik grotendeels opvoeding/gewenning :P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:57

purny schreef:
Waar komt toch de uitdrukking vandaan dat aan het einde van de regenboog een pot goud staat? Ik kan hem toch echt nog steeds niet vinden

Je staat altijd in het middelpunt van de cirkel waar de regenboog een deel van is.
Je hebt de pot goud dus niet gevonden omdat je nog nooit aan het eind van de regenboog bent geweest :D .

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 17:52

Magrathea schreef:
Ricie schreef:
Ik vraag me af waarom in het buitenland windmolen wieken met oranje gedeelten gemarkeerd zijn...

Voor vliegtuigen :) Bij mist of dichte bewolking vallen de wieken dan beter op1

Aaah, zo iets dacht ik al maar vond het zo raar omdat ik het verder niet kende en het hier in Nederland nog nooit heb gezien ergens.

Vero

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:26

Waarom Japanners naar elkaar buigen als ze elkaar begroeten :P

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:39

Waarom schudden wij elkaars handen of zwaaien we?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:48

mariska_YeDo schreef:
Ik vraag mij wel eens af hoe smaken kunnen verschillen, Dus dat de een iets heel erg lekker vind, terwijl de ander er van overgeeft omdat die het zo vies vind.

Deze vind ik wel grappig, omdat ik het zelf ervaren heb: Na mijn hersenbloeding toen ik weer begon te eten, was mijn smaak veranderd. Ik wist hoe iets hoorde te smaken, maar ik proefde wat anders. Dit zat dan wel in mijn hersenen, het sein zegmaar werd verkeerd doorgestuurd.

Zo weet ik nu nog hoe vies salmiak smaakte, terwijl ik daar gek op was. Maar die smaak was toen dus veranderd. Net als chocola, heel vies! Terwijl ik wist hoe het voorheen proefde..

Gelukkig (!) is dit weer helemaal geworden zoals het was, en proef ik nu weer als voorheen, alleen iets sterker.

(en dan heb ik het alleen nog maar over de smaak, natuurlijk spelen er meer dingen een rol bij het iets lekker vinden of niet, zoals de structuur..)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:48

Omdat iedereen het doet :P

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:02

amkeVH schreef:

Elkaars hand schudden heeft er volgens mij mee te maken dat je kon zien/voelen of de andere persoon geen wapen (mes o.i.d.) in de hand had. Vandaar ook dat het om de rechterhand gaat: de meeste mensen zijn immers rechtshandig. Ik weet het niet 100% zeker, maar ik dacht dat het zoiets was.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:17

maaikman schreef:
amkeVH schreef:

Elkaars hand schudden heeft er volgens mij mee te maken dat je kon zien/voelen of de andere persoon geen wapen (mes o.i.d.) in de hand had. Vandaar ook dat het om de rechterhand gaat: de meeste mensen zijn immers rechtshandig. Ik weet het niet 100% zeker, maar ik dacht dat het zoiets was.

Maar inprinciepe kan je ook een mes in je linkerhand hebben en die snel omwisselen naar je rechterhand :P

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:19

Vroeger pakten we niet bij de hand maar net voorbij de pols. Meen ik mij nog te herinneren.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:14

Sammie schreef:
Esperanto.. Al denk ik zelf dat het een mislukt experiment is. Toch interessant.. Reeds 2 miljoen sprekers..

Is al een paar pagina's terug, maar wil er toch nog even op inhaken.

Zamenhof heeft de taal ontworpen omdat hij in een plaats woonde waar heel veel verschillende talen werden gesproken. Met elkaar communiceren was dus erg moeilijk. Toen heeft hij "la internacia lingvo", hedendaags bekent als Esperanto, ontworpen om een simpele taal te creeëren waarin geen native speakers bestonden.

en als je wil weten waar al die aanhangers van "dat mislukte experiment" allemaal wonen: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... bZgnHaKo-o
En dat zullen ze niet eens allemaal zijn :D

En daarbuiten; het is een leuke een simpele taal zonder uitzonderingen. Ik vermaak me wel tijdens het spreken en leren ervan :+

:)

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:04

Wat er nog meer in het leven zou kunnen zitten als wij (mensen) meer zintuigen hadden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 02:26

Finliox schreef:
Sammie schreef:
Esperanto.. Al denk ik zelf dat het een mislukt experiment is. Toch interessant.. Reeds 2 miljoen sprekers..

Zamenhof heeft de taal ontworpen omdat hij in een plaats woonde waar heel veel verschillende talen werden gesproken. Met elkaar communiceren was dus erg moeilijk. Toen heeft hij "la internacia lingvo", hedendaags bekent als Esperanto, ontworpen om een simpele taal te creeëren waarin geen native speakers bestonden.

en als je wil weten waar al die aanhangers van "dat mislukte experiment" allemaal wonen: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... bZgnHaKo-o

En daarbuiten; het is een leuke een simpele taal zonder uitzonderingen. Ik vermaak me wel tijdens het spreken en leren ervan :+

Simpele taal , voor Europeanen ja.
Met bijvoorbeeld aziaten is totaal geen rekening gehouden bij het ontwerpen van deze kunstmatige taal.
Leuk hobbyproject, maar ik zie er geen praktische waarde van in.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 04:15

Wat als dieren konden praten??

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:15

noviceh schreef:

Dan kon je helemaal niemand meer vertrouwen.. :=

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:33

Dan zeuren de poesen de hele dag om snoep."Baasje,wij wiiiiiilen wiiiiiilen nuuuuuuu snoep".

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:03

Kuggur schreef:
Finliox schreef:

Simpele taal , voor Europeanen ja.
Met bijvoorbeeld aziaten is totaal geen rekening gehouden bij het ontwerpen van deze kunstmatige taal.
Leuk hobbyproject, maar ik zie er geen praktische waarde van in.

Europeanen (zeker de Europeanen die al een romaanse taal spreken) hebben inderdaad een voorsprong wat woorden betreft omdat heel veel worden zijn "Geïspireerd" door de romaanse talen. Ik merk het ook als ik bezig ben met Latijn, dat best een aantal woorden te herleiden vallen.

Maar volgens mij zitten de meeste Esperanto sprekers in Azië, althans dat heb ik me laten vertellen :)

Maar je hoeft er de meerwaarde er niet van in te zien. Ik zie zelf ook wel in dat de kans dat Esperanto echt nuttig gaat worden vrij klein is. Maar ik leer het dan ook voor de fun, niet omdat ik het zo praktisch vind :+ Zoals velen, volgens mij.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:26

noviceh schreef:

Dieren praten wel... maar niet op onze manier :D

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:17

En dieren hebben een heel ander soort bewustzijn.. Ik denk dat het zou zijn alsof je tegen een kind van 3 praat ofzo? Het abstracte denken is niet ontwikkeld bij dieren omdat ze het niet nodig hebben (daarom zijn ze ook zo heerlijk in het hier-en-nu). Ik geloof inderdaad dat je gek zou worden als dieren zich verbaal konden uitdrukken.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:31

waarom er mensen een zwart schaap zijn

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:40

Die zwarte schapen werden vaak door de herder zelf toegevoegd om het kwaad uit hun schapenkudde houden. Een zwart schaap valt natuurlijk enorm op tussen de witten. Als een mens het zwarte schaap is hij vaak het buitenbeentje van de familie. Hij/Zij past niet echt bij de familie omdat ie ‘gemiddeld’ anders is, doet of denkt.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:48

ja dat weet ik.
Maar waarom worden juist diegene aangewezen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:59

Dan is die persoon dus anders dan de rest. Hij past er niet echt bij, dus ben je het zwarte schaap. :)

Zelf denk ik wel dat de uitdrukking meer gebruikt wordt om iemand aan te duiden die overal de schuld van krijgt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:11

Waar het heengaat met dit land.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:15

purny schreef:
Waar het heengaat met dit land.

De toekomst.