Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:33

Maar speel je nu dan niet "vals"? :D

Moet je de 32,85 euro dat het voedselpakket waard is niet van je eigen 50 euro afhalen?

Kelly_ann

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 14:44

Het is wel een stuk ruimer nu idd. Dat merkte ik ook al op, maar ik bleek vorige week zo goed als binnen de criteria te vallen om in aanmerking te komen voor de voedselbank. Wat ik te besteden heb blijft dus vergelijkbaar....

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:49

Kelly_ann schreef:
Het is wel een stuk ruimer nu idd. Dat merkte ik ook al op, maar ik bleek vorige week zo goed als binnen de criteria te vallen om in aanmerking te komen voor de voedselbank. Wat ik te besteden heb blijft dus vergelijkbaar....

wauw goed hoor om zo nog binnen de perken te blijven, je kunt altijd onthouden dat het geld wat je niet hebt, je ook niet kunt uitgeven. :) :)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:03

Gaaf hoor dat de voedselbank jou zo helpt en jij de voedselbank!!!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:44

Zie ik een soep pakket er bij staan! Heerlijk hoor en daar kun je best een paar dagen van eten. Desnoods met wat (oud) brood uit de broodrooster er bij.

Goed dat je dit doet. Zo ook die actie met de voedselbank. Hopelijk levert het hun wat op. Want ook daar is het geen vetpot.

Zelf probeer ik ook op de kleintjes te letten. In augustus 2014 vervalt de uitkering van mijn man en zijn we van mijn inkomen afhankelijk. Dan moeten we toch echt wel een paar flinke stappen terug doen. Daarom nu alvast beginnen zodat we er straks al aan gewend zijn.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 21:01

Soep is inderdaad makkelijk eten voor meerdere dagen, al kook ik bijna altijd voor twee keer nu. Dat scheelt enorm!

Tijd voor het verslag van een turbulente week #6

Waarin de krant een enthousiast artikel heeft geschreven over mijn binnenstromende spaargeld en gratis boodschappenpakket bij de voedselbank.
Daar vielen de mensen over, en flink ook... zelfs de politiek heeft zich ermee bezig gehouden, en de gehele maandag was mijn actie onderwerp van discussie op de lokale radio en TV!

Een ding is zeker, de discussie is op gang gebracht over recht hebben op een voedselpakket en het échte leven in armoede tegenover iemand die doet alsof.

Bij iedereen kan het natuurlijk misgaan, en langdurig met een minimaal inkomen leven is in niks te vergelijken met een tijdelijke gesimuleerde situatie zoals bij mij.... Ik kan als ik wil gewoon weer aanspraak maken op mijn reguliere inkomen. Dat besef ik me terdege!

In alle commotie ben ik geloof ik twee kilo afgevallen, heb veel bij familie en vrienden gezeten en gegeten, heb amper wat uitgegeven, en me amper beziggehouden met mijn bespaardagboek. Behalve de aankoop van wat brood, fruit en beleg was het niet zo spannend :o

Ik merk wel dat het steeds gewoner is om goed te kijken naar wat ik eet, wanneer en hoe ik kook, altijd met de strategie zuinig te leven.

Komende week heb ik vrij, dat betekent, veel thuis zijn, en ik denk ook meer verbruiken... Ik ga deze week in ieder geval uitgebreid werken aan mijn onderzoekje voor de voedselbank. Met de informatie die ik hen verschaf over waarde, voedingswaarde, en praktisch gebruik kunnen zij de dienstverlening aanpassen. Naar een gezonder en completer pakket.

Ook ga ik verder in onderhandeling met de rijstgroothandel, zou leuk zijn als ik een flink pallet met rijst kan aanbieden binnenkort!

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:33

Ik ben er vandaag achtergekomen dat ik in de buurt grote pakketten groente en fruit voor max 10 euro kan bestellen. Supervers en voor 4 personen. Iedere week een nieuwe samenstelling. Helaas vandaag te laat met bestellen. Is bij een grote groenteboer. Ik ga dit samen doen met een vriendin. Wij gaan dan een combi pakket groente en fruit doen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 21:36

Leuk, ik heb daar ook wel van gehoord, maar dan zonder zelf keuze te hebben. Dan moet je dus creatief zijn met datgene war er in zit :j

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:21

Jeetje Kelly_ann, dan krijg je ineens wat over je heen zeg. Goed dat er aandacht aan besteed wordt. Ik dacht eerst ook: "waarom krijgt zij zo'n pakket terwijl er echt schrijnende gevallen zijn die het echt hard nodig hebben", maar als het gevolg is dat er actie ondernomen gaat worden, dan is dat alleen maar positief!
Succes met je onderhandelingen.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:42

caro29 schreef:
Ik ben er vandaag achtergekomen dat ik in de buurt grote pakketten groente en fruit voor max 10 euro kan bestellen. Supervers en voor 4 personen. Iedere week een nieuwe samenstelling. Helaas vandaag te laat met bestellen. Is bij een grote groenteboer. Ik ga dit samen doen met een vriendin. Wij gaan dan een combi pakket groente en fruit doen.

Iedere maandag kun je zien wat er in het pakket zit. Mocht het niet aanstaan dan koop je geen pakket of als je dat wilt een fruitpakket. Ik doe het het meerdere personen dus wat ik niet lekker vind gaat naar de ander

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:46

Jeetje wat een gedoe zeg met de politiek enz. ik vind het een super mooi initiatief en als ze zo meer duidelijkheid kunnen krijgen over hoe ze hun pakketten kunnen verbeteren wat wil je dan nog meer.
Wij hadden vandaag weer een mazzeltje, even langs opa en oma geweest en thuis gekomen met een grote zak aardappels, wortels, bietjes, andijvie en boontjes allemaal vers uit eigen tuin!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:33

Hoi Kellyann, ik vroeg me al af of jij degene was op Omroep Zeeland. :) Nou je deed het prima hoor, snap ook wel dat mensen erover vallen maar met de huidige tekorten bij de voedselbank en sfeer in de maatschappij lijkt het me alleen maar gunstig als die discussie op gang komt. :)

Mij lukt het nog steeds niet om op bijstandnormen boodschappen te doen, scheelt ook dat er een hond en poes meeëten natuurlijk.

Wel heb ik voor ik schat een klein jaar aan verzorgingsartikelen gescoord bij Kruidvat, ze hadden er hele goedkope tandpasta in de aanbieding. Was ongeveer 35 euro kwijt, dus best redelijk voor tandpasta-shampoo-deodorant-haarsmeerzooi.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:26

caro29 schreef:
caro29 schreef:

Iedere maandag kun je zien wat er in het pakket zit. Mocht het niet aanstaan dan koop je geen pakket of als je dat wilt een fruitpakket. Ik doe het het meerdere personen dus wat ik niet lekker vind gaat naar de ander

Wij hebben hier in Nunspeet een groentenboer die fruittassen verkoopt voor €4,99.
Laatst een fruittas gehaald en daar zat in:
1 pond pitloze zoete witte druiven
1 pond aardbeien
1 galiameloen
2 appels
3 clementines

Voor 1 pond druiven betaal je al gauw €2,99 bij de supermarkt en aardbeien kosten ook zoiets dacht ik.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:32

lor1_1984 schreef:

Wij hebben hier in Nunspeet een groentenboer die fruittassen verkoopt voor €4,99.
1 pond aardbeien
1 galiameloen
2 appels
3 clementines

Voor 1 pond druiven betaal je al gauw €2,99 bij de supermarkt en aardbeien kosten ook zoiets dacht ik.[/quote]

Zijn druiven niet elke week in de aanbieding? Witte pitloze druiven zijn vaan 1,99 bij appie en dan 2e gratis.

Alles bij elkaar nog altijd niet duur natuurlijk !

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:32

lor1_1984 schreef:
1 pond aardbeien
1 galiameloen
2 appels
3 clementines

Voor 1 pond druiven betaal je al gauw €2,99 bij de supermarkt en aardbeien kosten ook zoiets dacht ik.

Zijn druiven niet elke week in de aanbieding? Witte pitloze druiven zijn vaan 1,99 bij appie en dan 2e gratis.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:33

Oeps quoten ging niet helemaal goed. :')

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:44

Ik vind het vrij prijzig...

gister had ik op de markt:
8paprika's
6 avocado's
3 granaatappels
15limoentjes
2kg pomodori tomaten
1,5 kilo gestreepte tomaten
2spitskolen (grote)
voor 8 euro

dus deze week eten we:
verse tomatensoep (heb een flinke Pan vol, zeker voor 2keer)
gevulde paprika's
spitskool (1gaat er naar schoonouders, andere eten we 2keer van)
quinoa salade met granaat appel
en nog een keer wok/roerbak met spitskool, paprika, tomaat, champignon (heb ik nog) en snack komkommers ( de tuin van m'n schoonouders)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 23:12

Babsiej schreef:
lor1_1984 schreef:
1 pond aardbeien
1 galiameloen
2 appels
3 clementines

Geen idee, ik kom weinig bij de AH en had de prijzen gebaseerd op wat ik zie als ik door de Plus banjer om die paar laatste dingetjes te halen die ik bij oa Boni vergeten was.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:32

Over de rijst: wellicht kan je vragen of je bij de plaatselijke supermarkt voor de deur mag zitten met een grote doos en een mooi bord waarop je mensen oproept om een pak rijst af te rekenen en bij jou in te leveren voor de voedselbank. Hier zijn woensdag en zaterdag super drukke dagen.

Ik vind het een heel goed idee dat jij een voedselpakket krijgt om in ruil daarvoor eens te berekenen en bekijken wat er nu echt in zo'n voedselpakket zit, qua voedingswaarde en qua geld.

Wellicht kan je voor je winterjas/kleding eens gaan kijken bij winkels als Zeeman, Takko, Ter Stal ect. Vaak kan je daar wel mooie winterjassen kopen voor niet al te veel geld. Qua kleding struin in veel rond bij de accessoires bij de Action: nieuwe sjaals geven je outfit opeens een andere look, of een gekleurde legging, en ze hebben ook veel aansluitende rokjes, nu erg leuk met winterse prints erop. En ik weet niet of je de afgelopen jaren punten, korting of iets dergelijks hebt gespaard bij kledingwinkels? Anders kan je de saldo's daar eens van bekijken en daarvoor gaan shoppen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:59

Heb het toppic een tijd niet gevolgd, maar had toevallig voor 2 euro een boek op de kop getikt "in 10 jaar binnen". Is natuurlijk een andere aanpak: die willen extra veel verdienen om snel te kunnen rentenieren. Maar wat zij aangaven: probeer niet zozeer te besparen op "extra's", want dat gaat meestal maar om kleine bedragen, maar bespaar op je vaste kosten, want die zijn iedere maand weer een grote hap uit je budget.

Dus zo gezegd, zo gedaan: andere leverancier van elektriciteit en gas (hopelijk maken ze me geen blaasjes wijs), en intussen ook es mijn telecomfacturen gecontroleerd. En wat bleek? Ik betaal nu al 6 maand aan een stuk 5 euro teveel voor mijn internet (recht op een korting die ze me niet gegeven hebben). Heb hiervoor gebeld, en dit wordt rechtgezet. Toch weer 30 euro, alle beetjes helpen, en was ik niet werkloos geweest sinds enkele weken, dan had ik dit nooit uitgepluisd.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 22:04

Nuttige tip inderdaad, ik heb twee jaar geleden heel erg gespit naar voordelige verzekeringen met goed dekkende polissen. Ik woon niet al te duur en ik ben best zuinig met mijn energie. Scheelt inderdaad een hoop!

Ik ben trouwens trouw kijker geworden van ´Een dubbeltje op z´n kant´, ik vraag me alleen af wat die website sloopdecrisis.nl nu kan betekenen. Het lijkt zo op verkapte reclame :o

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:40

Ik heb me een paar weken aangemeld bij sloopdecrisis.nl maar tot op heden nog niks gehoord. Ben nu zelf e.e.a aan het uitzoeken. Ben al bezig met de eneco en mijn telefoon abonnement stopt per eind november. Dan neem ik een goedkope sim only. Scheelt me meer als de helft. Dan nog eens goed in onze verzekeringen duiken. Probeer nu ook een kasboek bij te gaan houden maar dat lukt nog niet helemaal. Wel heb ik maandoverzichten gemaakt waar ik alle inkomsten en uitgaven op bij houdt. Dit doe ik dan aan de hand van de rekeningoverzichten van de bank.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:45

Ik denk ook dat sloopdecrisis bij mij niet gaat werken, heb alles toen ik op mezelf ging goed uitgezocht wat het goedkoopste was. Mijn telefoonabo is ook niet hoog, ik bel/sms niet veel en op veel plaatsen wifi dus dan gebruik je eerder whatsapp.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 10:37

Ik mag er vanuit gaan dat Sloopdecrisis wel een goede insteek heeft... het programma zelf gaat namelijk juist over besparen. Dus dan verwacht je ook wel dat zo´n site je écht helpt met het vinden van lagere lasten.

De tijd staat hier niet stil, dus bij deze een verslagje van week #7

En het besef dat ik nog 10 weken te gaan heb :list: Dat is aan de ene kant nog best wel eventjes, aan de andere kant, het gaat best wel goed. Ik denk dat je wel kan zeggen dat een andere leefstijl op den duur een gewoonte wordt.

Zo drink ik eigenlijk nooit meer fris, het is water, thee of siroop dat ik schenk. En ik taal amper naar iets anders. Ik pak voor kleine afstanden automatisch mijn fiets en plan mijn autoritjes zo dat ik meerdere dingen op 1 route doe.

De week was verder nogal ondersteboven door persoonlijke probleempjes. Ik was best even van slag, ben veel bij vrienden geweest, en thuis taalde ik niet zo naar koken of eten. Een blikje appelmoes, wat brood in de toaster en het was genoeg. Om er ook even uit te zijn ben ik een dagje op de fiets eropuit geweest, met een heerlijk zonnetje, een fris windje heerlijk uitgewaaid langs de kust. Enige kosten waren een kopje koffie en een frietje onderweg. Ik kan met recht zeggen dat je er heerlijk tussenuit kan zonder groot budget!
Afbeelding

Het budget voor deze week heb ik er al aardig doorheen gejaagd :=
Het leven met een voedselpakket heb ik nu drie weken mogen meemaken, ik moet zeggen dat de voedselbank een geweldige dienst levert aan iedereen die het nodig heeft. Het aantal klanten groeit met de week, maar de pakketten die worden uitgedeeld zijn een enorm geschenk.
Ik heb veel verse producten meegekregen, soms met een plekje of net over de datum. Maar met creatief bewaren/snijden en koken kan je heel goed iets lekkers eten.
Er resteren nu nog wat potten en blikken, houdbare producten die je door de krappere dagen kunnen helpen.

Mijn tegenprestatie is onder andere een onderzoekje... deel daarvan was uitzoeken wat de winkelwaarde zou zijn van een pakket. Zo gezegd zo gedaan. Ik heb een prachtig pakket gehaald in de super! Dit heb ik gedoneerd aan een hele lieve meid die haar ouders (die het niet breed hebben) blij wilde maken. Het voelde goed om eens wat te kunnen betekenen! Heeft mij wel 26 euro van mijn weekgeld gekost... maar ik denk dat ik het kan missen!
Afbeelding

Wel echt een mooi pakket! Al zeg ik het zelf...
Afbeelding

Daarnaast gaat mijn tegenprestatie, een mooie voorraad rijst voor de voedselbank nog steeds door. De groothandel houdt het helaas nog altijd spannend voor me...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:46

Leuk topic; ook ik ben bewuster aan het leven; ik verdien genoeg, maar spaar echt te weinig (vind ik). Ik heb nu potjes; 1 voor tanken (daar gaat de reiskostenvergoeding in) incl. kasboek op de computer, 1 voor huishouden incl. kasboek op de computer en 1 voor zakgeld incl. kasboek op de computer. Ik heb dus 3 kasboeken. De potjes tanken en boodschappen mag (moet) ik aanvullen met mijn zakgeld als ik niet uitkom... Tot nu toe vind ik het echt verhelderend! Op bijstand niveau leven doe ik nog niet, maar misschien wel een idee om daar eens naartoe te werken.