Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:08

Delphi schreef:
Dat vind ik altijd zo mooi. Als er iets goeds of moois gebeurt is dat god. Maar als er iets ergs gebeurt wat men niet kan verklaren dan is het de duivel.
Een vriendin van me heeft met veel verdriet haar zoontje van bijna 2 verloren. Zij heeft altijd goed geleefd en voor iedereen klaar gestaan. Hoe verklaar je dat dan? De duivel? Is de duivel dan sterker dan god in jullie ogen?

Het leven word gezien als een beproeving voor het hiernamaals. Maar wie doet mij garanderen dat als ik een poedersuiker heb gehad ik het hierna goed krijg?

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:11

EskeGirl schreef:
Goed, God heeft ons de vrije wil gegeven. Maar als we het nu zo aan het verknallen zijn, en als hij zo van de wereld houdt, waarom grijpt God dan niet in?

God zal zeker ingrijpen, tenminste dat is wat ik denk, geloof en wil geloven!
God wacht nog omdat hij geduldig is.

voorbeeld met boeren, de knechten van de boer willen meteen ingrijpen als ze onkruid in het tarwe zien, meteen het onkruid gaan wieden! maar de boer weet dat het tarwe dan ook verloren gaat.
als God nu zou ingrijpen waar moet hij dan beginnen? bij de stichters? en de helpers dan? en de toeschouwers? zo komt God uiteindelijk ook bij ons uit want bij iedereen zit wel kwaad van binnen.
Petrus zegt: De Here vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:14

Ik denk dat het heel veel te maken heeft met je opvoeding. Als je dit van peuter af aan al wekelijks, zo niet dagelijks, hoort ga je daar vanzelf in geloven. Er zal een moment zijn waarop je twijfelt, maar zolang er voor jou niet is bewezen dat het niet klopt zal je waarschijnlijk blijven geloven. En daarnaast denk ik dat er ook nog een deel bangmakerij bij zit.

Ik ben totaal niet gelovig opgevoed en er dus weinig tot niet mee in aanraking gekomen. Ik vraag me ook wel eens af of er meer is dan 'dit', meer na de dood. Maar zolang het niet is bewezen dat hetgeen de kerk en de bijbel verkondigd klopt, geloof ik het niet.

Ik vind het ook mooi dat er iemand vertelde veel te hebben gebeden voor nieuwe sportschoenen en deze ook in de kerk kreeg, absoluut van god zei ze. En dat terwijl een ander gebeden heeft voor haar kind, dat toch overleed. Of gebeden heeft voor een vriendin, die ook overleed. Waarom is god dan zo materialistisch ingesteld?
Waarom grijpt god dan niet in als er een kind dreigt te overleden of een jong iemand die altijd goed heeft geleefd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:16

Daar waar slecht is (zoals oorlog, verkrachtingen en uitbuiting) naar die gebieden gaan zendelingen toe die hun eigen leven in de waagschaal leggen.
Ze kiezen er bewust voor om naar een gebied te gaan waar het niet veilig is. Waarom? omdat ze een roeping hebben gekregen van God.
Zeggen dat God niets doet aan die ellende is dus niet eerlijk want hij probeert die slechtheid te door breken met mensen die wel zijn liefde laten zien en daarmee een stukje goedheid te laten zien.

EskeGirl Mensen kiezen om slecht te doen, maar zelfs de mens die slecht doet wil God een kans geven.
En ik geloof eigenlijk wel dat God het wel aardig zat is dat mensen het vertikken om te delen en liefdevol met elkaar om te gaan.
Hoeveel mensen hij ook een roeping geeft zoals hij bij moeder Theresa deed en bij veel anderen.
Er zijn gewoon mensen die er zich niks van aantrekken, die het niet willen zien en die er ook geen voorbeeld aan willen nemen.
Er is een profetie in de bijbel dat de voleinding in de wereld zal plaats vinden.
Gods moment om voor eens en altijd af te rekenen met de Satan die mensen verleid om slecht te doen.
Dan rekent hij ook af met mensen die enorme slechte dingen hebben gedaan.
Je vraag waarom God niet ingrijpt omdat er staat geschreven dat er niet eerder ingegrepen gaat worden voordat een ieder op de aarde heeft gehoord van Jezus.
En volgens de telling is de bijbel nog niet vertaald in alle talen die er bestaan maar het schiet al aardig op :j .
Dus ja God gaat ingrijpen maar niet voordat iedereen een keus heeft kunnen maken nadat ze gehoord hebben over Jezus. Tot die tijd stuurt hij mensen die het goede laten zien.
Overigens is de profetie dat Joden terug zullen keren naar Israel al in volle gang.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:19

Delphi schreef:
Maar door wie het boek geschreven is en of het allemaal feitelijke gebeurtenissen in staan is de vraag. Dat is nog nooit bewezen. Het kan net zo goed een mooi verzonnen verhaal zijn, een sprookje.

Duidelijk niet t hele topic gelezen dus. In de bijbel staan verhalen die waar zijn, er staat verhalen in die dus bewezen zijn als zijnde gebeurd. Er staan ook verhalen in die deels bewezen kunnen worden. Er staan verhalen In die niet bewezen kunnen worden, maar die dus niet perse nie gebeurd zijn maar omdat er te weinig feiten/andere bronnen enz zijn om ze als gebeurd (feitelijk gebeurd) te bestempelen. Er staan ook verhalen in die hoogst onwaarschijnlijk zijn (een echte wetenschapper zal niet snel het woord onzin mogen gebruiken) en er staan ook verhalen in die niet kunnen omdat het verkeerd is overgeschreven/vertaald.

Ook de schrijvers zijn geen groot raadsel, binnen de Joodse en Christelijke kringen is er een duidelijkheid over, maar ook binnen de wetenschap cq. geschiedschrijvers is er een sterk vermoeden wie de boeken hebben geschreven, want dat het niet 1 persoon is mag duidelijk wezen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 02-09-13 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:19

Delphi schreef:
Ik denk dat het heel veel te maken heeft met je opvoeding. Als je dit van peuter af aan al wekelijks, zo niet dagelijks, hoort ga je daar vanzelf in geloven. Er zal een moment zijn waarop je twijfelt, maar zolang er voor jou niet is bewezen dat het niet klopt zal je waarschijnlijk blijven geloven. En daarnaast denk ik dat er ook nog een deel bangmakerij bij zit.

Ik ben totaal niet gelovig opgevoed en er dus weinig tot niet mee in aanraking gekomen. Ik vraag me ook wel eens af of er meer is dan 'dit', meer na de dood. Maar zolang het niet is bewezen dat hetgeen de kerk en de bijbel verkondigd klopt, geloof ik het niet.

ik ben niet gelovig opgevoed.
en toch ben ik gelovig!

Eske_B

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:27

Ik vraag me ineens iets af... Staat er eigenlijk iets over de Satan in de Bijbel? Ik heb er namelijk nog nooit over gehoord. Ik zit op een christelijke school, ben gedoopd en ging vroeger naar de kerk (niet iedere zondag). Maar sinds mijn 12e? ben ik meer gaan twijfelen over het bestaan van God. En nu ik me bij biologie heb verdiepd in de evolutietheorie, ben ik daar ook in gaan geloven.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:30

in het begin met adam en eva is de satan de slang in de appelboom!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:31

Ok, dat weet ik nog wel (slang verleid Eva om van de vrucht met al het kwaad te eten). En verder?
Alleen in het eerste Bijbelboek? Want ik kan me niet herinneren dat God ook de Satan heeft geschapen :).

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:34

satan was eerst een engel!

Lees Jesaja 14:12-15:”Hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij schone morgenster! Hoe zijt gij ter aarde geveld, gij die de volken overweldigd heeft! Gij dacht in uw hart: Ik zal ten hemel opklimmen, en mijnen troon boven de sterren Gods verhogen; ik zal mij zetten op den berg der samenkomst aan de zijde van het Noorden; ik zal boven de hoge wolken varen, en den Allerhoogste gelijk zijn. Ja, ten afgrond zijt gij nedergeworpen, in het allerdiepste van den afgrond. “

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:36

Oke :j.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:36

de duivel, wordt in de Bijbel beschreven in Jesaja 14:12-15 en Ezechiël 28:12-19.

Wat was er de oorzaak van dat Satan uit de Hemel werd verstoten? Zijn val werd veroorzaakt door hoogmoed. Deze hoogmoed ontstond uit zijn verlangen om God te zijn in plaats van een dienaar van God te zijn. Satan was de hoogste van alle engelen, maar hij was niet gelukkig. Hij verlangde er naar om zelf God te zijn en over het universum te heersen. God wierp Satan uit de hemel, als een gevallen engel.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:37

Oke, dankjewel!

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:38

geen dank :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:40

Job toch ook ?

Hmmm satan op een andere wijze dan. Correcte woord in dit boek zou zijn de tegenstander / tegenwerker ipv satan als duivel.

Dus laat maar dan..

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:46

Sammie schreef:
Job toch ook ?

Hmmm satan op een andere wijze dan. Correcte woord in dit boek zou zijn de tegenstander / tegenwerker ipv satan als duivel.

Dus laat maar dan..

dat weet ik niet, ik snap niet helemaal wat je met dat laatste bedoelt :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:52

Dat t niet de duivel zoals bekend in t nieuwe testament maar gewoon een 'slechterik' om Job te testen.

de slang in Genesis wordt trouwens ook niet bij naam als de duivel/ satan genoemd? Volgens mij is dat een 'menselijke connectie' die gedaan is.

Zit nu op mijn iPad, dus het is een beetje lastig zoeken..

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:53

Sammie schreef:
Dat t niet de duivel zoals bekend in t nieuwe testament maar gewoon een 'slechterik' om Job te testen.

de slang in Genesis wordt trouwens ook niet bij naam als de duivel/ satan genoemd? Volgens mij is dat een 'menselijke connectie' die gedaan is.

Zit nu op mijn iPad, dus het is een beetje lastig zoeken..

okee dat wist ik niet, dat zou best kunnen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:55

Ik ga t er nog ingewikkelder op maken ook. De term Satan is van oorsprong een werkwoord en betekent van zichzelf al o.a. de tegenstander. In de loop der jaren is t een 'naam' geworden. (Dit heb ik trouwens ook even op moeten zoeken, maar aangezien dat bij Adam en Eva ook zo is is dat opzich niet geheel verwonderlijk)

Ik zoek even een bronnetje voor je over Job.

Edit : http://www.sporenvangod.nl/job-en-het-lijden.html ('christelijke bron')
http://nl.wikipedia.org/wiki/Job_(boek) (andere bronnen : zie boekenlijst onderin)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:20

De duivel is de gevallen engel Lucifer die erg jaloers was op God.
De duivel haat mensen omdat God van mensen houdt.

Citaat:
Uit 2 Korintiërs 11: 14 blijkt dat satan zich voordoet als een engel des lichts om de mensheid te verleiden. Zijn positie als god dezer eeuw (2Kor. 4:4) en zijn titel overste van de macht der lucht (Ef. 2:2) maken duidelijk dat satan nog steeds grote macht heeft. Jezus Christus is daarin zijn tegenstrever. Toen Hij op Golgotha voor ons stierf brak Hij de macht van satan. Maar, zijn macht betreft voorlopig alleen de Gemeente, zijn volgelingen. Koning op aarde (wereldlijk heerser) is Hij zeker nog niet. Zo leven wij vandaag in een tijdperk waarin satan, hoewel verklaard verliezer, rondgaat als een brullende leeuw (I Petr. 5:8). jezus Christus wordt de koning van de aarde, dat staat vast, maar Hij is het nog niet. Satans doel is om tot dat glorieuze moment aanbreekt zoveel mogelijk mensen tot kwaad te verleiden, want hij weet dat zijn tijd opraakt (Openbaring 12:12). De dageraad van de nieuwe tijd is al zichtbaar, echter nog niet aangebroken.

Hebzucht, Jaloezie, genotzucht, Hoogmoed, egoïsme, wraakzucht, vraatzucht, ijdelheid etc. is van de Satan.
Satan kan je ook een slecht zelfbeeld geven.
Hij fluistert je steeds leugens in, brengt gedachtes in je hoofd waardoor je bepaalde gevoelens hebt.
Satan doet er alles aan om een mens kapot te maken en ja hij kan het heel mooi brengen.

Overigens hoe meer een mens gaat zoeken naar God hoe meer onheil diegene soms op het pad krijgt.
Zoeken naar God is niet de bedoeling dat wil de duivel niet.
Zit je dan al in de ellende krijg je nog meer ellende op je pad puur om je van God af te houden.
En hij wil je doen geloven dat God juist meer ellende brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:29

Satan heeft meerdere benamingen :j

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:35

OsMo schreef:
De duivel is de gevallen engel Lucifer die erg jaloers was op God.
De duivel haat mensen omdat God van mensen houdt.

Citaat:
Uit 2 Korintiërs 11: 14 blijkt dat satan zich voordoet als een engel des lichts om de mensheid te verleiden. Zijn positie als god dezer eeuw (2Kor. 4:4) en zijn titel overste van de macht der lucht (Ef. 2:2) maken duidelijk dat satan nog steeds grote macht heeft. Jezus Christus is daarin zijn tegenstrever. Toen Hij op Golgotha voor ons stierf brak Hij de macht van satan. Maar, zijn macht betreft voorlopig alleen de Gemeente, zijn volgelingen. Koning op aarde (wereldlijk heerser) is Hij zeker nog niet. Zo leven wij vandaag in een tijdperk waarin satan, hoewel verklaard verliezer, rondgaat als een brullende leeuw (I Petr. 5:8). jezus Christus wordt de koning van de aarde, dat staat vast, maar Hij is het nog niet. Satans doel is om tot dat glorieuze moment aanbreekt zoveel mogelijk mensen tot kwaad te verleiden, want hij weet dat zijn tijd opraakt (Openbaring 12:12). De dageraad van de nieuwe tijd is al zichtbaar, echter nog niet aangebroken.

Hebzucht, Jaloezie, genotzucht, Hoogmoed, egoïsme, wraakzucht, vraatzucht, ijdelheid etc. is van de Satan.
Hij fluistert je steeds leugens in, brengt gedachtes in je hoofd waardoor je bepaalde gevoelens hebt.
Satan doet er alles aan om een mens kapot te maken en ja hij kan het heel mooi brengen.

Overigens hoe meer een mens gaat zoeken naar God hoe meer onheil diegene soms op het pad krijgt.
Zit je dan al in de ellende krijg je nog meer ellende op je pad puur om je van God af te houden.

dat vind ik echt heel mooi gezegd!

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:47

OsMo schreef:

Je zou dan toch verwachten dat god wat tegengewicht bied tegen satan door veel goede dingen op je pad te sturen? of vind god het wel leuk om te zien hoe moeilijk de mensen het hebben?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:35

inochiyo schreef:
OsMo schreef:

Je zou dan toch verwachten dat god wat tegengewicht bied tegen satan door veel goede dingen op je pad te sturen? of vind god het wel leuk om te zien hoe moeilijk de mensen het hebben?

Dus als ik zin in seks heb zonder dat er nog voorgeplant kan worden(vanwege leeftijd }> ) dan ben ik bezeten door Satan en als ik voor de spiegel sta en bedenk dat ik toch lekker puh, minder rimpels heb dan mijn zus, daar zit Satan ook achter, kom nu, wie houd wie hier voor de gek. In de ogen van gelovigen ben ik dus verkeerd bezig want volgens bovenstaande zijn deze dingen afkomstig van Satans gefluister. Ik heb helemaal geen ellende, zelfs een heel leuk leven en als ik zo kijk moet ik ook niet gaan zoeken want dan krijg ik juist wel ellende, tís toch ook niet te snappen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:40

Ik heb lang op mijn handen gezeten om te proberen niet mee te gaan doen aan deze discussie, uiteindelijk toch maar wel - maar met de sfeer die er de laatste paar pagina's gezet wordt, weet ik het wel weer goed gemaakt, ik ben weer weg.
Het is wat Sammie zegt: veel mensen hier WILLEN niet proberen te begrijpen, WILLEN niet verder denken dan de buitense rok van de ui, willen alleen maar schoppen tegen geloof en zijn niet bereid om verder te lezen dan hun neus lang is. Nee, bedankt, daar ga ik echt mijn kostbare tijd niet aan besteden. :evaw: