Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:26

maaikman schreef:
echt misschien een hele rare vraag hoor, maar hoe kan het dat de ene persoon "slimmer" is dan de andere? dan bedoel ik zeg maar het verschil tussen vwo en vmbo bijvoorbeeld. :j

Ik denk niet dat dat zo werkt. Je hebt heel veel vlakken van slimheid, en het is niet dat je dommer bent dan een ander omdat je je bijv slecht kan concentreren of je lange termijn geheugen korter is.
Maar 'goed kunnen leren' en dus vwo doen betekend niet dat je slimmer bent dan een vwo'er.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:31

Wat is het verschil tussen raviolie en tortelinie??

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:34

Waar is onweer goed voor -O- ? ( doodeng :+ )

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:35

Citaat:
Combi genen en omgeving :)

Citaat:
Dus iemand met een relatief hoog IQ (135+) moet dus minstens een ouder met een soortgelijk IQ hebben?

lijkt me sterk. je hebt ook kinderen die op gymnasium zitten en ouders die vmbo hebben gedaan. ouders hebben dan dus geen hoger IQ dan het kind.

Otjuh

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:36

wat was er nou eerder, kip of ei ? :+

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:36

Maar omgeving is het ook niet want je kan vaak al bij het leren lopen en praten en reageren op de omgeving bij baby's al zien of het een intelligent kind wordt of niet.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:37

Otjuh schreef:

Is al gevraagd aan het begin van het topic :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:37

Kim_14 schreef:
Citaat:
Combi genen en omgeving :)

Citaat:
Dus iemand met een relatief hoog IQ (135+) moet dus minstens een ouder met een soortgelijk IQ hebben?

lijkt me sterk. je hebt ook kinderen die op gymnasium zitten en ouders die vmbo hebben gedaan. ouders hebben dan dus geen hoger IQ dan het kind.

De kans is wel groter dat een kind een hoger iq heeft als zowel vader als moeder zelf ook een hoog iq hebben. De kans dat twee ouders met een iq van 100 een kind krijgen met ook een iq van de rond de 100 is ook veel groter dan dat hun kind een iq heeft van 140.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:38

NeverGiveUp schreef:
maaikman schreef:
echt misschien een hele rare vraag hoor, maar hoe kan het dat de ene persoon "slimmer" is dan de andere? dan bedoel ik zeg maar het verschil tussen vwo en vmbo bijvoorbeeld. :j

Ik denk niet dat dat zo werkt. Je hebt heel veel vlakken van slimheid, en het is niet dat je dommer bent dan een ander omdat je je bijv slecht kan concentreren of je lange termijn geheugen korter is.
Maar 'goed kunnen leren' en dus vwo doen betekend niet dat je slimmer bent dan een vwo'er.

nee dat begrijp ik ook wel, maar dat was meer om het verschil een beetje duidelijk te maken omdat ik niet zo goed wist hoe ik het moest beschrijven. sorry als ik iets heel doms heb gezegd dan. -O-

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:40

vuurneon schreef:
De kans is wel groter dat een kind een hoger iq heeft als zowel vader als moeder zelf ook een hoog iq hebben. De kans dat twee ouders met een iq van 100 een kind krijgen met ook een iq van de rond de 199 is ook veel groter dan dat hun kind een iq heeft van 140.

dat klopt. maar ik ken genoeg mensen die toch slimmer zijn dan hun ouders :+ denk dat er dus toch een andere reden zou moeten zijn, alhoewel ik het zelf niet zou weten ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:41

Kim_14 schreef:
vuurneon schreef:
De kans is wel groter dat een kind een hoger iq heeft als zowel vader als moeder zelf ook een hoog iq hebben. De kans dat twee ouders met een iq van 100 een kind krijgen met ook een iq van de rond de 199 is ook veel groter dan dat hun kind een iq heeft van 140.

dat klopt. maar ik ken genoeg mensen die toch slimmer zijn dan hun ouders :+ denk dat er dus toch een andere reden zou moeten zijn, alhoewel ik het zelf niet zou weten ?

Omgeving :) als bv intelligente ouders hun kind dusdanig stimuleren zal het brein zich positief ontwikkelen. Invloed omgeving begint al bij de conceptie overigens; wat een moeder tijdens de zwangerschap doet heeft ook grote invloed op de ontwikkeling.

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:42

Escada schreef:
Otjuh schreef:

Is al gevraagd aan het begin van het topic :)

oepsiii, niet gezien :P was het eerste wat ik dacht toen ik het topic zag. :')

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:43

mang schreef:
Maar omgeving is het ook niet want je kan vaak al bij het leren lopen en praten en reageren op de omgeving bij baby's al zien of het een intelligent kind wordt of niet.

maar dit klopt toch ook wel in zekere zin, dus dan klopt omgeving ook niet ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:44

Kim_14 schreef:
mang schreef:

maar dit klopt toch ook wel in zekere zin, dus dan klopt omgeving ook niet ?

Grappige is dat juist hoogbegaafde kinderen zich erg vaak minder goed motorisch ontwikkelen; dus later gaan lopen bv.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:44

Ik vraag me af of andere mensen me horen zoals ik me hoor. En zien zoals ik me zie. (Zien ze bijvoorbeeld wat ik zie: zo'n dikke pens, reet.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:45

JasmijnJoy schreef:
Ik vraag me af of andere mensen me horen zoals ik me hoor. En zien zoals ik me zie. (Zien ze bijvoorbeeld wat ik zie: zo'n dikke pens, reet.)

Ik kan aan je gezichtsuitdrukking en houding wel voor een groot deel aflezen wat je denkt :j (mensen zijn daar vaak toch minder subtiel in :') )

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:48

vuurneon schreef:
Grappige is dat juist hoogbegaafde kinderen zich erg vaak minder goed motorisch ontwikkelen; dus later gaan lopen bv.

hmm ja valt iets voor te zeggen.
alleen zijn veel van mijn vrienden gymnasiasten en heel goed motorisch ontwikkeld. spelen in een bandje etc.
hoe kan dat dan ? hahah

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:49

JasmijnJoy schreef:

horen zoals jij jezelf hoort is het niet volgens mij. neem je stem een keer op en je hoort zelf ook een ander stemgeluid dan als jij gewoon tegen iemand praat (dus dat jij jezelf gewoon hoort praten zonder opgenomen te zijn zegmaar).

verder zou ik het niet weten of ze jou hetzelfde zien als jij jezelf zien. ik vind persoonlijk van niet, tenminste je ziet vaak dat mensen gaan zeuren over een vetrolletje terwijl de andere mensen daar niks van zien. of dat andere mensen zeggen dat je een dikke kont hebt terwijl je dat zelf niet merkt.

ik denk dus dat mensen jou anders horen en zien dan dat jij jezelf hoort en ziet
Laatst bijgewerkt door Lumea op 06-03-13 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:51

Kim_14 schreef:
vuurneon schreef:

alleen zijn veel van mijn vrienden gymnasiasten en heel goed motorisch ontwikkeld. spelen in een bandje etc.
hoe kan dat dan ? hahah

Zijn ze ook daadwerkelijk hoog begaafd? :) want gymnasium is 'gewoon' vwo immers en hoogbegaafdheid komt slechts voor bij een klein deel van de bevolking; dus lang niet elke vwo'er is hoogbegaafd.
In de 2 klassen bij mij met 60 kinderen, zat er slechts 1 hoogbegaafde tussen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-03-13 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:52

vuurneon schreef:
JasmijnJoy schreef:

Ik kan aan je gezichtsuitdrukking en houding wel voor een groot deel aflezen wat je denkt :j (mensen zijn daar vaak toch minder subtiel in :') )

Oooh haha xD nee dat is niet echt mijn specialatiteit :')

Kim_14 schreef:
JasmijnJoy schreef:

Ja, amar een mobieltje of iets is ook niet echt te vertrouwen. DIe dingen vervormen je stem toch altijd wel een beetee? Anders heb ik echt een poedersuiker stem -O-

horen zoals jij jezelf hoort is het niet volgens mij. neem je stem een keer op en je hoort zelf ook een ander stemgeluid dan als jij gewoon tegen iemand praat (dus dat jij jezelf gewoon hoort praten zonder opgenomen te zijn zegmaar).

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:53

vuurneon schreef:
Kim_14 schreef:
hoe kan dat dan ? hahah

Zijn ze ook daadwerkelijk hoog begaafd? :) want gymnasium is gewoon vwo immers en hoogbegaafdheid komt slechts voor bij een klein deel van de bevolking; dus lang niet elke vwo'er is hoogbegaafd.

haha nee dat niet, maar ze hebben wel een hoog IQ

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:55

JasmijnJoy schreef:

Ja, amar een mobieltje of iets is ook niet echt te vertrouwen. DIe dingen vervormen je stem toch altijd wel een beetee? Anders heb ik echt een poedersuiker stem -O- [/quote]

haha nee dat klopt, alleen ik denk toch dat je stem wel iets anders klinkt dan dat je zelf je stem hoort zeg maar

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:56

over die corsages... ik lees met weer iets anders dan de theorie van het stijldansen.
Het schijnt dat de corsages vroeger anders eaen dan nu. Nu hebben zowel man als vrouw dezelfde corsage. Vroeger had de man vaak maar één bloem als corsage en de vrouw meerdere bloemen bij elkaar (wel dezelfde kleur en soort bloem). Omdat die van de vrouw met meerdere bloemen veel zwaarder was, was het handiger om het naar beneden te dragen, anders zouden ze omvallen ;)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:59

JasmijnJoy schreef:
Ik vraag me af of andere mensen me horen zoals ik me hoor.

Mijn stem klinkt altijd totaal anders als ik hem op film hoor :P film vervormt natuurlijk wel, maar de stemmen van andere mensen herken ik veel sneller dan de mijne, dus waarschijnlijk horen anderen je stmen wel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:06

Ailill schreef:

Mijn ouders hebben een hoger dan gemiddeld IQ. Mijn zusje heeft een IQ van 61. :+

Zelfde genen en zelfde omgeving. Ik heb een hoger dan gemiddeld IQ maar de havo met de hakken over de sloot gehaald en een complete hbo opleiding verprutst. IQ is ook maar een getal dus. Kan op mijn 23ste pas goed leren en goed met mijn dyslexie omgaan.