Ben ik nou echt zó dom??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:42

Annemiek80 schreef:
(...)
Bakregels, je moet elkaar de rechterhand kunnen geven (toch??) is een standaard regel als je elkaar passeert en je zit ieder op een andere hand... dat werkt dus voor mij niet, toen iemand echter het ezelsbruggetje gaf: zoals verkeer/auto's elkaar passeren dan werkt het weer wel.

Om in te gaan op Sanneds stukje:
Mijn schrijfhand is rechts, ik ben echter dubbelhandig, weet even de naam ervoor niet maar ik kan vrijwel alle handelingen zowel links als rechtshandig. Ik ben een enorme beelddenker :'), slecht in het onthouden van namen, echter het onthouden van gezichten is weer totaal geen probleem bijv, niet op het juiste woord kunnen komen... mwah, ik gooi wel engels en nederlands erg door elkaar.

Linkerhand ;)

Dat is wel leuk, dat het ook klopt bij jou. Ik ben niet alleen slecht in links en rechts maar ook linkshandig. Ik kan gezichten inderdaad heel goed onthouden, maar namen heel slecht ("hee, die persoon heb ik een half jaar geleden op dat ene feestje zien rondlopen" maar ik ben je naam alweer kwijt als je hem net gezegd hebt). De juiste woorden heb ik ook minder moeite mee, mijn moeder daarentegen wel heel erg, misschien komt dat later nog :+.

Die stroopwafels vind ik erg leuk, zou ik ook zo gezegd kunnen hebben. Ik vraag heel vaak dingen die ik eigenlijk heel goed weet, maar dan heb ik het al gevraagd voor ik er zelf over na heb gedacht :+

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:11

Sanned schreef:
Mensen die het verschil tussen links en rechts niet meteen weten zijn over het algemeen beelddenkers.
Mensen die links en rechts slecht kunnen onderscheiden zijn vaak ook slechter in het onthouden van namen en kunnen vaker niet op het juiste woord komen.
Echter hebben zij wel vaak een beter ruimtelijk inzicht en grotere creativiteit.

En dan ben ik zeker de uitzondering die de regel bevestigd ofzo? :')
Ik ben een beelddenker, moet echt lange tijd met iemand optrekken / samenwerken voordat ik weet hoe die persoon heet, (en het dan een maand later toch alweer vergeten zijn) en aan ruimtelijk inzicht kom ik ook niets te kort. Maar, ik heb dus nooit moeite met het onderscheiden van links en rechts en ik gebruik geen ezelsbruggetjes of een enkele seconde om na te denken. :Y)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:15

MandyR schreef:
Ik ben een beelddenker, moet echt lange tijd met iemand optrekken / samenwerken voordat ik weet hoe die persoon heet, (en het dan een maand later toch alweer vergeten zijn) en aan ruimtelijk inzicht kom ik ook niets te kort. Maar, ik heb dus nooit moeite met het onderscheiden van links en rechts en ik gebruik geen ezelsbruggetjes of een enkele seconde om na te denken. :Y)

Ik heb het zelfde, maar idd ook geen moeite met links en rechts, en ook nooit gehad.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:40

MandyR schreef:
Sanned schreef:
Mensen die het verschil tussen links en rechts niet meteen weten zijn over het algemeen beelddenkers.
Mensen die links en rechts slecht kunnen onderscheiden zijn vaak ook slechter in het onthouden van namen en kunnen vaker niet op het juiste woord komen.
Echter hebben zij wel vaak een beter ruimtelijk inzicht en grotere creativiteit.

Het werkt meer de andere kant op. Het is niet zo dat elke beelddenker links en rechts niet uit elkaar kan houden. Maar beelddenken is wel een (mogelijke) verklaring voor het niet uit elkaar kunnen houden van links en rechts. Eigenlijk kan je het zo zien dat het door de war halen van links en rechts een extreme variant is van het niet onthouden van namen. Een naam is een talig iets gekoppeld aan een beeld (iemands gezicht). Links en rechts zijn woorden (talig) die gekoppeld zijn aan "dingen"/"beelden" (links en rechts zijn natuurlijk niet echt dingen, maar ik weet niet hoe je het anders moet noemen). Het gaat er dus om dat je, doordat je een beelddenker bent, moeite kan hebben met het koppelen van taal aan beelden. Maakt niet uit hoe zich dat uit, of het nou in namen of in links en rechts is, of zelfs helemaal niet. Links en rechts gebruik je natuurlijk veel meer dan iemands naam, waardoor de meeste mensen dat wel gewoon kunnen.

(Overigens kan het ook best zo zijn dat je links en rechts compleet door elkaar gooit maar niet aan die andere kenmerken voldoet, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.)

MandyR

Re: Ben ik nou echt zó dom??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:32

Gezichten kan ik dan inderdaad weer wel onthouden maar, ga mij echt niet om een naam vragen. We kwamen van de week nog iemand bij de supermarkt tegen waarvan ik zeker wist dat ik hem weleens had gezien. Later, in de auto, heb ik toch mijn vriend maar gevraagd wie dat was en waar ik die persoon van zou kunnen herkennen. Bleek een vriend te zijn van een ex-baas van mij waar ik al 6 jaar niet meer kom. En ik zal die beste man dan dus ook al zo'n 6 jaar niet meer gezien hebben maar, ik kon hem dus wel herkennen. ;)
Het beeld is dus blijven hangen maar het woord (naam) niet.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:29

Ik vroeg een keer of ijs warm was :+

MandyR

Re: Ben ik nou echt zó dom??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:00

Dat kan, is net zoiets als ingebakken ijs. Isse errug lekker. :9