Het Nederlandsch Weertopic Deel 12!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:38

mbkaatje schreef:
dat ik nauweljiks meer met de auto weg durf te gaan.

Winterbanden aanschaffen :)*

In Duitsland zijn ze ook al min of meer verplicht in de winter. Geeft geen 100% garantie, maar het verschil is groot.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:44

joostvangestel schreef:
mbkaatje schreef:
dat ik nauweljiks meer met de auto weg durf te gaan.

Winterbanden aanschaffen :)*

In Duitsland zijn ze ook al min of meer verplicht in de winter. Geeft geen 100% garantie, maar het verschil is groot.

Ook met winterbanden is het niet ideaal met glad weer. Het scheelt wel, maar ik kan me voorstellen dat mensen het dan nog eng vinden.

joostvangestel

Re: Het Nederlandsch Weertopic Deel 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:51

Ja, helaas mogen we in Nederland niet op spijkers rijden. Als je een goed merk winterbanden wil hebben, koop dan Hakkapeliita of Nokian banden, die zijn prima geschikt. Afstand houden is nummer 1 en niet harder rijden dan 100km per uur op de snelweg als er 5 cm sneeuw op ligt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:53

Als er echt ijs op de weg ligt dan denk ik dat je ook met winterbanden doorschuift, toch?
Ik had vorig jaar eigenlijk weinig last van de gladheid met mn 4x4.. maar toen ik ineens een bocht om moest en een beetje laat zag dat het een en al ijs was toen schoof ik toch leuk rechtdoor tegen t paaltje aan :') Ik denk dat je met winterbanden vooral makkelijker kan optrekken, maar dat je net zo ver doorschuift als normaal als je eenmaal in de slip raakt, toch?

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:55

joostvangestel schreef:
Ja, helaas mogen we in Nederland niet op spijkers rijden. Als je een goed merk winterbanden wil hebben, koop dan Hakkapeliita of Nokian banden, die zijn prima geschikt. Afstand houden is nummer 1 en niet harder rijden dan 100km per uur op de snelweg als er 5 cm sneeuw op ligt.

Afstand houden inderdaad! Maar afstand houden van een boom of paaltje is dan net wat lastiger :+

8nnemiek schreef:
Als er echt ijs op de weg ligt dan denk ik dat je ook met winterbanden doorschuift, toch?
Ik had vorig jaar eigenlijk weinig last van de gladheid met mn 4x4.. maar toen ik ineens een bocht om moest en een beetje laat zag dat het een en al ijs was toen schoof ik toch leuk rechtdoor tegen t paaltje aan :') Ik denk dat je met winterbanden vooral makkelijker kan optrekken, maar dat je net zo ver doorschuift als normaal als je eenmaal in de slip raakt, toch?

Dan schuif je met winterbanden net zo goed.
Ik weet niet of je net zo ver doorschuift als je in de slip raakt, maar als je eenmaal in de slip zit kom je er denk ik niet vlug meer uit.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:02

De remweg is beduidend korter met winterbanden. Je schuift dus veel minder hard door en gaat minder hard tegen boom of paal aan. Met ABS is het probleem iets kleiner, maar in de bocht moet je niet als een coureur door de bocht heenwillen.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:03

Nee, dat sowieso niet :+

Maargoed, met of zonder winterbanden. Bij gladheid moet je gewoon voorzichtiger zijn.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 12:15

Ik weet niet zo goed wat ik van dit weer moet denken. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:23

:+

Stom weer :j

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:29

Winterbanden geven meer grip, maar ook daarmee kan je in de slip raken hoor. Ben ook van plan om er winterbanden onder te laten zetten, maar vorig jaar ontbrak het geld mij gewoon en de sneeuw kwam toen redelijk onverwacht. En omdat er geen zout meer gestrooid kon worden werd het helemaal een zootje.

Maar ook met alleen zomerbanden ben ik de winter goed doorgekomen. Je kunt al heel veel voorkomen door inderdaad afstand te houden en goed vooruit te kijken. Helaas viel mij op dat veel andere automobilisten er geen rekening mee houden en dat ik ook wel eens heb moeten uitwijken op een besneeuwde weg omdat iemand ineens voor me schoot. Gelukkig ben ik niet gaan slippen, maar dat had zomaar kunnen gebeuren.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:33

Voor vandaag geeft weeronline een beetje sneeuw aan voor het oosten. Voor zondag geeft de site wéér bergen sneeuw aan?? Dat werd eerst aangegeven voor vandaag en morgen. Eerst zien, dan geloven. :j

Hier ziet het grauw, als er wat neerslag komt, verbaast het mij niks als er wat sneeuw bij zit. Er hangt hier zo'n grauwe sneeuwlucht. ;)

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 12:40

Hier is het in ieder geval niet aan het sneeuwen en dat vind ik heulemaal prima!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:23

Met zomerbanden in een echte winter is niet echt verantwoord. En ik denk dat verzekeringen daar wel verder op gaan inspringen.

Sneeuw mag gerust komen, ik heb 5 goeie sneeuwschuivers ;)

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:26

Van mij mag die sneeuw nog wel even weg blijven. En als ik zo naar buiten kijk heb ik daar nog best wel wat vertrouwen in ook :j

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 13:27

Ik ook. De zon schijnt. 8-)

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:28

Hier is het weer eens grijs..

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:41

Hier lijkt de lucht/wolken op een sneeuwlucht :')
En hier geen blauw flekje of zonnetje te zien haha!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:41

joostvangestel schreef:
Met zomerbanden in een echte winter is niet echt verantwoord. En ik denk dat verzekeringen daar wel verder op gaan inspringen.

Sneeuw mag gerust komen, ik heb 5 goeie sneeuwschuivers ;)

Zo lang het niet verplicht is hier, zullen ze er niet omheen kunnen, mocht ik schade rijden door gladdigheid, om mijn schade te vergoeden. Niet voor niets dat ze vorig jaar probeerden om het op gemeentes e.d. te verhalen.

Hier is het trouwens grijs.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:48

Hier is het heeelemaal grijs!

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:53

He oliebol, ik moet naar buiten.... Bah.
*pakt dikke sjaal, handschoenen, jas en gaat de kou in*

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:56

En dat terwijl het nog moet gaan vriezen, Melisjee. ;)
Je voelt wel aan de lucht dat het kouder gaat worden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:01

Ik heb momenteel ruzie met manlief over winterbanden onder de auto. Ik wil het, vind het toch wat veiliger ivm grip en rem weg, en hij wil het vast niet, want hij wil juist lekker in de sneeuw gaan spelen met de auto, lekker slippen, donuts draaien en driften... Ja leuk... NOT!!
Maargoed, denk dat hij het wint, aangezien hij degene is die de banden moet wissellen :P

Overigens is het hier nu helemaal grijs, maar wel droog. Heeft vanacht wel wat gehageld en geregent, maar nog geen sneeuw gezien. Gelukkig!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:07

Tja ..... het blijven mannen he, die worden nooit volwassen ;)

Dat even terzijde, ik vind het wel een beetje dom van je man. Veiligheid zou toch voorop moeten komen lijkt me. Misschien moet hij eens een onbedoeld slippertje gaan maken (zonder erge gevolgen natuurlijk), dan denk hij er wel anders over.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:08

Zullen we het nu weer over het weer gaan hebben :Y)
Voor winterbanden verwijs ik u door om een nieuw topic te maken :')

Hier nog niks aan de hand, wel bewolkt maar niet extreem koud vind ik...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:11

mbkaatje , dat is nou het stomme, het gebeurt hem nooit, hij heeft dat rot ding altijd goed onder controle en weet precies wat ie doet, jammer genoeg (oke dit klinkt n beetje fout zo, maar zou inderdaad wel eens fijn zijn als ie een klein slippertje zou maken)

maar goed het gaat over het weer inderdaad, wat zijn eigenlijk de voorspellingen voor aankomende nacht? ik heb op stal voor de zekerheid de leidingen dicht gegooid, en alle stallen van emmers watervoorzien. Want voor afgelopen nacht hadden ze hier -4 voorspelt, maar heb daar niks van gemerkt...