Wat ga jij stemmen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat ga jij stemmen?

CDA
28 (2%)
PvdA
92 (8%)
SP
121 (10%)
VVD
227 (20%)
PVV
355 (31%)
GroenLinks
97 (8%)
ChristenUnie
14 (1%)
D66
86 (7%)
Partij voor de Dieren
64 (5%)
SGP
4 (0%)
Nieuw Nederland
Geen stemmen
TON
7 (0%)
Mens en Spirit
3 (0%)
Parij één
Geen stemmen
Lijst 17
8 (0%)
Piratenpartij
8 (0%)
Lijst 19
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1114

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:31

Heino, mag ik vragen waarom jij zo fel tegen de PVV (en daarmee ook de stemmers) bent. Dat jij ze 'eng' vindt, wil niet zeggen dat een ander zich dan maar 100 keer moet verantwoorden omdat ze op de PVV stemmen. Iedereen mag stemmen wat hij wilt stemmen en met de redenen die hij daarmee heeft.

Blijkbaar trekt Wilders/de partij nu eenmaal de aandacht van deze kiezers. Waarom moeten ze zich dan in den treuren verantwoorden? Ik zie dat nergens anders terug (bv als iemand pvda stemt).

Ik kan je wel een paar antwoorden geven op de vragen die je stelt. Ik kan me niet voorstellen dat iemand het 100% eens is met welke partij dan ook. Dan kies je de partij waarvan je denkt dat het het dichts bij jouw ideen komt. Komen er dan 2 partijen uit, dan kies je daarvan de partij uit die qua tegenpunten je het minst tegen de schenen schoppen. En daarbij, wat jij als 'feiten' ziet, kan een ander maar net anders zien ;).

Misschien bedoel je het niet zo, maar het komt op mij heel erg over alsof mensen die op de PVV willen stemmen zich in den treuren moeten verdedigen omdat jij het niet met hen eens bent. Mensen kiezen op een bepaalde partij omdat ze het eens zijn met hun standpunten en wie weet overtuigd de PVV hen wel veel meer dan de andere partijen en nemen ze 'de mindere kanten' voor lief.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:38

Zap, ik ben niet tegen PVV-stemmers, ik vind het naar dat ik dat in mijn schoenen geschoven krijg. Ik zie in dit topic bij veel PVV-stemmers gebrek aan kennis over andere partijen en realiteitszin. Daar mag ik dan toch wel op wijzen, op die inconsistenties? Dat zie ik in mindere mate bij de andere stemmers. Niemand hoeft zich te verantwoorden, maar als dit een simpel opsomtopic van politieke voorkeuren had moeten zijn had er wel enkel een poll geweest, niet dan? Je kan ook het zien als een discussie, ipv verantwoording.

Zoals ik al zei, andere partijen kennen in grote mate dezelfde punten als de PVV, maar dan zónder het hele immigratiegeleuter. Waarom daar dan toch op stemmen, als je dat niet zo belangrijk vindt?

Tallie, wat stel ik als feiten? Dat de PVV voorwaardelijke vrijheden kent? Is dat geen feit dan? En is het geen feit dat bepaalde partijen nog nooit de kans gehad te hebben te regeren en toch weggezet worden als "prutsers"? En is er dan wél sprake van democratie bij de PVV zelf? En is het dan niet waar dat de PVV sterk overeenkomt met bijvoorbeeld de SP?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:42

Voor mij is de belangrijkste reden om PVV te stemmen dat hij de criminaliteit heel hard wil gaan aanpakken, dat zie ik bij andere partijen lang niet zo hoog op het lijstje staan :)
Daarnaast is het natuurlijk ook handig dat ik het met de meeste andere punten van de PVV, inclusief dierenwelzijn, ook eens ben.
Dat was nl de reden waarom ik destijds niet zo gek op Pim Fortuyn was, die vond dierenwelzijn en milieu niet belangrijk..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:43

Misschien omdat ze Wilders wel geloven en de andere niet? Het kan aan mij liggen hoor, maar ik vind je erg fel tegen de PVV en daarmee de stemmers. Waarom krijgen de PVV'ers zo'n 'vragenlijstje' voorgeschoteld? Ik noem dat weldegelijk verantwoording af moeten leggen.

En misschien vinden ze de mindere punten van Wilders wel minder erg dan de mindere punten bij andere partijen ;). Dus misschien vindt iemand het 'immigratiegeleuter' (goh, lekker neutraal) wel minder erg dan het andere 'geleuter' van de partijen ;).

[edit] ik ben er overigens nog niet uit wat ik ga stemmen. Belangrijke punten voor mij zijn iig het onderwijs (studie & prestatiebeurs/OV), dieren en een harde aanpak van criminaliteit.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:45

Zap, ga jij in een discussie kritische vragen stellen over zaken waar je het mee eens bent? Nee toch? Daarom stel ik voornamelijk kritische vragen aan PVV-ers en VVD-ers. En nee, ik heb niks tegen PVV/VVD stemmers. Ik kan politieke voorkeur en de rest wat een persoon te bieden heeft namelijk prima scheiden.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:47

Sp.
En als je in mijn profiel kijkt,denk je wtf zij is pas 13.Ja ik weet dat ik pas 13 ben en blablabla.
Maar mijn vader wilt mij een kans geven.Dus lees ik alle boekjes goed door,ga in gesprek met mensen van partijen die langs de deur komen.En dan ga ik stemmen.(mijn vader gaat natuurlijk mee.)
Maar ik ben ook erg met de politiek bezig.Ik volg elke avond het nieuws enzo.

Polivy

Re: Wat ga jij stemmen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:48

Oftewel, je stemt voor je vader?

8nnemiek

Re: Wat ga jij stemmen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:49

Mag dat dan?

Tallie1979

Heino schreef:
Tallie, wat stel ik als feiten? Dat de PVV voorwaardelijke vrijheden kent? Is dat geen feit dan? En is het geen feit dat bepaalde partijen nog nooit de kans gehad te hebben te regeren en toch weggezet worden als "prutsers"? En is er dan wél sprake van democratie bij de PVV zelf? En is het dan niet waar dat de PVV sterk overeenkomt met bijvoorbeeld de SP?

Dat jij iets vind en dit presenteert als feit is jouw goed recht. Het zijn echter geen feiten, want allereerst is PVV (nog) niet de grootste partij in Nederland, ze regeren (nog) niet en er valt (nog) niet te spreken over voorwaardelijke vrijheden. Je zal van mij gelijk krijgen als jouw feiten ook daadwerkelijk gestaafd kunnen worden, maar vooralsnog zijn het echt JOUW feiten/waarheden/angsten, hoe je het ook wilt noemen.. ;)

En daarnaast mag een stemmer van een bepaalde partij gerust een andere partij een prutspartij vinden. En ik vind PVV júist om zijn immigratiebeleid aansluiten op mijn ideeen.. Hoewel ik (zoals eerder gezegd) de laatste paar dagen ook serieus over VVD na aan het denken ben ;)
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 07-06-10 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Polivy

Volgens mij niet.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:51

Ik las hier eerder een reactie dat Wilders aan Hitler doet denken. Ik durfde deze opmerking niet te maken, maar ook ik heb dat gevoel. En de gevolgen die zijn uitspraken met zich mee kunnen brengen, ik moet er niet aan denken. :n

Wat voor een beeld hebben de PVV'stemmers bij Wilders?

En ik kan me wel vinden in Heino. Ik zal niet iedereen over één kam scheren, maar wat ik aan PVV'stemmers op tv heb gezien.. mensen die hem letterlijk napraatten, constant hetzelfde herhaalde, vragen compleet ontweken en maar weer lekker afgeven op de buitenlanders. Daar kan ik geen respect voor opbrengen.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:51

Heino schreef:
Zap, ik ben niet tegen PVV-stemmers, ik vind het naar dat ik dat in mijn schoenen geschoven krijg.

Volgens mij was het gewoon een vraag van zap?

Heino schreef:
Ik zie in dit topic bij veel PVV-stemmers gebrek aan kennis over andere partijen en realiteitszin.

Pardon? Dat is dan wel jouw mening hoor! Dat bedoeld zap waarschijnlijk dus met dat jij allerlei stellingen als feiten neerzet...

Niets persoonlijks hoor Heino, maar ik vind dat Zap wel een beetje gelijk heeft...
Laatst bijgewerkt door Mpepers op 07-06-10 14:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:52

8nnemiek schreef:
Mag dat dan?

Misschien als haar vader haar machtigt? Of is daar ook een leeftijdsgrens aan?

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:53

Jaduuh schreef:
8nnemiek schreef:
Mag dat dan?

Volgens mij alleen als die ander ook stemgerechtigd is. En dat ben je niet op je 13e.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:54

Groenlinks hebben goede punten mbt dieren ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:55

Jaduuh schreef:
8nnemiek schreef:
Mag dat dan?

Misschien is het zo dat haar vader gewoon gaat stemmen, maar zijn dochter de partij uit laat kiezen omdat ze zich er op een serieuze wijze mee bezig houd :)

zap

Ik ging vroeger ook altijd mee met pappa en mamma hoor om te stemmen :D. Leuk toch! Ik had er helemaal geen verstand van (was een jaar of 10 en het interesseerde me helemaal niks), en mocht ik het vakje inkleuren (jeej). Dus ik denk dat het gewoon op die manier gaat, alleen dan iets serieuzer :P. Dochterlief gaat met pappa mee het stemhokje in en in plaats van dat pappa kiest, kiest dochterlief. Kan toch prima, niemand die dat hoeft te weten en al helemaal niet moeilijk doen met 'stemgerechtigd'.

[edit] tallie, dat bedoel ik ook ja :D

BlackShadowZ

Polivy schreef:

Mijn vader laat de keuze helemaal aan mij dan zeg ik gewoon wat ik wil stemmen en die vult dat in. :D

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:56

In de hoop niet alle PVV stemmers over mij heen te krijgen:

Mijn ''angst'' voor PVV als grote partij is voor het buitenland.
Kijk naar wat voor een voorzorgsmaatregelen er genomen moeten worden voor een karikatuur, laat staan wat de gevolgen zullen zijn als de PVV een grote partij wordt en deels van de ideeën over immigratie doorgevoerd zullen worden.
Angst is wellicht niet het juiste woord, maar ik sta er wel bij stil dat de gevolgen misschien niet alleen vanuit Nederland komen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:57

Tallie: In het partijprogramma staan anders genoeg voorwaardelijke vrijheden. Kijk eens naar het stukje over geloof en school. Ja, Christelijk/Katholiek onderwijs mag, maar koranlessen?? Nee, dat mag niet volgens de PVV. Dat is dan toch voorwaardelijke vrijheid? Het gaat nu toch om de partijprogramma's, niet om wat ze er van waar kunnen maken? Want dat weten we immers nog niet. Dus oordelen we nu op basis van de programma's.
En nogmaals:
En is het geen feit dat bepaalde partijen nog nooit de kans gehad te hebben te regeren en toch weggezet worden als "prutsers"? En is er dan wél sprake van democratie bij de PVV zelf? En is het dan niet waar dat de PVV sterk overeenkomt met bijvoorbeeld de SP?

Mpepers: Zap stelt dat ik tegen PVV-stemmers ben, dat is geen vraag maar een oordeel. En daar hou ik niet van. Ik vind PVV-stemmers ook niet eng.
En wat is er nu weer verkeerd aan "Ik zie in dit topic bij veel PVV-stemmers gebrek aan kennis over andere partijen en realiteitszin"? Volgens mij geeft "ik zie" nog altijd aan dat het een mening is, maargoed.
En ja, het is een feit dat andere partijen in grote mate dezelfde punten als de PVV kennen. Als je het daar niet mee eens ben heb je duidelijk de partijprogramma's niet goed gelezen en naast elkaar gelegd.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:58

loeky_flap schreef:
Polivy schreef:

Mijn vader laat de keuze helemaal aan mij dan zeg ik gewoon wat ik wil stemmen en die vult dat in. :D

Wat ik al dacht dus, jij geeft aan je vader aan wat jij zou stemmen en hij geeft op die manier zijn stem aan jou. Maar hij brengt wel zelf de stem uit :)

Is ook wel wat voor te zeggen! Eigenlijk wel heel erg leuk van je vader en je vader neemt je wel serieus dat je zijn stem mag gebruiken zogezegd! :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:59

Wilders vergelijken met Hitler is natuurlijk onzin. Hitler wilde een superras creeëren en heerser over de wereld worden :+ Wilders wil een goed lopend en vreedzaam Nederland zonder criminaliteit en geweld. Hij zegt ook altijd dat hij zich alleen richt op criminele allochtonen, niet op onschuldige allochtonen.

Hoe ik Wilders zie? Als een man die iets probeert te veranderen, hij bedoelt het absoluut goed, heeft het beste voor met Nederland, alleen roept hij vaak te snel dingen voordat hij er goed over heeft nagedacht. Stel dat hij MP zou worden (wat ik eigenlijk niet verwacht :+ ), dan denk ik dat hij zich ook beter gaat uitdrukken en netter wordt.

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:00

Voor mij wordt het de SP
Voornamelijk omdat ze de stufi erin willen houden, de huren van huizen niet omhoog gooien en niet het geld bij de 'gewone' man willen halen.
Op zich ben ik niet tegen Wilders, maar mocht hij de grote winnaar worden ben ik wel een beetje huiverig om hem als MP te hebben.
Hij wordt dan wel 'het' gezicht van NL, en imo is dat niet op alle vlakken even handig (samenwerking andere landen o.a.)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:03

Ik stem op PVV, waarom? Omdat ik het gevoel heb dat hij 'echt' iets gaat veranderen. Ook ben ik het eens met zijn standpunten. :j

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:04

Maar gaat het er juist niet om wat de andere partijen voor verschillende punten hebben! Dat is toch juist wat een kiezer doet besluiten waarvoor hij kiest. Dus het is leuk als alle partijen deels hetzelfde zijn, maar het gaat nu juist om de verschillende standpunten.

Ik dénk inderdaad dat jij tegen de PVV bent en dat haal ik inderdaad uit de manier van reageren en het 'vragenlijstje, waarin toch duidelijk wordt dat de PVV niet jouw partij is'. En ik bedoelde mijn stukje tekst helemaal niet in de zin van de persoon achter de PVV-stemmer, maar puur de politieke stemmer en daarmee de verantwoording als men PVV wilt stemmen dmv je 'vragenlijstje'.