Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
christel1857 schreef:En als mensen hun daden uit naam van god doen dan mag ik best vragen stellen over wat voor god dat dan mag zijn.
Citaat:Het volledig of standvastig geloven in het bestaan, de kracht en de goedheid van een opperwezen.
Angelita schreef:Ayasha schreef:Waarom schaam je je en voel je je een debiel?Je hebt toch wat geleerd van die periode? Daar draait het toch om?
Nee ik heb er niets van geleerd. Het was voor mij hét bewijs dat het geloof onzin is.Dat is het enige wat ik hiervan geleerd heb. Ja en ik heb de bijbel grotendeels gelezen, ook niet veel aan gehad moet ik zeggen..
En mocht er dan heel eventueel, heel misschien tóch ergens ver weg verstopt een god zijn. Dan vind ik hem een ontzettende lül dat hij geen contact met mij heeft opgenomen. Ik ben geen slecht mens ofzo, in tegendeel. Er is geen enkele reden om mij zomaar te negeren. Nee god bestaat niet.
E_dicky schreef:Ik ben nog even nieuwsgierig naar één ding.
In een ander topic (over de dodenherdenking dinsdag) las ik een stukje over het feit dat er heel veel katholieken en moslims zijn die ontkennen dat er een Tweede Wereldoorlog is geweest. Die geloven niet dat het is gebeurd.
Zijn er hier ook katholieken of moslims die deze opvatting hebben? Dan ben ik erg geinteresseerd in hoe zij daarover denken etc.
Angelita schreef:Is er een gelovige in dit topic die dit voor mij wil verklaren? Tell me, waarom wil god mij niet?
Citaat:De steen kan Goliat niet missen
01-08-2009
BIDDINGHUIZEN - Sleutels tot verandering, vernieuwing in een traditionele gemeente en een praktijkoefening in tongentaal. Enkele ingrediënten van een dagje New Wine Zomerconferentie in Biddinghuizen.
,,Jezus geeft twee keuzes: vertel God hoe groot de berg is, of vertel de berg hoe groot God is.'' In één zin vat Mark Stibbe zijn boodschap samen tijdens de ochtendviering op de New Wine Zomerconferentie In Biddinghuizen. De Engelsman, tot voor kort predikant in St. Andrews Church in Chorleywood, opteert duidelijk voor de tweede keuze, vertel de berg hoe groot God is.
In de goed gevulde tent reikt hij op basis van Marcus 11, waarin Jezus de niet-vruchtdragende vijgenboom bestraffend toespreekt, een aantal sleutels aan voor geestelijke verandering en groei in het persoonlijke geloofsleven. De eerste is volgens hem een simpele: heb geloof in God.
Een liberale theologie en scepsis hebben het geloof in de kerk in Engeland van zijn kracht berooft. Het geloof moet je activeren, aldus Stibbe.
Twijfel
Stibbe citeert Jezus die zei dat een berg in zee zal storten, als iemand dat in geloof en zonder twijfel gebiedt. Die berg is volgens hem een metafoor voor ,,alles in je leven wat zo groot is dat je er niet overheen kunt stappen''. De tweede sleutel: spreek tegen de berg, zonder twijfel, als een kind gelovend. ,,David kan zeggen: Goliat is zo groot, ik ga hem uit de weg. Maar hij kan ook zeggen: Goliat is zo groot, mijn steen kan niet missen'', aldus Stibbe.
Daarbij moet je er wel van uitgaan dat God antwoordt - nog een sleutel. Niet dat God al onze vaak hedonistisch geïnspireerde verlangens - ,,ik wil geld, ik wil een auto'' - verhoort. Maar als je de Vader iets vraagt naar zijn wil, mag je geloven dat het je al gegeven is, aldus de predikant.
Er zit wel een ps'je aan vast. Want Jezus zegt er in hetzelfde Bijbelgedeelte bij dat je anderen moet vergeven, opdat de Vader jou ook je zonden kan vergeven. Pas op voor wrok en bitterheid, waarschuwt Stibbe. ,,Niet willen vergeven is de belangrijkste niet-gediagnosticeerde ziekte in het lichaam van Christus'', oordeelt de predikant. ,,Vergeving is de sleutel.''
Mark Stibbe verzorgt de hele week, de conferentie duurt tot en met vrijdag, de ochtendvieringen met het overkoepelende thema 'Het huis van de Vader'. Het terrein bij Walibi Flevo is omgetoverd in een tentenkamp. Er staan grote en kleinere tenten, onder meer voor de vele seminars de hele week door.
MamboBeach schreef:Hieronder: IkzoekGod.nl
Kinke schreef:Mijn man en ik hebben hierover wel eens gesprekken. Ik ben atheist en hij is zoals hij zelf zegt een 'paplepel' katholiek. Door mijn schoonfamilie kom ik zo af en toe in de kerk en daarna draait het meestal uit op vragen stellen en me vooral verbazen. Ik ben de enige in mijn schoonfamilie die niet gelovig is opgevoed en niet in een god gelooft. Gelukkig accepteren ze dit en ik accepteer dat zij wel geloven. Ik blijf het 'raar' vinden als ik kinderen hoor opdreunen: 'vergeef ons onze zonden.....' Dan denk ik: welke zonden in vredesnaam?