OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:51

Ik was pas in de bus en de buschauffeur van dat ding (niet zon qbuzz maar een andere zonder chipmeuk maar waar ik normaal wel altijd gratis mee kon reizen) had echt geen flauw idee. Dus ik liet dat ding zien en ik vroeg of ik een kaartje kon kopen met korting (was een kortingdag voor iedereen) en die kerel zo; nee dat kan niet, maar ga maar zitten t is wel goed.
Hij snapte ook helemaal niks van dat ding en hij vroeg aan mij hoe ie daar nou in godsnaam aan af moest zien of iemand een week of een weekend abonnement heeft.
Dus zolang er niks zit in die bus dat dat kan zien is het de hele week door gratis reizen voor mij. :D

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:52

Unwritten schreef:
daisies schreef:
Hoe zit het dan als je gewoon in het openbaar vervoer reist zonder ov(ben 17) moet je dan wel een chipkaart hebben?

Jep, dan heb je in Rotterdam zowiezo een OVChipkaart nodig. Anders krijg je gegarandeerd een boete.

En hoe zit dit in Friesland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:59

Dan hebben ze onlangs besloten dat het een maand later moest, want eerder was het altijd januari. En ik mag toch hopen dat ze mij al die tijd goed hebben geinformeerd. Gezien ik 90% van mijn tijd mezelf in het Rotterdams OV bevind.

Voor de geinteresseerden, ik kan zo wel even die brief overtypen die ik 18 december kreeg van de Klantenservice OVChipkaart.

Over de OVChipkaart in Noord Nederland, in ieder geval de trein:
Op de noordelijke spoorconcessie van Arriva wordt vanaf 1 januari 2010 begonnen met de installatie van de in- en uitcheckpalen. Overal zijn, al sinds jaren, Arriva-verkoopautomaten geïnstalleerd, ter vervanging van de NS-verkoopautomaten. Deze zullen pas in dienst gesteld worden bij de introductie van de ov-chipkaart op de Arriva-spoorlijnen. Arriva-treinen rijden tot in Leer, Duitsland, waar waarschijnlijk ook incheckpalen geïnstalleerd zullen worden. Reizigers kunnen nu met de strippenkaart tot Leer reizen. Vreemd genoeg moet men internationale vervoersbewijzen, voor bestemmingen verder dan Leer, bij NS-Internationaal kopen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:27

@ Lepeltje: Die buschauffeur kan dat niet zien voor zover ik weet. Als je ergens met die chipkaart reist waar ze geen in/uitcheckpalen hebben maar je reist in je kortingsperiode moet je met strippen betalen.
In Utrecht worden bussen nog wel eens gecontroleerd. Ik neem aan dat die mensen dan wel een apparaat bij zich hebben waarmee ze die chipkaarten kunnen lezen.

@ Daisies: In Friesland kun je waarschijnlijk overal nog gewoon met strippenkaarten en treinkaartjes reizen. Die ov-chipkaart is nu alleen verplicht voor studenten. En natuurlijk in R'dam en A'dam in de metro enzo.

Gerbriichh

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:31

Maar hoe zit dat dan. Ik heb mijn kaart gekregen. Ik moest hem nu eerst opladen he, maar dat doet hij dus niet? Hoe moet ik dan morgen reizen. Woon overigens in Friesland. Ik heb nu al hekel aan dit ding..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:33

Unwritten schreef:
Die gele automaatjes, moeten in principe bij boekhandels/sigarenzaken, AHs en AH2Go's komen te staan.

Kan iemand dan ook mij deze logica uitleggen?? Een OV-chip is toch echt voor het spoor, waarom zetten ze die dingen dan niet gewoon
op het station?!? En natuurlijk snap ik ook wel dat vaak een AH2go op het station zit en een boekhandel evt ook, maar ik heb nu te vaak gehoord dat die dingen gewoon in een winkelcentrum staan (zo ook bij ons schijnt :P)... ik snap die logica niet hoor!

Is het daarbij niet overdreven om allemaal van die palen neer te zetten die studenten slechts een enkele keer gebruiken?? Geldverspilling als je
het mij vraagt (daarom moeten we zeker als je OV-chip verlopen is 7,50 voor een nieuwe betalen (terwijl je je eerste al hebt aangeschaft) en je bedrag slechts -2,50 euro (administratiekosten..) terug kan krijgen...is toch van de zotte?!))..
Laatst bijgewerkt door zap op 03-01-10 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:34

Gerbriichh schreef:
Maar hoe zit dat dan. Ik heb mijn kaart gekregen. Ik moest hem nu eerst opladen he, maar dat doet hij dus niet? Hoe moet ik dan morgen reizen. Woon overigens in Friesland. Ik heb nu al hekel aan dit ding..

?? opladen?? Heb je het over activeren? Het loont even het topic door te lezen ;), iig de laatste pagina's! Je hebt namelijk een tijdelijk product erop staan, dus je kan gewoon reizen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:36

zap schreef:
Unwritten schreef:
Die gele automaatjes, moeten in principe bij boekhandels/sigarenzaken, AHs en AH2Go's komen te staan.

Kan iemand dan ook mij deze logica uitleggen?? Een OV-chip is toch echt voor het spoor, waarom zetten ze die dingen dan niet gewoon
op het station?!? En natuurlijk snap ik ook wel dat vaak een AH2go op het station zit en een boekhandel evt ook, maar ik heb nu te vaak gehoord dat die dingen gewoon in een winkelcentrum staan (zo ook bij ons schijnt :P)... ik snap die logica niet hoor!

Is het daarbij niet overdreven om allemaal van die palen neer te zetten die studenten slechts een enkele keer gebruiken?? Geldverspilling als je
het mij vraagt (daarom moeten we zeker als je OV-chip verlopen is 7,50 voor een nieuwe betalen (terwijl je je eerste al hebt aangeschaft) en je bedrag slechts -2,50 euro (administratiekosten..) terug kan krijgen...is toch van de zotte?!))..

Omdat er ook dorpen zijn zonder station, maar wel met bussen? :) Er komt er hier binnenkort ook eentje in de AH, ze kunnen alleen nog niet zeggen wanneer. Tot die tijd moet ik hem steeds in Rotterdam van saldo voorzien.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:37

@ Zap: OV-chip is voor al het OV in Nederland.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:38

Aja, daar had ik niet over nagedacht :P

Dan nog vind ik het geldverspilling :j. Via internet is toch veel handiger en elke student heeft tegenwoordig toch internet? En al is het niet thuis, dan wel op school :j.

Hier vind ik het trouwens wel onlogisch.. we hebben een station, daar vandaan vertrekken de bussen ook. We hebben geen metro, geen tram..en nog staat dat ding in een winkelcentrum....

Gerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:55

Ik vind het ook echt ontzettend onduidelijk allemaal.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:56

Wat vind je nog onduidelijk dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:57

zap schreef:
Dan nog vind ik het geldverspilling :j. Via internet is toch veel handiger en elke student heeft tegenwoordig toch internet? En al is het niet thuis, dan wel op school :j.

Het is ook niet alleen voor studenten.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:57

Shadow0 schreef:
zap schreef:

Het is ook niet alleen voor studenten.

Voor wat nog meer dan?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:58

Voor mensen die ook gebruik willen maken van de ov-chipkaart.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:59

_Tara_ schreef:
Voor mensen die ook gebruik willen maken van de ov-chipkaart.

En wat moeten die met zo'n paal dan? Opladen kan toch gewoon bij een automaat?

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:59

Bij ons op het station kunnen we nog niet eens inchecken :P.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:00

@ Zap: Die mensen kunnen bv een ov-jaarkaart kopen via internet en dan dat product op hun kaart zetten bij zo'n paal. Als ik dat goed begrepen heb iig.

@ Rchllke: Dat hoeft voor de trein ook niet.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:40

Help ik moet morgen ook reizen met de trein, ik heb alleen me kaart nog niet geactiveerd. Kan dat op het station ook of niet?? (Oss) Ander maar illegaal reizen denk ik :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:40

Er staat een tijdelijk product op je ov-chipkaart waar je gewoon mee kunt reizen. Heb je week of weekend ov?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:42

Normaal een week OV. Maar ik heb die kaart al een half jaar, en nog niks mee gedaan he. Hij is dus nog niet geactiveerd en nog niet opgeladen geweest.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:42

Hoeft ook niet. Die van mij heb ik ook nog niet geactiveerd maar wel al mee in de bus gereisd. Staat een tijdelijk product op.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:44

Ow uit die brief die ik gekregen heb een paard maanden terug(?) van de IB-groep begreep ik dat je hem moest activeren. Waarom is dat, dan dat je hem moet activeren?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:45

Dat moet je dus wel doen voor 31 januari zodat je echte reisproduct erop staat. Dat wat er nu op staat is slechts tijdelijk.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:46

Ow oke, dan snap ik het :)
Maar nog een vraagje he. Als ik dalijk in het weekend wil reizen, krijg ik dan nog 40% korting? En als je dan iemand meeneemt, die krijgt normaal ook korting maar dat kan nu toch helemaal niet?