Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Saskiaatje schreef:Hey Dirkje25, mag ik vragen waarom er zo gehamerd wordt op het feit dat je je koppeling op moet laten komen voordat je de rotonde op rijdt?
Mientjeuh schreef:Als je je koppeling ingedrukt houdt heb je minder controle over je auto omdat je motor geen/minder contact maakt met de wielen. Gevaarlijk in de bochten dus.
Saskiaatje schreef:Dat is wel erg kort door de bocht.Als iemand z'n rijbewijs heeft mag je er toch zeker wel vanuit gaan dat diegene alles net zo goed in de gaten kan houden wanneer die aan het schakelen is?
Dirkje25 schreef:Saskiaatje schreef:Hey Dirkje25, mag ik vragen waarom er zo gehamerd wordt op het feit dat je je koppeling op moet laten komen voordat je de rotonde op rijdt?
Ik zou zo 2 belangrijke redenen kunnen noemen. Zolang als je nog bezig bent met je auto ( terugschakelen van 3 naar 2 in dit geval) kun je nog niet voldoende met iets anders bezig zijn. Oftewel hoe eerder je klaar bent met schakelen en dus ook je koppeling alweer op hebt laten komen hoe eerder je al kunt bezighouden met je overige taken. Zoals waarnemen van het overige verkeer. Kijken hoe de voorrang geregeld is kijken waar je je evt. kun opstellen als je moet stoppen. Er zijn vrouwen die wel 2 dingen tegelijk kunnen maar op het moment dat ze nog bezig zijn met koppelen lijkt het wel of ook hun wererld verder stilstaat.
De andere reden is dat als je je koppeling al op hebt laten komen je er zowel voor kunt kiezen om te stoppen als om door te rijden. Als je op het laatste moment nog bezig bent met je koppeling op te laten komen wordt het wel een echt haast karweitje als je nog wilt doorrijden.
Wellicht dat ik nog andere redenen kan bedenken maar dit zijn wel de 2 belangrijkste.
Nativa schreef:Mag ik daar nog een hele belangrijke aanvulling op geven?
Als je ontkoppeld (dus met de kopeling ingetrapt) rijd, slijt deze onzettend snel, en dat is niet zo goed voor je auto. (Hier spreekt een ervaringsdeskundige dat auto;s daar echt niet blij van wordenmijn vaders auto heeft het bijna niet overleeft)
Saskiaatje schreef:Nee, dat mocht niet van mijn instructeur, vandaar dat ik vraag naar de achterliggende redenen. Inmiddels heb ik al ruim een half jaar m'n rijbewijs en pas ik m'n rijstijl alleen maar aan aan de omstandigheden. Deze manier zorgt in mijn ogen voor meer doorstroming van het verkeer en op het moment dat ik terugschakel zit ik wel op de rotonde, maar nog niet in de bocht.
Saskiaatje schreef:Juist.En ik heb er nog nooit problemen mee gehad. En het is ook niet dat ik de hele rotonde ontkoppeld rij, ik rem en schakel terug, zodra ik óp de rotonde zit. Want als je van tevoren remt en terugschakelt, terwijl je kunt zien dat er toch niks aan komt, is in mijn ogen alleen maar zonde van je tijd.
stefanvi schreef:Was vanaf 2010 geloof ik.
Gaat overigens alleen om rijlessen, geen rijbewijs.
Je mag dus nog niet alleen rijden, er moet iemand naast je zitten die minimaal 10 jaar z'n rijbewijs heeft en ook niet in aanraking is geweest met justitie.
Dit laatste is al het geval als je bijv. meer dan 30 km/h te hard hebt gereden.
stefanvi schreef:Was vanaf 2010 geloof ik.
Je mag dus nog niet alleen rijden, er moet iemand naast je zitten die minimaal 10 jaar z'n rijbewijs heeft en ook niet in aanraking is geweest met justitie.
Klaasje schreef:stefanvi schreef:Was vanaf 2010 geloof ik.
Jouw auto![]()