Rijles & Afrijstress deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:07

En dat mocht van je instructeur? Bij mij zou het niet waar zijn, hoor. Ik moet altijd voldoende hebben geschakeld en afgeremd VOOR ik de rotonde oprij/de bocht doorga, want dan moet je je volledig kunnen focussen op je manoeuver. Lijkt me ook niet zo veilig als je zomaar de rotonde opzoeft en dan midden in zo'n scherpe bocht het contact met je motor en wielen gaat verbreken. Raar hoor, mij hebben ze van het begin gezegd dat je in principe nooit in de bochten hoort te schakelen.

Saskiaatje

Re: Rijlessen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:06

Nee, dat mocht niet van mijn instructeur, vandaar dat ik vraag naar de achterliggende redenen. Inmiddels heb ik al ruim een half jaar m'n rijbewijs en pas ik m'n rijstijl alleen maar aan aan de omstandigheden. Deze manier zorgt in mijn ogen voor meer doorstroming van het verkeer en op het moment dat ik terugschakel zit ik wel op de rotonde, maar nog niet in de bocht.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 00:15

Saskiaatje schreef:
Hey Dirkje25, mag ik vragen waarom er zo gehamerd wordt op het feit dat je je koppeling op moet laten komen voordat je de rotonde op rijdt?

Ik zou zo 2 belangrijke redenen kunnen noemen. Zolang als je nog bezig bent met je auto ( terugschakelen van 3 naar 2 in dit geval) kun je nog niet voldoende met iets anders bezig zijn. Oftewel hoe eerder je klaar bent met schakelen en dus ook je koppeling alweer op hebt laten komen hoe eerder je al kunt bezighouden met je overige taken. Zoals waarnemen van het overige verkeer. Kijken hoe de voorrang geregeld is kijken waar je je evt. kun opstellen als je moet stoppen. Er zijn vrouwen die wel 2 dingen tegelijk kunnen maar op het moment dat ze nog bezig zijn met koppelen lijkt het wel of ook hun wererld verder stilstaat.

De andere reden is dat als je je koppeling al op hebt laten komen je er zowel voor kunt kiezen om te stoppen als om door te rijden. Als je op het laatste moment nog bezig bent met je koppeling op te laten komen wordt het wel een echt haast karweitje als je nog wilt doorrijden.

Wellicht dat ik nog andere redenen kan bedenken maar dit zijn wel de 2 belangrijkste. :D

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 00:18

Mientjeuh schreef:
Als je je koppeling ingedrukt houdt heb je minder controle over je auto omdat je motor geen/minder contact maakt met de wielen. Gevaarlijk in de bochten dus.

Je kunt controle hebben doordat je remt of doordat je aandrijving hebt dus zolang als je maar je rem erbij hebt heb je alnog controle maar je wilt eigenlijk zoals ik als schreef klaar zijn om te kunnen door te rijden of te kunnen stoppen. En natuurlijk de andere net beschreven rede.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 00:20

Dat is wel erg kort door de bocht. :') Als iemand z'n rijbewijs heeft mag je er toch zeker wel vanuit gaan dat diegene alles net zo goed in de gaten kan houden wanneer die aan het schakelen is?

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 01:06

Saskiaatje schreef:
Dat is wel erg kort door de bocht. :') Als iemand z'n rijbewijs heeft mag je er toch zeker wel vanuit gaan dat diegene alles net zo goed in de gaten kan houden wanneer die aan het schakelen is?

Dan wordt het al makkelijker maar de meeste die rijles hebben en nog af en toe een beetje " ruzie" hebben me de auto kunnen die ruzie maar beter beslecht hebben voordat ze de rotonde oprijden. Het schakelen is dan meestal nog niet op en automatisch niveau en kost nog te veel hersen capaciteit.

Even zonder gekheid je moet gewoon klaar zijn met je schakelapparaat voordat je een rotonde oprijdt, kruising oprijdt, rechtsafslaat linksafslaat enz.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 01:42

Ja, oké, ben ik helemaal met je eens. :j Maar vroeg 't me gewoon af. Want mijn instructeur zei altijd dat je daar zwaar op afgestraft wordt, ook als te zien is dat je weet wat je aan 't doen bent. Tijdens je examen.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:25

Dirkje25 schreef:
Saskiaatje schreef:
Hey Dirkje25, mag ik vragen waarom er zo gehamerd wordt op het feit dat je je koppeling op moet laten komen voordat je de rotonde op rijdt?

Ik zou zo 2 belangrijke redenen kunnen noemen. Zolang als je nog bezig bent met je auto ( terugschakelen van 3 naar 2 in dit geval) kun je nog niet voldoende met iets anders bezig zijn. Oftewel hoe eerder je klaar bent met schakelen en dus ook je koppeling alweer op hebt laten komen hoe eerder je al kunt bezighouden met je overige taken. Zoals waarnemen van het overige verkeer. Kijken hoe de voorrang geregeld is kijken waar je je evt. kun opstellen als je moet stoppen. Er zijn vrouwen die wel 2 dingen tegelijk kunnen maar op het moment dat ze nog bezig zijn met koppelen lijkt het wel of ook hun wererld verder stilstaat.

De andere reden is dat als je je koppeling al op hebt laten komen je er zowel voor kunt kiezen om te stoppen als om door te rijden. Als je op het laatste moment nog bezig bent met je koppeling op te laten komen wordt het wel een echt haast karweitje als je nog wilt doorrijden.

Wellicht dat ik nog andere redenen kan bedenken maar dit zijn wel de 2 belangrijkste. :D

Mag ik daar nog een hele belangrijke aanvulling op geven? :P

Als je ontkoppeld (dus met de kopeling ingetrapt) rijd, slijt deze onzettend snel, en dat is niet zo goed voor je auto. (Hier spreekt een ervaringsdeskundige dat auto;s daar echt niet blij van worden :') mijn vaders auto heeft het bijna niet overleeft)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:51

Nativa schreef:
Mag ik daar nog een hele belangrijke aanvulling op geven? :P

Als je ontkoppeld (dus met de kopeling ingetrapt) rijd, slijt deze onzettend snel, en dat is niet zo goed voor je auto. (Hier spreekt een ervaringsdeskundige dat auto;s daar echt niet blij van worden :') mijn vaders auto heeft het bijna niet overleeft)

Oh, dat is wel een goeie! Want ik heb een hekel aan snel terugschakelen bij bijvoorbeeld een stoplicht, dus dan rij ik altijd vanaf wanneer ik voor 't eerst terug moet schakelen al ontkoppeld. Kun je hem dan wel in z'n vrij zetten en dan zonder koppeling uit laten rollen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:18

Saskiaatje schreef:
Nee, dat mocht niet van mijn instructeur, vandaar dat ik vraag naar de achterliggende redenen. Inmiddels heb ik al ruim een half jaar m'n rijbewijs en pas ik m'n rijstijl alleen maar aan aan de omstandigheden. Deze manier zorgt in mijn ogen voor meer doorstroming van het verkeer en op het moment dat ik terugschakel zit ik wel op de rotonde, maar nog niet in de bocht.

Op die manier doet mijn vader het ook, en die neemt ook een rotonde in zijn drie waar dat kan.. :j

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:21

Juist. :j En ik heb er nog nooit problemen mee gehad. En het is ook niet dat ik de hele rotonde ontkoppeld rij, ik rem en schakel terug, zodra ik óp de rotonde zit. Want als je van tevoren remt en terugschakelt, terwijl je kunt zien dat er toch niks aan komt, is in mijn ogen alleen maar zonde van je tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:39

Ik schakel trouwens ook wel eens op de rotonde, maar rij ook niet de hele rotonde ontkoppeld, ik rij het liefst zo min mogelijk met die koppeling ingetrapt, dan hjeb ik het gevoel dat ik geen controle heb :=

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:42

Dan krijg ik altijd een onbehaaglijk gevoel, omdat je niet weg kan rijden. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:42

Ik geef altijd na een rotonde gewoon een flinke dot gas en schakel zo snel mogelijk door naar zijn drie, maar heel weinig gezeur met de koppeling en het gaat tot nu toe altijd prima :D

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:44

Ik heb geen idee wat ik doe als ik een rotonde oprij, dat gaat automatisch.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:20

Saskiaatje schreef:
Juist. :j En ik heb er nog nooit problemen mee gehad. En het is ook niet dat ik de hele rotonde ontkoppeld rij, ik rem en schakel terug, zodra ik óp de rotonde zit. Want als je van tevoren remt en terugschakelt, terwijl je kunt zien dat er toch niks aan komt, is in mijn ogen alleen maar zonde van je tijd.

Als je idd al ruim van te voren kunt zien dat je sowieso moet stoppen dan heb je gelijk.

xamberr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:24

haaay ik heb een vraag mischien weten jullie het ?:$

wanneer gaat de wet in dat je op je 17e je rijbewijs mag halen ??

ik kan het nergens vinden

dankjewel

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:27

Niet. :Y) Dat je alvast kunt lessen op je 17e is geloof ik op z'n vroegst januari 2010.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:28

Was vanaf 2010 geloof ik.

Gaat overigens alleen om rijlessen, geen rijbewijs.

Je mag dus nog niet alleen rijden, er moet iemand naast je zitten die minimaal 10 jaar z'n rijbewijs heeft en ook niet in aanraking is geweest met justitie.
Dit laatste is al het geval als je bijv. meer dan 30 km/h te hard hebt gereden.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:39

stefanvi schreef:

Je mag dus nog niet alleen rijden, er moet iemand naast je zitten die minimaal 10 jaar z'n rijbewijs heeft en ook niet in aanraking is geweest met justitie.

Jouw auto :oo :+:

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:39

Ik rijd trouwens zo nu en dan ook wel eens een rotonde in z'n 3, wordt niks van gezegt?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:41

Die grote rotondes kun je met 50 km/h rijden, daarom kunnen die in z'n 3. Bij kleinere rotondes kun je eigenlijk maximaal 30 km/h rijden en daardoor dus in z'n 2. :)

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:48

Waar ik het over heb zijn ook minirotondes...Heb er bij m'n moeder op gelet, die doe het ook. Tevens kan de lesauto waar ik in rijd behoorlijk langzaam rijden in hoge versnellingen, kan ook gewoon bijna stilstaand in de 2 wegrijden enzo zonder dat je het merkt. Als er slecht overzicht is schakel ik wel altijd terug naar de 2 sowieso.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:49

stefanvi schreef:

Wat goed dat er bij jullie ook zo'n wet komt! :)

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:18

Klaasje schreef:
stefanvi schreef:

Jouw auto :oo :+:

Bedankt 8-)
Vind het zelf ook een mooie en vooral nuttige auto.
Gebruik hem zelf vrijwel dagelijks voor het trekken van zware aanhangers die vrijwel altijd tussen de 2,5 en 3,5 ton wegen, dus dan heb je een dergelijke auto gewoon nodig :D

Het is dat je zover weg woont, maar als je hier in de buurt zou wonen zou je hem best wel eens mogen lenen hoor ;)
Zeker in het weekend heb ik hem niet altijd nodig.