Stellen die scheiden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Stellen die scheiden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:22

ben je wel eens "vreemdgegaan"zonder dat de afspraak daarvoor gemaakt was, Nouks?

Zo ja, werd er positief op gereageerd? Pling

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:23

Maar detour, dat zijn toch hele andere zaken? Dat vertroebelt de discussie wel.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:25

Vind ik niet, shadow, want ik vraag me dat dus echt af.
Of er ahw stellen zijn die conservatief zijn er eentje vreemdgaat en de ander toch het begrip kan opbrengen omdat de mens nauwelijks monogaam kan zijn..

Misschien bestaat dat wel.

Zonder een ander te veroordelen ben ik gewoon echt benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:29

detour schreef:
ben je wel eens "vreemdgegaan"zonder dat de afspraak daarvoor gemaakt was, [***]?

Ik zorg dat daar afspraken voor zijn.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:31

chipieke schreef:
Ik heb nog altijd mijn eerste partner en dus ook mijn eerste relatie. En ik hoop dat het ook zo mag blijven! Mijn ouders zijn elkanders eerste en enige liefde en die zijn bijna 30 jaar getrouwd. Dus monogaam zijn kan ik mijn ogen wel. Het is waarschijnlijk zeldzaam, maar het kan.

*edit: vind voor de rest dat pinuts wel een mooie stelling heeft. Je kunt proberen, maar uiteindelijk ben je niet de enige die over de relatie en het verloop ervan beslist. En helaas bestaat er nog steeds geen handleiding over het gebruik van een man, dus we zullen ook nooit weten hoe het draait of keert. Je kunt het naar mijn gevoel wel beïnvloeden.

Ha fijn dat ik niet de enige ben....
ik ben samen met mijn eerste partner al meer dan 25 jaar.
Vind dat niets bijzonders, wij "werken" er hard aan onze relatie goed te houden en het resultaat is er godzijdank nog steeds naar.
Ben het er mee eens dat je zelf kunt proberen wat je wilt maar als je partner er toevallig anders over denkt tja...
Wel vind ik dat je het dan zou moeten kunnen bespreken, zodat de ander in ieder geval op de hoogte is. Dat stiekeme gedoe dat is echt niks voor mij, heb ik ook geen begrip voor!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:32

Nouks schreef:
detour schreef:
ben je wel eens "vreemdgegaan"zonder dat de afspraak daarvoor gemaakt was, Nouks?

Ik zorg dat daar afspraken voor zijn.

Wat is dan "trouw"voor jou? Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:44

detour schreef:
Wat is dan "trouw"voor jou? Pling

Onvoorwaardelijk houden van, elkaar steunen, die-ene-hele-bijzondere-band met de ander.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:45

Oke, past daarbij ook : trouw tot de dood ons scheidt?"Want dan kun je het natuurlijk op de manier interpreteren die je zelf wilt! Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:08

detour schreef:
jemig, wat zul je mij ouderwets vinden.

Waarom?

Ik vind dat jij erg veel zelf invult wat nergens staat. Jij hebt jouw eigen referentiekader en projecteert dat gelijk op anderen. Daarmee spring je van de ene onterechte conclusie naar de andere.

Jij maakt afspraken met jouw partner en als die werken, dan werken die = prima.

Het topic gaat over dat veel mensen scheiden en 110.000 stellen per jaar in NL ís veel. Dit toont aan dat er íets aan het modale model niet werkt.

Ík denk dat het verwachtingspatroon niet deugt. In een razendsnel veranderende samenleving is het riskant om teveel vaste aannames in een relatie als kritische succesfactor in te bouwen.
Voor míj is de geestelijk beleving/diepgang dé duurzame factor. Dat is de basis, de rest is opleuk. Voor ons werkt het, heel leuk Haha!

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:10

Da's jouw mening HC, kenneljik voel je je aangevallen, en dat vind ik vreemd. Je moet nl volledig doen waar jij zin in hebt. Knipoog

Er schijnt een programma te zijn geweest waaruit bleek dat mensen die- na vreemdgaan- elkaar wilde blijven vertrouwen dat toch niet meer konden opbrengen, zich daar toch niet goed bij voelden.. Ik baal dat ik de naam kwijt ben. Daarom ben ik ook sceptisch. Volgens mij was het Twee vandaag...

Haal je trouwens genoeg voldoening op geestelijk nivo met een partner?.. Knipoog
Kan me voorstellen dat een mens dan niet voldoende zou zijn...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:16

detour schreef:
Da's jouw mening HC, kenneljik voel je je aangevallen, en dat vind ik vreemd. J

Ik vind de reactie van HC niet vreemd, ik lees namelijk hetzelfde in jouw berichten. Veel invulling en veel veroordeling. Dat kan evengoed mijn ervaring zijn uiteraard (hoewel ik mij niet aangevallen voel - ook dat is opnieuw een invulling).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:29

Detour, ik zie niet welk probleem je hebt met bv open huwelijken? JIJ hoeft er niet in mee te doen. Als de betrokkenen er gelukkig mee zijn, dan is dat toch OK?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:33

detour schreef:
Da's jouw mening HC, kenneljik voel je je aangevallen, ...

Dat is weer een sprong naar een conclusie van jou.

Het topic gaat er over dat veel stellen scheiden en ík vind dit logisch omdat het modale model in deze samenleving wankel is.

Ik leef zelf heel stabiel in een voor óns minder wankel model.

hc

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:10

Mijn ouders zijn na 21 jaar ook gescheiden, plots, zonder voorafgaande ruzie's ofzo..
Ik heb er erg vanaf gezien, voor mij was e liefde tussen mijn moeder en vader eeuwig!Ze pasten gewoon zo perfect bij elkaar maar zo zie je maar.
Mijn vriendje is mijn eerste vriend en we zijn al 5 jaar gelukkig samen!Ik wil heel graag trouwen, hij ook enkel omdat hij weet dat ik het belangrijk vind.Maar voorlopig heeft hij er nog geen behoefte aan dus ik wacht gewoon af tot hij me vraagt.
Ik vind een huwelijk bindend maar ben door de scheiding van mijn ouders wel realistish geworden dat 'eeuwig samen zijn' niet meer altijd ook zo blijft!
Ik hoop van wel want ik kan me geen leven zonder mijn vriend voorstellen!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:23

Shadow0 schreef:
detour schreef:
Da's jouw mening HC, kenneljik voel je je aangevallen, en dat vind ik vreemd. J

Ik vind de reactie van HC niet vreemd, ik lees namelijk hetzelfde in jouw berichten. Veel invulling en veel veroordeling. Dat kan evengoed mijn ervaring zijn uiteraard (hoewel ik mij niet aangevallen voel - ook dat is opnieuw een invulling).

Shadow Slapen

Als je voor je gevoel steun krijgt haal je uit. Clown
Dat komt beetje zeurderig over eerlijk gezegd. Bloos
Ik oordeel idd. Accepteer dat maar. Knipoog
Ik ben ook niet van plan mijn mening op basis van jouw argumenten aan te passen. Knipoog
Vind ze te zwak, te theoretisch.
We kennen elkaar al langer, toch? Pling
Daarom wens ik jou verder sterkte. Knipoog
Laatst bijgewerkt door detour op 16-09-08 07:31, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:27

Sonja schreef:
Detour, ik zie niet welk probleem je hebt met bv open huwelijken? JIJ hoeft er niet in mee te doen. Als de betrokkenen er gelukkig mee zijn, dan is dat toch OK?

Dat is helemaal waar, dat moet een ieder voor zichzelf weten. Knipoog
Echter : Hoeveel mensen ken jij die open en gelukkig getrouwd zijn?Welke definitie heeft de term: vertrouwen dan qua waarde?

Er wordt hier nl een ideaal beschreven, waarbij openheid gesuggereert wordt als iets heel positiefs. Als beide partners het goed vinden om "rond te w*ppen", waarom scheiden er dan steeds meer? Kennelijk maakt die trend niet gelukkig? Ik klep echt niet mbt onderzoek naar gedaan is, en ken zelf geen gelukkige stellen die openlijk voor het rondhuppelen uitkomen en beide happy zijn, laat staan dat vertrouwen een begrip is dat daar binnen past. Bloos Maar ze zijn er vast wel..
Maar ik geloof daar gewoon niet zo in. Zo simpel is dat! Knipoog
Daarvoor ziten er veels te veel mensen eenzaam en single thuis. Knipoog
En zoals ik al eerder schreef: NI hoeverre is het cultuurbepalend? Waarom scheiden er meer?
Hoe zit het met volkeren waar het volkomen geaccepteerd is dat een man meer vrouwen heeft of een vrouw meer mannen (als dat uberhaupt bestaat?)

Dus ja- ik ben hier stellig in- en wat een ander doet moet hij zelf weten- maar als mijn vent buiten de pot piest mag hij daar blijven. Haha!
Laatst bijgewerkt door detour op 16-09-08 07:34, in het totaal 2 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:30

Huertecilla schreef:
detour schreef:
Da's jouw mening HC, kenneljik voel je je aangevallen, ...

Dat is weer een sprong naar een conclusie van jou.

Het topic gaat er over dat veel stellen scheiden en ík vind dit logisch omdat het modale model in deze samenleving wankel is.

Ik leef zelf heel stabiel in een voor óns minder wankel model.

hc

Misschien leef je in een andere dimensie, HC! Knipoog No offense. Cool

Kennelijk trekken de meeste mensen het niet om modern rond te hupsen omdat ze aan een partner lijfelijk niet genoeg hebben. Het is toch meer als "normaal"beschouwd dat dat zou moeten kunnen, openheid, blabla.. Ik vind het niet zo gek als om die reden mensen zouden gaan scheiden.

Al geloof ik wel dat communicatie een heel belangrijke rol speelt en knokken voor elkaar. Pling

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:39

http://www.hababam.nl/forums/archive/in ... -6535.html

Een interessante discussie, uit het leven gegrepen... Haha!

http://www.santeonline.nl

Ontrouw hoofdreden om te scheiden

vrijdag 29 februari 2008

Ontrouw is voor een op drie dé reden voor hun echtscheiding.
Eén op drie huwelijken loopt mis door ontrouw, zo stelden Britse advocaten vast. Een slippertje is daarmee de belangrijkste oorzaak van een echtscheiding. Op twee komt de midlifecrisis (14 procent), op drie 'spanningen' in het gezin (11 procent).
Van alle huwelijken die door overspel op de klippen lopen is in 78 procent van de gevallen de man 'de schuldige'. Een stijging van 9 procent in vergelijking met enkele jaren terug.
Wil dat ook zeggen dat er meer mannen vreemdgaan? Niet noodzakelijk, want de advocaten noteerden nóg een opmerkelijke stijging: het aantal vrouwen dat privé-detectives inhuurt op overspel te laten vaststellen. "Huwelijken worden verondersteld gebaseerd te zijn op vertrouwen. Nu blijkt dat dat vertrouwen vaak zoek is." Hoe vaak het wantrouwen gerechtvaardigd is, wordt er niet bij vermeld.
Ook bij de midlifecrisis dragen mannen de grootste verantwoordelijkheid (93 procent. Volgens advocaat Mark Harper is het echter moeilijk om vreemdgaan en midlifecrisis te onderscheiden. Een midlifecrisis is vaak de oorzaak van vreemdgaan.

Is er sprake van ontrouw als men openlijk buiten de deur met anderen de koffers induikt?
Of kun je van die term niet spreken? Het is maar net hoe je "trouw" definieert..
Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:49

persoonlijk heb ik liever dat mijn partner tegen me zegt dat ze "het" zo lekker doet dan dat hij zo fijn met haar kan praten.........

liever beiden niet, maar als ik toch moet kiezen....... liever lichamelijke ontrouw dan geestelijke Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:59

Stelling: "parenclubs, swingen of polyamorie, redt vele huwelijken".

http://www.cafedeliefde.nl

Er wordt gediscussieerd over polyamorie. Haha!
Voor de mensen hier die er voor open staan.. Knipoog

Er wordt heel verschillend op gereageerd, ik denk zelf dat het praktisch bijna niet haalbaar is, hoe intellectueel, communicatief begaafd of helder je ook naar elkaar bent; gevoel en ratio zijn soms amper te scheiden. Ik denk dat men daar dus vaak keihard mee onderuit kan gaan..

Kiwiko, zou het ook bedreigender vinden als een man een andere relatie had en vreemdging dan dat hij vanuit een dronken bui bv met een ander het bed indook.. Bloos

Al zouden beide situaties voor mij een reden zijn er mee te kappen. Gelukkig zijn mijn lief en ik daarin dodelijk saai.. We denken precies hetzelfde en dat geeft duidelijkheid en rust. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:20

Ha Kim, gelijk heb je en jij weet dat je voor zekerheid geen regeltjes nodig hebt. Integriteit is de sleutel.

Wij zijn niet gehuwd, niet monogaam en gaan hier (bij leven en welzijn want dat is net zo min vanzelfsprekend als je partner) samen oud worden.

Maar goed Kim, jij hebt in jouw leven je oogkleppen al rap afgedaan en hebt hier bovendien onze dimensie bezocht.
Even aan jou:
- We hebben een serieuze kandidaat voor de vacature Bloos Knipoog
- Bor gaat vandaag voor het eerst naar de lagere school Go jij! Go jij! en ook een beetje Huilen

@detour
ik leef graag in die andere dimensie van loyaliteit en eerlijkheid Cool

Wat ik me afvraag is waarom jij je zo afzet tegen een andere visie welke voor sommigen blijkt te werken terwijl er in NL 110.000 stellen per jaar bewijzen dat hún visie níet werkt.
Daar begint dit topic mee; dat veel relaties op de klippen lopen.

Je kan op mijn site onder het kopje 'de beloning' aan het einde van het eerste verhaal lezen hoe het bij ons werkt: je krijgt wat je beloont Pling

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:26

Dus vraag ik me af waarom, HC, waarom lopen de huwelijken op de klippen? En mijn visie rijmt niet met de jouwe maar dat betekent niet dat ik oogkleppen op heb. Knipoog
het zou krom zijn dat elk andersdenkend mens dat zou hebben, toch? Pling
Ik denk dat de mens in zijn leven regels nodig heeft om de boel draaiend en helder te houden.
het hele leven bestaat uit regels, er zonder zou het een zootje worden. Knipoog

Daar mag jij anders over denken.

Ik vind de term "Je krijgt wat je beloont"een beetje kort, maar heb het verhaal niet gelezen. Zo an sich komt het over alsof elk mens krijgt wat het verdient. Clown Dat zou dan krom verdeeld zijn in de wereld. Misschien een idee de term even kort uit te leggen? Want ik ga geen sites lezen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:29

Detour; ik snap niet zo goed hoe jij kan stellen " IK geloof er niet in, dat je gelukkig kan zijn in een open relatie", terwijl er toch duidelijk door HC gepost wordt dat hij in zo'n relatie zit, en er erg gelukkig mee is. Wat valt er dan niet aan te geloven?

Dat je het voor jezelf niet wil, snap ik heel goed (moet er zelf ook niet aan denken), maar ik begrijp niet waarom je het bij anderen wil be/veroordelen? Niet onaardig bedoelt (en een beetje extreem gesteld) maar waar bemoei je je mee? Is toch jouw relatie niet, die mensen moeten toch vooral lekker doen waar ze zin in hebben.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:32

Ik denk dat ik dat ook gemeld heb. Pling
Een ieder doet zijn ding. En HC, ik hoop echt dat je gelukkig bent. Knipoog
Hopelijk duidelijk genoeg zo!
Verder vind ik jouw onderschrift wel een mooie mbt dit onderwerp. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:34

Detour, ik ken er meerdere Knipoog
Mijn dingetje zou het ook niet zijn hoor, maar voor hen werkt het prima.
En ik zie eerlijk gezegd niet waarom de kernwaarde 'vertrouwen' weg zou vallen als je afspreekt en accepteert dat je ook seks met een ander mag hebben. Het is MAAR seks...