Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
poes schreef:Juliette86 schreef:Onderzoek heeft trouwens aangetoond dat verdoofd castreren meer stress oplevert bij een big. Daarvoor moet hij namelijk 2 keer opgepakt en omgedraaid worden. 1 keer om een spuit te zetten, paar minuten inwerken en dan weer oppakken voor de castratie. Een goede castreur heeft het in een paar seconden gedaan en het beest is zo van slag van het oppakken dat hij volgens mij niet echt beseft wat er gebeurd.
Waarom denkje dat er bij veel hechtingen van kleine wondjes bij mensen en dieren wordt aangeboden niet te verdoven? Omdat de prikken van de verdoving vaak erger zijn dan die hechtingen.
Hoe snel ze het ook doen... er wordt
Eerst in zijn huid gesneden (lijkt mij toch gevoelig)
Tweede wordt de eerste bal gezocht, eruit getrokken en afgeknipt
Derde wordt opnieuw erin gepeuterd op zoek naar de tweede bal
Hoe kun je nu geloven dat dat niet zo erg is?
poes schreef:Castratie gebeurde veel later pas waar ik ging... Dus eerst gingen tandjes en staart eraf, en pas als ze al in het eerste biggenhok zaten de ballen. Dan zijn het toch al biggen van 10 kilo gok ik...
)
poes schreef:Juliette86 schreef:Onderzoek heeft trouwens aangetoond dat verdoofd castreren meer stress oplevert bij een big. Daarvoor moet hij namelijk 2 keer opgepakt en omgedraaid worden. 1 keer om een spuit te zetten, paar minuten inwerken en dan weer oppakken voor de castratie. Een goede castreur heeft het in een paar seconden gedaan en het beest is zo van slag van het oppakken dat hij volgens mij niet echt beseft wat er gebeurd.
Waarom denkje dat er bij veel hechtingen van kleine wondjes bij mensen en dieren wordt aangeboden niet te verdoven? Omdat de prikken van de verdoving vaak erger zijn dan die hechtingen.
Hoe snel ze het ook doen... er wordt
Eerst in zijn huid gesneden (lijkt mij toch gevoelig)
Tweede wordt de eerste bal gezocht, eruit getrokken en afgeknipt
Derde wordt opnieuw erin gepeuterd op zoek naar de tweede bal
Hoe kun je nu geloven dat dat niet zo erg is?
Maartje1990 schreef:en daarbij... een beest dat het niet naar z'n zin heeft.. dat eet niet meer
Nikki__ schreef:Maartje1990 schreef:en daarbij... een beest dat het niet naar z'n zin heeft.. dat eet niet meer
Onzin.
Een prooidier zál altijd blijven eten. Dat is hun instinct. Echt niet dat hij stopt met eten als hij het niet naar zijn zin heeft.
Verlkaar jij dan maar even alle mestvarkens. Denk jij dat die het naar hun zin hebben? Nee, maar vreten doen ze wel.
Castratie mag dan nog zo'n kleine ingreep zijn. Moeten we is gaan doen bij paardjes, hondjes, kindjes. Het is toch maar even? Nee, dan hebben we heel het land op ons dak. Want een paard castreer je niet zonder verdoving. Honden? Nee, dat zijn huisdieren. Mensen? Spreek ze er niet van.
Dat het dus maar een kleine ingreep is en dus niet erg is, vind ik vreselijk! Hoe kan je dat denken?
Talida schreef:Dit vind ik dus minstens net zo hypocriet. Als je tegen dierenleed ben en hierdoor geen vlees eet, moet je ook de restproducten niet gebruiken. Mijn respect voor echte veganisten!
Ik heb ook een biolohisch dynamische vegetarische vriendin die dan valt over mijn wasmachine die een programma heeft van 1 uur, terwijl die van haar met 10 minuten klaar is. Goed, dan heb je dus kleding die niet schoon is, en ze stopt het in de droger en rijdt daarnaast vrolijk verder in dr 4x4 benzineslurper. Doe het dan niet of doe het dan goed...
Want zoals jouw post mij nu klinkt ben jij eigenlijk maar vreselijk tegen besparing... OF gebruik gewoon alles normaal, OF ga in een hutje op de hei leven zonder stroom of benzine of andere schadelijke dingen...
Nee, zeker.. rebati schreef:Omdat dat ook niet is. en het is niet peuteren, als je 1 sneetje horizontaal maakt pluk je zo beide ballen eruit. Die hoef je niet op te zoeken.
Zoals jij het omschrijft gaan er hele vingers in dat biggetje opzoek naar een bal...
Dan snap ik ook niet wat er zielig aan is hoor, pfoe, alsof zo'n biggetje het voelt als je onverdoofd in z'n balzak -totaal niet gevoelig- snijdt en z'n ballen eruit haalt. Natuurlijk voelen ze dat niet
Biggen hebben namelijk geen gevoel (?).Nikki__ schreef:Dus? Snap nog steeds het verschil niet, waarom een paard wel mag worden verdoofd, en het voor de big niet hoefd.
Als alles toch veel groter is, is het toch allemaal makkelijk te vinden?
rebati schreef:Nee idd, je moet er niet bij na gaan denken.
Zo kun je ook wel gaan denken bij de dingen die misschien door kindertjes in arme landen gemaakt woorden. Dat die zooveeel afzien en wij kopen het het 10x duurder,en degene die het maken krijgen amper n euro.
.. WildWings schreef:Oooh, dus er wordt 'gewoon' zonder verdoving een sneetje in de balzak gemaakt,
de twee ballen worden 'zo' eruit geplukt
en het beestje wordt teruggezet tussen 599 andere biggetjes.
(of nog dichtgenaaid? dat heb ik even gemist, geen idee)
Nee, als je het zo brengt, is het ineens helemaal niet erg meer.Dan snap ik ook niet wat er zielig aan is hoor, pfoe, alsof zo'n biggetje het voelt als je onverdoofd in z'n balzak -totaal niet gevoelig- snijdt en z'n ballen eruit haalt. Natuurlijk voelen ze dat niet
Biggen hebben namelijk geen gevoel (?).
Denk dat we voortaan honden ook meteen op zeer jonge leeftijd op deze wijze moeten castreren...
waarom doen we dat eigenlijk niet gewoon, wat is daar dan mis mee? Niks toch? Een goede DA doet dat dan binnen een paar seconden en zo'n pup weet toch niet wat 'm gebeurt... helemaal NIETS mis mee. Laten we voortaan hengstenveulens ook maar meteen zo doen, prima. Snap niet dat dat niet al gedaan wordt eigenlijk, als ik zo hoor hoe vreselijk handiger, sneller en vriendelijker het castreren van een zeer jong dier zonder verdoving toch is!
Want zoals jouw post mij nu klinkt ben jij eigenlijk maar vreselijk tegen besparing... OF gebruik gewoon alles normaal, OF ga in een hutje op de hei leven zonder stroom of benzine of andere schadelijke dingen...
Nee, zeker..[/quoteTalida schreef:Lastig, omdat je nu niet echt in de situatie bent dat het ' moet'. Dus kan het niet echt beantwoorden. Ik denk het wel.
Vraagje, waarom moeten biggetjes gecastreerd worden, wat is hier de gedachte achter? En de vrouwelijke biggetjes, worden die dan apart gehouden voor de verdere fok?

Talida schreef:mensen die zonodig hun religie willen preken en andere mensen willen bekeren hoeven ze bij mij niet aan te komen als ze zelf er niet voor 100% er mee bezig zijn, dat bedoel ik ermee.
Nicolletje schreef:Sientje ik wil je jeugdherinnering niet verzieken maar als mijn paard in staat is een wild hert een gebroken rug te trappen...
En dat er dan ineens een jager bij komt....
Klinkt een beetje als flappie maar dan bambi....
poes schreef:Beseffen we eigenlijk nog wat een dier ondergaat voor ons maaltje?