gelukkig ben ik gezegend met een Carrefour, een Lidl, Spar, Aldi op fietsafstand en om de 2 weken sta ik over de grens in de Plus Supermarkt (waar bijv een pak havermout 10 cent goedkoper is dan in de Carrefour)
Daarnaast zijn hier boeren genoeg in de omgeving om goedkoop aarbeien (lang leve Melsele), aardappelen, eieren, groenten etc in te slaan aan seizoensprijs.
weet je wat mij echt heeft doen besparen? het boek van sonja kimpen!
- wat veel mensen niet weten, is dat blik en diepvries groenten (dus niet bewerkt, zonder saus of zo) veel gezonder zijn dan 'verse' supermarktgroenten die vaak al een week geplukt zijn + speciaal behandeld om groen te blijven
- eet max 2 keer in de week vlees. Daarnaast gevogelte, vis (diepgevroren geen bezwaar) etc. En wij eten elke week een keertje geen van bovenstaande: verloren brood, boterham met omelet, croque monsieur, frietjes met omelet, soep met brood
- brood wordt hier slecht gegeten, dus hup in de vriezer! Elke morgen aantal snedes eruit die je nodig hebt, als je meteen brood wil eten gewoon in de toaster stoppen. Elke dag lekker vers brood.
- koop bruin: bruine rijst, bruine volkoren pasta, goed bruin brood. Kost net hetzelfde of iets meer, doe je dubbel zo lang mee want vult veel beter en het is nog gezonder ook. Ptrobeer eens iets anders zoals couscous, polenta etc. Vult goed en kost weinig
- koop seizoensgroenten (zoals de stoofperen) en vries in!!!
- snoei in kant-en klaar gerechten: kosten veel, smaken meestal nergens naar, en je hebt er meestal niet genoeg mee. Nog zoiets: soepjes van Royco: gooi er twee maal zoveel water in als op het pakje staat, minder zout en maaltijdvullender (en niet zo zout)
- ga door je knieën in de supermarkt. Of neem een peuter van 3 mee die alles uit de rekken kan tonen
Alle goedkope merken staan onderaan. Sommige producten staan ook elders nog een keer zoals sojamelk (koelkast - schap) of sardientjes (koelkast - blik), maar dan goedkoperen met 1 kat investeren wij in Pro Plan, 21 euro voor een zak waar hij 6 weken mee doet
En als je dan berekent wat het je kost in een maand dan vind ik het wel meevallen
maar dat neemt niet weg dat de meesten groenten uit blik wel bewerkt zijn, je meot erg goed zoeken om de gezondere varianten te vinden!! en echt , de meeste groenten uit blik zijn zooo zout. Maar het punt dat ik ze niet eet is ook vooral dat ik het gewoon vaak niet lekker vind, verse groenten vind ik vele malen lekkerder, helaas kan ik niet makkelijk langs een boer. Wel hebben wij heerlijke sperzieboontjes uit eigen tuin, onbewerkt, en 100x lekkerder als uit de winkel!