Boodschappen, duur of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Re: Boodschappen, duur of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:48

pfft de bedragen hier laten me steil achterover slaan

gelukkig ben ik gezegend met een Carrefour, een Lidl, Spar, Aldi op fietsafstand en om de 2 weken sta ik over de grens in de Plus Supermarkt (waar bijv een pak havermout 10 cent goedkoper is dan in de Carrefour)
Daarnaast zijn hier boeren genoeg in de omgeving om goedkoop aarbeien (lang leve Melsele), aardappelen, eieren, groenten etc in te slaan aan seizoensprijs.

weet je wat mij echt heeft doen besparen? het boek van sonja kimpen!
- wat veel mensen niet weten, is dat blik en diepvries groenten (dus niet bewerkt, zonder saus of zo) veel gezonder zijn dan 'verse' supermarktgroenten die vaak al een week geplukt zijn + speciaal behandeld om groen te blijven
- eet max 2 keer in de week vlees. Daarnaast gevogelte, vis (diepgevroren geen bezwaar) etc. En wij eten elke week een keertje geen van bovenstaande: verloren brood, boterham met omelet, croque monsieur, frietjes met omelet, soep met brood
- brood wordt hier slecht gegeten, dus hup in de vriezer! Elke morgen aantal snedes eruit die je nodig hebt, als je meteen brood wil eten gewoon in de toaster stoppen. Elke dag lekker vers brood.
- koop bruin: bruine rijst, bruine volkoren pasta, goed bruin brood. Kost net hetzelfde of iets meer, doe je dubbel zo lang mee want vult veel beter en het is nog gezonder ook. Ptrobeer eens iets anders zoals couscous, polenta etc. Vult goed en kost weinig
- koop seizoensgroenten (zoals de stoofperen) en vries in!!!
- snoei in kant-en klaar gerechten: kosten veel, smaken meestal nergens naar, en je hebt er meestal niet genoeg mee. Nog zoiets: soepjes van Royco: gooi er twee maal zoveel water in als op het pakje staat, minder zout en maaltijdvullender (en niet zo zout)
- ga door je knieën in de supermarkt. Of neem een peuter van 3 mee die alles uit de rekken kan tonen Haha! Alle goedkope merken staan onderaan. Sommige producten staan ook elders nog een keer zoals sojamelk (koelkast - schap) of sardientjes (koelkast - blik), maar dan goedkoper

en met 1 kat investeren wij in Pro Plan, 21 euro voor een zak waar hij 6 weken mee doet

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:50

Ik doe ook echt geen gekke uitgaven, maar ben toch elke week wel zo'n 80 á 100 euro kwijt aan boodschappen, en we kopen ook veel huismerken. Daar heb ik mijn katten, konijnen voer nog niet bij-in gerekend. Tevens het brood en fruit niet.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:50

mijn 2 kittens eten ook aardigwat weg maar toch blijf ik ze royal canin voeren, ze moeten er goed van groeien Lachen En als je dan berekent wat het je kost in een maand dan vind ik het wel meevallen Lachen

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:50

Maar ik merk gewoon dat als ik bij de Aldi en bij de Super boodschappen ga doen ik nog meer geld kwijt ben. Daarom hou ik het op 1x in de week super.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:51

Marley schreef:
mijn 2 kittens eten ook aardigwat weg maar toch blijf ik ze royal canin voeren, ze moeten er goed van groeien Lachen En als je dan berekent wat het je kost in een maand dan vind ik het wel meevallen Lachen

Ik geef ze Whiskas Junior. Dat is toch ook wel goed?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:51

Ik ben per week ongeveer 60 euro kwijt. Dit is voor 2 personen en een baby. (pampers luiers en doos friso voeding)
Voor de 3 katten en konijn haal ik alles bij de dierenwinkel, dat kost me zo'n 50 euro per maand.

Ik doe afwisselend boodschappen bij AH en de aldi. Bij AH let ik op de bonusaanbiedingen, dingen als (vaat)wasmiddel neem ik altijd mee als het in de aanbieding is, dus heb altijd een voorraadje.
Verder koop ik veel euroshopper spullen, heb ook al ontdekt dat die soms goedkoper zijn dan bij de aldi!

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:53

Jetje1985 schreef:
[***] schreef:

Ik weet het niet zo goed, ik voerde ze eerst ook whiskas junior vlees bij, maar volgens de dierenwinkel zat daar iets in wat niet goed was of er zat van iets teveel in, ik weet het niet precies. Het was ook niet nodig zei ze omdat ik royal canin voer en daar zit gewoon alles in.
Misschien wilde ze wel niet dat ik op whiskas over zou stappen Knipoog

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:55

Ja zoiets is mij ook verteld..toen kreeg ik proefzakjes van ander voer. Maar goed, ze doen het er prima op. Dus ik ga niet veranderen.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:55

mijn vriend en ik wonen ook sinds kort samen, en wij zijn ongeveer 70 euro per week kwijt aan boodschappen, bij de appie en dan doen we echt niet heel zuinig, ik schik haast van jou bedrag! wij doen vaak voor 2/3 dagen in een keer boodschappen.

Let op de bonussen: voordeelpak van 1 kilo gehakt kan je beter kopen en dan de helft in de vriezer gooien, dna twee keer 500 gram kopen. Wij kopen gewoon altijd verse groenten, zelfs wijn, bier, en gewoon coca cola enzo, ook altijd wle wat koekjes... we eten dus best riant, maar komen echt bij lange na niet aan 100 euro per keer... wij hebben een housewarming met bbq gegeven, voor 25 man met gewoon allemaal vlees enzo, en zelfs toen waren we pas net 100 euro kwijt!

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:56

We zijn niet elke week 100 euro kwijt hoor.
Het ligt er maar net aan of we bier, wasmiddel, vaatwastabletten etc nodig hebben.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:58

Wasmiddel en vaatwasmiddel is vaak bij AH 2 halen 1 betalen, of 2e halve prijs. Ik neem het dan altijd mee, ook al heb ik het niet nodig.
Wij hebben trouwens elke week een kratje bier. Nagelbijten / Gniffelen

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:00

foxy80 schreef:

- wat veel mensen niet weten, is dat blik en diepvries groenten (dus niet bewerkt, zonder saus of zo) veel gezonder zijn dan 'verse' supermarktgroenten die vaak al een week geplukt zijn + speciaal behandeld om groen te blijven.

hier ben ik het absoluut niet mee eens! in blik en potgroenten zit ongelofelijk veel zooi gestopt. De meeste potten of blikken groente hebben alleen al in dat blik meer zout zitten dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid, om nog maar te zwijgen van alle kleur, geur en smaakstoffen en andere zooi die er meestal in zit. Daarnaast is wetenschappelijk bewezen dat verse groente en fruit veel meer vitamines bevatten als blikvoer, zeker als je de groenten ook nog eens niet kookt maar stoomt. En dacht je dat de groenten die in potten zitten ook niet eerst al langer va nte voren geplukt izjn en behandeld, tot ze verwerkt konden worden? reken maar van yes!

Ben het er overigens wle mee eens dat je gewoon goed moet kijken waar het het goedkoopst is, daar kan je al ontzettend veel op besparen.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:03

ik kan me inderdaad niet voorstellen dat blikvoer net zo gezond is, daar zitten toch dingen in om het goed te houden?
Diepvries kan dan wel weer gezond zijn denk ik?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:05

Ik woon met mijn 2 honden, ben per maand voor mijzelf ongeveer 120-150 euro kwijt.
Voor mijn honden haal ik voer wat niet bij de supermarkt te krijgen is, en aan hun met botten etc ben ik per maand ongeveer 60 euro kwijt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:24

Sjapaz schreef:
foxy80 schreef:

- wat veel mensen niet weten, is dat blik en diepvries groenten (dus niet bewerkt, zonder saus of zo) veel gezonder zijn dan 'verse' supermarktgroenten die vaak al een week geplukt zijn + speciaal behandeld om groen te blijven.

hier ben ik het absoluut niet mee eens! in blik en potgroenten zit ongelofelijk veel zooi gestopt. De meeste potten of blikken groente hebben alleen al in dat blik meer zout zitten dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid, om nog maar te zwijgen van alle kleur, geur en smaakstoffen en andere zooi die er meestal in zit. Daarnaast is wetenschappelijk bewezen dat verse groente en fruit veel meer vitamines bevatten als blikvoer, zeker als je de groenten ook nog eens niet kookt maar stoomt. En dacht je dat de groenten die in potten zitten ook niet eerst al langer va nte voren geplukt izjn en behandeld, tot ze verwerkt konden worden? reken maar van yes!

Ben het er overigens wle mee eens dat je gewoon goed moet kijken waar het het goedkoopst is, daar kan je al ontzettend veel op besparen.

Zie nu dat ik me misschien niet al te genuanceerd heb uitgedrukt
Maar daarom zeg ik dus: onbewerkt en zonder saus
Je moet natuurlijk wel de kleine lettertjes lezen. Groenten macedoine uit blik is not done. Maïs ook niet, zit altijd suiker bij. Witte bonen in tomatensaus, met een boogje rond lopen graag.
In blik zitten effectief meer valkuilen, maar probeer jij maar eens verse erwtjes in de supermarkt te vinden, of tuinbonen.

En diepvries is echt een mooi alternatief voor ' verse' groenten ivm goedkoopheid (want daar draait het topic tenslotte om)

Maar als je resoluut voor de gezondheid gaat, moet je toch zelf langs de boer. Helaas heeft niet iedereen die mogelijkheid

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 12:30

Blikvoer Nagelbijten / Gniffelen Grappige naam voor je eten.

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:33

Vaatwastabletten en wasmiddel kun je vaak veel goedkoper bij de Action oid kopen dan bij een supermarkt.

Wij wonen samen, 2 katten en 2 konijnen en zijn rond de 50 euro per week kwijt!! En dan heb ik ook echt wel minstens 5 warme maaltijden per week en ook wel wat lekkere extra dingen enzo.
Haal veel bij de Aldi, wat daar niet is haal ik bij de AH.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:34

Heb zitten rekenen, maar mijn katten krijgen Caracat en zo'n zak kost 24 euro (Primium kip en rijst). In de zak zit 7 kilo en ik doe daar gemiddeld 7 weken mee.

Per week dus EUR 3,42 per week voor twee katten

Ze eten bij mij geen blikvoer, ze vinden dit namelijk niet lekker. Af en toe krijgen ze Rodi maar dat is maar heel zelde.

Konijnenvoer doe ik gemiddeld 8 weken mee (twee grote franse hangoren) Zak 15 kilo kost 15,00 / 8 weken is EUR 1,87 per week.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:41

Marley schreef:

mijn oude kat krijgt wel rc

maar de jonkies niet meer die zak koste 21 euro en was met 7 dagen op dus bijna 100 euro per maand alleen aan kittens enkel voer dat eet mijn paard niet eens

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:55

Onze katten krijgen geen blikvoer, alleen brokken.
Ze doen samen met 1 pak Gourmet per week, rond de 3 euro dus.. 1,50 per kat!!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:56

foxy80 schreef:
Zie nu dat ik me misschien niet al te genuanceerd heb uitgedrukt
Maar daarom zeg ik dus: onbewerkt en zonder saus
Je moet natuurlijk wel de kleine lettertjes lezen. Groenten macedoine uit blik is not done. Maïs ook niet, zit altijd suiker bij. Witte bonen in tomatensaus, met een boogje rond lopen graag.
In blik zitten effectief meer valkuilen, maar probeer jij maar eens verse erwtjes in de supermarkt te vinden, of tuinbonen.

En diepvries is echt een mooi alternatief voor ' verse' groenten ivm goedkoopheid (want daar draait het topic tenslotte om)

Maar als je resoluut voor de gezondheid gaat, moet je toch zelf langs de boer. Helaas heeft niet iedereen die mogelijkheid

Sorry, ik heb inderdaad over de kleine lettertjes gelezen Bloos maar dat neemt niet weg dat de meesten groenten uit blik wel bewerkt zijn, je meot erg goed zoeken om de gezondere varianten te vinden!! en echt , de meeste groenten uit blik zijn zooo zout. Maar het punt dat ik ze niet eet is ook vooral dat ik het gewoon vaak niet lekker vind, verse groenten vind ik vele malen lekkerder, helaas kan ik niet makkelijk langs een boer. Wel hebben wij heerlijke sperzieboontjes uit eigen tuin, onbewerkt, en 100x lekkerder als uit de winkel!

edit: typo

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:58

dan heb jij veelvraten Haha!
Die van mij doen met een zak van 2 kilo (20euro) ruim 3 weken, en ze krijgen gewoon onbeperkt voer voorgeschoteld zonder dat ze bijgevoerd worden. Heeeeel soms krijgen ze een bakje vleesvoer, gewoon omdat ze het lekker vinden maar dat is het.
Als je 100euro per maand kwijt bent dan kan ik me voorstellen dat je dat niet meer voert Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:26

Jetje1985 schreef:
Marley schreef:

Zit vol zout, granen... en water, wat wel goed is maar de eerste 2 dus niet. Ik zelf zou het nooit meer voeren, vind whiskas echt zooi. Dan nog liever aldimerk (maar ik blijf bij RC). Kattenvoer koop je echt best in hele grote zakken: 10 kg RC kost 60 euro, zak van 2.5 k maar liefst 23!!! Voordeel van ruim 20 euro dus.

Diepvriesgroenten zijn normaal verser dan 'verse' groenten, wees daar maar zeker van. Ik heb alleen geen diepvries helaas.
Ook diepvriespizza is verser dan pakweg bereide vleesdingen in de supermarkt of je groenten...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:28

Mijn poezen eten geen vlees, vinden het niet lekker en vlees is ook niet goed voor het gebit.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:31

Heel andere discussie, maar een poes is een volledige carnivoor. Zou wat zijn als vlees daar niet goed voor is Haha!

Zelfd als: mijn paard lust geen gras en krijgt daarom alleen brokken..