Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cassidy schreef:Voor jou nog een keer het artikel over de Surplus in Dierentuinen:
http://www.animalfreedom.org/paginas/co ... uinen.html
Cassidy schreef:LisaLuna schreef:
Ik toch zeker wel, zeker omdat de meeste dieren waarvan een nestje is met uitsterven in het wild worden bedreigt.
Ik geloof dat je het niet helemaal snapt.
Een niet raszuiver fokproduct draagt helemaal niets bij aan het behoud van een ras.
Stel je eens voor dat je een ras wilt behoeden voor uitsterven. Laten we voor het gemak eens paarden nemen: witte Arabieren. Dit ras willen we behouden. Ze zijn heel schaars en met uitsterven bedreigd.
Dan is er nog een ander paardenras, dat wat vaker voorkomt, laten we voor het gemak ook een wit paardenras kiezen: de Camargue.
Een kruising van beide paardenrassen zal een wit paard voortbrengen, dat echter geen raszuivere Arabier meer is. Als deze kruising te vaak wordt gedaan, om maar witte paarden te krijgen, is dat geen garantie dat de witte Arabier niet uitsterft.
Voor de leek staat er een wit paard. Dus de leek is tevreden. Maar heb je daarmee het witte Arabierenras behouden?
Cassidy schreef:Voor jou nog een keer het artikel over de Surplus in Dierentuinen:
Citaat:Voor de ocelot moet je weten waar die zit. Zij zit vaak of in de holle boomstam die dichtbij het raam staat, of als het slecht weer is in haar hok (die je als bezoeker zijnde niet zit, en ja zij kiest daar zelf voor om daar te zitten, de hokken staan gewoon open).
Citaat:Heb je het jong van de maki toen ook gezien? Ze heeft er 2. De apen vond ik echt het leukste vooral met voeren. Maar eigenlijks waren de wasberen en de neusberen het leukste met voeren
Citaat:"Dat kan betekenen dat je ze een kogel door de kop jaagt, zodat je ze nog aan roofdieren kunt opvoeren, want na doodspuiten kan dat niet. Het is nog een taboe. Als het gaat om apen, beren of leeuwen komt de factor emotie om de hoek kijken. Dan is het zielig. Maar mensen eten wel vlees, dat is hypocriet."
LisaLuna schreef:Wie zegt dat er in een dierentuin niet 2 dezelfde rassen worden gefokt?
Cassidy schreef:LisaLuna schreef:Wie zegt dat er in een dierentuin niet 2 dezelfde rassen worden gefokt?
Dat zou theoretisch kunnen, maar een dierentuin zal eerder kiezen voor twee compleet verschillende diersoorten dan variaties op een thema.
en als je het artikel wat aan het begin van de pagina gequote staat doorleest, vindt je de volgende zin:
Het is het dilemma van de moderne dierentuin. De tuinen zeggen te streven naar het behoud van diersoorten; vandaar de fokprogramma's. Het is een Ark van Noach-plan: als een soort in het wild uitsterft, zijn er altijd nog exemplaren in de dierentuin, die wellicht ooit kunnen worden teruggezet. Dus wordt gestreefd naar fokdieren die genetisch sterk lijken op hun soortgenoten op de steppe. Overigens is terugplaatsen in de natuur geen sinecure: veel projecten mislukken jammerlijk. De nobele drijfveren leiden er echter ook toe dat grote aantallen beschermde dieren, zoals tijgers, overtollig worden doordat ze niet raszuiver zijn. De grootste tuinen hebben inmiddels het aantal bastaarden tot een minimum teruggebracht, via export en euthanasie. Andere tuinen staan er nog vol mee. De dierenarts: "Een lijger is het mooiste voorbeeld, dat is een gedrocht van de natuur. Maar onze wasberen zijn ook genetische rotzooi, die zitten in een sterfhuisconstructie. Afmaken hoeft nog niet, de ruimte die ze bezetten is nog niet nodig voor het huisvesten van andere dieren. Maar eigenlijk laat je ze zitten voor de verzorgers die er een emotionele band mee hebben. "
Citaat:"Dat kan betekenen dat je ze een kogel door de kop jaagt, zodat je ze nog aan roofdieren kunt opvoeren, want na doodspuiten kan dat niet. Het is nog een taboe. Als het gaat om apen, beren of leeuwen komt de factor emotie om de hoek kijken. Dan is het zielig. Maar mensen eten wel vlees, dat is hypocriet."
Mizora schreef:Stef, dat is nu toch echt al een tijdje terug. De fokprogramma's zijn ondertussen flink aangepast.
LisaLuna schreef:Welk filmpje blokje?
magda_90 schreef:Cassidy schreef:Voor jou nog een keer het artikel over de Surplus in Dierentuinen:
Ik zit mij af te vragen hoeveel waar daarvan is. Als ik naar Zodiac Zoos kijk (dierentuin keten) heb ik zulke dingen daar nog nooit van gehoord. Mocht een vrouwtje toch zwanger worden en hier is geen plek voor dan wordt het jong/de eieren weggehaald.
stef schreef:Halen ze bij een zwangere geit de eieren weg?
Sorry