"ergernissen" dierentuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: "ergernissen" dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:34

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:39

Cassidy schreef:
Voor jou nog een keer het artikel over de Surplus in Dierentuinen:
http://www.animalfreedom.org/paginas/co ... uinen.html

Heb al met stomme verbazing dat zitten te lezen (vanmorgen al een stukkie).... tjee.... kan niet geloven da de NL dierentuinen zoiets doet!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 20:43

vergeet niet dat het betreffende artikel uit 1999 (!!!!!) is en ik weet dat er in 10 jaar ontzettend veel is verandert in dierentuinen (waaronder de meer natuurlijke verblijven en eco displays)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:44

Cassidy schreef:
LisaLuna schreef:

Ik toch zeker wel, zeker omdat de meeste dieren waarvan een nestje is met uitsterven in het wild worden bedreigt.

Ik geloof dat je het niet helemaal snapt.
Een niet raszuiver fokproduct draagt helemaal niets bij aan het behoud van een ras.
Stel je eens voor dat je een ras wilt behoeden voor uitsterven. Laten we voor het gemak eens paarden nemen: witte Arabieren. Dit ras willen we behouden. Ze zijn heel schaars en met uitsterven bedreigd.
Dan is er nog een ander paardenras, dat wat vaker voorkomt, laten we voor het gemak ook een wit paardenras kiezen: de Camargue.
Een kruising van beide paardenrassen zal een wit paard voortbrengen, dat echter geen raszuivere Arabier meer is. Als deze kruising te vaak wordt gedaan, om maar witte paarden te krijgen, is dat geen garantie dat de witte Arabier niet uitsterft.
Voor de leek staat er een wit paard. Dus de leek is tevreden. Maar heb je daarmee het witte Arabierenras behouden?

Wie zegt dat er in een dierentuin niet 2 dezelfde rassen worden gefokt? Clown

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 20:45

zucht.... dan moet je dus ff de moeite nemen om dat artikel te lezen

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:45

Goed stuk cassidy! Ook ik heb het met verbazing zitten lezen. Mooie eye-opener!
Die mensen hebben geen hart..

Waar ik mij als kind van 6 altijd aan ergerde waren die kinderen die konijnen en cavia's op de speciale kinderboerderijen in de dierentuinen als pluche beesten zagen. Gestoord En dan ook nog ouders die vrolijk staan te laggen als een konijn bij zijn nekvel wordt gepakt om daarna, als het beestje gaat protesteren het diertje een meter te laten vallen. Hoe ik een dier moest vastpakken werd mij met de paplepel ingegoten! Ben dan ook regelmatig huilend naar mijn moeder gerend omdat een kind een konijn zat te molesteren. Hamer Als ik dan tegen het kind begon, kreeg ik een grote bek van de moeder terug.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:47

Stef, dat is nu toch echt al een tijdje terug. De fokprogramma's zijn ondertussen flink aangepast.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:48

Cassidy schreef:

Ik zit mij af te vragen hoeveel waar daarvan is. Als ik naar Zodiac Zoos kijk (dierentuin keten) heb ik zulke dingen daar nog nooit van gehoord. Mocht een vrouwtje toch zwanger worden en hier is geen plek voor dan wordt het jong/de eieren weggehaald.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:49

Citaat:
Voor de ocelot moet je weten waar die zit. Zij zit vaak of in de holle boomstam die dichtbij het raam staat, of als het slecht weer is in haar hok (die je als bezoeker zijnde niet zit, en ja zij kiest daar zelf voor om daar te zitten, de hokken staan gewoon open).

Weet ik, ik heb 'r wel gezien... Knipoog Maar ja, veel mensen letten ook niet op. Later kwamen we er weer, ik weet niet waar ze toen uithing.

Citaat:
Heb je het jong van de maki toen ook gezien? Ze heeft er 2. De apen vond ik echt het leukste vooral met voeren. Maar eigenlijks waren de wasberen en de neusberen het leukste met voeren

Ja, ik heb ze gezien, ze waren heerlijk aan het ravotten! Haha!

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:49

Citaat:
"Dat kan betekenen dat je ze een kogel door de kop jaagt, zodat je ze nog aan roofdieren kunt opvoeren, want na doodspuiten kan dat niet. Het is nog een taboe. Als het gaat om apen, beren of leeuwen komt de factor emotie om de hoek kijken. Dan is het zielig. Maar mensen eten wel vlees, dat is hypocriet."

Daar ben ik het overigens wel mee eens.
Dat betekend niet dat ik het niet zielig vind , zit met open mond Knipoog, maar ik bedoel dat het zowiezo altijd zo is.
En zoals iemand hier zei het is wel uit 1999 dus er kan veel veranderd zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:50

LisaLuna schreef:

Dat zou theoretisch kunnen, maar een dierentuin zal eerder kiezen voor twee compleet verschillende diersoorten dan variaties op een thema.

en als je het artikel wat aan het begin van de pagina gequote staat doorleest, vindt je de volgende zin:

Het is het dilemma van de moderne dierentuin. De tuinen zeggen te streven naar het behoud van diersoorten; vandaar de fokprogramma's. Het is een Ark van Noach-plan: als een soort in het wild uitsterft, zijn er altijd nog exemplaren in de dierentuin, die wellicht ooit kunnen worden teruggezet. Dus wordt gestreefd naar fokdieren die genetisch sterk lijken op hun soortgenoten op de steppe. Overigens is terugplaatsen in de natuur geen sinecure: veel projecten mislukken jammerlijk. De nobele drijfveren leiden er echter ook toe dat grote aantallen beschermde dieren, zoals tijgers, overtollig worden doordat ze niet raszuiver zijn. De grootste tuinen hebben inmiddels het aantal bastaarden tot een minimum teruggebracht, via export en euthanasie. Andere tuinen staan er nog vol mee. De dierenarts: "Een lijger is het mooiste voorbeeld, dat is een gedrocht van de natuur. Maar onze wasberen zijn ook genetische rotzooi, die zitten in een sterfhuisconstructie. Afmaken hoeft nog niet, de ruimte die ze bezetten is nog niet nodig voor het huisvesten van andere dieren. Maar eigenlijk laat je ze zitten voor de verzorgers die er een emotionele band mee hebben. "

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:54

Cassidy schreef:
LisaLuna schreef:

Dat zou theoretisch kunnen, maar een dierentuin zal eerder kiezen voor twee compleet verschillende diersoorten dan variaties op een thema.

en als je het artikel wat aan het begin van de pagina gequote staat doorleest, vindt je de volgende zin:

Het is het dilemma van de moderne dierentuin. De tuinen zeggen te streven naar het behoud van diersoorten; vandaar de fokprogramma's. Het is een Ark van Noach-plan: als een soort in het wild uitsterft, zijn er altijd nog exemplaren in de dierentuin, die wellicht ooit kunnen worden teruggezet. Dus wordt gestreefd naar fokdieren die genetisch sterk lijken op hun soortgenoten op de steppe. Overigens is terugplaatsen in de natuur geen sinecure: veel projecten mislukken jammerlijk. De nobele drijfveren leiden er echter ook toe dat grote aantallen beschermde dieren, zoals tijgers, overtollig worden doordat ze niet raszuiver zijn. De grootste tuinen hebben inmiddels het aantal bastaarden tot een minimum teruggebracht, via export en euthanasie. Andere tuinen staan er nog vol mee. De dierenarts: "Een lijger is het mooiste voorbeeld, dat is een gedrocht van de natuur. Maar onze wasberen zijn ook genetische rotzooi, die zitten in een sterfhuisconstructie. Afmaken hoeft nog niet, de ruimte die ze bezetten is nog niet nodig voor het huisvesten van andere dieren. Maar eigenlijk laat je ze zitten voor de verzorgers die er een emotionele band mee hebben. "

Ik open later een vriendelijke dierentuin. Sigaar

Ja ik ben even niet zo slim in moeilijke woorden (voor mijn doen.) Bloos

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:54

Haha jah het is idd erg tegenwoordig met de ouders.
Gelukkig doen dierentuinen zoals Emme aan Educatie... Wat zal er anders over zijn van onze dieren kennis.
Het is zeer belagelijk! Arme dieren die worden soms echt gepest door de bezoekers.
Hebben jullie trouwens laatst het filmpje over China gezien Huilen Dat was echt gruwelijk!

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:55

Welk filmpje blokje?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:56

Citaat:
"Dat kan betekenen dat je ze een kogel door de kop jaagt, zodat je ze nog aan roofdieren kunt opvoeren, want na doodspuiten kan dat niet. Het is nog een taboe. Als het gaat om apen, beren of leeuwen komt de factor emotie om de hoek kijken. Dan is het zielig. Maar mensen eten wel vlees, dat is hypocriet."

Ik wou net zeggen, moeten we geen medelijden met de koeien, varkens en paarden krijgen. Sorrie maar in het wild wordt er ook gedood en gegeten. En dit vlees is nog altijd beter dan de diepvriesbiefstuk of de brokken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 20:56

Mizora schreef:
Stef, dat is nu toch echt al een tijdje terug. De fokprogramma's zijn ondertussen flink aangepast.

jah, dat zeg ik dus....

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:57

LisaLuna schreef:
Welk filmpje blokje?

Was laatst op het nieuws over ik dacht (slecht ik weet) de afrikaanse wilde hond...
Hoe die leven in de dierentuinen in China echt TE gruwelijk!

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:57

Afbeelding
Kruizing van Tijger en Leeuw,
Sorry je hebt gelijk.

Overigens vind ik het dier wel erg mooi , maar schandalig.
Maar aan de andere kant geloof ik stiekem dat het een beetje veranderd is! Bloos

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:58

Fokken in dierentuinen gaat tegenwoordig super goed! Er is een Eupese Fok vereniging zegmaar. En die letten mega goed op inteeld en rassuiverheid etc. Weet ff de naam niet meer iets van EEP

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:00

magda_90 schreef:
Cassidy schreef:

Ik zit mij af te vragen hoeveel waar daarvan is. Als ik naar Zodiac Zoos kijk (dierentuin keten) heb ik zulke dingen daar nog nooit van gehoord. Mocht een vrouwtje toch zwanger worden en hier is geen plek voor dan wordt het jong/de eieren weggehaald.

Bij sommige dieren wil men juist wel nafok hebben, maar zijn de mannetjes niet gewenst. In veel groepen kunnen gewoon geen twee of meer mannetjes, daar komen brokken en knokpartijen van.
Aangezien je niet kunt programmeren of je een vrouwtje of een mannetje krijgt, laat men het dier geboren worden en beslist later of er euthanasie gepleegd wordt of niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:02

Vaak worden deze dieren daar niet geboren, als we het tenminste hebben over de niet-bedreigde soorten. Stel dat de flamigo eieren legt dan worden deze weggehaald. Net als de geit zwanger is.
Maar als de rode panda echter zwanger is dan blijft de vrucht zitten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 21:03

Halen ze bij een zwangere geit de eieren weg? Knipoog

Sorry Knipoog

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:03

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:04

stef schreef:
Halen ze bij een zwangere geit de eieren weg? Knipoog

Sorry Knipoog

Foutje, maar je snapt wat ik bedoel toch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 21:05

haha, ja, ik snap je, maar t stond er zo mooi Knipoog