Vraagje aan Jehovagetuigen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: Vraagje aan Jehovagetuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:07

blokje schreef:
Ik ben geen jehova maar wil toch ff reageren.

Geloof opdringen kan en mag niet.
Geloof krijg je neit van die gene aan de deur, geloof wordt door de Heilige Geest in je hart gewerkt.
We moeten evangeliseren en het woord uit de bijbel verkondigen maar mensen er niet mee lastig vallen en zehet geloof zo ongeveer dwingen. Als de Heilige Geest niet in je werkt kun je niet geloven en krijg je het geloof niet.
Het klinkt gemeen maar zo is het nou eenmaal. Daarom snap ik niet dat Jehova's tich keer bij dezelfde mensen aankloppen.
Wij hebben ze ook vaak aan de deur, zijn meestal aardig vriendelijk. Maar ik doe tegenwoordig ook niet meer open. Ben het gewoon zat.

Is dat je eigen standpunt, of is dat het uitgangspunt van een ander christelijk geloof?
Klinkt mij namelijk Katholiek in de oren, maar zo werkt het niet bij elk geloof.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:07

Jezus, zoals in de bijbel staat, ging ook van huis tot huis en daarom prediken de JG ook op deze manier. Opdringen mag nooit niet zeker niet. Maar jouw opvatting van de heilige geest vind ik persoonlijk klinkklare onzin, maar gelukkig mag iedereen zijn eigen mening hebben. Er zijn zat vaak op dat moment labiele mensen die zich op een moeilijk moment in hun leven richten op religies. Of mensen die opgroeien in een geloof dan is het geen eigen keus of openstaan voor de zg. heilige geest, dat is het gewoon je opvoeding, maar goed zo zie ik het.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:09

Met geloof, zonder geloof, zolang je je gezond verstand maar gebruikt en het allerbelangrijkste, respect voor degene die net een iets ander beeld hebben over het onbekende dan jij Lachen .

Is het bij JH trouwens ook niet dat je geen bloed/orgaan transplantatie mag ondergaan? *vind ik wat in die gezond verstand hoek zitten*

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:10

Jeps. Helemaal juist.

Ook geen kaartjes op de schouw of afbeeldingen, geen sint-maarten, geen verjaardagen, pasen, kerst, ...

blokje

Kijk poes dat is jou mening. Maar die van mij niet.

DIe regels van Jehova's hebben Christenen ook wel hoor. Ik mag ook geen sex voor het huwelijk ben nu 19 heb me 18e gehad. Maar volgens mij mogen ze geen verkering als ik het goed begrepen had. Ach jah ik heb 2 vriendinnen die het zijn en we hebben er veel over gepraat maar Jehovah trekt mij dus helemaal niet.

Oensan@ Als je de bijbel kent weetje dat het waas is over de Heilige Geest maar jah.. Dat hoef jij van mij niet te geloven.

xKatleentjeX@ Je mag geen bloef hebben organen weet ik niet. In je bloed zit namelijk volegns hun je ziel.

Ik ben Greformeerd Hersteld, en dit leerd ons geloof. Dit leerd de Bijbel.

oensan

xKatleentjex schreef:
Met geloof, zonder geloof, zolang je je gezond verstand maar gebruikt en het allerbelangrijkste, respect voor degene die net een iets ander beeld hebben over het onbekende dan jij Lachen .

Is het bij JH trouwens ook niet dat je geen bloed/orgaan transplantatie mag ondergaan? *vind ik wat in die gezond verstand hoek zitten*

Ja dat klopt inderdaad.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:11

Voordat ik hier kwam te wonen, kwamen ze hier ook regelmatig aan de deur.
Ik geloof wel 1x per week of zo.
Mijn vriend had er nooit zin in of tijd voor. Maar hij was altijd beleefd genoeg om ze aan te horen.
Boeren konden bij JG nl niks fout doen, omdat wij voor eten zorgden bla bla bla.
Maar ik heb ze 1 x aan de deur gehad en toch vriendelijk gezegd niet te geloven, en daar ook geen enkele behoefte in heb.
Daarna kwamen ze nog 1 x aan de deur.
Open gedaan en toch echt gezegd dat ze weg moesten gaan.
Dat ik niet te bekeren ben enzo.
Daarna nooit meer gezien.
Dus op een vriendelijke manier afgewimpeld, deze waren ook gewoon vriendelijk naar ons toe.
Dus niet van die opdringerige. Dus zo is het goed opgelost ze komen niet meer!

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:12

Citaat:
Oensan@ Als je de bijbel kent weetje dat het waas is over de Heilige Geest maar jah.. Dat hoef jij van mij niet te geloven.

Dat bedoel ik nu, het is maar net hoe je het leest, of hoe het je geleerd wordt!

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:12

oensan schreef:
Toch sommige dingen die ik hier lees kunnen niet van Jehovah's getuigen afkomen. Zo is Jezus niet aan een kruis gestorven maar aan een paal, geen enkele JH die die vergissing maakt....... niet dat ik zeg dat het niet waar is, maar dat zou wel een hele foute uitspraak zijn. Kruisen worden niet gebruikt, geen enkele relikwie overigens.
Ik denk dat je mijn reactie bedoelt, dan heeft die beste man het ongetwijfeld íéts anders gezegd maar de strekking van het verhaal blijft toch zeker hetzelfde...? Volgens hem was jezus (hoe dan ook) gestorven voor ónze zonden en daar MOEST ik respect voor hebben, zei hij op dwingende toon en dat schoot mij in het verkeerde keelgat.

Overigens pleit het (in mijn ogen) niet echt voor de geloofwaardigheid van de bijbelverhalen als de ene religie beweert dat het een kruis was en de andere religie zeker weet dat het een paal was waaraan jezus stierf, maar dat is weer een ander onderwerp Lachen Ieder zijn eigen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:13

Ik snap het punt van de HG wel.
Of het nu echt zo is of niet, bottom line is dat als iemand niet wíl geloven, je kan blijven proberen maar het zal toch niet lukken (of er moet een erg aangrijpende gebeurtenis gebeuren, zowel naar het omkeren van niet-gelovig naar gelovig als van gelovig naar niet-gelovig). Een overtuigd atheïst kan je met honderd 'bewijsstukken' proberen te overtuigen dat God bestaat, hij zal met honderd 'bewijsstukken' je terug vertellen dat hij niet bestaat (die de gelovige op zijn beurt dan weer zal tegenspreken of links laat liggen).

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:14

blokje schreef:
DIe regels van Jehova's hebben Christenen ook wel hoor. Ik mag ook geen sex voor het huwelijk ben nu 19 heb me 18e gehad. Maar volgens mij mogen ze geen verkering als ik het goed begrepen had. Ach jah ik heb 2 vriendinnen die het zijn en we hebben er veel over gepraat maar Jehovah trekt mij dus helemaal niet.

Ik ken veel Jehova's die wel 'verkering' hebben. Ze mogen alleen nooit alleen zijn. Hand vast houden is oke en kussen mag ook. Maar daar blijft het ook bij. Ik ben tegen sex na/in het huwelijk omdat mensen zo ook eerder trouwen. Ik ken dus ook Jehova getuigen van 19 die al getrouwd zijn omdat je toch bij elkaar wil zijn, maar dan moet je eerst trouwen.

Een relatie met een niet JG (een werelds persoon) wordt sterk afgekeurd (zoals bij mijn ex en mij).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:14

Blokje: elk heeft recht op zijn eigen opvattingen.

Het spijtige is gewoon dat er door geloof imo veel ellende ontstaat. Ikzelf ken persoonlijk ook veel gelovige mensen en in het algemeen ben ik er erg in teleurgesteld in de effecten van het gelovig zijn...

Pretletter: de hele bijbel is een beeldspraak, de meeste religies gaan er allang niet meer vanuit dat je daar ook maar iets van moet letterlijk opvatten. JG zijn wel vrij letterlijk daarin dacht ik.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:15

pretletter17 schreef:
oensan schreef:
Toch sommige dingen die ik hier lees kunnen niet van Jehovah's getuigen afkomen. Zo is Jezus niet aan een kruis gestorven maar aan een paal, geen enkele JH die die vergissing maakt....... niet dat ik zeg dat het niet waar is, maar dat zou wel een hele foute uitspraak zijn. Kruisen worden niet gebruikt, geen enkele relikwie overigens.
Ik denk dat je mijn reactie bedoelt, dan heeft die beste man het ongetwijfeld íéts anders gezegd maar de strekking van het verhaal blijft toch zeker hetzelfde...? Volgens hem was jezus (hoe dan ook) gestorven voor ónze zonden en daar MOEST ik respect voor hebben, zei hij op dwingende toon en dat schoot mij in het verkeerde keelgat.

Overigens pleit het (in mijn ogen) niet echt voor de geloofwaardigheid van de bijbelverhalen als de ene religie beweert dat het een kruis was en de andere religie zeker weet dat het een paal was waaraan jezus stierf, maar dat is weer een ander onderwerp Lachen Ieder zijn eigen.

Daarom zei ik ook in het stukje dat ik niet zei dat ik je niet geloofde, maar dat het dan wel heel dom is. Het letterlijk vertaalde woord van de geschriften is paal en niet kruis, dan laait meteen de discussie op welke geschiften authentiek zijn Haha! .

Anoniem

krak schreef:
dan moet je maar eens enkele keren meegaan met Evangelisten Gestoord
sommige vormen van 'geloof' zouden ze gewoon ronduit moeten verbieden Lips are sealed

wat is daar nou weer mis mee dan Nors opkijken mijn ouders gaan ook naar een evangelistische kerk, ik ook tot mijn 14e, toen zeiden ze kijk maar of je nog wil gaan.
Was best leuk, vooral de jongerendiensten waren gaaf. In die kerk speelde mijn vader electrisch gitaar in de band, ook hadden ze basgitaar, drumstel en zangeressen Haha!

ben zelf ook weleens met uitgaan aangesproken buiten door hele vervelende mensen. helaas voor hen weet ik veel uit de bijbel en kon veel uitspraken weerleggen.
Ook dat ik naar de hel ging omdat ik daar was enzo. Clown
Uiteindelijk werd die vent heel kwaad en is hij weggelopen ..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

blokje schreef:
Kijk poes dat is jou mening. Maar die van mij niet.

xKatleentjeX@ Je mag geen bloef hebben organen weet ik niet. In je bloed zit namelijk volegns hun je ziel.

Ik ben Greformeerd Hersteld, en dit leerd ons geloof. Dit leerd de Bijbel.

Een heel groot deel van de christenen gaat wat soepeler om met de "regels" van de bijbel en bij veel mag sex voor het huwelijk wel. Over het algemeen kom je deze manier van denken vooral tegen bij de streng gelovigen. Ik ken erg veel christenen (opgegroeid in een erg christelijk dorp) en bijna iedereen die ik ken gaat er een stuk soepeler mee om. Dit kom je bij JG's volgens mij niet of nauwelijks tegen!
En die zin dat het "waar" (niet waas) is van de heilige geest, klopt niet. Dat geloof jij, en oensan gelooft daar niet in.
Ik ben er ook helemaal voor om gewoon respectvol met elkaar om te gaan, dat is toch ook Gods bedoeling? Respect voor je medemens? Nou, juist bij gelovigen is dit respect vaak ver te zoeken....

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:17

Citaat:
Het spijtige is gewoon dat er door geloof imo veel ellende ontstaat. Ikzelf ken persoonlijk ook veel gelovige mensen en in het algemeen ben ik er erg in teleurgesteld in de effecten van het gelovig zijn...

Ik ben het met je eens! vandaar mijn afkeer van iedere religie na mijn eigen ervaringen.........

Overigens zijn niet alle JG's hetzelfde. Ik ben ook uitgesloten maar mijn ouders zijn nog net zo hecht met mij als daarvoor en zij zitten nog wel in die organisatie (zeg bijna jammer genoeg).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:19

poes schreef:
De Heilige Geest hoeft gelukkig niet in mij te zitten, ben al ingewikkeld genoeg op mijn eigen Clown Na jaren proberen te respecteren dat anderen geloven loop ik zo vaak tegen muren van onbegrip aan dat ik het zelf ook niet meer kan opbrengen.

Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat de wereld een veel mooiere plek zou zijn zonder geloof...

Ja..... maar niet iedereen die gelooft (in wat dan ook) denkt hetzelfde?? Niet iedereen toont onbegrip voor niet-gelovigen?

Dit is de mensheid over een kam scheren.......

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:19

@ Zwerte: absoluut over het respect voor andere standpunten ben ik het met je eens, door het fanatisme verliezen veel gelovigen dit uit het oog.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:21

oensan schreef:
Daarom zei ik ook in het stukje dat ik niet zei dat ik je niet geloofde, maar dat het dan wel heel dom is. Het letterlijk vertaalde woord van de geschriften is paal en niet kruis, dan laait meteen de discussie op welke geschiften authentiek zijn Haha! .

Daarvoor moeten we bij keizer Constantijn zijn he? Knipoog Helaas kunnen we het die niet meer vragen Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:22

oensan schreef:
Jezus, zoals in de bijbel staat, ging ook van huis tot huis en daarom prediken de JG ook op deze manier. Opdringen mag nooit niet zeker niet. Maar jouw opvatting van de heilige geest vind ik persoonlijk klinkklare onzin, maar gelukkig mag iedereen zijn eigen mening hebben. Er zijn zat vaak op dat moment labiele mensen die zich op een moeilijk moment in hun leven richten op religies. Of mensen die opgroeien in een geloof dan is het geen eigen keus of openstaan voor de zg. heilige geest, dat is het gewoon je opvoeding, maar goed zo zie ik het.

Stoom uit je oren

Kun je andere mensen misschien in hun waarde laten??
Wat een ongelovelijk kortzichtige en kwetsende uitspraak.......!!
En maar zeuren dat gelovige mensen zo oordelend zijn, kijk eens naar je eigen uitspraken!!!
Sommige mensen hebben het geloof van een andere kant leren kennen dan de kant die de mensen hier en nu ervan hebben gemaakt (opdringen, je mag niks, je gaat naar de hel) en die vinden en troost in en putten er kracht uit. Heeft niks mer labiel of geen keuze te maken!!Wat een onrespectvol persoon ben je dan als je dat zelf op ZO'N manier gaat veroordelen...........

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:24

Iedereen die geloofd, mag dat van mij hoor.
Dat is iedereens recht!
Maar kom het niet opdringen bij me!
Daar zit ik dus niet op te wachtten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:25

oensan schreef:
@ Zwerte: absoluut over het respect voor andere standpunten ben ik het met je eens, door het fanatisme verliezen veel gelovigen dit uit het oog.

Goh.... dat juist jij dit zegt...
Draai het eens om!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:26

Jehova's hebben niet als doel om je het geloof op te dringen...

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:26

VivaLaVida schreef:
oensan schreef:

Stoom uit je oren

Kun je andere mensen misschien in hun waarde laten??
Wat een ongelovelijk kortzichtige en kwetsende uitspraak.......!!
En maar zeuren dat gelovige mensen zo oordelend zijn, kijk eens naar je eigen uitspraken!!!
Sommige mensen hebben het geloof van een andere kant leren kennen dan de kant die de mensen hier en nu ervan hebben gemaakt (opdringen, je mag niks, je gaat naar de hel) en die vinden en troost in en putten er kracht uit. Heeft niks mer labiel of geen keuze te maken!!Wat een onrespectvol persoon ben je dan als je dat zelf op ZO'N manier gaat veroordelen...........

Ik denk dat jij beter moet lezen wat ik neerzet voordat je zo uit de hoek komt. Ik ga helemaal niet respectloos met gevoelens vanr anderen om ik zet neer wat ik om mij heen heb zien gebeuren, dit zijn ervaringen en geen oordelen dat laat ik aan Degene over die dit kan en mag!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:27

VivaLaVida schreef:
poes schreef:
De Heilige Geest hoeft gelukkig niet in mij te zitten, ben al ingewikkeld genoeg op mijn eigen Clown Na jaren proberen te respecteren dat anderen geloven loop ik zo vaak tegen muren van onbegrip aan dat ik het zelf ook niet meer kan opbrengen.

Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat de wereld een veel mooiere plek zou zijn zonder geloof...

Ja..... maar niet iedereen die gelooft (in wat dan ook) denkt hetzelfde?? Niet iedereen toont onbegrip voor niet-gelovigen?

Dit is de mensheid over een kam scheren.......

Ik weet dat ik gelovigen over 1 kam scheer.

Omdat ik in al die jaren intens contact met gelovigen er nog niet eentje ben tegengekomen die ik wel redelijk of respectvol vond overkomen.