Vierdaagse Nijmegen 2008

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Re: Vierdaagse Nijmegen 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:47

We laten ons gewon sponseren door Bokt Knipoog ...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:35

Annemiek80 schreef:
Een vraagje voor de mensen die niet in Nijmegen of omgeving wonen maar wel eens de vierdaagse hebben gelopen:
Waar overnachten jullie?

Vorig jaar heb ik in Zetten overnacht in een sport en bowlingcentrum, een perfecte verzorging moet ik zeggen OK dan!
Een camping moet ik eerlijk gezegd niet aan denken, gezien de pijnen Bloos Haha! die ik vorig jaar had om dan nog 's avonds zelf te koken en op een luchtbed slapen... Liever niet...

Volgend jaar wil ik hem weer gaan lopen, als ik de beelden op televisie zie gaat het zeker weer kriebelen.

Camping in Groesbeek!
Het is echt zo leuk op de camping, alles en iedereen is in 4daagse sfeer. Iedereen helpt elkaar. Elke dag even bijkletsen hoe de kilometers zijn verlopen. Mij bevalt het super!
Het gebrek aan luxe neem ik daarbij maar even voor lief.
Dit jaar had ik helemaal geluk, want 2 vriendinnen kwamen mij 'verzorgen.'

Ik heb de 4daagse met gemak uitgelopen, liep 4x40.
De eerste dag kreeg ik na 15 km al last van een enkel, heb slechte banden. Ik balen, want ik had nog heel wat kilometers te gaan. De tweede dag heb ik mijn enkel bij de militaire rust laten tapen, en toen ik daaraan gewend was liep het super. Tuurlijk doet aan het eind van de dag alles pijn; spieren, gewrichten, huid. Maar ja, dat hoort erbij.
De derde dag heb ik lekker mijn eigen stevige tempo gelopen, was na ruim 7 en een half uur binnen Bloos . Heb donderdag en vrijdag echt kunnen genieten van het wandelen, de gesprekken met wandelaars, de aanmoedigingen vanaf de kant, echte heerlijk.
Ik had geen enkele blaar en the day after ook geen spierpijn, terwijl ik nog nooit zo weinig heb getraind. Echt maf.

Ik vond het grappig om te merken dat lichamelijke en mentale 'pijn' absoluut niet stroken met elkaar. Het ene moment liep ik met een big smile op mijn gezicht de pijn in mijn voeten te doorstaan. Een ander moment heb ik lichamelijk nergens last van, maar ben ik wel bijna in staat om de eerste bus naar Nijmegen te pakken omdat ik het totaal niet meer zie zitten.

Op gang komen na een rust ziet er ook altijd erg dramatisch uit, dan voel je ieder pijntje en protesteert iedere spier in je lichaam, waardoor het lopen er echt niet uitzien. Krijg je opeens blikken vol medelijden naar je toegeworpen, terwijl je 5 minuten later nergens meer last van hebt. Tong uitsteken

Een gezamelijke Bokt intocht op de laatste dag lijkt mij leuk, maar de hele vierdaagse met een groep lopen zou ik niet willen. Dan zit je met verschillende tempo's, plaspauzes en rustbehoefte.
Ik heb dit jaar voor het eerst 4 dagen alleen gelopen en dat beviel goed.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:13

superlotje schreef:
Ik vond het grappig om te merken dat lichamelijke en mentale 'pijn' absoluut niet stroken met elkaar. Het ene moment liep ik met een big smile op mijn gezicht de pijn in mijn voeten te doorstaan. Een ander moment heb ik lichamelijk nergens last van, maar ben ik wel bijna in staat om de eerste bus naar Nijmegen te pakken omdat ik het totaal niet meer zie zitten.

Op gang komen na een rust ziet er ook altijd erg dramatisch uit, dan voel je ieder pijntje en protesteert iedere spier in je lichaam, waardoor het lopen er echt niet uitzien. Krijg je opeens blikken vol medelijden naar je toegeworpen, terwijl je 5 minuten later nergens meer last van hebt. Tong uitsteken

Beide dingen zijn zeer herkenbaar!
Van harte gefeliciteerd met het uitlopen!

Verder zijn er een aantal dingen die vast zitten aan het lopen met een groep voor zover ik weet.
Je kunt je als groep inschrijven, maar dan moet je ook als groep lopen, je kunt je wel enigzins verspreiden maar je moet als groep de controles langs, en volgens mij zitten er beperkingen aan het aantal uitvallers, en juist dat laatste is heel belangrijk.
Vorig jaar zat er een vriendengroep bij dezelfde verblijfplaats bestaande uit 8 mensen, de eerste 2 gaven na dag 1 op, de tweede op dag twee, en uiteindelijk heeft niemand van die groep de tocht uitgelopen, je geeft makkelijker op als meerdere mensen voor je hebben opgegeven...

Als je je niet inschrijft als groep maar wel wilt lopen als groep (andere optie), zit je met de verschillende starttijden. Mensen die de Nijmeegse eerder hebben gelopen hebben een andere starttijd dan mensen die hem voor de eerste keer lopen.
Je hebt of een vroege start op de eerste dag (starten om 5.15) en dan op de tweede dag laat (6.15), derde dag vroeg, vierde dag laat, als je in een andere groep zit zijn je tijden tegengesteld ofwel eerste dag 6.15 etc, tweede dag 5.15.
Ruilen is zeer lastig, de eerste dag gaat dat nog net misschien maar de dagen erop heeft het overgroot aantal mensen een voorkeur aan vroeg starten.

Edit: felicitatie toegevoegd Haha!

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:04

Alle lopers die het gehaald hebben GEFELICITEERD!! Jullie hebben het Nederlandse klimaat maar weer doorstaan, toppertjes zijn jullie!!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:14

Super zeg! Echt respect.
Ik heb het gekke idee opgevat om volgend jaar ook mee te gaan lopen. Maar het trainingsschema op de site vind ik nog wat te hoog gegrepen, ik wil echt bij 5/10km per dag beginnen en dat opbouwen.

Voelt iemand zich geroepen mij ermee te helpen?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:18

De starttijden hebben niets te maken met het voor de eerste keer meedoen of dat je al vaker hebt gelopen. Ze gaan gewoon op loopnummer. De ene dag is bv A tm L vroeg en de andere dag M tm Z.
Wij hebben vorig jaar ook wel geruild, geen enkel probleem. Moet ik er wel bij zeggen dat we vroege kaarten gingen ruilen voor late. Ik snap niet waarom iedereen vroeg wil starten, de afstand wordt er niks kleiner van. De enige reden die ik kan bedenken is dat je een uur langer de tijd hebt. Als je aan 11 uur nog niet genoeg hebt om 40 km af te leggen kun je er maar beter niet aan beginnen. Een uurtje langer in je bed blijven liggen is ook wel lekker.

Korleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:54

Ik doe volgend jaar nog maar niet mee Knipoog

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:55

als ik nog hier woon in mijn huisje kan ik plek vrijmaken voor bokkers. kunnen we met zn alle gaan lopen. en daarna feesten natuurlijk.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:58

Na 40 of 50 km lopen is het feesten er echt wel af hoor, vooral na de 2e en de 3e dag. Dan wil je wel graag lekker zitten. En je hebt s'nachts je rust wel nodig. Niet dat ik goed slaap hoor als ik van huis ben, de eerste nacht wordt het nooit iets en dan heb je een hele lange nacht.

Korleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:03

Ja lijkt me ook,. ik heb besloten om ooi tnog mee te doen samen met mijn zus, die wil heel graag maar kan dat nu nog niet volhouden omdat ze pas anorexia heeft gehad dus ikz eg als jij er helemaal bovenop bent dan doen we een keer mee!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:06

Wou net zeggen, feesten zoek je dan echt niet meer. Mijn pa is en nachtbraker maar nu lag ie toch wel iedere dag om 10 uur op bed.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:31

nikita_benno schreef:
als ik nog hier woon in mijn huisje kan ik plek vrijmaken voor bokkers. kunnen we met zn alle gaan lopen. en daarna feesten natuurlijk.

Ik heb hier evt ook nog 2 slaapplekken áls we met een Bokt-groep gaan lopen!! :D :j (lijkt me wel echt keigaaf, gekleed in de toekomstige Bokt-merchandise haha)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:33

En ik kan hier ook wel wt bokkers kwijt in Deest

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:11

Ik ook, kan er 2 x 3 kwijt op 2 kamers op de eerste verdieping. En op zolder kan ik er zeker 10 kwijt als het moet Haha!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:43

flyfly schreef:
De starttijden hebben niets te maken met het voor de eerste keer meedoen of dat je al vaker hebt gelopen. Ze gaan gewoon op loopnummer. De ene dag is bv A tm L vroeg en de andere dag M tm Z.
Wij hebben vorig jaar ook wel geruild, geen enkel probleem. Moet ik er wel bij zeggen dat we vroege kaarten gingen ruilen voor late. Ik snap niet waarom iedereen vroeg wil starten, de afstand wordt er niks kleiner van. De enige reden die ik kan bedenken is dat je een uur langer de tijd hebt. Als je aan 11 uur nog niet genoeg hebt om 40 km af te leggen kun je er maar beter niet aan beginnen. Een uurtje langer in je bed blijven liggen is ook wel lekker.

Er zijn twee inschrijfrondes, degenen die de vierdaagse eerder hebben gelopen kunnen eerder inschrijven en zijn zeker van deelname, degenen die hem nooit eerder hebben gelopen kunnen alleen in de tweede inschrijfronde inschrijven (en bij meer dan 45000 gaat het op loting).
Startbureau A tm L hoort bij de eerste inschrijfronde, M tm Z bij de tweede inschrijfronde, hierdoor hebben vrijwel alle mensen die hem de laatste jaren eerder hebben gelopen een andere start dan mensen die hem nooit eerder hebben gelopen.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 08:24

FF een korte update; ook ik heb de finish gehaald! Haha!

Wat een feest zeg daar in Nijmegen, die intocht is echt mega gaaf!
De dingen die ik hier lees, zijn zeer herkenbaar. De meeste tijd loop je met een smile op je gezicht, maar er zijn ook momenten dat je denkt; waar ben ik in godsnaam aan begonnen! Tong uitsteken

Korleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 08:27

Gefeliciteerd zeg!!

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:14

Gefeliciteerd allemaal!!!!!

Helemaal geweldig!
Mocht het zo zijn dat er een boktploeg komt, kan ik aan wel tien slaapplaatsen regelen in nijmegen (dichtbij start! misschien 10min wandelen)

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:51

Wat super gaaf als er een boktploeg komt! Laten weten dan he! Kom ik even zwaaien en snoepjes brengen met mijn zusje. Haha!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:45

gefeliciteerd iedereen die gelopen heeft en gehaald.
Ik heb ook niet mee gelopen maar mijn vader wel.
Vorig jaar heeft hij 4 keer 40 gelopen dit jaar 4 keer 50. Zit nu wel met dikke enkel/ achillespees.
En mijn tante heeft dit jaar ook weer gelopen. de 40 km dan.

misschien dat ik hem oooooit nog loop

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:17

Ik zie dit topic nu pas maaaaaar........ik heb de vierdaagse ook uitgelopen!!!! Hyper! 4 keer 40 km!

Het was de eerste keer dat ik meedeed en had te weinig kunnen trainen ivm tijdgebrek. Denk dat ik iets van 80 km getraind had dus echt veel te weinig Bloos Wel goede wandelschoenen aangeschaft, dat is toch wel echt een must.

Ik liep samen met een vriendin en haar zus die in Nijmegen wonen. Helaas zijn zij niet meer op dag 2 gestart dus ik heb erg veel alleen gelopen.
Na dag 1 had ik het erg zwaar, het viel me best tegen, had ook een grote blaar onder mn voet en mn benen waren toen al moe. Toch ben ik op woensdag gestart, wilde bij de 1e rust mn blaar laten behandelen maar heb besloten om toch door te lopen. Het was zwaar, enorm zwaar. Heb de laatste 15 km op mn tandvlees gelopen, mn voeten deden zo'n pijn, ik had de blaar inmiddels ook al kapot gelopen en ik liep dus nogsteeds alleen.
Toen ik was gefinisht (met echt tranen in mn ogen) naar de ehbo geweest om mn blaren te laten behandelen wat er nu 3 flinke waren dus heel mn voeten waren ingetaped.
Mn vriendin heeft echt geweldig voor me gezorgd en kookte eten en dergelijke!
Op de 3e dag stond ik ineens als herboren op! Geen last van mn benen alleen van mn voeten door de blaren, de eerste km gingen ook echt super, kreeg echt veelenergie, zou ik hem dan toch echt uit gaan lopen? Toen ik nog 16 km moest ineens een flinke dip maar toen ik op de zevenheuvelenweg kwam ging het weer super! Fijn om niet alleen plat te lopen alleen begonnen nu mn pezen te protesteren bij het naar beneden lopen maar ook gefinisht.
De 4e dag moest en zou ik natuurlijk uitlopen! Maar het was heel erg zwaar. Mn voeten deden sinds het behandelen van mn blaren veel minder pijn maar mijn pezen gingen protesteren, deze dag wel met pijnstillers moeten lopen en echt recht liep ik ook weer niet maar ben gefinisht en had het dus uitgelopen!

Ik heb echt gezegd, ik doe dit NOOIT meer! Nu krabbel ik terug naar: ik doe dit nooit meer zonder training. Het is ook echt niet aan te raden Haha! Heb echt veel pijn gehad maar goed, heb het gehaald en weer veel van mezelf geleerd Haha! Het was ook wel leuk hoor Lachen Op vrijdag kwam iedereen aan mij vragen of het nog ging Haha! Liep niet helemaal recht meer Clown

Vrijdag om half 6 zaten we in een restaurant te eten waar ik al bijna in slaap viel, om half 11 lag ik in bed maar mn heupen deden te veel pijn van vermoeidheid om te kunnen slapen en zaterdag ben ik om half 10 in slaap gevallen Haha! Onderschat het zeker niet! 40 is echt ver! Ben blij dat ik het gedaan heb en ook dat het voorbij is! Misschien dat ik ooit nog eens meedoe maar dan niet meer zo ongetraint!

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 15:29

Fleury; Gefeliciteerd!
Het is echt een zelfoverwinning he, zo'n vierdaagse lopen.
Ik was goed getraind, maar vond het toch wel zwaar.
Dag 2 was voor mij het moeilijkste, toen heb ik wel 3 x gedacht wat ben ik toch aan begonnen!!

Ik heb heel wat mensen zien strompelen, maar gelukkig had ik daar geen last van.
Als je dan naar de finish loopt weet je niet wat je meemaakt; wat een feest Haha! Haha!

En volgend jaar; Nou, daar denk ik nog ff over na. Tenslotte nog tijd genoeg Knipoog

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:31

OK dan! Top Fleury!!!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:51

Ik krijg de kriebels, ik ga eens nadenken hoe ik een langertermijnschema in elkaar kan gaan zetten. Zo kan ik van de zomer al iets gaan oefenen, en het najaar goed opbouwen en dan van de winter enkel conditie op pijl houden om na de winter weer op te bouwen en dan hopen dat ik voldoende getraind ben.

Het lijkt me echt leuk, een boktploeg!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:59

Mieke_Cunna schreef:
Super zeg! Echt respect.
Ik heb het gekke idee opgevat om volgend jaar ook mee te gaan lopen. Maar het trainingsschema op de site vind ik nog wat te hoog gegrepen, ik wil echt bij 5/10km per dag beginnen en dat opbouwen.

Voelt iemand zich geroepen mij ermee te helpen?

Hoe je het schema opbouwt is ook afhankelijk van je basisconditie voor je aan de training begint. Ik vind 5km echt niets, maar ik loop op mijn werk al zo'n 10km per dag.
Het schema op 4daagse.nl bereidt je lichaam vooral voor op het maken van lange afstanden. Ik heb ook nog een schema liggen die je meer voorbereidt op het meer dagen na elkaar lopen.

Dit jaar had ik voordat ik aan de 4daagse begon nog geen tocht van 40km (of zelfs 30km gelopen). Wel had ik meerdere dagen in een week 15/20/25km gelopen. Dit heeft voor mij erg goed gewerkt.

Nog een punt op op te trainen: tempo. Wissel je tempo af tijdens trainingen. Ik gebruik vaak een marsliedje in mijn hoofd om het tempo vast te houden. Zoek uit wat voor jou een prettig tempo is voor je aan de 4daagse begint. Probeer ook tijdens de 4daagse aan dit tempo vast te houden, hoewel dat niet altijd mogelijk is. Dit kan blaren en andere blessures voorkomen.

Ook uitrusting is erg belangrijk. Schoeisel, wandelsokken, rugzak/heuptas, broek. Zoek in trainingen uit wat werkt voor jou.

Ik heb het plan om volgend jaar de 50 te gaan lopen met een vriendin samen. Ben benieuwd of het gaat lukken. Het is 'maar' 10km meer per dag, maar in 4 dagen is dat toch 40km. Ook psychisch schijnen de extra, vaak saaie lussen zwaar te zijn.
Ik ben erg benieuwd.

Mocht je nog vragen oid hebben, mijn PM staat open.