Samenlevingscontract of Geregistreerd partnerschap?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re: Samenlevingscontract of Geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:16

Misser schreef:
Liezel1 schreef:
In Frankrijk is het nl zo dat er automatisch een zogeheten "anti-schoonzoon-beding" is opgenomen. Knipoog
Wat van mijn ouders is, wordt van mij als zij overlijden en mijn partner kan daar geen aanspraak op maken. Andersom zou ik dat dus ook willen, wel zo eerlijk.
Bovendien wil ik een staat van inbrengsten....

In Nederland binnenkort misschien ook. Er ligt een wetsvoorstel mbt aanpassing van de gemeenschap van goederen. Mocht dat aangenomen worden zoals het nu is, vallen schenkingen en erfenissen automatisch buiten de gemeenschap.

Klopt, zou heel mooi zijn als dat erdoor zou komen... Je wilt niet weten wat voor ellende eruit voort vloeit!!
gemeenschap van goederen wil ik zoiezo niet.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:40

Niet over belasting gehad.

Maar bij overlijden, dan wordt dus eerst alles afgehandeld, en ouders/broers/zussen hebben dus 100% geen recht op het huis!!!
Omdat dat dus vast staat, en bij overlijden geen contract meer nodig is, is het dus niet meer dan logisch dat het samenlevingscontract vervalt, dan ben je toch alleen.
De hypotheek wordt dan voor een heel groot deel afgelost, dus kan de gene die over blijft er gewoon blijven wonen...zonder problemen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:26

Hier nog even van de site geplukt. Duidelijke uitleg van ons samenlevingscontract!

Citaat:
Het verblijvingsbeding
Anders dan voor gehuwden kent de wet geen specifieke regels voor samenwoners, noch voor de periode dat zij bij elkaar wonen noch voor het geval dat zij de samenwoning beëindigen. Zo'n einde kan in onderling overleg of met ruzie gepaard gaan, maar ook het overlijden van een van de partners maakt een einde aan het samenleven. Het samenlevingscontract regelt de rechten en verplichtingen tussen de partners tijdens het samenwonen. Door een verblijvingsbeding op te nemen in het samenlevingscontract kunnen ook de consequenties van het verbreken van de samenwoning worden vastgelegd.
Stel dat een van de partners overlijdt, dan eindigt het samenlevingscontract automatisch. Door het overlijden ontstaat de nalatenschap van de overleden partner. De eerste vraag die moet worden beantwoord is wat tot die nalatenschap behoort. Pas dan kan worden bepaald aan wie de nalatenschap moet toekomen.
Als het samenlevingscontract geen verblijvingsbeding kent, wordt de omvang van de nalatenschap bepaald aan de hand van de (bewijs)regels met betrekking tot gemeenschappelijke en privé-goederen in het samenlevingscontract. Ook moet worden bepaald of de hypothecaire schuld geheel of gedeeltelijk vrijvalt omdat een overlijdensrisicoverzekering was afgesloten.
De notaris gaat na wie de erfgenamen van de overleden partner zijn. Het wettelijk erfrecht geeft aan de samenwonende partner geen enkel recht.
Erfgenamen volgens de wet zijn de eventuele kinderen van de overledene. En als die er niet zijn, zijn ouders en broers en zusters de erfgenamen. Dit betekent dat het aandeel van de overleden partner in het gemeenschappelijke huis en de inboedel eigendom van diens familie wordt.
De langstlevende partner wordt dus plotseling opgezadeld met andere mede- erfgenamen en dus mede-eigenaren. Als de verstandhouding met de 'schoonfamilie' goed is en blijft, hoeft dat nog geen probleem te zijn, maar de praktijk is vaak anders. Iedere mede-eigenaar kan namelijk eisen dat de onverdeeldheid wordt opgeheven. Dat betekent vaak dat het huis moet worden verkocht om aan de (financiële) eisen te kunnen voldoen en dat de helft van de inboedel die u samen had uitgezocht, verdwijnt naar de schoonfamilie.

Je kunt deze onzekere gevolgen van het overlijden voorkomen door aan het samenlevingscontract een verblijvingsbeding toe te voegen, al of niet in combinatie met het maken van een testament. Met een verblijvingsbeding wordt bereikt dat de langstlevende partner het eigendom van het aandeel van de overleden partner in de gemeenschappelijke zaken verkrijgt. Daardoor wordt die langstlevende partner de enige eigenaar van bijvoorbeeld het huis en de inboedel. Het verblijvingsbeding heeft alleen betrekking op gemeenschappelijke zaken. Als de overleden partner ook privé-goederen had (bijvoorbeeld uit een erfenis of schenking) worden die niet door de werking van het verblijvingsbeding eigendom van de langstlevende partner. Als dat wel de bedoeling is, moeten de partners naast een samenlevingscontract met een verblijvingsbeding ook testamenten maken.

Dus het verblijvingsbeding staat vast. En ook dan we beide in verhouding opdraaien voor de vaste lasten (hypotheek, boodschappen, onderhoud etc.)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:09

Maar dan komt de belasting het hoekje om, want voor de belasting zijn jullie helemaal niks van elkaar. Hallo successierecht!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:14

Citaat:
Successiebelasting
Ook met betrekking tot de successiebelasting is het slim om een samenlevingscontract op te maken. Als je een notarieel samenlevingscontract laat opmaken, val je als samenwoners (op hetzelfde adres) na 6 maanden onder het lage tarief en de hoge vrijstelling die normaal gesproken alleen geldt voor echtgenoten. Je doet dan aangifte voor de inkomstenbelasting als fiscale partners.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 09:35

wyko schreef:
Citaat:
Successiebelasting
Ook met betrekking tot de successiebelasting is het slim om een samenlevingscontract op te maken. Als je een notarieel samenlevingscontract laat opmaken, val je als samenwoners (op hetzelfde adres) na 6 maanden onder het lage tarief en de hoge vrijstelling die normaal gesproken alleen geldt voor echtgenoten. Je doet dan aangifte voor de inkomstenbelasting als fiscale partners.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:08

Dat is dan ook veranderd, was "in mijn tijd" ( Rolleyes Haha! ) bij mijn weten 6 JAAR.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:45

wyko schreef:
Citaat:
Successiebelasting

TOT........ jullie uit elkaar gaan, helemaal niet meer blij met elkaar zijn - de stappen al ondernomen hebt, de 1 al uitgeschreven is van het huisadres: tadaaaaaaaaaaaaa daar is het hoge successierecht verhaal weer!
Helaas heb ik dit dus gehad: 6 jaar samengewoond, het laatste jaar tot oktober. Toen kwam het belastingverhaal in de afhandeling ter sprake: we moesten de LAATSTE 6 maanden voor het belastingverhaal ter sprake kwam op 1 adres hebben gewoond, anders verviel je per direct in het hoge tarief. Ex was per 1 december officieel uitgeschreven - er moest nog een bedrag mijn kant op komen (feitelijk een schenking) holakidee: nee jullie zijn geen fiscale partners meer want dan behoren jullie NU nog op het zelfde adres ingeschreven te staan (en dat dus min. 6 maanden) - moest ik GVD bjna 12.000 euro aan successierechten gaan betalen!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:54

Als ik dit lees heb ik idd steeds meer tegen het samenlevingscontract. Nu alleen vriend nog duidelijk weten te maken dat een GP beter is qua regelingen. Maar hij vind het zo'n gedoe dat je dan ook weer getuigen moet hebben en het net als een huwelijk is. (wil liever over 4 jaar trouwen volgens mij)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:29

Tis net zo veel huwelijk als je er zelf van maakt Knipoog

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:38

Wij hebben gekozen voor een samenlevingscontract toen we gingen samen wonen.

Alles verdeeld wat van wie is en zo. Mijn vriend wou toendertijd absoluut niet trouwen of wat dan ook en vond dit voldoende.
En het ging er ook om hoe of wat als er een overleed ook omdat hij een eigen huis heeft enzo.

Maja ieder zijn keuze natuurlijk.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:55

Wat houd dat fiscale partner voor de belasting eigenlijk in?
Wanneer ben je dat en hoe gaat dan in zijn werk.
Is dat met de jaaropgave, belasting 2008? Kan je dan samen 1 formulier invullen ofzo (inkomens bij elkaar op?)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:18

Nuage schreef:
Wij hebben ook net een huis gekocht en hebben een samenlevingscontract opgesteld én allebei een testament.

We hadden een hele goede notaris en die gaf nog een hele goed tip over de testamenten.

Stel je krijgt samen een auto-ongeluk. Jij overlijd meteen en je vriend een dag later in het ziekenhuis. Dan heeft jouw vriend alles van jou geërft in die ene dag want je bent officieel niet tegelijk overleden (hij is de eerste erfgenaam, in ons geval dan) en daarna gaat alles volgens zijn testament naar zijn familie. Dus jouw familie erft dan niks.

Om dat te voorkomen hebben we elkaars testamenten overgenomen. Dus bij mij staat als eerste erfgenaam mijn vriend, maar als hij ook dood is dan staan er mijn erfgenamen en zijn erfgenamen genoemd. Andersom is het ook zo.

Mocht ik overlijden en mijn vriend nog 50 jaar leven dan is hij vrij zijn testament te veranderen en mijn familie eruit te halen. Dat vind ik ook geen probleem. Andersom precies hetzelfde.

Nog even over het GP. We willen uiteindelijk toch gaan trouwen. Een GP voelde bij mij een beetje als een huwelijk zonder feestje.. en dat wil ik juist wél Knipoog

Misschien een rare opmerking. Maar als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen dan gaat toch ook alles naar de langstlevende en daarna naar ouders?? Of hebben jullie dit al op voorhand zo vastgezet en is dit puur een tip voor als je toch een testament gaan opmaken.

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:19

wat ben ik blij dat ik dit tegen kom!!!
Is voor mij nu ook zo actueel, zal gelijk dit laten lezen aan mijn vriend. Wij willen op heel korte termijn gaan samenwonen, hij heeft al een koop huis en ik zit nu nog in een huurhuis, we gaan dus in zijn huis wonen. Wij zitten nu dus ook te bedenken wat we moeten doen, wat we moeten afsluiten.
Hoop alleen dat we alles kunnen regelen voor 30 september, want dan moet ie voor een half jaar weg naar Afghanistan.(vandaar dus iets officieel goed vastleggen, je weet maar nooit wat daar gebeurt, is en blijft oorlogsgebied)
Ik heb werkelijk geen idee hoe lang je dit soort dingen van te voren moet regelen, maar dat gaan we nog wel uitzoeken.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:44

joyce83 schreef:
Nuage schreef:
Wij hebben ook net een huis gekocht en hebben een samenlevingscontract opgesteld én allebei een testament.

We hadden een hele goede notaris en die gaf nog een hele goed tip over de testamenten.

Stel je krijgt samen een auto-ongeluk. Jij overlijd meteen en je vriend een dag later in het ziekenhuis. Dan heeft jouw vriend alles van jou geërft in die ene dag want je bent officieel niet tegelijk overleden (hij is de eerste erfgenaam, in ons geval dan) en daarna gaat alles volgens zijn testament naar zijn familie. Dus jouw familie erft dan niks.

Om dat te voorkomen hebben we elkaars testamenten overgenomen. Dus bij mij staat als eerste erfgenaam mijn vriend, maar als hij ook dood is dan staan er mijn erfgenamen en zijn erfgenamen genoemd. Andersom is het ook zo.

Mocht ik overlijden en mijn vriend nog 50 jaar leven dan is hij vrij zijn testament te veranderen en mijn familie eruit te halen. Dat vind ik ook geen probleem. Andersom precies hetzelfde.

Nog even over het GP. We willen uiteindelijk toch gaan trouwen. Een GP voelde bij mij een beetje als een huwelijk zonder feestje.. en dat wil ik juist wél Knipoog

Misschien een rare opmerking. Maar als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen dan gaat toch ook alles naar de langstlevende en daarna naar ouders?? Of hebben jullie dit al op voorhand zo vastgezet en is dit puur een tip voor als je toch een testament gaan opmaken.

Klopt helemaal wat je zegt. Maar dan gaat het dus naar de ouders van de langstlevende. Dus het is niet zo dat wat jij nog over hebt van de erfenis van jouw man bij jouw overlijden, naar zijn ouders gaat. Dat gaat naar JOUW ouders.

Als je 20 jaar na elkaar dood gaat is dat niet erg, maar als er maar 30 minuten tussen zit is dat heel erg zuur...

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:04

jaaaaaaa!!! we zijn eruit, hebben inmiddels ook al alles rond gemaakt en datums vast gelegd, wordt dus een gp, zonder poespas, geen boekjes, ringen oid.
Was voor ons de beste en goedkoopste oplossing, dankzij jullie verhalen en tips hier. BEDANKT!!!!!!!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 00:30

Succes ermee Knipoog

sukidayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 00:49

succes met je besluit! Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 01:46

Mooi dat jullie erover uit zijn Ja

Mijn vriend en ik wonen ongeregistreerd samen, heel rot gezegd; ik ben inwonend (klinkt zo jaren '90 Rolleyes ), maar ik vind het wel even best zo. Ik wil sowieso niets waarbij alles gemeenschappelijk wordt, met het oog op mijn paarden, dus ALS we zoiets officieels aan gaan, dan wel met bepaalde voorwaarden.

Blijf gewoon vragen wanneer we nou gaan trouwen Clown

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 07:24

Stoltus altijd handig dat bokt Lachen

Wij (nou ja vooral mijn vriend) zijn er ook uit wat we gaan doen. Maar dat duurt nog wel even. Haha!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 07:29

Ik plaats hier even een stipje.

Ik en mijn vriend willen in de toekomst samen een huis kopen. Op dit moment wonen we al 4 jr samen. Ik heb in dit topic al voorbij zien gaan dat een GP beter is als je iets wilt kopen en ook bij andere zaken.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:18

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:43

Ja dat is een nadeel maar je hebt dan in elk geval voor je "echt" kan gaan trouwen tenminste wel alles geregeld.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 11:30

Je hoeft niet perse te scheiden. Je kan gewoon je GP omzetten naar trouwen. Alleen je hebt geen hele ceremonie. Als je dat wilt moet je inderdaad eerst scheiden, 2 weken wachen & dan trouwen.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:35

samenlevings contract. als je binnenkorte tijd wil gaan trouwen raden ze samenlevingscontract af. De mijne wil niet trouwen dus werd het een samenlevingscontract.