Discussie Christenzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ella_

Re: Discusie Christenzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:53

Mystica schreef:
_Ella_ schreef:
Ik meld me ook even als christen.
Of de bijbel waar is, bewijzen kan niemand het. Het is en blijft een questie van geloven...
Als ik voor mezelf mag spreken: Hoe langer ik me met de Bijbel bezig houd hoe meer ik er van overtuigd raak dat het waar is.
Tegen anderen kan ik alleen maar zeggen, lees en oordeel zelf. Laat de optie of het waar is eens open, en vind het uit. En: waag er eens 1 klein gebedje aan, tegen de God die misschien wel niet bestaat, of Hij het wil laten zien als Hij er is. Baadt het niet, schaadt het ook niet toch?

Je mag god niet verzoeken Lachen

God verzoeken is God naar je hand proberen te zetten of een bepaalde richting in proberen te sturen. Zo van: Ik spring van een brug, als God wil dat ik het overleef zorgt hij daar wel voor. Niet dat God op zulke dingen in gaat, maar de daad op zich is zonde.
Dit betekent niet dat je God niets mag vragen hoor. Dat is toch eigenlijk waar bidden om draait?

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 19:54

Jezus was een jood..
ook wel logies want toen jezus geboren werd was er dus nog geen christendom Knipoog..

na dat jezus op een bepaalde leeftijd kwam ontstand het christendom..

dus inderdaad christendom licht erg dicht bij het jodendom! Lachen

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:54

smurffie schreef:
Maar, Jezus was een jood toch? dus dan komt het erop neer dat het chrisendom de zoon/dochter van het jodendom is?

Klopt, de Joden wachten nog steeds op de Messias, en de christenen geloven dat Jezus de messias is.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:55

@lottehorse: toch is het wel een groot verschil hoor...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:56

Mystica schreef:
Jennylicious schreef:

Nee ik bedoel, hij is de zoon van God, Abraham en ook nog is van David? Of zijn dat alle 3 1 persoon?

Hoe kom je daar bij? Clown Alleen van god hoor Haha!
David en Abraham zijn heel andere personen.

Jozef en Maria waren toch zijn ouders? Tong uitsteken
Maar Maria is onbevlekt ontvangen, uhuh Cool .

Overigens ben ik Katholiek, maar onbevlekt onvangen e.d.: no way Haha! .

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 19:56

Ja klopt.
jezus heeft ook regels van de joden afgeschaft Lachen.
maar het stamt (als je dat zo kan zegen) wel van mekaar af.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:57

Jezus was idd een Jood en het christendom is uit het jodendom gegroeid. Het jodendom bestond al veel langer (net zoals bv. Pasen).

Inhoudelijk zijn er wel grote verschillen. En het ontstaan van het christendom is eigenlijk vooral gekomen door de dood en verrijzenis van Jezus.

Daarom is Pasen en niet Kerstmis eigenlijk het belangrijkste feest voor christenen: Jezus' dood was eigenlijk belangrijker en betekenisvoller dan de geboorte.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:59

_Ella_ schreef:
Mystica schreef:

Je mag god niet verzoeken Lachen

God verzoeken is God naar je hand proberen te zetten of een bepaalde richting in proberen te sturen. Zo van: Ik spring van een brug, als God wil dat ik het overleef zorgt hij daar wel voor. Niet dat God op zulke dingen in gaat, maar de daad op zich is zonde.
Dit betekent niet dat je God niets mag vragen hoor. Dat is toch eigenlijk waar bidden om draait?

Voor zover ik weet valt het vragen om een bewijs van zijn bestaan daar ook onder. Je gelooft of je gelooft niet, daar gaat hij geen mensen van overtuigen. Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:02

Tineke heeft idd gelijk. Het christendom hangt dus eigenlijk af van het nieuwe testament ( + het oude natuurlijk) en het nieuwe testament bestaat oa uit wat de apostellen na jezus zijn dood hebben geschreven. Het is dus niet zo dat het is ontstaan toen hij een bepaalde leeftijd had.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:03

Mystica schreef:
Jennylicious schreef:

Nee ik bedoel, hij is de zoon van God, Abraham en ook nog is van David? Of zijn dat alle 3 1 persoon?

Jezus is de Zoon van God, en God zelf. Een verre kleinzoon van David, en daarmee dus een nog verdere kleinzoon van Abraham.
Geen zoon van Jozef, maar wel van Maria. Maria was maagd toen ze zwanger werd, en daarna pas is Jozef met haar getrouwd. Dat maakte hem dus een soort pleegvader.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 20:10

Eigenlijk is het christendom en alle geloven maar heel verwardend..

ze lijken allemaal zo op mekaar erkenen vaak ook mekaars goden als profeten enz. en toch zijn ze allemaal weer anders..
iedereen haald alles door mekaar en verward alles maar met mekaar.

dan heb je in ieder geloof nog allemaal bewegingen die weer andres deken over dingen.. in de bewegingen komen dan weer kleine stromingen die ook weer net wat anders denken..

Vind je het gek dat we er soms allemaal niks meer van snappen Tong uitsteken

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:11

@mystica: Dat klinkt alsof God ons maar aan ons lot over laat... Ik denk dat Hij wel degelijk de moeite wil doen om mensen te laten zien dat Hij er is!
God geeft zoveel om de mensen dat hij zijn eigen Zoon (en daarmee zichzelf) heeft gegeven en laten kruisigen, zodat wij weer met hem kunnen leven. Zou dat hem dan teveel zijn?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:14

Lottehorse, klopt helemaal. Binnen het christendom heb je ook nog de katholieke/anglicaanse/evangelische/protestantse... Daarbij komt dan nog eens dat vb. de protestantse Bijbel er nog eens anders uitziet dan de katholieke... Dus het is niet gemakkelijk, maar wel interessant.

Over de rol van God vind ik het verhaal van Job zeker de moeite om eens te lezen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:17

_Ella_ schreef:
Mystica schreef:

Jezus is de Zoon van God, en God zelf. Een verre kleinzoon van David, en daarmee dus een nog verdere kleinzoon van Abraham.
Geen zoon van Jozef, maar wel van Maria. Maria was maagd toen ze zwanger werd, en daarna pas is Jozef met haar getrouwd. Dat maakte hem dus een soort pleegvader.

Ik ken het verhaal, heb er lang genoeg voor in de kerk gezeten.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 20:17

Tieneke schreef:
Lottehorse, klopt helemaal. Binnen het christendom heb je ook nog de katholieke/anglicaanse/evangelische/protestantse... Daarbij komt dan nog eens dat vb. de protestantse Bijbel er nog eens anders uitziet dan de katholieke... Dus het is niet gemakkelijk, maar wel interessant.

Over de rol van God vind ik het verhaal van Job zeker de moeite om eens te lezen.

En dan heb je binnen het protestantse nog zo veel kanten dat ik niet eens meer weet in welke kant ik nou zit Tong uitsteken.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:18

Hi, ik ben ook christen. Kijk eens stiekem op http://www.echtvrij.nl. Daar staat heel veel over wat echt christendom inhoudt. God is echt een hele toffe God. Als je Hem kent, wil je niets anders meer.

God laat zich zien, in alles. Je moet het wel willen zien. Wil je het niet zien, dan kun je er alles van maken (evolutie, toeval, andere godsdiensten). God wil een relatie met ons, geen religie met regeltjes omdat het moet.

Leuk he? Ik vind het heeeeerlijk Lachen

p.s. ik zou niet met het boek van Job beginnen. Dit kun je echt helemaal fout opvatten en daarbij leefde Job in de tijd vóór Mozes, oftewel, helemaal geen verbond met God. Dit betekend dat hij bijvoorbeeld geen aanspraak kon maken op genezing en voorziening in eten enzo zoals de Joden en wij nu (onder het nieuwe verbond met Jezus).

Als je iets wilt lezen, begin dan lekker in Mattheüs (in het nieuwe testament). Dit gaat over Jezus, maar verteld ook veel over Gods karakter en wie Hij is voor ons!

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:19

Sorry Mystica, was eigenlijk tegen rinske bedoeld.. beetje ongelukkig gequote. Ik had teveel quotes, dus heb ik er één gewist.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:20

_Ella_ schreef:
@mystica: Dat klinkt alsof God ons maar aan ons lot over laat... Ik denk dat Hij wel degelijk de moeite wil doen om mensen te laten zien dat Hij er is!
God geeft zoveel om de mensen dat hij zijn eigen Zoon (en daarmee zichzelf) heeft gegeven en laten kruisigen, zodat wij weer met hem kunnen leven. Zou dat hem dan teveel zijn?

Er van uitgaande dat Jezus zijn zoon was en het verhaal van de joden niet waar is. Knipoog Dat god ons aan ons lot over laat is natuurlijk niet zo, maar als je zo iets vraagt, twijfel je aan hem. En krijg je geen antwoord...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:21

_Ella_ schreef:
Sorry Mystica, was eigenlijk tegen rinske bedoeld.. beetje ongelukkig gequote. Ik had teveel quotes, dus heb ik er één gewist.

*LOL* Gebeurd me wel vaak vandaag Vork

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:23

Jethafa schreef:
p.s. ik zou niet met het boek van Job beginnen. Dit kun je echt helemaal fout opvatten en daarbij leefde Job in de tijd vóór Mozes, oftewel, helemaal geen verbond met God. Dit betekend dat hij bijvoorbeeld geen aanspraak kon maken op genezing en voorziening in eten enzo zoals de Joden en wij nu (onder het nieuwe verbond met Jezus).

Als je iets wilt lezen, begin dan lekker in Mattheüs (in het nieuwe testament). Dit gaat over Jezus, maar verteld ook veel over Gods karakter en wie Hij is voor ons!

Ben ik het helemaal mee eens...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:25

Jethafa schreef:

In het algemeen wordt Job niet als een historisch persoon gezien. Er zijn zelfs aanwijzingen dat Mozes zelf dit boek geschreven zou hebben, echter niet voldoende bewijs. Ik snap niet echt wat je bedoelt met "geen verbond met God". Heel het O.T. draait om het verbond van Jahwe/God met Israël. Het antwoord van God aan Job komt letterlijk aan bod.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:27

Ik haalde trouwens dit verhaal aan omdat de levensvraag hier letterlijk vraagt of ongeluk/pech een straf van God is.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:30

Mystica schreef:
_Ella_ schreef:

Er van uitgaande dat Jezus zijn zoon was en het verhaal van de joden niet waar is. Knipoog Dat god ons aan ons lot over laat is natuurlijk niet zo, maar als je zo iets vraagt, twijfel je aan hem. En krijg je geen antwoord...

Twijfelen is menselijk hoor. Ik twijfel zo vaak (en ja ook aan het bestaan van God!!). Niet dat dat goed is, maar als God met ons te maken wilde hebben omdat we zo goed zijn, was hij er allang mee gestopt denk ik. Je hoeft jezelf niet op te poetsen, mag gewoon zeggen wat je denkt.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:34

Blue_Eyes schreef:
Wat ik dan wil antwoorden, Mystica: als je niet in Jezus gelooft, ben je geen christen. Christen betekent namelijk: 'hij die gelooft in Jezus Christus'.

Jij snapt het dus duidelijk niet. Clown Ik geloof niet dat Jezus heeft bestaan, maar wij zijn toch wel degelijk Christen. Ik denk dat Jezus bij de Bijbel hoort. En de Bijbel is voor mij een boek dat met bijzondere (wonder)verhalen uit wil leggen hoe je in het leven moet staan.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:38

@Sophie2: Wie wil dat dan uitleggen vraag ik me dan af... Het boek zelf? De Bijbel zit wel zo in elkaar dat het allemaal in elkaar past. Wie heeft deze wijsheden met ons willen delen?