Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18604
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:14

RK is een van de weinigen hier in dit topic die mijn auto de stad door krijgt zonder af te laten slaan denk ik. Met 2000 toeren overschakelen gaat ie echt niet pikken.
Zonder hem in het "rooie" te knallen kan ie 40 in z'n 1, 2e versnelling bij 85/90 overschakelen naar 3, 4e met 140 en bij 190 de 5 een opzoeken om dan door te trekken naar 225. Nagelbijten / Gniffelen

Normaal schakel ik rond 3000 toeren en dan loopt ie nog 1/15. 30 in z'n 2, 50/60 in drie, 80 in 4 en boven de 100 soms 5, vaak pas vanaf 120.

amosje

Berichten: 658
Geregistreerd: 26-11-06

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:17

die van de rijschool zeiden
dat ik vanaf 25OO toeren moest schakelen
en dit doe ik ook maar vaak ook 3000
ligt aan de situatie enzo

Anoniem

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:20

Ik heb geleerd te schakelen vanaf 2000, en soms iets eerder. Moet zeggen dat de auto ook fijner rijd als ik eerder schakel.

Sassieja

Berichten: 4840
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:28

Judith_ schreef:
Ik heb geleerd te schakelen vanaf 2000, en soms iets eerder. Moet zeggen dat de auto ook fijner rijd als ik eerder schakel.


Idd, hier ook.
Met een BMW 320D, schakel ik toch meestal wel al rond de 1500 toeren.
30 en 40 in zn 3, 50 in zn 3 op een bochtweg, en op de lange rechte stukken in zn 4.
60 ook in zn 4, rond de 80 door naar zn 5, en vanaf de 90 door naar zn 6.

Stoeptegel

Berichten: 2564
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Groningen

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:30

ik schakel bij 9000 toeren Tong uitsteken
zonder gekheid, lage toeren zijn slecht voor een motor hoor. Hoe meer toeren hoe soepeler de motor loopt. Vliegwiel moet op gang geholpen worden nl.. En dat gaat bij hoge toeren makkelijker.
En volgas geven bij 2000 toeren is uit den boze.

Liezel1
Berichten: 14963
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:31

sflj schreef:
Liezel1 schreef:
sommige auto's laten het ook niet toe....
mijn vader heeft een Opel Zafira met turbo... die slaat in bij 2500 toeren.....
als ej je dus volgens de regels aan het "nieuwe rijden" houdt, zou dat betekenen dat je elke keer dat je nét over wil schakelen een tik mee krijgt van die turbo....
ik kan je vertellen, dat rijdt niet prettig!

Tik van de turbo?! Moetje me toch eens uitleggen! Weet jij wat een turbo is / doet?



jahoor, ik weet prima wat een turbo is en hoe hij werkt....
bij die auto springt de turbo bij op 2500 toeren... en die voel je...
dus als je dan zou overschakelen, dan voel je dat er elke keer precies vor... dat rijdt irritant...

Anoniem

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:31

als je zo snel opschakelt kom je toch niet vooruit?
Dat is bijna stationair Lachen

als ik bij de renault te vroeg schakel knalt de luchtslang van het gas eraf Tong uitsteken
Dus leer je vanzelf doorrijden Tong uitsteken

Shadow0

Berichten: 44971
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:36

Ik schakel niet zo heel snel over maar merk ook dat het in de stad gewoon ook echt niet zo handig is. Als je een hoge versnelling kiest (bv de 4 voor 60-70) dan kan dat alleen als je een gelijkmatige verkeersstroom hebt. Maar dat is in Utrecht vaak niet Lachen Zit je dan in een hoge versnelling dan kun je lastiger snelheid terugnemen door het gas los te laten, en ook minder makkelijk optrekken en ben je gewoon net wat minder flexibel. Dus opschakelen doe ik eerder als het gewoon rustig doorrijdt, en iets minder in onrustig verkeer. Idem op de snelweg, het stukje dat ik veel rij bestaat uit steeds weer invoegen-uitvoegen-invoegen. Je moet dan zo vaak je positie en snelheid aanpassen dat het niet kan in z'n 5. (Tenminste, de auto die ik rij kan het niet.)

Anoniem

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:46

Liezel1 schreef:
jahoor, ik weet prima wat een turbo is en hoe hij werkt....


Vertel dan eens met eigen woorden hoe de werking dan is, ben wel benieuwd.....Lachen
Want ben wel benieuwd hoe jij die 'tik' in de turbo dan verklaard.

runningkawa schreef:
Tuurlijk nu hebben al die andere garages dat fout...maar jij niet?


O was even vergeten dat RK alles weet, meer dan mensen die dr voor gestudeerd hebben toch? Knipoog

Anoniem

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:50

Nee chiqa, dat zeg ik niet, dus niet gaan verdraaien... das niet aardig...

Ik zeg dat de garages dat zeggen (dus niet ik) en dat jij dus doet dat je alles beter weet...want hun hebben het allemaal fout en jij niet Lachen

En die hebben er zeker allemaal niet voor geleerd en jij als enige wel?

Vreemd Verward

runningkawa schreef:
Tuurlijk nu hebben al die andere garages dat fout...maar jij niet?
Dat zeggen die toch ook van jou? Lachen

MiiGurl
Berichten: 533
Geregistreerd: 11-01-05

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:55

runningkawa, neem van mij aan dat mijn vader van bijna 50, en begonnen is met werken in de autobranch toen die 15 was. meer weet dan de automonteurs van nu
Laatst bijgewerkt door MiiGurl op 27-02-08 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 44971
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:55

Maar Chiqa: het is voor ons niet te beoordelen waarom jij gelijk hebt maar een andere garagehouder niet. De een zegt het een, de ander iets anders - hoe moeten omstanders weten wie er gelijk heeft?

Ik vind in elk geval dat jouw argument 'het is maar staal' niet zo overtuigend is.
Chiqa schreef:
je hoeft niet veel verstand van motoren te hebben het is gewoon een brok
staal en gietijzer samen met alluminium die aangedreven wordt door wat kettingen of snaren, wat kan daar nu traag aan worden?


Ik merk bijvoorbeeld dat als ik van het tankstation wegrijd, de auto ook veeeeel trager is, en dat kan niet verklaard worden door het beetje extra gewicht (ong 35 liter dus max 35 kilo). En het kan ook niet verklaard worden door jouw simpele uitleg. Er spelen meer dingen een rol: smering en koeling en chemische processen (en verder nog slijtage en vervuiling die op langere termijn effect kunnen hebben). Ik weet daar de details niet van - ik zou ook niet weten of een auto al dan niet lui wordt. Maar ik weet zeker dat je het niet op voorhand uit kunt sluiten.
En de 'experts' zeggen blijkbaar verschillende dingen. Voorlopig vind ik niet dat je uitleg voldoende is om te besluiten dat jij gelijk hebt en de anderen ongelijk.

Anoniem

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:59

MiiGurl schreef:
runningkawa, neem van mij aan dat mijn vader van bijna 50, en begonnen is met werken in de autobranch toen die 15 was. meer weet dan de automonteurs van nu

en mijn oom... de autogarage waar mijn moeder komt, weet dus niks Haha!

Wat knap van jullie allemaal achter de pc Haha!

Weten jullie dus zo welke garage iedereen bedoelt en wat er werkt Afgod
Kom op zeg...dat is toch geen discussie zo...

Idd shadow.
Hoe het zit...geen idee, maar voelen doe ik wel.

En staal werkt ook, dat merk ik aan onze weide poort, met vorst staat hij open, met 30 graden klemt hij...

MiiGurl
Berichten: 533
Geregistreerd: 11-01-05

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:00

hoor je mij zeggen dat die autogarage niks weet??

Anoniem

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:02

Waarop doel je dan je post?

IvysToeter

Berichten: 11970
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:02

Zo heb ik het ook ongeveer geleerd.

Van 0 tot 20 in --> 1
van 20 tot 40 in 2
van 40 tot 60 in 3
van 60 tot 80 in 4
en de rest allemaal in 5.
Zo heb ik het met rijles 'geloof ik' gedaan...
ik weet het niet eens meer.
weet alleen wel dat ik dat nu zelf niet doe.
want heb dan het idee dat mijn auto uit elkaar kan ploffen ofzo haha.

Ik rijd maximaal 65 in 4.
soms rijd ik 40 in 3.
Maar meestal schakel ik wel redelijk snel op.

Ik vind het leuk om te schakelen Lovers

MiiGurl
Berichten: 533
Geregistreerd: 11-01-05

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:07

runningkawa schreef:
Waarop doel je dan je post?

'vroeger' moest je het meer zelf uitzoeken hoe het in elkaar zat en nu gaat het via de boekjes, als een collega aan mijn vader iets vraagt weet mijn vader daar gelijk antwoord op, hun moeten eerst alles opzoeken in de boeken.

Anoniem

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:10

Is dat bij elke jongere dan zo?
Lijkt me meer iemand die zich niet echt helemaal in zijn vak verdiept heeft....Kan ik mis hebben, maar zo klinkt mij dat dan wel in de oren.

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:13

Ik heb begrepen dat het nieuwe rijden inhoudt pittig en vlug optrekken en snel opschakelen. Ik probeer meestal toch wel op langere rechte stukken 50 in de 4 te doen.
Doen jullie ook de auto uit laten rollen. Bijvoorbeeld afrit naar beneden of stoplicht zonder gas laten uitrollen in de versnelling? Doe ik wel vaak en scheelt toch wel, remmen is opgewekte energie vernietigen.

lucifertje

Berichten: 5693
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:15

tja ik schakel wanneer ik denk dat het goed is. Ligt een beetje aan mijn zin. Als der een opgevoerde auto naast me staat, kani khet niet laten om een wedstrijdje te doen, dan schakel ik naar zijn 2 als ik op de 4 a 5000 toeren zit, van de 2 na de 3 als ik op de 6 a 7000 toeren zit. Ik weet dat het niet goed is Tong uitsteken

Als ik normaal rijd, schakel ik bij 2000 toeren. Het is idd het zuinigst als je snel in een hoge versnelling zit. dus in de 30km zone in de 2
in de stad 50 in zijn 3,op het platteland in zijn 4,
70 in de 4 en
80 in de 5

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:40

Rock schreef:
Ik ken iemand die een auto van een oud vrouwtje kocht, ding had nog nooit in zijn 5 gereden, altijd maar in zijn 4. Als ze in het begin doorschakelde naar zijn 5 op de snelweg, viel de auto helemaal terug! Levensgevaarlijk! Ze heeft het ding echt opnieuw 'op moeten voeden'.

ROFL Haha, ja hoor! Na de paarden gaan we de auto's ook al 'antromorfiseren?'

Voor de rest is t zo ongeveer wat Chica zegt. Als je harder wilt, moet je meer gas geven. Wat degene voor je heeft gedaan doet er niet toe!
Haha, mijn Ferrari accelereert in 3,7sec van 0 - 100. Ik laat er een jaar een oud vrouwtje in rijden en ineens lijkt het wel een diesel?! Clown Haha!

just_bassie

Berichten: 1995
Geregistreerd: 23-09-06

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:44

Ik schakel nooit, rij alleen maar volgas in de 1 door..
goed voor de motor hoorde ik zeggen, die hoge toeren hahaha
ook goed voor het milieu!!

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:52

sflj schreef:
Rock schreef:
Ik ken iemand die een auto van een oud vrouwtje kocht, ding had nog nooit in zijn 5 gereden, altijd maar in zijn 4. Als ze in het begin doorschakelde naar zijn 5 op de snelweg, viel de auto helemaal terug! Levensgevaarlijk! Ze heeft het ding echt opnieuw 'op moeten voeden'.

ROFL Haha, ja hoor! Na de paarden gaan we de auto's ook al 'antromorfiseren?'


uh ja......

Mijn moeder doet ook aan het nieuwe rijden...en waar je 120 mag kachelt ze 90 Scheve mond

heb haar auto wel eens voor een weekje of meer en ja! ik voed die auto opnieuw op Tong uitsteken
nou ja verkeerd woordgebruik natuurlijk maar als moeders m lang heeft gereden is ie traag als dikke stront....

in het begin dat ik de auto dan rij kakt ie gewoon echt in en schiet pas dan voorruit
Na mijn weekjes hoor ik mijn moeder dan altijd over hoe "fel" die wel weer niet is

met eigen auto schakel ik door bij 2700 a 2800 toeren
misschien niet de zuinigste maar ik verkracht mijn motor niet
overigens rij ik een gas en zoveel meer gebruiken doet ie niet

invoegen bij de snelweg gaat zo nu en dan gepaard met veel toeren om m even goed door te trappen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:56

Ik heb geen toerenteller, dus toerental heb ik geen idee van.
Ik rijd weg in 1 (als ik niet vergeet terug te schakelen Lachen )
Zodra de auto rolt naar 2
Bij 30 naar 3
Bij 50 naar 4
en bij +- 75 naar 5

Anoniem

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:07

MiiGurl schreef:
'vroeger' moest je het meer zelf uitzoeken hoe het in elkaar zat en nu gaat het via de boekjes, als een collega aan mijn vader iets vraagt weet mijn vader daar gelijk antwoord op, hun moeten eerst alles opzoeken in de boeken.


Hier ben ik het helemaal mee eens. De techniek is enorm veranderd, veel verfijnder en we weten steeds meer van het hart van de motor die vroeger simpeler inelkaar zat dan de moderne motor met
zijn electronica.
Vroeger werden garagisten niet maandelijks bijgeschoold door academie's omdat het simpelweg bleef hangen bij een carburateur, bobine, startmotor en radiateur.....Dit ziet er tegenwoordig gewoon anders uit.
Vroeger werden motoren nog op een speciale manier ingereden, dat is tegenwoordig ook niet meer nodig daar ze al ingedraaid zijn in de fabriek.
Een motor van vroeger was ook velen malen slijtage gevoeliger dan de hedendaagse modernde motor met hun speciale lageringen en dure motorolieen voor hun onderhoud.
Een Modernde motor zal het ook niet jeuken of hij langzaam ingereden is of snel, sterker nog......
In het laatste geval zal je simpelweg meer slijtage krijgen dan nodig, en wat betekend slijtage?
Juist....compressieverlies.

En laatst de laatste nu zorgen voor motorkracht verlies Pling

runningkawa schreef:
en mijn oom... de autogarage waar mijn moeder komt, weet dus niks


Dat is natuurlijk een beetje simpel gezegt, over flauw gesproken Knipoog
Ik hoor die verhalen natuurlijk ook waar jij van 'overtuigd' bent, je kan het vergelijken met paardenliefhebbers, overal is wel iets voor te zeggen Ja
En die verhalen gaan hier ook ten ronde, alleen worden steeds sterker tegengesproken in
de overkoepelende autowereld, die steeds meer mee moet gaan met zijn tijd, de tijd van
de 20e eeuw.

EN daar leven we nu, mythes staan op de plank.

Shadow0 schreef:
hoe moeten omstanders weten wie er gelijk heeft?


Hoef je ook niet te weten, wij als garagisten zeggen altijd, het is funest dat de concument internet heeft de pest voor onze markt. Ze komen vaak met hele dikke boekwerken aanzetten, terwijl dr een geleerd man tegenover hem staat die onlangs nog zijn opleinding met succes heeft afgerond bij de IVA.....Denk dat we het vertrouwen ook moeten leggen aan de garagist, niet aan de spookverhalen op internet.

Shadow0 schreef:
Ik merk bijvoorbeeld dat als ik van het tankstation wegrijd, de auto ook veeeeel trager is, en dat kan niet verklaard worden door het beetje extra gewicht


Wel heel bijzonder dat jou auto hier zo'n last van heeft, theoretisch zou dit namelijk niets uit moeten maken, hooguit dat de brandstog iets kouder in wordt gespoten waardoor het blok af zou kunnen koelen, maar dat zou niet moeten mogen want een tank hangt onder je auto, ook bij min10 dan zou de auto met vorst langzamer gaan rijden, niet echt logisch, zou niet waarneembaar moeten zijn.

Een koude motor kan wel trager zijn, dat is wel logisch te verklaren RK zegt het zelf al;

runningkawa schreef:
En staal werkt ook, dat merk ik aan onze weide poort, met vorst staat hij open, met 30 graden klemt hij...


Maar ook dat si bij de modernde motor nihil....Of het goed is om het op zijn staart te trappen als ie koud is kan je zelf wel invullen hoop ik Knipoog

Maar de themperatuur van de motor heeft niets maar dan ook niets met de snelheid of acceleratie te maken in de vorm van doortrekken.