MiiGurl schreef:'vroeger' moest je het meer zelf uitzoeken hoe het in elkaar zat en nu gaat het via de boekjes, als een collega aan mijn vader iets vraagt weet mijn vader daar gelijk antwoord op, hun moeten eerst alles opzoeken in de boeken.
Hier ben ik het helemaal mee eens. De techniek is enorm veranderd, veel verfijnder en we weten steeds meer van het hart van de motor die vroeger simpeler inelkaar zat dan de moderne motor met
zijn electronica.
Vroeger werden garagisten niet maandelijks bijgeschoold door academie's omdat het simpelweg bleef hangen bij een carburateur, bobine, startmotor en radiateur.....Dit ziet er tegenwoordig gewoon anders uit.
Vroeger werden motoren nog op een speciale manier ingereden, dat is tegenwoordig ook niet meer nodig daar ze al ingedraaid zijn in de fabriek.
Een motor van vroeger was ook velen malen slijtage gevoeliger dan de hedendaagse modernde motor met hun speciale lageringen en dure motorolieen voor hun onderhoud.
Een Modernde motor zal het ook niet jeuken of hij langzaam ingereden is of snel, sterker nog......
In het laatste geval zal je simpelweg meer slijtage krijgen dan nodig, en wat betekend slijtage?
Juist....compressieverlies.
En laatst de laatste nu zorgen voor motorkracht verlies
runningkawa schreef:en mijn oom... de autogarage waar mijn moeder komt, weet dus niks
Dat is natuurlijk een beetje simpel gezegt, over flauw gesproken 
Ik hoor die verhalen natuurlijk ook waar jij van 'overtuigd' bent, je kan het vergelijken met paardenliefhebbers, overal is wel iets voor te zeggen
En die verhalen gaan hier ook ten ronde, alleen worden steeds sterker tegengesproken in
de overkoepelende autowereld, die steeds meer mee moet gaan met zijn tijd, de tijd van
de 20e eeuw.
EN daar leven we nu, mythes staan op de plank.
Shadow0 schreef:hoe moeten omstanders weten wie er gelijk heeft?
Hoef je ook niet te weten, wij als garagisten zeggen altijd, het is funest dat de concument internet heeft de pest voor onze markt. Ze komen vaak met hele dikke boekwerken aanzetten, terwijl dr een geleerd man tegenover hem staat die onlangs nog zijn opleinding met succes heeft afgerond bij de IVA.....Denk dat we het vertrouwen ook moeten leggen aan de garagist, niet aan de spookverhalen op internet.
Shadow0 schreef:Ik merk bijvoorbeeld dat als ik van het tankstation wegrijd, de auto ook veeeeel trager is, en dat kan niet verklaard worden door het beetje extra gewicht
Wel heel bijzonder dat jou auto hier zo'n last van heeft, theoretisch zou dit namelijk niets uit moeten maken, hooguit dat de brandstog iets kouder in wordt gespoten waardoor het blok af zou kunnen koelen, maar dat zou niet moeten mogen want een tank hangt onder je auto, ook bij min10 dan zou de auto met vorst langzamer gaan rijden, niet echt logisch, zou niet waarneembaar moeten zijn.
Een koude motor kan wel trager zijn, dat is wel logisch te verklaren RK zegt het zelf al;
runningkawa schreef:En staal werkt ook, dat merk ik aan onze weide poort, met vorst staat hij open, met 30 graden klemt hij...
Maar ook dat si bij de modernde motor nihil....Of het goed is om het op zijn staart te trappen als ie koud is kan je zelf wel invullen hoop ik 
Maar de themperatuur van de motor heeft niets maar dan ook niets met de snelheid of acceleratie te maken in de vorm van doortrekken.