Vrijwillig uit het leven stappen.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vrijwillig uit het leven stappen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:16

MarcoBorsato schreef:
suze_ schreef:
mijn ervaring is dat klinieken niet altijd de oplossing zijn... mijn moeder en ook bij anderen.. heb ik gezien dat het alleen maar juist allemaal kan verergeren als die kliniek met alles wat er gebeurd en erbij hoort niet past bij diegene.. mensen steken elkaar daar aan met ideeën, jutten elkaar op.

ik weet niet wat dan wél goed is hoor, ik blijf over al die dingen hele dubbele gedachten en gevoelens houden. er is denk ik niet 1 oplossing.

dat wilde ik eigenlijk ook zeggen, ik heb van mn 7e tot mn 16e in therapie gezeten, waarvan 1 jaar in groepstherapie. Dat was elkaar alleen maar tips geven om te snijden enzo, ik ben geen automutilant, dus ik was er niet vatbaar voor, maar ik had er geen zin meer in.

Worstel er nu wel weer mee, ik kan er zo neerslachtig van worden als dingen anders lopen.

Ik heb ook groepstherapie gehad. Ben er niet beter door geworden. Zat met allemaal mensen die er een eind aan wilden maken of aan de drugs waren samen. Geloof me 't wordt er niet beter op op die manier....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:17

Psychiatrie is in mijn ogen niet heel goed. Psychiater denkt te snel: medicatie lost alles wel op...
Zonder goede samenwerking met een psycholoog is het alles behalve ideaal.
(ik heb destijds een psycholoog geist toen mijn vriend naar de psychiater ging en die zei : medicatie verhogen is voldoende! Medicatie is niet verhoogd en 3 keer therapie met de psycholoog heeft het volledig opgelost!)
Je moet zelf zo alert zijn!

(groepstherapie werkt volgens mij alleen voor lichtere gevallen, lijkt mij ook totaal niet bevordelijk om 15 zwaar depressieve mensen met elkaar te laten babbelen Nagelbijten / Gniffelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:19

Psychiater wilde mij ook alleen maar aan de anti-depressiva hebben. Pff.. er was volgens die man geen andere oplossing Nagelbijten / Gniffelen Nou, uiteindelijk ben ik er toch min of meer all by myself uitgekomen Rolleyes

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:19

Welshcobfan, ik vind dat je toch de zaken wel wat erg eenvoudig voorstelt. Het lijkt me dat dit typisch zaken zijn waarbij heel veel verschillende aspecten meespelen. Iemand die lekker in z'n vel zit zal niet snel een beroemdheid navolgen - maar voor iemand die niet heel stabiel is kan het wel iets zijn wat meespeelt. Maar wat is dan de oorzaak? Ik denk niet dat je zoiets makkelijk aan kunt wijzen: dit is de reden of dat is de reden. Het gaat volgens mij om een samenspel van vele factoren.

Dat geldt bv ook voor het hogere aantal zelfdodingen in Japan en China. Ja, de maatschappij is anders en er heerst hoge prestatiedruk... maar er zijn meer verschillen. Historisch gezien wordt er bijvoorbeeld heel anders tegen dood en zelfdoding aangekeken (denk aan Harakiri). Waar het hier in de westerse maatschappij onder invloed van het christendom vaak als zondig (of tegenwoordig in elk geval als triest en ongewenst) gezien wordt, werd het in de japanse maatschappij gezien als de eervolle uitweg. Daardoor is de houding van de mensen in die maatschappij ook anders - en dat staat los van de prestatiedruk.
Ook kan ik mij voorstellen dat in China (met de strenge geboortebeperkingsregels) heel anders aangekeken wordt tegen de waarde van leven op zich. Als je als ouders moet beslissen over het leven of dood van je kinderen, dan kan het haast niet anders of je kijkt ook anders tegen de waarde van je eigen leven aan.

Dat bedoel ik met dat er vaak veel meer dingen meespelen. Het is niet maar 1 oorzaak, het is een samengesteld geheel van allerlei dingen, klein en groot, in jezelf, in je leven maar ook in de maatschappij en de wereld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:21

Ik stel het bewust wat eenvoudiger omdat het anders te lastig en te complex gaat worden Knipoog
Ik kies er heel bewust voor om niet de oorzaken te noemen (of heel beperkt) omdat ik dan ik mijn uppie een heel topic kan vullen (heb genoeg boeken liggen waaruit ik een hele hoop kan citeren, maar daar zit geen hond op te wachten Haha!). Ik geef slechts wat voorbeelden om het gezichtsveld wat te verbreden Lachen
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-02-08 15:24, in het totaal 2 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:22

Ik dus ook ik kreeg pillen maar dat loste mijn probleem niet op,ik had hoofdpijn en ben 7 maanden continu zo,n 15 keer over de pijngrens gegaan.Zo voelde het voor mij die pijn, echt 15 keer erger dan de pijn grens.Dat houd zelfs een paard niet vol,en heb toen een poging willen doen maar mijn moeder kwam de keuken binnen en pakte het broodmes af.Ik word weer emotioneel als ik denk aan die tijd, een tijd waar ik er voor mijn gevoel alleen voor stond.Op een gegeven moment kan je nog maar 1 ding doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:24

Welshcobfan: Ok, maar je moet voorzichtig zijn dat je niet te belangrijke nuances overslaat. Dat je niet alles uit kunt noemen en uitleggen is logisch, maar het werd mij uit jouw teksten niet duidelijk dat je je bewust bent dat er heel wat meer achter zit. (En ik zou het jammer vinden als er nu meelezers denken dat het zo eenvoudig ligt als jij het voorstelt, vandaar dat ik het even aanhaal.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:26

ik wou dat de bokkers juist meer gingen nadenken over al die verschillende aspecten en volgens mij is dat wel gelukt Lachen

Lynn_Nikita

op gegeven moment ben je gewoon op....
dan boeit t je niet meer en denk je dat iedereen beter af is zonder je

ik heb juist alle medicatie opgespaard en daar poging mee gedaan
anderhalve geslapen, toen werd ik gevonden en heb toen nog ene dag geslapen nadat maag leeggepompt was

kekaro

crossmonster schreef:
Ik was gisteren bij de dierenarts,
komt er een oudere man binnen met een duidelijk ziek hondje in zijn arm. zag ernaar uit dat dat beestje een hersenbloeding oid had, hij mocht meteen door naar de spreekkamer. komt er een mens met hoge hakken, dure zonnebril , veel make-up (sorry ik doe er ook aan mee merk ik Bloos! )
boos naar de assistente. zegt ze er komt een meneer binnen die gelijk door mag lopen??
Ja zegt de assistente dat is een spoedgeval, die hond is ernstig ziek
Ja maar zegt die vrouw, mijn hond is ook erg ziek, en die van de andere mensen in de wachtkamer ook !!

hond van haar liep gewoon mee aan het lijntje, zag er prima uit, had een paar dagen niet goed gegeten.
Nou me dunkt, die kan best een half uurtje langer wachten hoor !! denk ik dan.
Maar goed, daar is dus weer het bewijs van het egoisme van de mensen in de huidige maatschappij ....

ik heb niet het hele topic nog doorgelezen, maar dit is inderdaad een voorbeeld van hoe het hier tegenwoordig aan toe gaat...
m'n buurman heeft epilepsie, hij stond bij de kaaskraam op de markt toen hij weer een aanval kreeg, probeerde zich nog staande te houden aan de kraam, hij had zijn dochtertje op zijn nek, stond een vrouw te kijken en het enige wat er gezegd werd: wilt u niet voordringen volgens mij was ik aan de beurt.....

en boem daar lach hij met z'n dochtertje....je zou denken dat daar dan iemand op reageert en dat 20 mensen hun mobieltje trekken om 112 te bellen...maar nee ik was de enige en na me uitvoerig gelegitimeerd te hebben bij de agenten kon ik z'n dochtertje mee naar huis nemen...

vreselijk.........

ik snap wel dat mensen het egoiistisch vinden, in sommige gevallen is dat misschien zeker waar....
maar wij hebben ontzettend veel ellende met mijn schoonmoeder, ze schreeuwt om hulp maar valt overal buiten, al 2 jaar is dit aan de gang en vanmorgen is ze met spoed opgenomen...
haar omgeving had haar al 5 dagen niet gezien, zelfde lampje bleef dag en nacht branden, denk je dat meneer agent dan komt kijken ?
nee, met lood in zijn schoenen is mijn man dus naar zijn moeder gereden...
ze is er nog, maar zo goed als uitgedroogd en psychisch compleet in de war...

dus in haar geval zou ik het niet egoistisch vinden, we doen allemaal heel erg ons best maar de professionele hulp die ze duidelijk nodig heeft laat het afweten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:30

@cowgirl: ik zou het eerlijk gezegd niet weten wat dan wel werkt. er is zoals ik zei denk ik niet 1 oplossing helaas.. ik heb bij mijn moeder bijna alles voorbij zien komen.. telkens denk je ja dit gaat werken.. en toch weer niet.. terug bij af of nog erger. uiteindelijk vond zij een psycholoog met hart voor zijn vak die wél tot haar doordrong en dat hielp al wat en daarna de juiste medicatie en toen ging alles echt beter. maar dit alles wel na 20 jaar psychische problemen waarvan 8 jaar opname.

maar dat medicijn kan bij haar werken en bij een ander weer niet.. veel medicijnen hebben meer (nare) bijwerkingen dan dat ze goed doen (heb ik tenminste zo ervaren).

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:37

De moeder van een vriendin van mij heeft zich zelf opgehangen toen ik ongeveer 8 jaar was, heb dat dus niet heel bewust mee gemaakt, ik weet nog wel dat ik dat heel vreemd vond omdat die vriendin van mij toen ineens bij vrienden van haar moeder ging wonen.
Mijn zusje heeft het een aantal jaar geleden een keer geprobeerd. Ze werd altijd heel erg gepest (ivm dat ze hoogbegaafd is en een jaar jonger dan de rest), ze heeft zichzelf toen geprobeerd te laten stikken. Hier ben ik toen zo van geschrokken, dat ik een half jaar lang er voor zorgde dat m'n zusje geen moment alleen thuis was, dus altijd metteen naar huis en haar in de gaten houden. Mijn zusje is toen een jaar lang iedere week 2 keer naar de psycholoog geweest.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:41

Ik hoop echt van harte dat al mijn geliefden niet zelf uit het leven stappen...
Wij hebben trouwens wel oma een handje geholpen... (passieve euthenasie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:42

Ik heb zelf ook een zware depressie gehad die nu nog steeds niet helemaal over is, maar de pogingen zijn niet meer zo erg als in het begin..

In mijn omgeving heb ik het nog nooit meegemaakt gelukkig maar ik snap heel goed waarom mensen voor die keuze gaan..

Ik lees even mee hier..

helplessgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:48

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:50

Brrr..... krijg er kippenvel van!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:33

Mijn broer heeft zelf zijn leven beeindigd op 4 september 2005 (zie mijn profiel), hij is 32 jaar geworden. Mijn broer had borderline en zijn pijn om nog te leven was gewoon te groot... hij kon gewoon niet meer, hij heeft aan mijn moeder gevraagd of ze hem alsjeblief kon loslaten omdat hij niet meer kon.... Hij heeft is om het leven gekomen door een combinatie van medicijnen en alcohol. Mijn moeder heeft hem in zijn huis op de bank gevonden, het was net of hij rustig lag te slapen. Vanaf zijn 10e jaar zei mijn broer al dat hij dood wou. Ik vind het eigenlijk nog knap dat hij het zo lang heeft volgehouden. Mijn broer was eigenlijk te zacht en te lief voor dit leven... hij kon de harde werkelijkheid niet aan.

Ik mis hem nog steeds iedere dag, maar ik heb respect voor zijn beslissing en ik begrijp het ook wel waarom hij het heeft gedaan. Ik heb mij een hele tijd heel erg schuldig gevoeld en afgevraagd waarom en boos geweest op hem... maar dat is nu allemaal weg... alleen de heimwee en het gemis is er nog. Er zijn hele periodes dat ik er wat minder mee bezig ben, ondanks dat ik wel iedere dag aan hem denk, en er zijn ook periodes dat ik bijna stik in mijn heimwee naar hem Verdrietig

Je hebt in feite levenslang als nabestaande. Ik heb een jaar ziek thuis gezeten na zijn dood, ik kon totaal niet meer functioneren en zat echt diep in de put. Ik ben tot op de bodem gekomen en toen langzaam weer uit het diepe dal geklommen. Mijn moeder en ik hebben heel veel gehad aan lotgenoten contact van de Stichting Ypsilon! Heel fijn om met lotgenoten over je verdriet te spreken. Ik ga zelf alleen nog naar de 2 jaarlijkse landelijkse bijeenkomsten, maar mijn moeder gaat nog trouw 2x per maand naar de praatgroep.

Binnenkort komt mijn moeder trouwens op tv, weet nog niet welke datum, in een praatprogramma dat gaat over hulp bij zelfdoding. De opnames hebben reeds plaatsgevonden.

Ik kan echt heel erg boos worden als mensen zeggen dat ze het egoistisch vinden als mensen zelfmoord plegen. Ik ben zelf nabestaande en ik vind het niet egoistisch. Wij hebben geen flauw idee met welke vreselijke psychische pijn deze mensen dagelijks te maken hebben, een pijn die zo groot is dat je gewoon niet meer op die manier door kan leven. Het is niet zo dat ze echt dood willen, ze willen alleen niet meer op die manier leven en rust hebben... rust in hun hoofd.

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:51

ik heb geen ervaring met zelfdoding maar wel met euthanasie,ik ben verpleegkundige dus ja dan kom je zeker iemand tegen
ik heb daar dus geen moiete mee,mensen zijn erg ziek en willen het moment bepalen wanneer ze nog goed bij de tijd zijn,ik kan daarw el achter staan

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:01

heftig allemaal......
het is inderdaad vreselijk om je depressief en zo ellendig te voelen en dat de pijn zo heftig is dat je niet meer wil.......

veel van deze personen bouwen een muurtje om zich heen,waardoor je diegene ziet als een normaal en vrolijk iemand.
daarbinnen gebeurt er daarentegen heel wat.
ik moet mezelf soms ook wel in de gaten houden,want ik sluit me ook heel snel af.

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:07

Een vriend van mij heeft gezien hoe iemand voor de trein sprong. Wij hebben wel eens een soort voorlichting van de mensen van NS gehad. Het duurde wel 60 meter ofzo (ik weet het niet meer precies ofzo) voor die trein stilstond. Dus stoppen is heel moeilijk voor een machinist. En dan de schuldgevoelens die die machinisten er aan over houden.... Die man die dat vertelde had er zelf ook al wat voor de trein gehad, en had maar bij 1 ofzo kunnen stoppen. Vreselijk! Ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:10

idd vreselijk haffilover........het is voor een machinist vaak bijna niet te doen om op tijd te stoppen

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:30

@AnneOmie, heel mooi gezegd Lachen

In mijn familie heeft de nieuwe vrouw (zijn eerste vrouw is overleden bij een ongeluk!) van mijn neef zichzelf ook opgehangen. In eerste instantie schrik je er heel erg van maar nu we de verhalen achteraf hebben gehoord weet je dat het voor diegene het beste is. Ook haar ouders stonden er in princiepe niet van te kijken. Zij was al depressief vanaf haar 10e en liep al bij de psychiater vanaf haar 12e. Zo'n slim iemand was het, universitair opgeleid en al, maar toch had zij het idee dat echt niemand haar echt leuk vond!
En een vriend van mijn schoonfamilie heeft zichzelf ook voor de trein gegooid. Met een bos rode rozen in zijn hand.

Bizar. Maar het gebeurd. En het is 'begrijpelijk'.

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:22

Citaat:
Ik kan echt heel erg boos worden als mensen zeggen dat ze het egoistisch vinden als mensen zelfmoord plegen. Ik ben zelf nabestaande en ik vind het niet egoistisch. Wij hebben geen flauw idee met welke vreselijke psychische pijn deze mensen dagelijks te maken hebben, een pijn die zo groot is dat je gewoon niet meer op die manier door kan leven. Het is niet zo dat ze echt dood willen, ze willen alleen niet meer op die manier leven en rust hebben... rust in hun hoofd.

Dit stukje vind ik zo goed verwoord Ja
Zou het zelf niet beter kunnen zeggen.

In omgeving heb ik het al aantal keren meegemaakt , en zelf er ook mee bekend.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:32

Mijn broer heeft het 3 maal geprobeert in 2006. Ik heb het hem nooit kwalijk genomen, zoals de rest.. Behalve mijn moeder en ik dus. Er zijn mensen die het egoïstisch vinden: ik vind het prima dat ze er zo over denken, iedereen moet z'n eigen ding doen en het is maar een mening.. Zelf vind ik het totaal niet egoïstisch: Op zo'n moment moet je kiezen tussen jezelf en anderen; je ziet door de bomen het bos niet meer en kiest dus voor jezelf. Ik zou hetzelfde gedaan hebben. Wij zouden er wel weer overheen zijn gekomen en kunnen na een rouwproces weer verder met het leven maar hij zou voor altijd met zichzelf in de knoop moeten zitten. Dat had ik hem ook zeker niet gegunt. Sterker nog: dat gun je niemand. Ik vind het dus júist egoïstisch om iemand te verwijten dat diegene zelfmoord heeft gepleegd. Je gunt toch niémand een rotleven.. Wat ben je dan voor ''nabestaande'', persoonlijk vind ik dan niet dat je het recht hebt om jezelf uberhaupt een nabestaande te noemen. Het gaat inmiddels al beter met mijn broer: hij is nu weer op het rechte pad, blowt niet meer, is crimineel-af en zijn psychische ziekte gaat ook al veel beter. Ik ben in ieder geval apetrots op mijn broertje omdat hij, ondanks alle tegenslagen en de moeilijke tijden, zich er tóch doorheen heeft weten te slaan en nu weer kan zeggen dat hij een gelukkig mens is. Als het ooit weer zo slecht zou gaan als vroeger en hij zou dezelfde keuze maken als toen: ik sta volledig achter hem. Het is zijn leven en hij is de enige die daarover mag beslissen, wij zijn er enkel om advies te geven en hem te steunen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:35

knap dat je daar zo achter staat,Redrumfox.
alleen heb ik ook begrip voor mensen die iemand egoistisch noemen,je oordeelt dan vaak vanuit ongeloof en verdriet.
om dan nou te zeggen dat je dan geen recht meer hebt om jezelf nabestaande te noemen.........nee vind ik zelf niet.

nogmaals ik vind het knap dat jij zo achter je broer staat.