20 jaar, naar bejaardentehuis; p.13: na half jaar naar huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ushi

Re: jaja, 20 jaar, en dan al naar t bejaardentehuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:25

Genoeg over de rollators hier, daar gaat dit topic niet over.

Je krijgt een dak boven je hoofd, een bed, eten en zorg, wat maakt het jou uit wie je buren zijn, of wil je in een studentenhuis wonen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:30

ushi schreef:

Je krijgt een dak boven je hoofd, een bed, eten en zorg, wat maakt het jou uit wie je buren zijn, of wil je in een studentenhuis wonen?

TS HEEFT een dak boven haar hoofd, namelijk haar eigen huisje Lachen Lachen

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:33

Prima dat er een regeling is voor tijdelijk onderdak/verzorging maar dan moet dat tijdelijk wel zijn om je eigen voorzieningen aan te laten passen.
Als de aanvraag is goedgekeurd of de gemeente is bezig i.v.m. meer geschikte woonruimte die b.v.over een maand vrijkomt en dan aangepast word o.k. maar niet om iemand in het ongewisse te laten over hoe en wat verder. Misschien toch nog eens een gesprek aanvragen met de gemeente (en een deskundige die jouw begeleidt en weet waarover die praat) en als je daar niet uit komt een jurist in schakelen en deze stap wel met de gemeente bespreken.(wetswinkel/rechtsbijstandverzekering).

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:34

KiWiKo schreef:
ushi schreef:

TS HEEFT een dak boven haar hoofd, namelijk haar eigen huisje Lachen Lachen

Maar die is toch niet nog geschikt voor haar gezien haar huidige situatie?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:36

nee, blijkbaar niet...
maar eigenlijk is het toch te gek voor woorden met het huidige woningtekort??
TS hééft een eigen woning waar ze in terecht kan met wat aanpassingen... nu moet ze naar een verzorgingstehuis, waar ze dus een bed bezet houdt, wat helemaal niet nodig is....

DAt verzorgingstehuis kost de staat geld, en het huis van de TS is niet voor iemand anders beschikbaar, dus eigenlijk hou je dan toch 2 plekken bezet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:38

En daar doet de gemeente nu pas 2 jaar over Lachen Lachen maar volgens Ushi moet TS maar niet zeuren, want ze heeft toch een dak boven haar hoofd..........

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:38

KiWiKo schreef:
En daar doet de gemeente nu pas 2 jaar over Lachen Lachen maar volgens Ushi moet TS maar niet zeuren, want ze heeft toch een dak boven haar hoofd..........

het dak van iemand anders dus, omdat ze niet onder haar EIGEN dak kan....

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:28

Dan moet er samen met haar gezorgd worden voor aanpassingen of voor urgentie voor andere woonruimte die bij haar situatie past.
Het is niet zo dat als je tijdelijk ergens anders gaat wonen je ook meteen je woning kwijt bent. Het verzorgings huis is voor haar een tijdelijke oplossing totdat er een andere gerealiseerd is.
En waarom zou een 20jarig geen recht hebben op tijdelijke huisvesting in een verzorgingshuis als zij die hulp kunnen bieden en de aanpassingen die zij op dat moment nodig heeft en niet in haar eigen huis op korte termijn kan krijgen en ontvangen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:34

winnitou schreef:
Dan moet er samen met haar gezorgd worden voor aanpassingen of voor urgentie voor andere woonruimte die bij haar situatie past.
Het is niet zo dat als je tijdelijk ergens anders gaat wonen je ook meteen je woning kwijt bent. Het verzorgings huis is voor haar een tijdelijke oplossing totdat er een andere gerealiseerd is.
En waarom zou een 20jarig geen recht hebben op tijdelijke huisvesting in een verzorgingshuis als zij die hulp kunnen bieden en de aanpassingen die zij op dat moment nodig heeft en niet in haar eigen huis op korte termijn kan krijgen en ontvangen.

Waarom? Omdat zij veel te goed is om in een (duur) verpleegtehuis te zitten. Ze kan zichzelf redden met wat aanpassingen. Daarnaast is er al heel lang bekend bij de gemeente dat ze deze aanpassingen nodig heeft.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:11

Dat vind ik echt belachelijk!

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:16

Dan begin ik mij wel af te vragen om welke aanpassingen het precies gaat. Er zijn een heleboel voorzieningen die op korte termijn geregeld kunnen worden in eigen woonsituatie. (geen traplift maar eerst een bed beneden enz.)
Wat is al heel lang?????
Wat is de preciese reden dat het niet eerder is goedgekeurd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:17

moet je denk ik aan de gemeente vragen, die buigen zich daar pas 2 jaar over

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:29

Als de aanvraag voor de huidige aanpassingen al 2 jaar de deur uit zijn en door de laatste revalidatie periode en ikenindi weerop het zelfde "niveau" als bij de aanvraag, dan vraag ik me af wat het probleem is om terug naar haar huis te gaan. want ze heeft daar toch al eerder gewoond met dezelfde handicap(s)
Is er iets in de situatie veranderd dan vraag ik me af waarom de revalidatiearts en de maatschappelijkwerker zich niet inzetten voor verandering van de situatie.
Ik weet dat het een poosje kan duren voor dat een gemeente een beslising neemt (voor ze uberhaupt voor de eerste keer rond de tafel zitten om een aanvraag te bespreken kan je de pech al hebben van 6 weken -1dag) en dan hoeft er nog geen beslissing te zijn genomen. Maar 3 maal over het beslissingstermijn heengaan dan is 2 jaar wel erg lang?????????????????????????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:30

yep, vind ik ook......... waanzin

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:41

Waar ligt dit dan aan, want bij een bureaucratische gemeente krijg je hier wel bericht van en staat ook de reden volgens mij op papier waarom de beslissing nog niet is genomen of waarvoor uitstel nodig is?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:45

winnitou, ik heb elke dag te maken met mensen die zorg nodig hebben en met de gemeente ivm de wet WMO......... geloof me.... gekmakend, niks klopt......

vanavond is het trouwens op Nova geloof ik..........

Zorgdingen moeten ze weghalen bij gemeentes, ook al gaat het om een looprek

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:52

KiWiKo schreef:
winnitou, ik heb elke dag te maken met mensen die zorg nodig hebben en met de gemeente ivm de wet WMO......... geloof me.... gekmakend, niks klopt......

vanavond is het trouwens op Nova geloof ik..........

Zorgdingen moeten ze weghalen bij gemeentes, ook al gaat het om een looprek

Helemaal mee eens maar wie gaat het dan uitvoeren?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:58

een centrale organisatie opgericht door zorgleveranciers........ thuiszorgorganisaties, ziekenhuizen, verpleeghuizen.......

Wij zijn pv3 degene die de kolen uit het vuur moeten halen..

Ik kan je vertellen dat ik uit humanitair oogpunt 3!!! zorgen heb lopen die mij geld kosten, omdat de BV nederland niet de zorg vergoed die deze mensen daadwerkelijk nodig hebben...

Is toch raar dat ik als ondernemer in de zorg (en ik werk gewoon om geld te verdienen hoor) geld moet toeleggen op clienten omdat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om deze mensen aan hun lot over te laten

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:53

KiWiKo; eigenlijk ben ik het wel met je eens maar 1 organisatie zal politiek gezien niet gaan denk ik. Dan verlies je juist de marktwerking die ze zo hard proberen te bewerkstelligen. Alsof marktwerking boven het ongerief van mensen gesteld moet worden, maarja, zo denkt de politiek er blijkbaar wel over sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:39

Ik vind het echt belachelijk! Jij hoort daar niet thuis! Je maakt een plekje vrij in het revalidatie centrum maar je bezet dan toch eigenlijk ook weer een ander plekje! Ik vind dat de gemeente veel meer voor je moet doen! Sorry ik heb niet alle pagina's gelezen alleen de eerste! Ik hoop voor dat er een andere oplossing komt!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:54

ikenindi schreef:
van de ombudsman moet je lid zijn. ik heb het nu eerst bij de gemeente neergelegd, als zij niet snel reageren ga ik naar het provinciehuis een brief schrijven. ben bang dat ik er niets mee bereik alleen. ik kan hooguit gaan relschoppen door het in de plaatselijke krant te zetten;)

Kweetniet waar je dat 'lidmaatschap'-idee vandaan hebt, maar de nationale ombudsman doet niet aan lidmaatschap. Het is wel zo dat niet alle gemeentes via de nationale ombudsman een ombudsvoorziening hebben, maar die hebben dan vaak een alternatieve route. Hoe dat in jouw gemeente geregeld is, kun je hier controleren.

Dit is wel typisch een situatie voor een ombudsman... Mooi balen. Hoop dat je snel weer in je eigen huis zit.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 08:26

slimmerik schreef:
ikenindi schreef:
haha ik heb alles zwart op wit staan, dus laat ze hun gang gaan. het is gewoon feit dat de gemeente haar afspraken niet nakomt. en het is feit dat ik naar het bejaardentehuis moet...

verder bereik ik er inderdaad niks mee. hooguit dat de gemeente me weigert verder te helpen, maar dan solliciteren ze naar een rechtzaak...

Heb je al zwart op wit dat je niet verder geholpen wordt dan?

nee, dat was een reactie op dat ik er inderdaad niks mee bereik. het negatiefste van het openbaar maken in de krant hoe `goed` onze gemeente werkt kan zijn dat ze mij niet meer willen helpen of nog langer er over gaan doen, maar zoals ik al zei mogen ze dat niet doen, en in dat geval zal ik een rechtzaak tegen ze kunnen beginnen...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 08:31

katiavl schreef:
Was net een docu over blijkbaar word dit meer gedaan wanneer er teweinig plaats is in belgie. De jongere die er zaten vonden het zelfs leuker omdat het persoonlijker was en het eten wat beter Lachen

trust me, t eten is daar verschrikkelijk. ik ga dan ook diepvriesmaaltijden daar laten bezorgen. ik heb nl al eens eten van dat tehuis gehad. zij doen ook tafeltje dekje...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 08:35

winnitou schreef:
Hoeveel ouderen die een rollator nodig hebben komen er nog bij de Praxis, en hoeveel ouderen hebben de mogelijkheid en kennis om te kunnen internetten.
Hou die flauwekul er uit!
Heb laatst zelf in een verzorgingshuis op de revalidatie afdeling gelegen en de mogelijkheid om te internetten ligt daar niet voor het oprapen.

Hoelang ben je nu met de aanvraag bezig? Vaak kunnen tijdelijke kleine oplossingen wel op korte termijn worden uitgevoerd (beugels plaatsen e.d.).
Wie heb je al ingeschakeld voor ondersteuning/bemiddeling. (b.v. maatschappelijk werk)

in dit tehuis staan wel 2 computers. MET internet. maar ms skan ik zelfs nog wel op mijn eigen draadloze netwerk;)

maatschappelijk werk van het revalidatiecentrum hier is `bezig` met alles. maar zij roept steeds: je moet ze te vriend houden...

nou, ik heb gezien wat daar van komt...: NIETS!

dus nu maar zo...

ik ben bijna 2 jaar terug al begonnen met aanvraag. twas toen toegezegd, maar toch maar niet omdat ik een second opinion kreeg, en dan ben je niet meer uitbehandeld. nu ben ik dat wel weer, en er is niks veranderd. i.m.o. hadden ze dus gewoon hetzelfde onderzoek van de vorige keer kunnen gebruiken aangezien er niks veranderd is aan wat er aangepast moet worden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 08:37

Liezel1 schreef:
sorry, ikenindi, het is geheel offtopic, maar een beetje luchtigheid mag wel toch?

van mij wel, als t maar niet wordt gebruikt als argument tegen mijn situatie zoals slimmerik leek te doen. dat vind ik jammer omdat het er niet echt iets mee te maken had. ik noemde het als extra voorbeeld omdat ik wilde zeggen dat ik niet de enige ben met problemen met het wmo van de gemeente. en dat over die verbouwing valt niet onder wmo, maar ook die durven geen knopen door te hakken...