Komt dat zien! Mooie jachtreizen! Schokkend!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:54

hier in het noorden niet hoor Haha!

Katja
Blogger

Berichten: 42179
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:55

Ik verwar plezierjacht niet met de wildstan op peil houden. Maar ik zie niet in waarom het niet gecombineerd kan worden. Mensen betalen vaak veel geld voor plzeierjacht en daarmee kunnen weer gebieden in stand gehouden worden waardoor er ruimte blijft voor wild om te leven.
Het is een beetje geven en nemen.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:38

Is stand houden van de natuur is volgens mij ook zulke onzin, de wereld heeft het voor ons miljoenen jaren gekunt, maar nu wij er zijn moeten we toch de natuur wel helpen Lips are sealed

Verder gaat het idd om plezier jacht mensen, welke idioot is daar nou voor?

Katja
Blogger

Berichten: 42179
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 18:04

avantilover schreef:
Is stand houden van de natuur is volgens mij ook zulke onzin, de wereld heeft het voor ons miljoenen jaren gekunt, maar nu wij er zijn moeten we toch de natuur wel helpen Lips are sealed


Toen hadden de dieren nog niet te maken met een klein leefgebied. Door de urbanisatie zijn dieren ingesloten geraakt en zouden veel soorten uitsterven als de stand van andere soorten niet op peil gehouden werd. Het is dus niet nodig want de natuur leeft wel voort maar ik vind het een goede zaak dat er wat aan gedaan wordt om zoveel mogenljk soorten te laten overleven.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 18:16

Katja schreef:
Ik verwar plezierjacht niet met de wildstan op peil houden. Maar ik zie niet in waarom het niet gecombineerd kan worden. Mensen betalen vaak veel geld voor plzeierjacht en daarmee kunnen weer gebieden in stand gehouden worden waardoor er ruimte blijft voor wild om te leven.
Het is een beetje geven en nemen.


Als op die manier beiden gecombineerd kunnen worden, prima. Zo blijft de wildstand binnen proporties en de plezierjagers kunnen hun gang gaan.

Maar speciaal dieren fokken en uitzetten enkel om ze voor je eigen plezier af te schieten, sorry, ik blijf het gewoon ZIEK vinden.

r0b1n

Berichten: 974
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 18:33

hihi ik d8 dat het ging om reizen op een jacht.. (een cruise op zijn heel groot mooi schip) Scheve mond

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 18:40

r0b1n schreef:
hihi ik d8 dat het ging om reizen op een jacht.. (een cruise op zijn heel groot mooi schip) Scheve mond


Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 18:41

r0b1n schreef:
hihi ik d8 dat het ging om reizen op een jacht.. (een cruise op zijn heel groot mooi schip) Scheve mond


haha dat dacht ik de eerste keer dat dat woord hier viel ook hoor Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 19:19

Ik vraag mij ook af waarom rijke mensen het recht hebben om dieren in het leven te roepen om ze daarna af te schieten.

Het is inderdaad erg belangrijk dat je het onderscheid houdt tussen jachtbeheer en plezierjacht zoals de 'klopjacht'. Mensen die aan jachtplezier doen, moeten niet met het argument komen dat ze een soort in stand houden.

Bij ons gebeuren beiden regelmatig in de streek.

jachtbeheer: zo is er een tijdje terug een enorme duivenplaag geweest in onze streek. Gebouwen en weet ik veel wat nog allemaal, ondervonden er schade van, dus gingen de jagers met een jachtopziener enkele duiven neerschieten. Ze vroegen of ze dat ook in ons bosje mochten doen en wij hebben toegezegd mits ze oppasten voor de paarden (die naast het bosje in een wei staan) en in het vervolg ook altijd even wilden checken of alles in orde met ze is. Mooie compromis.
Maar wat lag er de volgende dag aan onze wei? 9 dode duiven, "voor ons". Wij zijn niet zo'n duiveneters (ik eet geen vlees), dus we hebben ze maar aan de buurvrouw gegeven. Eigenlijk gruwel ik wel van dode duiven :s . Maar ze bedoelden het wel goed *LOL* , en we hebben niet durven zeggen dat we ze weggegeven hebben :s .

plezierjacht: bij wet is het in België sinds kort verboden, maar jaar na jaar worden er bij ons in de buurt opgefokte fazanten uitgezet. Er hangen dan voederbakjes met graan in ons bosje en de handtamme fazanten, waar je bijna over striukelt, zo tam, worden dan door tien jagers tegelijk met een hagel van kogels neergeschoten. Veel lijkt er me niet aan, want met een beetje moeite eet zo'n fazant gewoon uit je hand. Stoer hoor.
En dan liggen er de volgende dag hopen dode fazanten lnags de kant van de weg te rotten.

Wat was het leven van zo'n fazant dan waard?
- nut heeft hij niet gehad, hij ligt te rotten, enkel de strontvliegen hebben er nog iets aan, maar als hij nog zou leven zouden die vliegen wel genoeg gehad hebben aan wat de fazant produceerde Knipoog .
- een leuk leven? nou niet echt, hij werd gekweekt in een stressvol klimaat, tussen al die honderden anderen.
- van de vrijheid genieten? niet voor lang echter. Het dier is totaal verward, want hij kende de vrijheid nog niet en enkele dagen later wordt hij gewoon neergeknald.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 19:28

Bedankt Visje,

dit is inderdaad het verschil (wat bij een aantal hier, blijkbaar niet helemaal doordringt) en gelukkig een bevestiging van de illegale praktijen, nu ook van iemand anders (ik word blijkbaar niet geloofd ).


Het komt heel veel voor (uitzetten van fazanten), maar wordt altijd ronduit door de jagers ontkent en anderen denken dat je een verhaal uit je grote duim aan het zuigen bent.

Die fazanten komen uit (illegale) fazanterieën en worden aangeboden als de schietklare fazant. Vroeger stond dit zelfs in advertenties het blad van de Koninlijke Jagersvereniging (ze zijn nu alleen slimmer geworden ).

En in België komt het (als mijn berichtgeving ten minste klopt) relatief nog (veel) vaker voor dan in Nederland.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 19:29

Wat je wel niet moet vergeten is dat de foto's die je gebruikt ook auteursrechtelijk beschermd zijn. Ik ben ook niet voor plezierjacht trouwens.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:26

Ik heb geen idee of het nu in België meer of minder gebeurt dan in Nederland, maar ik denk dat er bijna geen een Belg is die kan ontkennen dat hij of zij dit nog nooit heeft gezien.

Het uitzetten van de fazanten is in oktober en als je dan met de auto of de fiets (of het paard natuurlijk) over een landweggetje rijdt, dan zie je soms 'kuddes' fazanten van 20 of 30 bijeen. Van de ene dag op de andere vertienvoudigt het fazantengehalte. Erg vervelend, want paarden verschieten gemakkelijk van een fazant die plots opduiken. Je kan je wel voorstellen wat je paard doet als er zo ineens 20 opvliegen. Haha!

En dan zie je vaak op zondagochtend in het veld een lange rij van 20 of 30 jagers die in de maat stappen en elke fazant die de kop opsteekt krijgt de volle lading.

Supertje

Berichten: 7099
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 20:08

Fries, ik ben er inderdaad van op de hoogte van het uitzetten van dieren. Mij heb je ook echt niet horen zeggen dat dat soort praktijken toegestaan moet worden, absoluut niet. Ook ben ik er van op de hoogte dat er hier in de buurt een aantal 'jagers' zijn die zich daar mee bezig houden, en denk nou niet dat ook de goede jagers het hier mee eens zijn. Ik ken er ook enkelen die anijsolie (om te lokken) zowat per liter kopen, ben ik het ook niet mee eens. Dat is geen jacht. En ik ontken ook niet dat er hier iets aan gedaan moet worden. Ik denk dat jij eerder degene bent die momenteel je kop in het zand steekt, je bent doof voor de uitleg van sommige mensen hier. Ik heb hier ook niemand horen zeggen dat dit niet gebeurd, of dat ze jou niet geloven.

En de 'plezierjacht' in Afrika waar het in 1e instantie over ging, heeft Katja een hele mooie uitleg over. Door dit soort dingen toe te staan, komt er geld binnen, waar weer andere dingen van betaald kunnen worden, zoals het in stand houden van bedreigde diersoorten. Ook is dit werkgelegenheid voor de Afrikanen, die anders misschien met illegale praktijken hun geld zouden verdienen, vaak ook omdat ze niet anders kunnen.

En dat er mensen zijn die wel een dier kunnen doden, en mensen die het niet kunnen, daar heb ik ook geen uitleg voor. Ik kan het wel, jij kan het niet, big deal. Wees blij dat die mensen er zijn, anders had jij het moeten doen.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:03

waarom geen haasjes waarvan er 200 in een weiland lekker vrij lopen te zijn, maar wel varkens die met zijn 200den in 1 kleine stal gepropt zijn?? Verward Dat is hetzelfde als wel koeien, maar geen paarden, wel kalfjes, maar geen veulentjes...

Of zie ik het nou helemaal verkeerd? (ach ja... kan best hoor... ben ook maar een domme puber....)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:09

Ga nu heeeel bokt over me heen krijgen, maar hier komtie, Heb zelf ook wel eens gejaagd. Konijntje geschoten (ben goeie schutter) Klaargemaakt en opgegeten, en nijntje was errug lekker. Ik ga nu uitleggen waarom ik het niet erg vind. Nijntje heeft mooi leven gehad, snelle dood en met smaak gegeten. Zo is de circle of life. Wij mensen eten vlees! Varkentje (koe voor mijn part) heeft geen leven gehad, vervelend transport, mishandeling in het slachthuis, word mee gesmeten, achteloos in pannetje gegooid en gewoon maar opgegeten. Neee heb nijntje het beter gedaan!!!!

Billy

Berichten: 20726
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:11

Ik begrijp trouwens het begrip "Plezierjager" niet zo goed, kan iemand me uitleggen wanneer een jager aan plezierjacht doet?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:14

Je kan jagen voor voedsel (overleven( oer oud mannen instinct)) of om de wildstand goed te houden. Op het moment dat je gaat jagen op uitgezet wild word het plezier jacht omdat het niets te maken heeft met de balans in dat gebied of omdat je honger hebt maar louter omdat je wel eens een luipaard wil schieten

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 18:44

Billy"]
Ik begrijp trouwens het begrip "Plezierjager" niet zo goed, kan iemand me uitleggen wanneer een jager aan plezierjacht doet?
[/quote]

Voor mij betekent plezierjacht jacht, louter om het plezier. Het hoofddoel is voor je plezier een dier neerknallen. Hierbij wordt het dier (vaak)gewoon in de gracht gegooid (dus niet nuttig als voedsel) en heeft het niets te maken met een soort in stand houden (de dieren worden eerst uitgezet om ze daarna af te knallen). Je hebt er dus plezier in dieren het leven te ontnemen . Plezierjacht is dus niet hetzelfde als jachtplezier.



[quote="Berdientje schreef:
waarom geen haasjes waarvan er 200 in een weiland lekker vrij lopen te zijn, maar wel varkens die met zijn 200den in 1 kleine stal gepropt zijn?? Verward Dat is hetzelfde als wel koeien, maar geen paarden, wel kalfjes, maar geen veulentjes...

Of zie ik het nou helemaal verkeerd? (ach ja... kan best hoor... ben ook maar een domme puber....)


Ik denk dat het vooral gaat om plezierjacht. Misschien is mijn vorige berichtje verduidelijkend. Voor mij gaat het er vooral om of het nut heeft gehad dat konijntje te schieten. Als je het opeet, of als het is om een soort in stand te houden, kan ik er goed inkomen dat het geschoten wordt. Maar niet als het louter voor de pret van een ander is.