Boete wegens stakingen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

Re: Boete wegens stakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:38

De boetes komen er wel degelijk aan. Van Bijleveldt heeft de leerplichtambtenaren opgeroepen keihard op te treden. En terecht.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:27

Ik ken niet helemaal de ins en outs hiervan. Maar dat je niet zomaar te pas en te onpas kan staken en werk neerleggen lijkt me niet geheel onbekend bij menigeen hier.

Het klinkt mij in de oren als een wildgroei aan staken voor scholieren wat nu uit de hand loopt. Er is meer dan als het je even niet zint staken totdat je het wel weer leuk vindt Knipoog

Iemand die op basis van ´vrijheid van meningsuiting´ de keus maakt om ongegrond te blijven staken, zal ook voor de gevolgen moeten instaan..

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:33

Tsja wat mij betreft mogen ze die kinders op de middelbare school 2000 lesuren geven...uit de hoeveelheid rotzooi en bende die er tegenwoordig overal getrapt wordt, wat ik echt absurd vind, lijkt het mij dat ze veel te veel tijd over hebben.

En een boete? Tsja...oorzaak gevolg he...had je moeten nadenken voordat je ergens aan begon.

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:05

Vind de boetes ook terecht. Alle schade die ze aanrichten. Als je wilt staken ok, maar waarom dan zoveel vernielen?

Was ook ergens, zijn de scholieren een winkel in gegaan, hebben veel op de grond gegooid en kapot gemaakt, en ik wete niet voor hoeveel geld gestolen. Waar slaat dat dan op?
En wat er gister ook op het journaal werd gezegt, ze doen mee voor de lol, schandalig gewoon.

Alleen denk ik dat de meeste boetes door de ouders betaald worden. Weet wel dat als ik zoiets had gedaan, dat ik die boete zelf zou moeten betalen, en terecht.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:10

_sharona_ schreef:
dus met die welkom in de echte wereld ben ik het absoluuuut niet mee eens!

In de 'werkende' wereld kan je niet anders. dan onkom je niet aan 8,5 uur met een half uur pauze, dat maakt 8 uur werken! (en dat is vaak ook nét nog wat intensiever dan achter je schoolbank hangen hoor! )

ik denk dat dát bedoeld wordt met 'welkom in de echte wereld'.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 14:45

Ik snap eerlijk gezegd ook niet, waar iedereen ineens al die vernielingen etc. vandaan haalt, ik had het er alleen maar over, dat zij een boete heeft wegens het staken. Er is hier totaal geen sprake van vernielingen etc.

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:52

LiNdA1986 schreef:
SONY schreef:
Uh nee? Niet onterecht. Die kinderen hebben LEERPLICHT en zijn dus verplicht om op school te zijn, en als ze dat dan express verzuimen dan geld inderdaad de regel dat de leerplichtambtenaar word ingeschakeld met alle gevolgen van dien.

Je wist dat dit kon gebeuren, je hebt besloten toch te staken dan moet je ook de consequenties aanvaarden. Simpel.

Waar bij komt dat er met eieren word gegooid, stenen, auto's worden vernield etc. Dat is niet alleen staken dat is ok opzettelijke vernieling e.d. Dus de leerlingen die daarvoor kiezen moeten de gevolgen aanvaarden. Vind die boete dan ook meer als terecht. Zeker als je zo kinderachtig bent om met de meute mee te lopen en auto's en fietsen van onschuldige mensen expres te vernielen. Aanpakken die handel dus!

Ook ik irriteer me mateloos aan het systeem op school maar ik ben wel zo verstandig dat ik weet dat met rotte eieren gaan gooien en dingen vernielen niemand geholpen is...

Hier ben ik het volledig mee eens!

Ik vind het overigens belachelijk dat staken. Als ze die uren school al niet aankunnen laat staan dat ze dan wel een fulltime werkweer aankunnen in de toekomst...

Hier ben ik 't helemaal mee eens.
Eigen schuld, dikke bult. Je hebt hier zelf voor gekozen, dus ook zelf verantwoordelijk voor jou daden.
En met die vernielingen etc. Dat vind ik al helemaal bullshit. Zoek eerst het begrip op en de toepassing. En werk het dan uit. Niet dat jij het hier over had TS, maar over de algemeenheid v'd staking.

En enkeling weet wat die doet misschien, de rest is allemaal uit op de spanning\sensatie. Daar mag wat mij betreft op gestraft worden..

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:03

Bitterbal schreef:
SONY schreef:
Uh nee? Niet onterecht. Die kinderen hebben LEERPLICHT en zijn dus verplicht om op school te zijn, en als ze dat dan express verzuimen dan geld inderdaad de regel dat de leerplichtambtenaar word ingeschakeld met alle gevolgen van dien.

*knip*

Ze hebben LEERPLICHT ja, dat betekent NIET dat je ook SCHOOLplicht hebt... je bent verplicht om te leren.. helaas word in nederland, door de overheid maar nu is het duidelijk dus ook door de meeste mensen, LEERplicht als SCHOOLplicht gezien... zelfs door de "eigen" interpetatie van het wetboek... ik maak me daar zo ontzettend boos over maar dat is een persoonlijk iets...

Verder sja.. ik snap ook niet waarom zolang op school zitten, ik zit niet meer op school maar als ik soms de uren van een vriendin ofzo zie... Ze hebben verdorie *sorry* 3 tussenuren per dag... de kwaliteit is zo slecht dat 1 ervan nu in de tweede middelbaar zit en nog niet foutloos kan schrijven... het spijt me maar voordat die uren omhoog geschroeft worden mag er aan het onderwijs nog een hoop verbeterd worden.
Helaas ben ik hier het levende bewijs van en ik zal niet stoppen met die mensen op hun kop zitten tot ze er gek van worden er EINDELIJK eens iets aan doen.... Ben het spuugzat.

Sorry hoor, maar dat correct leren schrijven is niet alleen het probleem van de leraren!
Daarnaast meen ik me te herinneren dat één of andere minister op een gegeven moment er voor heeft gezorgd dat het vak NL minder gegeven wordt. Maar ik vind dat dat vele foute schrijven vooral bij de leerlingen ligt met hun breezahtaal en smstaal en msntaal en weet ik het wat ze allemaal verzinnen-taal.

runningkawa schreef:
Alleen zullen veel kans de ouders voor de kosten op draaien, niet de stakende pubers...dus of het nut heeft een boete te geven?

Die ouders zijn dan heel dom. Ik zou er wel voor zorgen dat mijn kind het me terugbetaalt als ze het zelf niet in één keer kunnen ophoesten.
Laatst bijgewerkt door Polivy op 27-11-07 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:05

Keedie schreef:
MissJ schreef:

Daar zijn bepaalde voorwaarden aan verbonden, dus deze leraar heeft het mis. Mooi voorbeeld voor zijn leerlingen Nagelbijten / Gniffelen

Maar je mag je mening uiten. Knipoog

Dat kan ook op andere manieren Knipoog

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:06

xx_roos schreef:
SONY schreef:

Je wist dat dit kon gebeuren, je hebt besloten toch te staken dan moet je ook de consequenties aanvaarden. Simpel.

Waar bij komt dat er met eieren word gegooid, stenen, auto's worden vernield etc. Dat is niet alleen staken dat is ok opzettelijke vernieling e.d. Dus de leerlingen die daarvoor kiezen moeten de gevolgen aanvaarden. Vind die boete dan ook meer als terecht. Zeker als je zo kinderachtig bent om met de meute mee te lopen en auto's en fietsen van onschuldige mensen expres te vernielen. Aanpakken die handel dus!

Ook ik irriteer me mateloos aan het systeem op school maar ik ben wel zo verstandig dat ik weet dat met rotte eieren gaan gooien en dingen vernielen niemand geholpen is...

Waar heb jij in dit topic gelezen dat haar schoonzusje zich aan vernieling heeft schuldig gemaakt?
ze heeft voor hoe ver ik hier uit op kan maken alleen maar haar mening gegeven,,
Wat in nederland zou moeten kunnen agz we hier in een democratie leven!
SCHIJT AAN DE OVERHEID!!

Ja, want zo word je serieus genomen Rolleyes

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:07

Jep, mijn kind zou zo hard hard moeten werken dat die geen tijd meer zou hebben om na te denken. Als hij of zij met een boete thuiskomt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:08

2 Vriendinnen van mij hebben beide een boete van 120 euro..
Bij ons is het nu idd ook zo, TENZIJ je een briefje met toestemming hebt voor het staken van je ouders.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:12

thissi schreef:
2 Vriendinnen van mij hebben beide een boete van 120 euro..
Bij ons is het nu idd ook zo, TENZIJ je een briefje met toestemming hebt voor het staken van je ouders.

Sigaar Dan stel ik voor dat doe ouders er een dubbele boete bovenop krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:17

Kitty84 schreef:
Tsja wat mij betreft mogen ze die kinders op de middelbare school 2000 lesuren geven...uit de hoeveelheid rotzooi en bende die er tegenwoordig overal getrapt wordt, wat ik echt absurd vind, lijkt het mij dat ze veel te veel tijd over hebben.

En een boete? Tsja...oorzaak gevolg he...had je moeten nadenken voordat je ergens aan begon.

Omg, das ruim het dubbele van wat het eerst was!
Als er ooit zoveel lesuren kwamen, zat je zeker 14 uur op school, Nee daaar worden kinderen blij van? Bloos

meer lesuren vind ik niet erg hoor, maar ik vind dat er wel grenzen zijn, Ik bedoel, wij hebben ook nog zoiets als sporten, Huiswerk en een eigen leven Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:18

Zal ik als moeder van een 15jarige eens reageren
Mijn mond valt open als ik zie hoe er gestaakt wordt.
Heeft niets meer met staken te maken.
Als mijn dochter eraan zou meedoen(vernielingen) kan ze
zich hier thuis eens goed verantwoorden.

Er is al geopperd dat kinderen beneden de 17 jaar een briefje van hun ouders moeten hebben
om vrijdag evt mee te gaan naar Den Haag.
Gebeurt dus niet, ze gaat gewoon naar school, het idee dat ze in die rellen terecht komt, brrrr

Hier vallen de tussenuren mee, dus degene die er zijn, zijn er om huiswerk te maken..

Al die smoesjes dat ze dan geen tijd voor hun paard hebben, sorry maar voor een
hobby(zeer luxe trouwens) maak je tijd..

'S winters idd door de weeks minder, 's zomers dan wat meer en de weekenden.

En boetes dus heel terecht, je hoort als ouder te weten waar je kind jonger dan 17 jaar uithangt.
ik zou haar persoonlijk bij haar haren van straat sleuren Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:20

Mijn koter van scouting heeft ook een flinke boete gekregen en zwaar terecht! Hij was er nog trots op ook... maar dat hebben wij er snel uitgepraat. 15 jarige snotneus moet met zijn poten van andermans spullen afblijven! Wij hebben hem daarna ook niet meer gehoord (lees: opscheppen) over zijn actie+boete tegen de andere koters.
Zijn ouders hadden er niet over te zeggen, die waren ook not amused... staken: prima, maar wel vreedzaam. Hij was een echte relschopper die wou slopen om stoer te zijn... Hij had een boete van meer dan 200 euro (die hij zélf mag gaan betalen Nagelbijten / Gniffelen)

Staken is goed! maar niet op deze manier. Dit is net zoals met voetbalhooligans: het gaat ze niet om het doel, maar puur om het relschoppen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:22

Echwel schreef:
En boetes dus heel terecht, je hoort als ouder te weten waar je kind jonger dan 17 jaar uithangt.
ik zou haar persoonlijk bij haar haren van straat sleuren Haha!

Godzijdank zijn er nog normale ouders Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:27

elke puber doet wel eens dingen waar een ouder niet achterstaat Knipoog daarvoor ben je puber! Er bestaan geen perfecte ouders met perfecte brave kinderen. Weet je wat een goede ouder doet als hij/zij het niet eens is met het stakend kind? Lekker zelf die boete laten betalen Knipoog

Je kunt niet 24/7 weten wat je kind uitspookt, helemaal niet als je verwacht dat hij/zij gewoon op school behoort te zitten Nagelbijten / Gniffelen

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:31

Welshcobfan schreef:
elke puber doet wel eens dingen waar een ouder niet achterstaat Knipoog daarvoor ben je puber! Er bestaan geen perfecte ouders met perfecte brave kinderen. Weet je wat een goede ouder doet als hij/zij het niet eens is met het stakend kind? Lekker zelf die boete laten betalen Knipoog

Je kunt niet 24/7 weten wat je kind uitspookt
, helemaal niet als je verwacht dat hij/zij gewoon op school behoort te zitten Nagelbijten / Gniffelen

Daar ben ik het met eens. Maar ik ben wel met dermate normen en waarden opgevoed dat ik zulke k*tgeintjes niet in mijn hoofd haalde. En mijn ouders zouden absoluut bij de school checken of ik aanwezig geweest was op zulke dagen. Zo niet, dan zwaaide er echt wel wat. Knipoog

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:32

ik vind ie boete wel terecht
-ze hebben een soort van gespijbeld
-politiemensen en ME willen ook graag betaald worden
-vernielingen aangericht, zal toch ook ergens van betaald moeten worden

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:33

Hier belt de school alals we ons verslapen, waar ze blijft.
Zeer streng maar daar hebben we dan ook voor gekozen

Spijbelen 1 uur is 8 uur nakomen.

En ja ik weet dus waar ze is als ze op school zou moeten zitten
gewoon op school dus. (gisteren hebben ze als staking een rondje Ommen gedaan
5 minuten met leerkrachten school is naast gemeentehuis) Haha!
Daar hebben ze met de burgermeester gesproken en dat was dat.

Na school weet ik ook gewoon waar ze is.
Kwestie van communiceren met elkaar
Zij weet ook altijd waar ik ben

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:35

Zo'n relatie heb ik dus ook met mijn ouders Echwel. Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:37

Klopt, maar het ene kind is net wat gevoeliger voor peer-presure dan het andere kind: ongeacht de opvoeding. Mijn broer en ik hebben dezelfde opvoeding gehad met dezelfde normen en waarden. maar: hij was veel gevoeliger voor het meedoen met de andere stoere kinderen dan ik dat was. Met als gevolg: hij haalde meer rotzooi uit (tuurlijk kwam hij daar niet mee weg thuis Tong uitsteken pa en ma zijn streng maar rechtvaardig haha) en ik was vrij braaf Haha!

Je kind kan best goed opgevoed zijn én meedoen aan relschoppen. Neemt niet weg dat die kinderen natuurlijk er nog veel gedonder mee krijgen thuis Nagelbijten / Gniffelen

Het is ook lastig als de school toestemming geeft óm te staken, al worden dan de ouders natuurlijk wel ingelicht. Maar ja: wie verwacht nou van zijn/haar kind dat hij/zij ook gaat relschoppen? Opvoeding zegt met die leeftijd vaak niet alles... bovendien: als groep voel je je minder verantwoordelijk en dus minder bedreigd. De kans dat je meedoet als je in een grote groep herrieschoppers staat is dan veel groter (helemaal als je dus gevoelig bent voor groepsdruk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:40

[quote="Nannes"]ik vind ie boete wel terecht
-ze hebben een soort van gespijbeld
-politiemensen en ME willen ook graag betaald worden
-vernielingen aangericht, zal toch ook ergens van betaald moeten worden[/quote]

Waarom generaliseren zo veel mensen hier Verward
Er zijn altijd klootzakjes bij dit soort dingen, maar dat zegt toch niet dat iedereen dit doet?

Helaas komen alleen de slechte dingen in het nieuws, dat heb je altijd.
En er zijn inderdaad rellers en mensen die niet weten waarvoor ze staken. Die zijn imo gewoon dom.

Jammer dat er toch zoveel mensen zo in hokjes denken....

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:40

Dat ben ik wel met je eens Welshcobfan. En in massa's gaan mensen zich nou eenmaal heel anders gedragen. Maar ik krijg uit het andere topic over de stakingen nogal het idee dat het veel ouders niet boeit wat hun kinderen doen. Dan lijkt me de drempel wat lager om rottigheid uit te halen.