Meningen over de doodstraf.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 15:36

Ik ben het volledig met Kawa eens. Moord met voorbedachte rade mag van mij afgestraft worden met de doodstraf.
Het kost bakken met geld, dat kunnen we dat echt wel beter besteden.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 17:14

een persoon die iemand met voorbedachte rade vermoordt die hem jarenlang geterroriseerd heeft? geef je die ook de doodstraf? waarom wel/niet?

Macario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 17:20

Ik ben tegen de doodstraf! Je helpt zo'n creep er alleen maar mee, als die eenmaal gepakt is dan wil die zelf toch ook liever dood. Geef hem dan levenslang, daar heb je m meer mee dan met de doodstraf hoor!
Ik ben het ook met angelke eens over dat we nog steeds mensen zijn, mensen die elkáár in ieder geval niet doodmaken. Als een of andere gek dat wel doet betekent niet dat andere mensen dezelfde fout moeten begaan bij diegene..

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 17:30

Als mensen over de hele wereld zelf het recht in handen namen, het recht om mensen te vermoorden die die fout zelf ook gemaakt hebben... Dan blijven er maar bar weinig mensen over!

Daarvoor word je toch niet op de wereld gezet?

wietskelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 17:35

Jasmijn schreef:
Ik kan de redenatie van DC ook niet helemaal volgen Verward
Maar ik ben tegen de doodstraf. Ik vind niet dat wij over leven en dood mogen beslissen, tenzij het je eigen leven betrefd.
Ook niet als de dader die regel wel overtreden heeft.
Wel ben ik voor zware straffen. Echte straffen.
Wat jasmijn zegt in eigelijk ook wel zo ik ben het helemaal met haar eens !!! Party!! Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 18:40

pniekepnak schreef:
Als mensen over de hele wereld zelf het recht in handen namen, het recht om mensen te vermoorden die die fout zelf ook gemaakt hebben... Dan blijven er maar bar weinig mensen over!

Mensen genoeg hoor, dus zie het probleem niet.
We sterven echt niet uit als je daar bang voor bent Lachen

En SP: als er degelijk aan getoont kan worden dat men jarenlang geterroriseerd is niet.
Maar door misschien wat mensen de doodstraf tegen, komen er wat cellen vrij, en kan een etterbak die iemand steeds geterroriseerd eens flink gestraft worden.
Op het moment dat iemand een stalker vermoord, heeft de wet al niet naar behorens gewekt.
Want iemand hoort niet jarenlang geterroriseerd te worden.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 19:03

maar kawa, hoe is dat aan te tonen, en wanneer is er sprake van terreur en wanneer niet? ik denk dat die grens van wel/niet heel moeilijk, als niet, te maken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 19:07

Aan te tonen als er al vaker dan 1x melding over gemaakt is bij de politie.
Mishandelde mensen komen ook nogal eens bij de dokterspost.
En zo zijn er vast een heleboel voorbeelden.
Dus genoeg dingen om het uit te zoeken.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 19:13

ik vind als je iemand zijn/haar leven ontneemd zelfde wijze hem/haar ook het leven ontnemen!

om welke reden dan ook

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 21:11

runningkawa"]
[quote="pniekepnak schreef:

Mensen genoeg hoor, dus zie het probleem niet.
We sterven echt niet uit als je daar bang voor bent Lachen

[/quote]

Nou nee, dat is nou niet mijn grootste angst nee. Maar ik denk dat je wel weet wat ik hiermee bedoel, of niet?

Vind jij dat je het recht hebt om iemand van het leven te beroven? Ik niet, en als mijn kind/moeder/zus of wat dan ook verkracht en/of vermoord zou worden, zou ik razend zijn, maar ik heb nog steeds dat recht niet. De overheid heeft dat recht ook niet, wat iemand ook gedaan heeft.

StitchLips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 00:02

wokee ik heb de vorige berichten niet gelezen omdat het er ten eerste gewoon te veel zijn en ik geen zin heb om 5 pagina's door te lezen. maar mijn mening over de doodstraf heb ik wel...

Ikzelf vind de doodstraf nogal raar omdat je iemand die waarschijnlijk ook gemoord heeft ook dood. maar als de moordenaar de doodstraf krijgt omdat hij mensen vermoord heeft moet degene die het vonnis volstrekt dan ook niet de doodstraf krijgen? hij dood tenslotte ook mensen... Ik vind het dus een zaak die aan beide kanten nogal raar zit. tuurlijk moet je mensen die andere mensen straffen, maar om hem nou zelf ook te 'vermoorden' dat is natuurlijk ook niet de bedoeling...

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 15:47

doodstraf??!! moeilijk om te zeggen wat ik er precies van vind...maar ik ben zelf niet helemaal eens met de doodstraf, alhoewel als je soms hoort hoe iemand, iemand anders vermoord heeft heb ik soms zoiets van: hij moet ook dood!!! maar als nu eens een onschuldig iemand de doodstraf krijgt...tja...
en ben wel voor zwaardere straffen, laat ze ook echt levenslang zitten!!! (in plaatsje van 20 jaar ofzo)

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 19:08

Ik heb nog even iets toe te voegen, als je de doodstraf invoert, straf je niet echt de misdadiger(die willen dikwijls dood, waarom moeten anders broeksriemen en veters afgegeven worden ter voorkoming van ophanging in de cellen?), maar vooral de familie. Soms(of dikwijls) is dat ook een criminele familie, maar soms ook niet, dan straf je hen vooral.
Ze hebben al verdriet genoeg dat hun zoon(dochter, neef,...) dat gedaan heeft en de cel is ingedraaid...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 20:56

er is in amerika onderzoek geweest naar het kostenplaatje en daar is uitgekomen dat de doodstraf meer geld kost dan levenslange opsluiting

en wat mijn mening betreft ik vind de doodstraf veel te makkelijk ,even een shotje en je bent er vanaf, nee hoor het slachtoffer heeft dan een veel zwaarder einde gehad dan de dader , veel te easy
nee hoor geef mij maar levenslange opsluiting zonder recht op gratie met daarbij "manual labour"
lekker stenen bikken met de hand ofzo , in ieder geval iets heel zwaars en ook cellen met een bed en een wc en alle andere oliebol kan eruit (tv en al die dingen weg uit de cellen)

mensen die verkracht hebben ontucht oid hebben gepleegd daarbij gezellig castreren of de binnenvoering eruit
maak de straffen maar flink zwaar en laat de gevangenen maar flink hard werken zodat ze hun eigen onderhoud verdienen in de bak en wij er niet voor op hoeven te draaien qua kosten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 21:00

en trouwens moord is moord of je het nu zelf als dader doet of als rechterlijke macht uitdeeld als straf zodra je iemand dood of aanzet tot, ben je fout,

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 10:31

parouscha schreef:
ik vind als je iemand zijn/haar leven ontneemd zelfde wijze hem/haar ook het leven ontnemen!

om welke reden dan ook

dus iemand die vreselijk in het nauw gedreven is en heel erg bedreigd is, en die dan uit noodweer een moord pleegt moet dan ook maar de doodstraf krijgen?
Nee, dat vind ik erg onrechtvaardig. Maar er zijn in mijn ogen wel degelijk mensen die maar beter "opgeruimd" kunnen worden. Misschien is doodstraf als straf niet zo geschikt omdat ze er gemakkelijk van af komen, immers, ze leren er niets van. MAar ik vind dat de veiligheid in de maatschappij voorop moet staan.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:26

Desiree"]
[quote="parouscha schreef:

om welke reden dan ook

dus iemand die vreselijk in het nauw gedreven is en heel erg bedreigd is, en die dan uit noodweer een moord pleegt moet dan ook maar de doodstraf krijgen?
[/quote]

Iemand die uit noodweer handelt wordt helemaal niet veroordeeld, maar krijgt ontslag van alle rechtsvervolging.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:28

Citaat:
Maar ik vind dat de veiligheid in de maatschappij voorop moet staan.

Hier ben ik het volkomen mee eens, en misschien dat een keertje afschrikt dat er iemand de doodstaf krijgt!! Het allemaal zo makelijk, je vermoordt iemand, en je gaat 1 of 2 jaar de bak in!! En waarom, omdat ie zo'n slechte jeugd heeft gehad!! Misselijk Nou heb geen medelijden hoor!!

En ik weet genoeg mensen te noemen die iets doen waarvoor ze weer een paar weken of maanden de cel in gaan!! Waarom?? Daar zitten ze warm elke dag eten en een televisie, geen last van andere mensen op je kamer..dus dat die leefomstandigheden zo verschrikkelijk zin Verward denk het niet echt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:34

youngster schreef:
Citaat:

Hier ben ik het volkomen mee eens, en misschien dat een keertje afschrikt dat er iemand de doodstaf krijgt!! Het allemaal zo makelijk, je vermoordt iemand, en je gaat 1 of 2 jaar de bak in!! En waarom, omdat ie zo'n slechte jeugd heeft gehad!! Misselijk Nou heb geen medelijden hoor!!

Hier heb ik dus al die pagina's op zitten wachten. Wat denken jullie dat de 'dreiging' van de doodstraf voor effect heeft op mogelijke toekomstige daders? Denken jullie dat dat een gunstig effect zal hebben?

En dan nog iets, als er wetten aangepast worden om de doodstraf weer in te voeren dan is het recht op het toepassen van executie door de overheid direct geboren.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:40

Lovely"]
[quote="youngster schreef:
Citaat:

Hier ben ik het volkomen mee eens, en
misschien dat een keertje afschrikt dat er iemand de doodstaf krijgt!!
Het allemaal zo makelijk, je vermoordt iemand, en je gaat 1 of 2 jaar de bak in!! En waarom, omdat ie zo'n slechte jeugd heeft gehad!! Misselijk Nou heb geen medelijden hoor!!

Hier heb ik dus al die pagina's op zitten wachten. Wat denken jullie dat de 'dreiging' van de doodstraf voor effect heeft op mogelijke toekomstige daders? Denken jullie dat dat een gunstig effect zal hebben?
[/quote]

Worden er in de staten in de VS waar de doodstraf toegepast wordt minder moorden gepleegd? Nee dus!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:41

kayla schreef:
[
Worden er in de staten in de VS waar de doodstraf toegepast wordt minder moorden gepleegd? Nee dus!
[/quote]

ze zullen in ieder geval niet in de herhaling vallen! Haha!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:46

Desiree schreef:
ze zullen in ieder geval niet in de herhaling vallen! Haha!

*LOL*

Das waar, maar ik heb eens gelezen (weet niet of het werkelijk waar is) dat de doodstraf, het aantal massamoordenaars juist vergroot. Het maakt het net even wat spannender, ofzo. (nogmaals; ik weet niet of dit waar is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:47

Citaat:
Worden er in de staten in de VS waar de doodstraf toegepast wordt minder moorden gepleegd? Nee dus

Misschien werden er anders nog wel meer gepleegd.
Dus is het antwoord misschien wel ja Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:49

Wat heeft het voor zin om te discussieren over de doodstraf als er al niet eens kan worden verteld of het wel of geen goede en doelmatige maatregel is? Er kan dus nog niet eens gesteld worden of het de effecten heeft waarvoor het bedoeld zou moeten zijn. Voor het gemak ga ik er maar van uit dat het bestaan van de doodstraf er voor zou moeten zorgen dat criminaliteit beheersbaar blijft.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:57

Lovely schreef:
Wat heeft het voor zin om te discussieren over de doodstraf als er al niet eens kan worden verteld of het wel of geen goede en doelmatige maatregel is? Er kan dus nog niet eens gesteld worden of het de effecten heeft waarvoor het bedoeld zou moeten zijn. Voor het gemak ga ik er maar van uit dat het bestaan van de doodstraf er voor zou moeten zorgen dat criminaliteit beheersbaar blijft.

En dat psychopaten (dus niet bij ALLE moordenaars) die niet op deze wereld horen opgeruimd worden, bespaart een hoop geld, iemand z'n levenlang in de gevangenis onderhouden kost nogal wat. Damn, dacht dat ik links was Frusty .....