Waarom maar met 1 persoon seks, als je getrouwd bent?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Re: Waarom maar met 1 persoon seks, als je getrouwd bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 08:30

jipkip schreef:
Ik snap jou vraag.
Sexen op verschillende manieren; puur om het sexen (lust) , omdat het erbij hoort (sleur), maar ook echt uit liefde. Tot een jaar geleden kende ik alleen het eerste en tweede.
Maar sinds ik met mijn vriend samen ben, ben ik heel anders naar sex gaan kijken.
Ik noem het dan ook geen sex meer, maar eerder vrijen (hoe ouderwets of vreemd dat dan ook klinkt) of de liefde bedrijven.
Het kan gewoon ontzettend intiem zijn. Wat wij doen is echt de liefde bedrijven. Iets zo speciaals wat je aan niemand anders kan uitleggen. Je doet het met z'n tweeen. Om zo gepassioneerd de liefde te kunnen bedrijven moet je elkaar echt door en door vertrouwen, en van elkaar houden.

Ik denk als je weet dat hij het ook nog met een ander doet, valt die betekenis en al die gevoelens keihard weg. Niet alleen op dat moment, maar ook van de periode waarin jullie de relatie hebben opgebouwd.
Vreemdgaan is (ook veranderd in mening) zo ontzettend gemeen. Ik zou dat niemand kunnen vergeven. En mezelf ook echt niet. ik zou het niet eens kunnen al zou ik heel graag willen. Het idee dat je dat speciale gevoel zo in een uurtje (hoelang die vrijpartij van vreemdgaan dan ook duurt) voorgoed vernietigd.

Liefdesverdriet, dat krijg je pas als iemand vreemdgaat, minder als iemand er een punt achter zet.
Niks voor mij.

Ik las het hele topic door zodat ik het helemaal met iemand eens kon zijn, maar ik dacht, heh, wordt toch zelf een stukje schrijven Tong uitsteken Totdat ik de laatste reactie zag! Hier ben ik het echt helemaal mee eens!!!!!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:40

Ik zie sex als een soort verbond, het is iets wat je samen doet en waar geen andere persoon aan te pas komt.
Ik wil gewoon niet delen, ik wil de enige zijn! Juist die exclusiviteit maakt het zo bijzonder en spannend.. Haha!

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:46

Faelivrin schreef:
Intiem (zéér intiem) zijn met iemand waarvan je houdt, waar je gek op bent.
Het is niet 'even seks'. Het is een gevoelens-'spel'.

dwaallicht schreef:
Ik zie sex als een soort verbond, het is iets wat je samen doet en waar geen andere persoon aan te pas komt.
Ik wil gewoon niet delen, ik wil de enige zijn! Juist die exclusiviteit maakt het zo bijzonder en spannend.. Haha!

Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:54

Sabinee__ schreef:

Misschien een hele stomme vraag hoor, maar waarom vind jij dat je maar met 1 persoon
seks mag hebben?
Ik zeg niet dat ik het later met jan en alleman zou doen, maar als ik er goed over nadenk,
vind ik die 'regel' eigenlijk best wel stom.
Ik vind het ook raar dat hele huwelijken er kapot om gaan, omdat iemand vreemdgaat.
Waarom zou dat niet mogen? Het is toch je eigen lichaam, en als je dat nou graag met iemand
wil delen?
Ik weet niet zo goed hoe ik het onder woorden moet brengen, maar als ik er gewoon eens over
nadenk, vind ik het best.. raar..
Waarom zijn mensen er zo emotioneel over, als je partner vreemd gaat?
Waarom krijg je die jaloerse gevoelens, of dat verdriet?
Het betekend toch niet dat diegene meteen niet meer van je houdt?

( Ik ben nog maagd, dus ik heb het nooit meegemaakt, maar waarom geld dit voor veel mensen wel?)

Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen. Knipoog

Gr Sabine

Ik denk dat het feit dat je nog maagd bent al een belangrijke rol speelt Knipoog

Voor mij is seks iets persoonlijks, het is mijn lichaam en dat laat ik niet aan iedereen zien, laat staan dat iedereen eraan zou mogen zitten of er gebruik van zou mogen maken. Het is niet zo dat ik vind 'dat je maar met 1 persoon seks mag hebben', het is geen moeten, iedereen ervaart het anders.

Dat er huwelijken kapot gaan aan vreemdgaan komt dus juist doordat seks iets exclusiefs is, je trouwt met elkaar, belooft bij elkaar te blijven en elkaar trouw te zijn tot de dood je scheidt. Seks hebben met een ander is dan het grootste verraad wat er is, dat is helemaal exclusief tussen beide partners tot 1 van beide vreemd gaat. De ander krijgt het gevoel niet genoeg te zijn, niet belangrijk genoeg om als enige de seks mee te delen. En dan is er nog de liefde, degene die bedrogen wordt vraagt zich af of de ander wel genoeg van hem of haar houdt, als dat wel zo zou zijn zou hij/zij toch niet vreemd gaan?

Seks binnen een relatie is iets heel intiems en heel wat anders als seks voor de lust, het is een manier om elkaar te laten zien hoeveel je van elkaar houd, als een van beide dus vreemd gaat heeft hij/zij dat intieme gedeeld met een ander, juist dat ene, dat wat exclusief voor jou bedoeld was, dat waarmee je elkaar laat zien hoeveel je van elkaar houd, juist dát geeft hij/zij aan een vreemde!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:01

Ik kies zelf voor een monogame relatie en mijn vriend gelukkig ook. Ik vind het zelf een vies idee als mijn vriend iets met een andere vrouw zou doen en vervolgens weer bij mij in bed zou stappen. Vreemdgaan is in mijn optiek nooit acceptabel aangezien er dan altijd bedrog in het spel is.

Daarentegen zijn er heel veel stellen heel erg happy in een open relatie en moet iedereen dat soort dingen vooral voor zichzelf bepalen zolang men maar eerlijk is tegenover elkaar.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:12

Ik denk als je alles heb meegemaakt, er anders over denkt. Knipoog

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:23

Romytjuuh schreef:

Ervaring? Clown

Nee hoor, ben ik met je eens. Haha! Maar vanaf welke kant kijk jij? Of bedoel je gewoon in zijn algemeen van beide kanten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:50

Romytjuuh schreef:

Wat bedoel je?

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:05

Vertrouwen!
Als je met iemand trouwt laat je zien dat je om diegene geeft, en houdt, dan ga je niet met een ander vreemt.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:06

Er zijn genoeg stellen met open relaties. Maar als je verliefd bent op je man/vriend wil je echt meestal alleen dat je man/vriend de passie/seks en genot met jou deelt.

Ik walg van het idee dat mn vriend naar iemand anders verlangt. Als dat zo is moet die het ook gewoon zeggen. Dan weet ik waar ik aan toe ben.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:24

Het heeft gewoon met respect en vertrouwen te maken.

Als je vreemdgaat kwets je daar iemand heel erg mee!

Als je in je huwelijk meer als 1 man wil nemen dan moet je maar een open relatie houden. Knipoog
Zo denk ik erover in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:28

Ik denk dat pannekoeken wel mijn lievelingseten is. Maar als ik dat dag in dag uit eet gaat het vervelen. Ok, dan eten we eens een pannekoek met spek in plaats van kaas, is dat niet lekker meer dan pakken we de stroop erbij. Nou dan hebben we dus de hartige en de zoete pannekoek gehad, vooruit, dan misschien maar eens een pancake Clown

Anyway, om even in de pannekoeken te blijven; een pannekoek in een restaurant smaakt toch echt weer anders en opeens kun je dan weer vreselijk veel zin krijgen in pannekoeken!

Of je eet eens een pannekoek van een ander, brengt je weer op ideeen en je waardeert je eigen pannekoeken meer Lachen

Ik geloof niet dat ik bovenstaand verhaaltje hoef te vertalen; ik neem aan dat dit duidelijk is. Verandering van spijs doet eten Knipoog

Imo zit er een vreselijk groot verschil tussen seks hebben met anderen en vreemdgaan. Vreemdgaan betekent namelijk het misbruiken van het vertrouwen van je partner, je beschadigt het. Seks hebben met anderen is niets meer dan eerlijk vertellen over je lichamelijke behoeftes en dit bespreekbaar maken met je partner. Vervolgens maak je er dan duidelijke afspraken over.

Een parenclub is een optie, of een derde erbij (of een vierde, vijfde, whatever Knipoog ). Dit heeft niets maar dan ook niets met respect voor je partner te maken! Alleen maar met het vervullen van je eigen behoeftes!

Vaak zie je ook dan stelletjes gaan swingen, zij nodigen dan een stel (of meerdere) uit en hebben daar dan een gezellige avond mee. Ik zie echt niet in wat daar mis mee is, juist door eens iets anders mee te maken waardeer je nog veel meer wat je zelf hebt. Volgens mij wordt je relatie daar alleen maar sterker van!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:55

nou, seks is wat anders dan pannenkoeken...

Je kunt seks hebben zonder intimiteit; persoonlijk vind ik het dan goedkoop en je houdt er een kater aan over. Het bevredigt ook niet echt; ik denk dat het dan steeds weer nog anders, nog gekker, nog extremer moet.

Maar voor mij is optimale seks; jezelf helemaal durven geven, met lichaam en geest. Dat is heel intiem. Dan moet je 100 procent vertrouwd met iemand zijn. Je wordt er heel kwetsbaar door...

Centraal in een relatie staat voor mij intimiteit. intimiteit heeft zoveel met vertrouwen te maken, dat je dit niet met een ander dan je vaste partner kunt delen. Ik ga dan ook zover, dat ik dit niet loskoppel van seks; ik vind ook een hele intieme platonische vriendschap met een man een bedreiging voor je relatie.

Daarnaast: goede seks kenmerkt zich door willen geven. Als je allebei de ander wilt laten genieten, heb je het allebei fijn. Juist dan moet je kunnen en durven zeggen wat je fijn vindt, en wat niet, zodat je partner ook in staat is om aan jou optimaal te geven.
Slechte seks gaat om het bevredigen van je eigen behoeftes.

Ik ben overigens nog van de generatie van 'dat moet toch kunnen' en ik heb daar huwelijken met 'hele goede afspraken' verschrikkelijk stuk op zien lopen. In de praktijk werkt het niet en komt er jaloezie, wantrouwen en verdriet door.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 27-10-07 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:56

Citaat:
Dit heeft niets maar dan ook niets met respect voor je partner te maken! Alleen maar met het vervullen van je eigen behoeftes!

Als je eigen partner dit eigenlijk niet leuk vindt, maar het toestaat om jou niet te verliezen, is het dan niet de moeite waard om je eens af te vragen hoeveel de ander waard is in je relatie? Je eigen behoeften opzij kunnen zetten voor het welzijn van de ander?

Edit: dat heeft dus wel degelijk met respect te maken!

En ben het verder helemaal met Beantsje eens...

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:00

Ik sluit me ook aan bij Beantsje!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:10

Elysha schreef:
Citaat:
Dit heeft niets maar dan ook niets met respect voor je partner te maken! Alleen maar met het vervullen van je eigen behoeftes!

Als je eigen partner dit eigenlijk niet leuk vindt, maar het toestaat om jou niet te verliezen, is het dan niet de moeite waard om je eens af te vragen hoeveel de ander waard is in je relatie? Je eigen behoeften opzij kunnen zetten voor het welzijn van de ander?

Edit: dat heeft dus wel degelijk met respect te maken!

Ik zet er toch ook duidelijk neer dat je daar afspraken over moet maken Verward Lijkt mij vrij logisch dat het hele feest niet doorgaat als een van de twee het er niet mee eens is. Kan de ander daar niet mee leven, dan geen relatie. Lijkt me toch vrij simpel Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-10-07 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:11

Als iemand een open huwelijk of relatie wil hebben, prima. Moet men zelf weten.
Ik ben vrij openminded en heb naast mijn lange relaties ook heerlijk gebeest. Er zijn mensen die dat natuurlijk zwaar veroordelen, mij een biet. Ik wilde me in bepaalde periodes in mijn leven helemaal niet binden en er waren zat leuke mannen die op mijn pad kwamen. Ik heb genoten en geexperimenteerd. Geen spijt van, verre van zelfs....

Nu ik wat ouder ben (37) en sinds een paar jaar de man met wie ik absoluut oud wil worden gevonden heb, we samen een heerlijk kindje hebben inmiddels, vind ik het juist heel fijn om hem trouw te blijven. Ik heb van alles gedaan en meegemaakt, weet wat er te koop is en nu heb ik eindelijk rust gevonden bij mijn allerliefste schat. Voor de duidelijkheid; dit is wederzijds, he. Haha!
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om vreemd te gaan. Een keertje flirten met iemand is een ander verhaal, maar dat houdt ergens op natuurlijk. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit mijn relatie in gevaar zou brengen voor wie dan ook. Natuurlijk heb je nooit garanties, dat realiseer ik me wel. Maar op dit moment gaat het al 5 jaar super tussen ons (ook als een van ons een mindere periode had om diverse redenen) en hebben we genoeg om voor te vechten, als de relatie wel in een dip terecht komt.

Ik zou zeggen: misschien zouden sommige mensen zich niet te snel moeten binden aan iemand??? Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:13

Sabinee__ schreef:

Misschien een hele stomme vraag hoor, maar waarom vind jij dat je maar met 1 persoon
seks mag hebben?
Ik zeg niet dat ik het later met jan en alleman zou doen, maar als ik er goed over nadenk,
vind ik die 'regel' eigenlijk best wel stom.
Ik vind het ook raar dat hele huwelijken er kapot om gaan, omdat iemand vreemdgaat.
Waarom zou dat niet mogen? Het is toch je eigen lichaam, en als je dat nou graag met iemand
wil delen?
Ik weet niet zo goed hoe ik het onder woorden moet brengen, maar als ik er gewoon eens over
nadenk, vind ik het best.. raar..
Waarom zijn mensen er zo emotioneel over, als je partner vreemd gaat?
Waarom krijg je die jaloerse gevoelens, of dat verdriet?
Het betekend toch niet dat diegene meteen niet meer van je houdt?

( Ik ben nog maagd, dus ik heb het nooit meegemaakt, maar waarom geld dit voor veel mensen wel?)

Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen. Knipoog

Gr Sabine

Waarom omdat dat zo hoort, is mijn mening, anders ga je vreemd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:14

beantsje schreef:
nou, seks is wat anders dan pannenkoeken...

Je kunt seks hebben zonder intimiteit; persoonlijk vind ik het dan goedkoop en je houdt er een kater aan over. Het bevredigt ook niet echt; ik denk dat het dan steeds weer nog anders, nog gekker, nog extremer moet.

Persoonlijk ja, jij vindt dat, ik niet Lachen Ben ik dan goedkoop?

beantsje schreef:
Maar voor mij is optimale seks; jezelf helemaal durven geven, met lichaam en geest. Dat is heel intiem. Dan moet je 100 procent vertrouwd met iemand zijn. Je wordt er heel kwetsbaar door...

Ik vind dat er grote verschillen bestaan in soorten seks, tenzij je iemand die je 1 keer ziet diep in de ogen aan wilt kijken?

beantsje schreef:
Centraal in een relatie staat voor mij intimiteit. intimiteit heeft zoveel met vertrouwen te maken, dat je dit niet met een ander dan je vaste partner kunt delen. Ik ga dan ook zover, dat ik dit niet loskoppel van seks; ik vind ook een hele intieme platonische vriendschap met een man een bedreiging voor je relatie.

Intimiteit heb je imo vooral geestelijk, niet (of veel minder) lichamelijk.

beantsje schreef:
Daarnaast: goede seks kenmerkt zich door willen geven. Als je allebei de ander wilt laten genieten, heb je het allebei fijn. Juist dan moet je kunnen en durven zeggen wat je fijn vindt, en wat niet, zodat je partner ook in staat is om aan jou optimaal te geven.
Slechte seks gaat om het bevredigen van je eigen behoeftes.
Wat nou als de ander het fijn vindt om jou te zien genieten van een ander?

beantsje schreef:
Ik ben overigens nog van de generatie van 'dat moet toch kunnen' en ik heb daar huwelijken met 'hele goede afspraken' verschrikkelijk stuk op zien lopen. In de praktijk werkt het niet en komt er jaloezie, wantrouwen en verdriet door.

Nee, jouw ervaring maakt niet gelijk de realiteit Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:19

Liek_ schreef:
Ik zet er toch ook duidelijk neer dat je daar afspraken over moet maken Verward Lijkt mij vrij logisch dat het hele feest niet doorgaat als een van de twee het er niet mee eens is. Kan de ander daar niet mee leven, dan geen relatie. Lijkt me toch vrij simpel Lachen

Dat is heel theoretisch. Ik heb het zien gebeuren bij een echtpaar, die heel duidelijke afspraken hadden: Seks met een ander mag, zolang je maar weer thuiskomt. En niet jaloers worden, want daar is geen reden toe, want er is alleen sprake van iets lichamelijks. Ze waren het er heel erg over eens, beide kanten.

Echt zo'n jaren-70 stel. 1 Van hen was notabene psychiater, die zou toch beter moeten weten...

Om een lang verhaal kort te maken: 'Niet jaloers worden' kan je dus niet afspreken, dat gebeurt wel. Bij hun dus ook. Uiteindelijk is het een dramatische scheiding geworden.

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:34

Je trouwt met iemand omdat je van die gene houdt en vertrouwd.
Als je met iemand trouwt ben je gek opelkaar je geniet van alles van en met elkaar dus waarom zou je met een ander naar bed gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:40

beantsje schreef:
Liek_ schreef:

Dat is heel theoretisch. Ik heb het zien gebeuren bij een echtpaar, die heel duidelijke afspraken hadden: Seks met een ander mag, zolang je maar weer thuiskomt. En niet jaloers worden, want daar is geen reden toe, want er is alleen sprake van iets lichamelijks. Ze waren het er heel erg over eens, beide kanten.

Echt zo'n jaren-70 stel. 1 Van hen was notabene psychiater, die zou toch beter moeten weten...

Om een lang verhaal kort te maken: 'Niet jaloers worden' kan je dus niet afspreken, dat gebeurt wel. Bij hun dus ook. Uiteindelijk is het een dramatische scheiding geworden.

Klinkt mij meer als een gevalletje Communicatieprobleem met hoofdletter....Als je niet praat gaan dingen mis. Die dingen dus ook. Als er tijdig aan de bel was getrokken was er misschien niets aan de hand geweest.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 03:01

Liek_ schreef:
Klinkt mij meer als een gevalletje Communicatieprobleem met hoofdletter....Als je niet praat gaan dingen mis. Die dingen dus ook. Als er tijdig aan de bel was getrokken was er misschien niets aan de hand geweest.

Ja, want mensen zijn echt supergoed in communicatie. Nagelbijten / Gniffelen

Maar, zonder gekheid... Ik respecteer iedereens mening, dat mogen ze wat mij betreft zelf weten; maar ik ben zelf meer van de exclusiviteit. Een van de quotes die bij mij passen is:

Citaat:

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:12

voor degenen die op tv omroep brabant ontvangen; je moet vandaag eens olifantendoder kijken.
gaat precies over dit onderwerp Haha!
je zie daar een man die is getrouwd met twee vrouwen. of een stel dat met z'n drieen is getrouwd, zoals ze het zelf zeggen.
ook gaan ze kijken bij een soort parenclub.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:43

Ik zie het ook als iets heel intiems.. wat al vaker is genoemd hierboven. En ik geloof dat God het heeft bedoeld voor een relatie tussen één vrouw en één man. Knipoog