Schulden en het incassotraject

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mila87

Re: Schulden en het incassotraject

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:00

hallo,

weten jullie misschien waar je als student kunt lenen? mijn enige inkomstenbron is studiefinanciering, waar ik het uiterste van leen op het moment, maar wegens omstandigheden kan ik gewoon niet meer rond komen en lijkt alles op een ramp uit te lopen.
dus als iemand een lening weet? graag Verdrietig

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 22:50

Tsja via de stufi. Dat is de meest slimme mogelijkheid en ook nog het laagste rentepercentage.

Heb je een bijbaan?

En anders: heb je enig idee hoe het komt dat je inkomsten en uitgaven niet met elkaar in balans zijn? Kun je schrappen in de uitgaven kant?

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:15

er zijn heel veel redenen voor..teveel om op te noemen.
nee, ik heb geen bijbaan. dit komt omdat ik niet mag werken ivm mijn gezondheid. die is zeer slecht. ik kan me dus óf op school focussen óf op een bijbaan. beide wil absoluut niet. wel geprobeerd uiteraard. ondanks dit ben ik toch aan het solliciteren omdat ik geen andere uitweg zie maar met mijn 20 jaar kom je niet snel meer aan het werk.
we hebben al veel dingen geschrapt. het zijn voornamelijk schulden van mijn vriendin maar ik wordt er in mee getrokken. het ligt gewoon heel ingewikkeld, niet iets waar we zelf voor gekozen hebben. we zijn geen geld-smijters, het heeft met de omstandigheden te maken.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:17

hmmm hopelijk krijg je dan toch een baantje, als je je uitgaven niet kan minderen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 14:55

Dat is lastig. Hoezo kom je met 20 jaar niet meer aan het werk? Misschien ander werk zoeken als dat je eerst deed Lachen.

Daarnaast: kijk hoe het zit met de schulden, kijk hoeveel jullie kunnen missen per maand voor de schuldeisers, kijk of je betalingsafspraken kunt maken.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:53

ik solliciteer bij supermarkten/winkels, kassen (maar dat is te zwaar), call centers (maar dat is geen werk voor mij)..ik heb veel geprobeerd maar het lijkt maar niet te lukken. ik mag het officieel ook niet maar soms moet je wel. mijn linker arm is geblesseerd, ik kan er absoluut niets mee, ook mijn verplichte stage niet. en ik ben erg zwak door ziekte.
ik werkte altijd in een supermarkt, geweldig werk, maar ik ben gestopt doordat ik moest verhuizen. ik vindt het nog steeds jammer, maar het kon niet anders.
ik ben nog student en ga naar school.

we kijken iedere maand welke rekeningen we eerst betalen, de meest noodzakelijke, en de grote/belangrijke rekeningen betaal ik hoe dan ook. we redden het iedere maand op een wonderbaarlijke manier, maar het is echt lopen op eieren, wachten tot het mis gaat.
het is begonnen met 1 rekening en het stapelt zich maar op. wanneer ik er 1 afbetaald heb, ligt de volgende klaar omdat ik niet alles tegelijk kan betalen.
vandaar dat ik opzoek ben naar een lening, dan kan ik alle grote rekeningen in 1 keer af betalen en heb ik mijn 'schuld' bij 1 lening. dat lijkt me overzichtelijker, maar of het helpt.
soms zie ik door de bomen het bos niet meer.
het is begonnen toen mijn merrie erg ziek bleek te zijn, kort erna werd mijn hond ziek en koste me dat weer handen vol geld. maar dat zijn dingen die je toch doet. mn merrie bleek achteraf een verkeerde keuze, van mn hond heb ik geen spijt. dierenarts kosten zijn vreselijk duur, en we staan er alleen voor.
(ben het huis uitgezet wegens seksuele voorkeur)

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:57

hmmm
ik weet natuurlijk niet wat je precies mag/kan doen, maar er is toch wel plaats in de plaatselijke supermarkt? of een restaurantje/winkel? Dan is 20 juist een goede leeftijd, zeker niet te oud iig; je mag alcohol schenken (drinken :p) dus dan kan je misschien zoiets proberen? tja, je moet toch iets..
Een lening lijkt mij niet verstandig, dan zitje ook weer met rente ed. Ik zou proberen meer te verdienen inderdaad, dan hoef je niet aan een lening Knipoog Succes!

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:22

horeca is een goed idee..al wel geprobeerd overigens.
nee winkels/supermarkten nemen hier echt meiden van een jaar of 16 aan ookal heb ik jarenlang ervaring. ik heb bij alle mogelijke supermarkten in de omgeving gesolliciteerd en ben ook vaker langs geweest om even te vragen maar helaas..20 vinden ze te oud, dat wordt ze te duur blijkbaar.
horeca heb ik geprobeerd maar ik zal me daar nog wat meer in verdiepen. ik kan mijn linker arm en hand niet gebruiken (momenteel, gaat wel weer over laten we het hopen Cool ) en ik heb erg veel rust nodig. veel slaap of rust momentjes. tijdens mijn laatste werk was ik nog super gezond en had ik nergens last van, dat werk ging super, ik vondt het geweldig en mis het nog iedere dag. vreemd voor een bijbaan maar ik vondt het geweldig. ik was toen der tijd overspannen maar die baan sleepte me er door.

een lening is inderdaad niet ideaal maar ik zie op het moment gewoon geen andere oplossing meer. ik moet de rekeningen betalen, en werk vinden op korte termijn is moeilijk. in de zomer ga ik trouwens wel 6 weken bij de thuiszorg werken, maar dat duurt nog even en ik moet de tijd overbruggen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 18:28

Probeer eens voor jezelf de volgende dingen op een rij te zetten:

Inkomsten
Van jou
van je vriendin
recht op zorgtoeslag?
recht op huurtoeslag?
heffingskortingen?

uitgaven
Allereerst de belangrijkste 3 vaste lasten (deze moet je elke maand echt betalen):
- huur
- energie
- ziektekostenverzekering
- abonnementen
- huishoudelijke uitgaven
- overige verzekeringen en uitgaven

schulden
Een schuld is een lening bij een bank of financieringsmaatschappij, een rekening waarvan de betalingstermijn is verlopen en/of een roodstand bij een bank.

Als je de inkomsten en uitgaven op een rij hebt dan zie je ook vanzelf wat de schulden zijn. Wellicht kun je er voor kiezen ipv telkens 1 rekening te betalen met de schuldeisers betalingsregelingen af te spreken.

Belangrijk is wel dat je probeert de achterstanden niet verder op te laten lopen, dus je vaste lasten altijd betalen en nieuwe rekeningen ook gewoon direct.

Hoop dat je op deze manier weer overzicht krijgt in je financiele situatie.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:46

dankjewel Lachen
ik ga er morgen even goed voor zitten, en in het weekend even samen met mn vriendin, gezien de grootste schulden van haar zijn.
hopelijk voel ik me dan wat beter/opgelucht.
heb vandaag nog een aantal keer gesolliciteerd (in de horeca) maar heb ook mn linker arm moeten gebruiken op school en is die weer helemaal beurs/pijnlijk..zwaar vervelend.
ben nu een aantal sollicitatie brieven aan het schrijven, die kunnen morgen de deur uit. wie weet hoor ik wat Lachen

STEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:56

Lovely schreef:
STEN, long time no see trouwens. Het gebeurt wel dat incassobureaus ermee dreigen om direct kosten in rekening te brengen brengen volgens Rapport Voorwerk 2. Sterker nog, ze sturen die rekening gewoon op met een dreigende brief erbij. Hoort niet, gebeurt wel. Volgens mij wordt dat gedaan onder een zeer vergestrekte interpretatie van 'nee heb je en ja kun je krijgen'.

Ey Lovely, idd long time no see. Pop soms even rond de forum-wereld op zoek naar incasso-gerelateerde zaken Lachen

Afijn, minnelijk gezien mag je gewoon voorwerk 2 berekenen, dus daar is niets mis mee, wordt tenslotte ook door de rechters (sector kanton) zo toegewezen.

Waar ik op ageerde zat hem in het verhaal dat er per verstuurde brief 15% wordt berekend, ja, dan gaat t hard en zou je bussiness model bestaan uit direct 20 brieven sturen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:30

Je baas vindt het vast een geweldig idee Lachen.
Wat mij enorm stoorde was de werkwijze van het bureau, eerst al bellen terwijl het papierwerk nog niet verstuurd was. Nadat de betaling was gedaan aan de schuldeiser nog doodleuk een rekening gaan sturen voor de incassokosten alleen. Eigenlijk moest ik wel lachen om zoveel kneuzerigheid en heb je collega's daarom ook onvriendelijk verzocht om niet meer te bellen en ook geen brieven meer te sturen Haha!. Daar was ook allang geen reden meer toe, dus daar zijn ze ook mee gestopt. Het heeft me alleen wel de indruk gegeven dat er heel erg veel geld verdiend wordt door incassobureaus door bangmakerij en gespeelde dwang. Er zijn volgens mij heel erg veel mensen die hierdoor rekeningen betalen van het incassobureau terwijl ze dat helemaal niet nodig is.

STEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:54

Hahaha, nee, onze aandeelhouders zitten daar echt niet op te wachten. Dus geen geweldig idee.

Op zich netjes dat ze vooraf bellen, doen wij ook wel eens om de aanmaning aan te kondigen, meer niet.
Op zich kan ik mij niet voorstellen dat een rekening dubbel voldaan wordt enkel omdat er sprake zou zijn van bangmakerij. "ons ben nu eenmaal zunnig" nietwaar? Dus dat gaat niet zonder slag of stoot.
(mocht je overigens voldaan hebben na datum aanmaning dan is het verzoeken om kosten nog te betalen gerechtvaardigd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:07

Nee. was niet gerechtvaardigd omdat alles op een fout van mijn schuldeiser berustte (in juridische zin allang betaald binnen de oorspronkelijke termijn namelijk). En nadat die dat opgehelderd had bij IJ kwam er toch nog een rekening van IJ. Yeah sure, ik ben gekke henkie niet natuurlijk Haha!. Vervolgens hing er iemand aan de telefoon die mij ging vertellen dat ik dat moest betalen en dat ging op de 'ja mevrouwtje dat zeggen ze allemaal' manier. Helemaal leuk natuurlijk en het fleurde mijn dag helemaal op Lachen. Leerzaam hoor, maar het heeft wel mijn beeld van incassobureaus erg veranderd.

STEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:12

Ah, zie dat het ook directe collega's waren dan Knipoog

Ook wij maken helaas wel eens fouten, niet goed, wel realiteit. .... en ach... jij zegt dat het op tijd voldaan was... maar dat zeggen ze nu eenmaal allemaal Tong uitsteken

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:33

Rivano schreef:
Weer iemand anders denkt dat het aan de nieuwe bewoner ligt. Want volgens haar wordt je oude energie abbonement pas definitief overgezet als de nieuwe bewoner van het pand het aanvraagd. Het heeft heel lang leeg gestaan. Dus misschien ligt daar het probleem?

Dit is niet zo, als zij haar abb heeft opgezegd en er geen nieuwe bewoner is wordt er ook geen energie geleverd dus hoeft er ook niemand te betalen. De eigenaar van het pad is wel vastrecht verschuldigd over de periode dat het leegstond (zo'n 60 euro/mnd). Dus als zij eigenaar was is ze dat verschuldigd tot datum overdracht, ongeacht of de nieuwe bewoner al energie heeft aangevraagd.
Als ze huurde is de verhuurder verantwoordelijk voor deze kosten tot er een nieuwe huurder in het pand komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:36

STEN, Wees maar trots op ze Lachen.
Zoals ik al zei lag de fout ook aan de kant van jullie opdrachtgever. Betaald is betaald en daar valt niet aan te tornen. Althans, dat dacht ik totdat ik de jongens en de meisjes van IJ aan de bel kreeg, dan opeens kan betaald leiden tot hele vervelende situaties. Zo vervelend dat ik de zaak liefst platgescholden had en ik zekere zin heb ik dat ook gedaan Lachen.

STEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:39

Allways keep your c00l Lovely Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:00

Yep en tha money in tha pocket Haha!.
Of ja, schuldeiser wel betalen, maar IJ mooi niet Haha!.

STEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:08

Dat is in jouw geval een correct advies.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:10

Vippie schreef:
Dit is niet zo, als zij haar abb heeft opgezegd en er geen nieuwe bewoner is wordt er ook geen energie geleverd dus hoeft er ook niemand te betalen. De eigenaar van het pad is wel vastrecht verschuldigd over de periode dat het leegstond (zo'n 60 euro/mnd). Dus als zij eigenaar was is ze dat verschuldigd tot datum overdracht, ongeacht of de nieuwe bewoner al energie heeft aangevraagd.
Als ze huurde is de verhuurder verantwoordelijk voor deze kosten tot er een nieuwe huurder in het pand komt.

Zij huurde het appartement van een verhuurbedrijf, het pand was niet van dat verhuurbedrijf maar ze waren als tussenpersoon ingehuurd om het te verhuren, de eigenaar ging het appartement verkopen, dus kon ze of blijven of met een premie een andere (betere) huurwoning krijgen. Ze koos voor het laatste. Nadat zij eruit was is het pand meteen verkocht. Maar heeft het lang leeggestaan.
Maakt deze info nog verschil uit voor wie welke rekening moet betalen?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:55

Misschien dat iemand hier mij ook kan helpen.

Ik heb een poosje terug heel veel foto's gemaakt bij Laurens van Lieren, de talentenjachten. Nu heb ik daar enorm veel bestellingen van binnen gekregen, alleen betaald ongeveer een kwart van de klanten [ stuk of 50? ] niet. Sommige heb ik vanmiddag een 2de herinnering gestuurt. Wat moet ik hierna doen? Hoe kan ik dit het beste regelen? Het gaat om bedragen tussen de €10,- en €150,- per factuur.

Alvast bedankt voor de reactie's!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 18:25

Je hebt de foto's al wel geleverd?

Dan zou ik na de tweede herinnering een eerste aanmaning sturen en ze "ingebreke stellen".

Gelijk flink dreigende taal uitslaan.

Even opbellen om een betalingsregeling te vragen wil ook nog wel helpen Haha!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:28

Nee foto's lever ik altijd na betaling zo slim was ik dan nog wel. Clown Maar ik heb wel een aantal procent moeten betalen aan de organisatie van Laurens, om het recht te hebben dat alleen ik foto's mocht maken. Nu ben ik die procenten dus kwijt, en heb ik de betalingen nog niet binnen. Snap je het nog? Clown

Het is toch zo als je iets bestelt en het niet annuleert je er gewoon aan vast zit? Heb ook geschreven in de [ zeer nette ] mail dat dit de laatste herinnering is en er anders andere maatregelen worden getroffen. Clown

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 18:31

In principe zitten ze er gewoon aan vast ja. Vrees alleen dat je niet meer kunt doen dan heel erg dreigen aangezien je nog geen product geleverd hebt.