Incorrect taal- en grammaticagebruik populair?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: Incorrect taal- en grammaticagebruik populair?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:08

Bid in plaats van bit Clown

Ook zo'n mooie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:15

Ik vind straattaal ook verschrikkelijk om te horen dat zogenaamde accentje en idd bewust kromme woorden en zinnen vormen, alsof je niet beter weet....

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:24

Plat haags, echt westlands, schevenings, oeh walgelijk Clown

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:41

Straattaal, kauwgom en schreeuwen... Ik zie dan altijd al de zinnen voor me van die mensen... Om te huilen! Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:45

Als ik type probeer ik er wel op te letten hoe ik dingen zeg ( en dingen als 'egt' bijvoorbeeld vind ik ook irritant ), maar als je praat zijn 'foute dingen' snel gezegt, zo ook straattaal bijvoorbeeld. Als ik onder vrienden ben of thuis praat ik ook niet al te netjes hoor ( Zaans/ Amsterdams accent en woordgebruik enzo ).

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:49

ik type Clown moet toch ook ik typ zijn als we het gewoon volgens de Nederlandse grammatica doen?

Wat ik echt heel erg dom vind zijn mensen die het ww zeggen vervoegen met bv hij zij ipv van zei.

Ik heb niet alles gelezen maar over dat gevreten en stofgezuigd. We hebben het over een voltooiddeelwoord dus dat hoeft in 99% van de gevallen niet nog eens in de verleden tijd gezet te worden en is vergelijkbaar met ik heb gelopen. Dat is ook niet ik heb geliepen oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:51

Ik weet ook van veel woorden niet hoe je ze nou precies schrijft hoor.. Tja, als je het nooit hebt geleerd op school.....

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:53

Ik heb het ook niet geleerd op school maar probeer het nog steeds mezelf aan te leren door te vergelijken met andere woorden, het woordenboek er eens bij te pakken of logisch nadenken en redeneren.
Wat ik nog steeds niet weet is of het nou in het algemeen is of over het algemeen.. iemand die dit wel weet (en ook weet waarmo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:54

In het algemeen en over het algemeen kan volgens mij allebei. Maar het ligt er maar net aan in welke zin je het gebruikt. Correct me if I'm wrong Knipoog

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:03

GuitarLove schreef:
Veel mensen zeggen ook: 'Alle spullen die je nodig bent' Kan ik ook helemáál niet tegen, maar ik kan er ook niet tegen als andere mensen de klemtoon anders leggen dan ik, ook al heb ik het zelf fout.. Clown
Nog zo iets, 'als mij' néé 'dan ik'. Doe ik in de uitspraak ook heel vaak fout. Ik weet wel hoe het is, maar ik denk er niet zo gauw aan.

Ik verleng de zin altijd als ik er niet zeker van ben
@Lielle: haha die van je baas is grappig, maar is uitprinten echt fout Bloos wat moet het dan zijn?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:13

gewoon printen

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:05

Ja echt heel erg, hier nog een paar voorbeelden die (bijna) altijd fout gaan:

- eenSgezinwoning ipv eengezinwoning
-enigSkind - eningkind
-zoals bijvoorbeel (dubbelop, dit gebeurd in het engels ook)
-veelS te vaak ipv veel te vaak
-ALS vrouw ZIJNDE ipv Als vrouw / zijnde vrouw
etc.

En dat eeuwige hun zijn....ipv ZIJ zijn....

En iedereen maakt ze. Ik zelf vroeger ook regelmatig maar doordat ik er iedere keer op gewezen werd nu niet meer maar juist dan gaat het opvallen bij alle anderen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:17

Tja als ik het probeer uit te leggen dan zeg ik dat hun gelijk staat aan mij en met mij begin je ook geen zin. Maar sommige mensen zijn van mening dat het een dialect is en anderen weten weer niet wat een bezittelijke voornaamwoord is en dan blijft het lastig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:30

DromenLies schreef:
ik type Clown moet toch ook ik typ zijn als we het gewoon volgens de Nederlandse grammatica doen?

Wat ik echt heel erg dom vind zijn mensen die het ww zeggen vervoegen met bv hij zij ipv van zei.

Ik heb niet alles gelezen maar over dat gevreten en stofgezuigd. We hebben het over een voltooiddeelwoord dus dat hoeft in 99% van de gevallen niet nog eens in de verleden tijd gezet te worden en is vergelijkbaar met ik heb gelopen. Dat is ook niet ik heb geliepen oid.

die redenering gaat volkomen mank. Strijken - streek - ik heb gestreken, sterven - stierf - gestorven, zuigen - zoog - gezogen. De redenering dat een voltooid deelwoord niet in de verleden tijd hoeft te worden gezet gaat niet op, een voltooid deelwoord heeft gewoon een andere vorm dan de verleden tijd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:31

knabbelgirl schreef:
GuitarLove schreef:
Veel mensen zeggen ook: 'Alle spullen die je nodig bent' Kan ik ook helemáál niet tegen, maar ik kan er ook niet tegen als andere mensen de klemtoon anders leggen dan ik, ook al heb ik het zelf fout.. Clown
Nog zo iets, 'als mij' néé 'dan ik'. Doe ik in de uitspraak ook heel vaak fout. Ik weet wel hoe het is, maar ik denk er niet zo gauw aan.

Ik verleng de zin altijd als ik er niet zeker van ben
@Lielle: haha die van je baas is grappig, maar is uitprinten echt fout Bloos wat moet het dan zijn?

printen, uitdraaien Knipoog

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 18:23

oke, weer wat geleerd Tong uitsteken

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:42

Ik doe mee aan betaalde internetprogramma's waarvoor je mailtjes moet lezen. Al die bedrijven sturen dezelfde reclamemails. Laatst kreeg ik er één genaamd: "Wat vind jou nou erg?"
Waarschijnlijk is het een typfout, maar om die 40 keer te versturen zonder het te verbeteren.... Dat schaadt, naar mijn mening, de geloofwaardigheid van zo'n bedrijf.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:20

bambi schreef:
Ja echt heel erg, hier nog een paar voorbeelden die (bijna) altijd fout gaan:

- eenSgezinwoning ipv eengezinwoning
-enigSkind - eningkind
-zoals bijvoorbeel (dubbelop, dit gebeurd in het engels ook)
-veelS te vaak ipv veel te vaak
-ALS vrouw ZIJNDE ipv Als vrouw / zijnde vrouw
etc.

En dat eeuwige hun zijn....ipv ZIJ zijn....

En iedereen maakt ze. Ik zelf vroeger ook regelmatig maar doordat ik er iedere keer op gewezen werd nu niet meer maar juist dan gaat het opvallen bij alle anderen.

Weer wat geleerd. Clown

sorry flauw moest ff

Michje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:54

DromenLies schreef:
Tja als ik het probeer uit te leggen dan zeg ik dat hun gelijk staat aan mij en met mij begin je ook geen zin. Maar sommige mensen zijn van mening dat het een dialect is en anderen weten weer niet wat een bezittelijke voornaamwoord is en dan blijft het lastig.

'Hun fietsen staan in de garage.' 'Mij is verteld dat....' Knipoog Nu ga ik twijfelen aan die eerste.

Hier nog iemand die zich verschrikkelijk ergert aan het incorrecte Nederlands. Ik hou van Nederlands, ik hou van grammatica en van spelling en Nederlands is dan ook één van de weinige vakken waarvoor ik mijn huiswerk (vrijwillig) maak.
Natuurlijk, een keer een foutje kan gebeuren, maar dingen als 'ik vindt' of 'vondt' kan ik echt niet uitstaan. 'Hun' in plaats van 'zij' is ook verschrikkelijk.

'Uitprinten' is iets wat ik mezelf aan het afleren ben, maar dat wil nog niet lukken. Bloos

Een meisje uit mijn klas twee jaar geleden zette voor elk zelfstandignaamwoord 'die'. Dus 'die meisje', 'die huis'. Daar kan ik niet tegen, niet als iemand het expres doet. Mijn moeder is in Australië geboren en is op haar elfde naar Nederland gekomen. En aangezien ze niet heel slim is ( Bloos ), twijfelt ze er wel eens aan of het nu 'die' of 'dat' moet zijn. Kan ik nog inkomen, ze doet het tenminste niet expres.

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:04

Die eerste is wel goed volgens mij, want het wordt dan: 'De fietsen van hen' en van hen wordt geloof ik altijd hun.

Maar ik denk dat DromenLies bedoelde dat mensen zeiden: 'Hun vertelden' en dat je ook niet zegt: 'Mij vertelde'. Op die manier Knipoog

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:21

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 12:51

Als je het bewust doet is het wel irritant, maar zelf zeg ik ook vaak dingen zoals: ja maar hun hadden toch dit/dat.. Ik weet wel dat het is ja maar zij hadden.. maar gewoon dat ik daar niet aan denk ofzo..

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:36

Ik lees hier ook veel de contaminatie die ik zelf ook vaak gebruik (helaas): 'Irriteren aan' ipv 'ergeren aan' of 'het irriteert me'..

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:37

Wat is het trouwens: benieuwd of benieuwt. Ik twijfel elke keer weer.. Nagelbijten / Gniffelen

Op bokt en msn typ ik altijd ABN, ookal heb ik nog wel eens wat problemen met de werkwoordsvormen. (t/d/dt/tt etc.) Maar ik zit ook pas in het 3e jaar havo, ik doe mijn best om dat soort fouten te voorkomen maar dat lukt niet altijd. Ik spreek overigens niet ABN, maar ik kom ook uit Deventer; heb dus een accent. (alleen is het bij mij vrij overdreven) Bijvoorbeeld:
ABN: maar dat heeft hij toch helemaal niet gedaan.
Ik: maa dat heeftie toch hemaal nie gedaan

Ik sla meestal de R over omdat ik die niet kan uitspreken, wat erg frustrerend is aangezien ik Laura heet. Sigaar
Laatst bijgewerkt door Redrumfox op 08-09-07 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:41

Ik ben benieuwd en het benieuwt mij Tong uitsteken