Venlo weer in het nieuws.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis v m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 11:10

Hallo je kent de pers nog niet ofwel? Pers overdrijft altijd, er was idd maar 1 jonegn die geslagen heeft en dat was een jongen van marokaanse afkomst. Verder waren er WEINIG omstanders volgens de ooggetuigen.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:18

Ik snap sowieso niet waarom er bij elke berichgeving een afkomst vernoemt moet worden. We zijn toch allemaal mensen. Dus geen onderscheid maken vind ik. Ik denk dat al die allochtonen zo doen, juist omdat ze veel minder kansen hebben en dus meer geholpen moeten worden door ons.
Als het twee blanke waren, dan zeggen ze het ook niet.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:18

even kort samengevat nogmaals Knipoog
Rene maakte een oopmerking, werd doro 1 van de 2 jongens inelkaar geslagen (met zijn brommerhelm) die jongen was van Marokkaanse afkomst en sloeg door (letterlijk en figuurlijk). Daarna zijn ze nog even boodschappen gaan doen in de super Frusty

De omstanders die erbij waren, stonden als verstijfd, ongeveer 5-10 van die 'omstanders' waren bouwvakkers, die het zagen gebeuren vanaf het gebouw waar ze op aan het werk waren. Deze mensen hebben de politie meteen gebeld.
Wat er verder nog aan mensen stond: klein groepje mensen volgens de pers (wat is klein Verward )

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:20

Nog even over die omstanders, dat ze niets gedaan hebben is niet meer dan logisch, simpelweg een kwestie van sociale psychologie.
Zelfde als er iemand ligt te verdrinken. Je hebt veeeeel meer kans om dat te overleven als er maar 1 persoon aan de kant staat dan als er 20 mensen staan te kijken. Is niets nieuws, heeft ook helemaal niets met normvervaging te maken.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:21

Marokkaan die doorsloeg!! Ze zullen het vast wel hebben opgeblazen. Ik ken alleen maar marokkanen met ontzettende goeie zelfbeheersing. Bovendien doen ze zoiets nooit alleen!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:24

dat weet je niet! Weet jij veel of deze jongen psychische problemen had, of toevallig die dag een pokke dag had met een rothumeur. En of datgene wat die Rene deed nou toevallig net de doorslag gaf. Ik heb wel vaker mensen gezien die ineens een rode waas voor hun ogen krijgen, door een onbenullig akkefietje en die dan idd doorslaan.

En dat zeg ik niet omdat het een Marrokkaan is, dit heb ik nl ook al (vaker zelfs) bij Nederlandse mensen gezien.
Ik ben ook absoluut geen marrokanenhater, ken ook een boel aardige, maar het is gewoon feit, dat hij Marrokaan is.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:27

Boosheid, natuurlijke emotie, wordt vaak vanuit de opvoeding onderdrukt. Onderdrukte boosheid lijd tot woede. Ook niet echt een natuurlijke emotie. En krijg je dit soort gefrustreerde mannetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:39

Hallo. de omstanders zijn niet de daders!!
Het lijkt er volgens jullie bijna op dat die het gedaan hebben.
Zonder die 2 kloothommels was er niets aan de hand geweest.
Dus die wijzende vinger moet wel naar die 2 wijzen en niet naar de omstanders, anders draaien we het wel erg ver om.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:43

Precies Kawa, dat irriteert mij ook aan dit topic.
De zaken worden hier behoorlijk omgedraaid. Laten we ons even bij de oorzaak van dit hele verhaal houden en dat zijn dus niet de omstanders!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:44

Ja klopt ook wat je zegt. Maar toch, hij hda misschien nog geleefd, écht geleefd, als er iemand een vinger had uitgestoken.
Maar oke, jij hebt gelijk hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:49

of er waren nog meer doden gevallen, Assie
1 van hem bleek wel met zijn helm geslagen te hebben, dus zo makkelijk kom je dan al niet in de buurt.
Ga er ook maar van uit dat voor een winkel het meeste vrouwen als oog getuige zijn geweest en dan ook nooit sterk genoeg geweest zouden zijn om die 2 aan te kunnen pakken.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:55

Ja klopt ook, maar of er dan nog meer doden zouden zijn gevallen?
Ik denk dat hij door de schok van: "oliebol meer mensen die helpen" misschien ook wel weer uit die 'rode waas' zou zijn gekomen. Maar goed, dis is alleen maar achteraf gespeculeer, ik was er ook niet bij op dat moment dus wat er precies is gebeurd krijg ik ook alleen maar te horen van de pers en via vrienden van hem en mij.

Het idee is alleen zo raar dat ik ooit met hem heb gepraat en dat HIJ nu gewoon in elkaar gemept is.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 13:22

Hmm.. ik heb het verhaal niet in zijn geheel gelezen, maar wil toch eventjes wat kanttekeningen plaatsen:

1) Wie dit ook op zijn geweten heeft, moet bestraft worden en hard. Dit incident werkt normvervaging in de hand. Een volgende keer zal iemand zich wel bedenken om nog een oudere in bescherming te nemen. Die lui zijn gewoon tuig van het allerlaagste soort.

2) Tuig van het allerlaagste soort heeft altijd bestaan, ook vóór de grote allochtonenstroom. Ik kan me nog goed herinneren hoe wij in de jaren 80 al flink schrik hadden van het tuig dat rondliep in de achterbuurt waar onze middelbare school was. Dat waren géén allochtonen. Je werd in groepen aangevallen als je eens iemand tot de fatsoensorde wilde herroepen.

3) Normen en waarden worden doorgegeven door je ouders. De regering heeft verder de plicht om normen en waarden mogelijk te maken. Beloon mensen die iets goed doen voor een ander, straf mensen die de zaak verzieken. Ik kan me goed voorstellen dat allochtonen doordraaien in Nederland. Alles moet maar gezegd kunnen worden. Woord en daad staan bij velen dichter bij elkaar dan bij Nederlanders. Wij geven een slecht voorbeeld en de ruimte, allochtonen maken daar gebruik van. Alle allochtonen buitenschoppen en/of opsluiten is geen oplossing. Als de autochtonen zich echt gaan afzonderen van de allochtonen, dan gaat de maatschappij pas echt naar de haaien.

4) Overigens vind je de echt gestoorden binnen alle volkeren. Finland is een der vredelievendste landen ter wereld. Toch hebben wij hier een paar weken geleden een of andere idioot gehad die zonodig vond dat hij zichzelf moest opblazen tussen een bende kinderen in een winkelcentrum. Ik kom daar zelf ook vaak. Iedereen dacht eerst aan een allochtoon of zelfs maar eens aan Al-Qaeda. Het was dus gewoon een achterlijk Fin van 19 die teveel Che Guevara boekjes had gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 14:01

BartVB schreef:
Nog even over die omstanders, dat ze niets gedaan hebben is niet meer dan logisch, simpelweg een kwestie van sociale psychologie.
Zelfde als er iemand ligt te verdrinken. Je hebt veeeeel meer kans om dat te overleven als er maar 1 persoon aan de kant staat dan als er 20 mensen staan te kijken. Is niets nieuws, heeft ook helemaal niets met normvervaging te maken.

Er is een verschijnsel dat heet "bystander effect" en dat is het verschijnsel waar Bart op doelt. Het is inderdaad al zo oud als de mensheid zelf en heeft niets te maken met normvervaging. Het is nu eenmaal zo (onderzocht en bewezen) dat 'men' in het algemeen niets doet in een dergelijke situatie. Het lijkt soms alsof de iedereen wacht tot een ander iets doet en iedereen wacht op elkaar zeg maar en ondertussen gebeurt er niks. Tijdens het wachten is iedereen verbijsterd en soms is het kwaad al geschied voordat iemand in kan grijpen. Overigens is er niet zo lang geleden iemand geweest die wel ingreep en dat ook met de dood moest bekopen, dat was Joes Kloppenburg. De dood van Joes is geen reden om maar niks te doen, maar het is wel goed om bewust te zijn van processen als die spelen. Zoals mensen elkaar op kunnen jutten in groepen, zo kunnen mensen elkaar dus ook laten verstarren.

Dennis v m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 14:31

Ik ben bij de plek des onheils geweest en er waren toch behoorlijk wat mensen emotioneel, en er staat overal op de parkeerplaats bewaking, om alles in de gaten te houden. Ik snap nog steeds niet hoe zoiets kan/mag gebeuren, ik heb er maar 2 woorden voor diep triest.

Op de radio heeft een psycholoog gezegd dat omstanders niks deden omdat er te veel getuigen waren :-S die zin snap ik niet, of ik snap niet wat ermee bedoeld wordt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 15:17

Prima"]
Boosheid, natuurlijke emotie, wordt vaak vanuit de opvoeding onderdrukt. Onderdrukte boosheid lijd tot woede. Ook niet echt een natuurlijke emotie. En krijg je dit soort gefrustreerde mannetjes.
[/quote]

Jij komt blijkbaar te weinig in Rotterdam Gaaaap

[quote="assie schreef:
dat weet je niet! Weet jij veel of deze jongen psychische problemen had, of toevallig die dag een pokke dag had met een rothumeur. En of datgene wat die Rene deed nou toevallig net de doorslag gaf. Ik heb wel vaker mensen gezien die ineens een rode waas voor hun ogen krijgen, door een onbenullig akkefietje en die dan idd doorslaan.

Hier geloof ik dus helemaal niets van. Tuurlijk mensen kunnen af en toe een waas voor hun ogen krijgen en helemaal door het lint gaan, maar om daarna nou gewoon de supermarkt binnen te lopen om boodschappen te doen?! Dat gaat er bij mij dus niet in! Getuigt niet echt van spijt, wat je net hebt gedaan. Komt bij voor als dagelijks routine. Jongen rijdt langs een oude vrouw, krijgt een opmerking van iemand, helpt hem de dood in, en gaat nog even boodschappen doen... Frusty

Wat betreft de omstanders, ik ben het met kawa eens. Het lijkt net of we ineens de omstanders de schuld gaan geven dat deze 22 jarige jongen van zijn leven is beroofd. Ik mag ook hopen dat ik ingrijp als ik zoiets mee zou maken, maar er zeker van zijn ben ik zeker niet. Misschien sta ik dan ook wel met een bek vol tanden, zoekend naar mijn telefoon. Ik sluit niets uit. Ik houd het er maar op dat ik liever niet getuige ben van dit soort praktijken. Dan word ik ook niet voor de keus gesteld om of de politie te bellen, of ingrijpen en zelf riskeren het leven te laten of een aantal (ernstige) lichamelijke verwondingen op te lopen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 15:20

Dennis v m schreef:
Zal ik eensw eerlijk zijn die marokanenen en turken die worden tegenwoordig en in de toekomst steeds maar meer gehaat hier in nederland. En dan klagen ze ook nog dat ze het gek vinden, sorry hoor maar als er ergens ruzie is, en je kijkt wat erbij staat is het in 98% van de gevallen een turk of marokaan

Ik ben het wel met Dennis eens. Er moet inderdaad IETS gebeuren want het probleem wordt alleen maar groter. Ben laatst zelf bijna slachtoffer geworden van een café-ruzie. Ik kwam om 01.20 uur thuis van stal vanwege een paard met koliek en zag een jongen met een Marrokaans uiterlijk voor de deur een beetje raar doen en die begon te fluiten en er werd ergens vandaan terug gefloten...dus ik liep snel naar de deur want de buurt waar mijn moeder woont is niet echt erg prettig vanwege het probleem met Marrokaanse jongeren. Het café onder mijn moeders huis was al dicht dus ik stak gauw de sleutel in de deur en toen floot die jongen weer en werd er weer terug gefloten... op de trap rook ik een terpetine/verf lucht en dacht Verward zeker de nieuwe buren van 1 hoog Verward Affijn...... 15 min. later stond het café onder ons in lichterlaaie!!! We werden door de brandweer met spoed ontruimd en zowat op de trap gestikt want je kon geen hand voor ogen meer zien door de rookontwikkeling. De oude buurvrouw van 86 jaa van 3 hoog moest door de brandweer opgehaald worden en heeft nu nog last van haar longen. Mijn moeder en de buurvrouw naar het ziekenhuis voor eventuele rookontwikkeling....

Wil je weten waarom wij bijna dood hadden kunnen zijn (volgens de politie en brandweer hebben we geluk gehad dat de vlammen niet zijn doorgeslagen)... Er was ruzie geweest in het café en 2 Marrokaanse jongens zijn uit het café verwijderd en hebben toen de eigenaar bedreigd... ze zijn later toen het café dicht was terug gekomen om wraak te nemen Boos! Boos! dat wraak nemen slaat al nergens op maar dan ook nog tegen onschuldige mensen Boos! Daar sta je dan midden in de nacht in je piamaatje op straat met je katten in je kooitje ( Haha! zo slim was ik nog wel) en een huis wat nu een maand later nog naar rook stinkt Boos!

Ik stoor mij gigantisch aan het feit dat er geen normen en waarden meer zijn. In het verkeer erger ik mij iedere dag aan die mensen die echt gewoon zwaar aso zijn en je zowat van de meest rechter rijbaan afdrukken en lekker bumperkleven omdat ze vinden dat je i.p.v. 100 toch maar 130 ofzo moet gaan rijden Boos! Ik zit iedere dag wel als een heethoofd achter mijn stuur en denk ... de heer in het verkeer is vaak een dame Haha! Niemand durft een ander meer aan te spreken op zijn gedrag omdat ze gewoon bang zijn geworden. Iemand helpen wordt vaak door degene die in 1e instantie wordt lastig gevallen niet eens op prijs gesteld want die gaat er dan als een angsthaas vandoor en jij bent dan de l*l.. is mij ook al eens overkomen midden op het Rembrandtplein en niemand die dan helpt he... ja zodra die jongen wegloopt en jij op de grond ligt met een ontwrichte kaak.. Gaat het vragen ze je dan... ja nu kan je ook opduvelen Boos! Ik kan helaas mijn grote mond vaak niet houden en kan absoluut niet tegen onrechtvaardigheid. Ik begin dan helemaal te koken en spring er tussenin zonder erbij na te denken, ik ben daar wel blij mee maar ik bedenk soms ook weleens dat het ook heel verkeerd kan aflopen. Tsja Amsterdam is ook niet echt een pretje om te wonen.

Lang verhaal maar ik irriteer me al heel lang aan dit zinloos geweld en vind dat er echt een harde aanpak voor deze mensen die de boel terroriseren moet komen!! Marrokaan of Nederlander maakt niet uit... hard aanpakken die handel

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 15:21

BTW ik had vanmiddag op de radio gehoord dat die jongen in Venlo in het ziekenhuis aan zijn verwondingen is overleden Verward Echt verschrikkelijk als dit zo is.... weer een slachtoffer van zinloos geweld Boos!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 15:35

Ja hoorde ik ook, hij is nu 'echt' overleden. Verschrikkelijk gewoon.

Enne Xono, weet ook wel dat wat ik zei, verschrikkelijk onwaarschijnlijk is, maar ik heb de (irritante) eigenschap om voor iedereen uitvluchten te gaan verzinnen en dan krijg je dus zoiets.. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 16:00

DIe jongen is gisterenavond al overleden, de verdachte is doodslag ten laste gelegd, maar eens even opzoeken wat voor strafmaat aan een veroordeling zou kleven.

PS: het is overigens 'Marokko' en niet 'Marroko' Lachen.

Yentl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 19:11

Ik vind het eecht heel erg Boos! Heel veel sterkte aan de familie, dit is toch niet meer normaal. Stomme daders Misselijk gatver! Ik walg van zulke mensen.!!

Dennis v m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 21:10

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 04:02

O mijn god, die laffe moordernaar krijgt toch wel de doodstraf he? Oh nee, wacht het is vast de eerste (10?) keer dat ie iemand aan puin slaat dus het wordt hem dan waarschijnlijk vergeven met wat dienstverlening. Gadver dit soort beesten wens ik de meest vreselijke dood toe.

Yentl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 09:20

Ik kom er vandaag achter dat ik deze jongen heb gekent... verschrikkelijk gewoon!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:14

Lovely schreef:
DIe jongen is gisterenavond al overleden, de verdachte is doodslag ten laste gelegd, maar eens even opzoeken wat voor strafmaat aan een veroordeling zou kleven.

Hij die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie. Artikel 287 Wetboek van Strafrecht.