Wajong uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yindey

Re: Wajong uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 23:21

sronnie: ik heb je maar een pb gestuurd Lachen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 23:53

Moderatoropmerking:
Ik denk dat de discussie over wel of niet kunnen werken nu wel uitvoerig genoeg gevoerd is in dit topic. De vragen van TS zijn hierdoor volledig ondergesneeuwd, dus graag weer ontopic.

sronnie schreef:
Nu ik toch moet gaan toegeven dat ik niet volledig kan functioneren heb ik (met mijn ouders) besloten dat ik me toch ga laten keuren bij het UWV, alleen is er mij nog het e.e.a. onduidelijk.
Mij is destijds toen ik mijn diagnoses kreeg (1,5 jaar geleden) verteld dat ik ten alle tijde mij kon laten keuren, ik bleef ontkennen dat ik het niet ging volhouden en dacht dat ik het allemaal wel aankon, niet dus.

Nu lees ik dat je binnen 13 weken nadat je arbeidsongeschikt bent geworden de aanvraag moet indienen. Alleen vraag ik mij af is dit het moment dat je de diagnose krijgt, of het moment dat je zelf (en mijn studiebegeleider) doorkrijgen dat het geen doen is/ ik mijn ziekte min of meer accepteer?

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 00:14

Aan de TS: Ik heb mijn Wajong aangevraagd toen ik 25 was, maar de diagnose van mijn aandoening (psychiatrisch) was al op mijn 18e gesteld. Ik wilde er maar niet aan dat studeren op dat moment in mijn leven niet haalbaar was. Toen ik uiteindelijk meer accepteerde dat ik beperkingen heb door de aandoening en dat dit niet alleen een disciplineprobleem was, maar binnen mijn ziektebeeld paste, ben ik gestopt en in Dagtherapie gegaan. Het moment van arbeidsongeschiktheid was toen niet meer te bepalen. Ik ben toen 100% afgekeurd. (Inmiddels 80 %, maar val dus nog steeds in de hoogste klasse) Het moment werd bepaald op 1 jaar voor het aanvragen, door het UVW. Ik kreeg ook met terugwerkende kracht uitkering vanaf dat moment. Verder wil ik je aanraden gewoon eerlijk te zijn, niks aandikken/raar doen. Mijn uitkering is nu (vorig jaar) verlengd met 2 jaar, en volgend jaar word ik herkeurd. Dikke kans dat ik dan parttime aan het werk moet. Maar dan heb ik wel 3 jaar de tijd gehad om eens goed te herstellen van mijn laatste episode.
En dat ik kan bokken, met mijn honden op tentoonstelling kan, hun vachtjes bij kan houden, tja. Zijn dat de criteria? Ik ga er niet over in discussie. Het enige wat ik daarover kwijt wil, is dat dat geen stressoren zijn, waardoor ik een terugval kan krijgen.

Mocht je meer willen weten, PM staat open.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 00:41

Ik ben na bijna 2 jaar ziektewet eruit geknikkert.
Onvoorstelbaar voor mijn naasten, maar ook ik kom niet in aanmerking voor een WA(jong) uitkering.
Spijtig.
Doordat ze niets konden vinden op foto's ben ik "genezen" verklaart, ja echt te zot voor woorden, maar wat kun je ertegen doen?
Moet me nu echt elke dag over de kop werken om alles draaiende te houden.
Verschrikkelijk, maar heb me erbij neergelegd.

TS, Heel veel succes met het aanvragen.
Je kunt het niet vroeg genoeg doen.
Leef met je mee.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 10:22

faye schreef:
Tja, en de arbeidsethos is ook enorm gedaald de laatste jaren vooral onder de jeugd.

Ik heb een jongen in dienst die eigenlijk afgekeurd is, maar erg zijn best bij ons doet en dat gaat heel goed. Het is vaak ook maar net wat je zelf wil natuurlijk.

Dan mag die jongen zich erg tevreden stellen, ik ben nu al vaak zat niet aangenomen of ik wordt omslagen omdat het toch erger is dan ze verwachten ook al wil ik ontzettend graag.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 10:25

Barmat schreef:
faye schreef:
Tja, en de arbeidsethos is ook enorm gedaald de laatste jaren vooral onder de jeugd.

Ik heb een jongen in dienst die eigenlijk afgekeurd is, maar erg zijn best bij ons doet en dat gaat heel goed. Het is vaak ook maar net wat je zelf wil natuurlijk.

Dat ben ik zeker met je eens Ja

Heel veel jongeren doen net alsof ze ziek zijn, terwijl ze in werkelijkheid nergens anders last van hebben dan van een lui karakter Knipoog

Zeg trouwens niet dat dit bij TS zo is hoor, begrijp me niet verkeerd!!!

Maar in mijn carriere bij UWV heb ik heel wat voorbij zien komen dat ik denk.... tjonge jonge, een schop onder je reet kun je krijgen, lamme tak! Echt van die zielige verhalen, zonder eigenlijk de vinger op de zere plek te kunnen leggen... ja, moe, ja misselijk, ja oh zo psychisch in de knoop met zichzelf....

Kun je internetten?
Kun je msn-en?
Kun je stappen?
Kun je met vrienden iets gaan doen?

Dan kun je ook werken, denk ik dan. Misschien niet fulltime en misschien niet hele dagen, maar een ieder is in staat enige vorm van arbeid te verrichten, tenzij je geen armen en geen benen hebt, en geen spraakvermogen en ook nog doof bent.

Veel jongeren claimen imo niet in staat te zijn te werken, maar in werkelijkheid is het een excuus om hele dagen in bed te liggen stinken en te msn-en met dinnetjes Knipoog

oe, wat klinkt dit hard allemaal Lachen

Ik kan niet stappen en kan niets met vrienden doen (en dan bedoel ik ergens heen gaan o.d.), internetten kan ik wel degelijk alleen ook soms een paar dagen niet omdat mijn handen dan domweg niet meer willen.
Zoals ik ook in mijn begin post zei; ik wil erg graag werken maar full-time en daarnaast nog een huishouden te doen is gewoon veel te veel gevraagd. Woonde op mezelf maar ben niet zomaar weer bij mijn ouders gaan wonen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 10:27

faye schreef:
Nou met de communicatie van TS is anders niks mis. Knipoog
En het aantal berichten is ook nogal hoog.

Wat wil je hiermee zeggen, dat ik volledig in de maatschappij moet kunnen meedraaien terwijl jij niet weet wat ik heb?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 10:59

Om ook maar even mijn diagnose's hierneer te zetten zodat het misschien wat duidelijkheid schept: Ik heb de diagnose Fibromyalgie, chonisch B12 tekort en hartproblemen. Mijn B12 tekort en fibromyalgie staan los van elkaar, en zijn voor mij ook 2 verschillende soorten pijnen en moeheden. Momenteel zijn ze ook nog aan het onderzoeken welke soort reuma ik nog meer heb, maar heb besloten dat ik deze vakantie eerst goed wil uitrusten voordat ik weer verder ga naar het ziekenhuis voor onderzoeken.

Ik denk dat ik contact ga opnemen met de stichting MEE en even ga overleggen met mijn huisarts en dan wel ga zien hoe het gaat lopen, wil de mensen die ook via pb mij geholpen hebben bij deze bedanken Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:13

Ik vind het ook heel erg 'knap' dat sommigen mensen in dit topic wel even een 'diagnose' kunnen stellen. Hoe kortzichtig kun je zijn??? Verward

Je krijgt niet zomaar een Wajong, WAO of WIA tegenwoordig (alsof het een vetpot is trouwens Verward) en er zijn mensen die er absoluut recht op zouden moeten hebben, maar door onkunde van het UWV goed gekeurd of niet serieus genomen worden. Boos!
Ik ken voorbeelden genoeg. Ik krijg zelf een gedeeltelijke WAO-uitkering (heb jarenlang keihard gewerkt en ga hier niet uitleggen wat ik heb) en voel me daar allesbehalve schuldig over. Men neemt mijn aandoening ook serieus trouwens. Ben voorlopig niet van plan parttime (fulltime zal niet meer gaan, vanwege mijn ziekte en ook omdat ik het niet meer wil met een kind thuis) te gaan werken, mede ook omdat ik een dochtertje heb en er voor haar wil zijn. Mocht men dat wel van me gaan eisen, mogen ze die paar centen meteen houden, want je kunt er toch niet van leven. Haha!

Sronnie, succes en sterkte met alles en laat je niet kisten door snel veroordelende bokkers. Het is altijd hetzelfde liedje, maar kijk er maar doorheen en maak je er niet druk over. Mensen die niet alle ins en outs weten hierover, zouden hier eigenlijk niet zo hun mening mogen verkondigen. Het is al vervelend genoeg voor jou (en anderen, die in hetzelfde schuitje zitten) dat je situatie zo is en je leven daardoor anders loopt dan je gehoopt had. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:23

sronnie schreef:
faye schreef:
Nou met de communicatie van TS is anders niks mis. Knipoog
En het aantal berichten is ook nogal hoog.

Wat wil je hiermee zeggen, dat ik volledig in de maatschappij moet kunnen meedraaien terwijl jij niet weet wat ik heb?

Nee hoor, ik was even inde war met iemand anders.
Wat de fybro en B12 betreft, die moeheid is toch iets waar je jezelf overheen moet zetten. En dat is niet altijd makkelijk, maar wel uiteindelijk beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:42

Faye, dat is niet beter, want dan ga je te ver
Is geen moeheid als op zondag na lam op de bank hangen Lachen

Wat ook niet wil zeggen dat je niks moet gaan doen en roepen ik ben zo moe ik ben zo moe, ik kan daarom niks dat verbeterd idd niks

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:43

Citaat:
Kun je internetten?
Kun je msn-en?
Kun je stappen?
Kun je met vrienden iets gaan doen?

Nog niet alles gelezen, haal het later wel in maar om even wat duidelijk te maken

Ja
Nee
Nee
Nee

En toch 100% GOEDGEKEURD door de WaJong arts, terwijl ik duidelijk aangegeven heb wat kan en wat niet kan en eerlijk in alles ben geweest.
Gemeld dat ik elke dag 10 minuten probeer te wandelen/fietsen. Daar heeft mevrouw gewoon 4 uur van gemaakt. Mocht ik willen!!!
Mevrouw wist na 5 minuten ook een prima diagnose te stellen van "Chronische hyperventilatie".
(Achteraf bleek dat ik nogal hypothyreodiotisch was met een TPA van 680, maar ach - komt in de buurt toch Boos! ?!)

En "je over de moeheid heenzetten" wil gewoon NIET. Dat is er bij gezonde mensen heel slecht in te krijgen/ lastig uit te leggen, maar echt onmogelijk. Kan net zo goed zeggen : beweeg je haar eens.
Ik ga weer liggen Knipoog

Edit - mijn typkunsten worden er ook niet beter op .

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 11:52

faye schreef:
Nee hoor, ik was even inde war met iemand anders.
Wat de fybro en B12 betreft, die moeheid is toch iets waar je jezelf overheen moet zetten. En dat is niet altijd makkelijk, maar wel uiteindelijk beter.

Pardon? Jij loopt nu doodleuk te verkondigen dat ik mij er over heen moet zetten, terwijl de behandelende artsen zeggen dat ik dat juist niet moet doen.
Ik ben tijdenlang ver over mijn grenzen gegaan met alle gevolgen van dien, het is geen moeheid welk menigeen heeft na een avondje stappen, sterker nog ik kan niet eens gaan stappen hoe durf je dergelijke uitspraken te doen?

Het is namelijk niet zo dat ik dag in dag uit lamlendig op de bank lig omdat ik zielig ben o.d., ik wil erg graag maar het gaat niet en dat kun jij niet beoordelen vanaf je computer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:57

Nadya schreef:
Ik vind het ook heel erg 'knap' dat sommigen mensen in dit topic wel even een 'diagnose' kunnen stellen. Hoe kortzichtig kun je zijn??? Verward

Precies wat ik zeg, Sronnie. Trek je er maar niet te veel van aan en laat onwetende/veroordelende/kortzichtige mensen maar lekker kletsen in dit topic (want ze kunnen het niet laten blijkbaar Clown ).

Denk nu maar gewoon even aan jezelf en niet aan wat (gezonde) anderen denken en roepen. Weten zij veel. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:59

Nadya
ik denk dat de meeste vielen over de zin
Citaat:
Ik moet je wel waarschuwen: het keuren is een stuk strenger geworden!
Gedraag je zo apart als je maar kan, anders lukt het BIJNA niet!

Dat is natuurlijk walchelijk
Gedraag je zoals je bent, dat is tenminste eerlijk

maar goed, alweer offtopic.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:01

Ik denk dat dat nou wel duidelijk was Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:06

Dat denk ik ook wel Lachen
Maar omdat tegenwoordig al gezonde jeugd niks meer wil en het arbeidsethos echt flink minder is met een paar jaar terug kan ik wel snappen dat er eerder geroepen wordt, komop voorruit met de geit. Heel vaak dus ook terecht. Ik werk veel met jongeren in de vakantie en het is om te janken hoe lam ze tegenwoordig vaak zijn. En dat is dan gewoon gezonde jeugd. (niet allemaal hoor)
En ja, dan is het zo dat diegene die echt weinig kunnen de dupe zijn van die lamme jeugd.

En het is zo dat ik uit ervaring kan sprken dat als je wilt je toch echt meer kunt
Het is zwaar, dat zeker.
Voor veel niet voor te stellen hoe zwaar. Maar het geeft wel voldoening

Maar ik heb verder geen ervaring met keuringen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-07-07 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:06

faye, ik vind je ook te ver gaan met je uitspraak over "dat je maar over je moeheid heen moet zetten"
Artsen zeggen idd dat dat niet goed is en dat ik ik ook ondervonden trouwens.... Wanneer je steeds over de grens gaat, wordt het alleen maar erger.
Natuurlijk ben ik het ermee eens dat je niet moet gaan zitten treuren om je beperkingen. Ik leef ook per dag en haal eruit wat eruit te halen valt.
Soms meer en soms minder (of zelfs alleen het bed)
Ik heb ook genoeg berichten op bokt en waarom?
communiceren gaat niet zo makkelijk. Kost veel energie om een periode te kletsen. Via bokt kun je reageren wanneer het jouw uit komt en ook rusten wanneer nodig....

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:10

ik heb even terug gelezen ,maar jeetje hee !!!!
hoe erg kunnen mensen zijn!!!
ik zou hier van alles neer kunnen gaan zetten ,maar dat wordt niet fraai.
ik ga me inhouden......... Boos!
ik wens ts alle geluk en begrip van de wereld toe(en gezondheid uiterraard!!).

groetjes een wajonger(je weet wel zo 1 die net doet alsof ze zich de dag door moet slepen,
maar infeite geen moer mankeerd !!!!) Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:11

runningkawa schreef:

Wat ook niet wil zeggen dat je niks moet gaan doen en roepen ik ben zo moe ik ben zo moe, ik kan daarom niks dat verbeterd idd niks

Moeheid van fybro en B12 is een andere moeheid dan die jij hebt. Mijn ervaring is dat je alleen maar moeier wordt als je eraan toegeeft. Bij jou is de vermoeidheid de ziekte, bij B12 en fybro een een symptoom. Maar goed, de discussie heeft verder toch geen zin. De een heeft nu eenmaal meer doorzettingsvermogen dan de ander.
En dan heb ik het niet over fulltime werken, maar je prioriteiten anders leggen. Dat ik drie dagen werk betekent dat ik voor andere (leuke) dingen minder tot soms helemaal geen energie heb. Maar nogmaals, de een legt de prioriteit bij het paard of het stappen of internetten en de ander om in het levensonderhoud te voorzien. En dat klinkt misschien hard, maar de jonge generatie heeft toch echt meer de neiging om de prioriteit bij de leuke dingen te leggen.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:14

faye schreef:
runningkawa schreef:

Moeheid van fybro en B12 is een andere moeheid dan die jij hebt. Mijn ervaring is dat je alleen maar moeier wordt als je eraan toegeeft. Bij jou is de vermoeidheid de ziekte, bij B12 en fybro een een symptoom. Maar goed, de discussie heeft verder toch geen zin. De een heeft nu eenmaal meer doorzettingsvermogen dan de ander.
En dan heb ik het niet over fulltime werken, maar je prioriteiten anders leggen. Dat ik drie dagen werk betekent dat ik voor andere (leuke) dingen minder tot soms helemaal geen energie heb. Maar nogmaals, de een legt de prioriteit bij het paard of het stappen of internetten en de ander om in het levensonderhoud te voorzien. En dat klinkt misschien hard, maar de jonge generatie heeft toch echt meer de neiging om de prioriteit bij de leuke dingen te leggen.
wat ben jij erg!!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:14

ieleoor schreef:
groetjes een wajonger(je weet wel zo 1 die net doet alsof ze zich de dag door moet slepen,

vergeet ook niet erbij te zetten, hoe rijk je er nu al van bent geworden Clown Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:16

Ik geloof dat daar niet zoveel verschil in zite Faye, tussen ME en Fybro (b12 weet ik niet) betreft de vermoeidheid?

Wel ben ik het eens dat je zonder doorzettingsvermogen op een gegeven moment steeds minder kunt en je steeds verder van huis geraakt.
Positief denken werkt ook goed (hoe moeilijk soms ook)
Zoals het boke je kunt je leven helen of de hype van nu "the secret"
Helemaal beter maken is me niet gelukt en heb daar ook vraagtekens bij, maar een stuk beter in je vel zitten zeker wel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:17

Precies kawa. En dat betekent toch echt jezelf regelmatig een schop onder je reet geven en bedenken dat het toch nog veel erger kan. En voor de duidelijk heid fybro en b12 zijn slechts een klein deel van mijn beperkingen dus ik weet echt wel waar ik het over heb.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:18

superwoman schreef:
ieleoor schreef:

vergeet ook niet erbij te zetten, hoe rijk je er nu al van bent geworden Clown Knipoog

oja haha vergeet ik nog het belangrijkste!!
ik kan echt alles doen wat ik wil!!!