Samenwonen, wie betaald de hypotheek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mistic

Re: Samenwonen, wie betaald de hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:59

Laten we zeggen dat ze 200 euro per maand moet betalen.
Na 6 jaar gaat het uit.
Dan moet haar vriend 14.400,00 euro aan haar betalen.
Zou niet weten wie dat geld ineens kan ophoesten.
Vriend moet lening nemen om haar te betalen. Wordt er dus slechter van. Vriendin krijgt ineens 14.400 euro. Dus wordt er beter van.

Anders moet ze wachten totdat hij het huis verkoopt, wat vriend misschien nooit zal doen.

Ik vind het dus een vreemde regeling en ik zou daar zelf dus nooit mee akkoord gaan.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:01

dat vind ik dus ook een vreemde regeling dat hij haar terug moet betalen doet een woning bouw vereniging ook niet was dat maar zo had ik heel wat huur woningen genomen Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:02

Je kunt het ook zo bekijken...:

Hij hééft dat huis, dús zit met vaste lasten aan z'n broek. De hypo daarvan is 'vast', de andere lasten variabel. De hypotheek wordt niet meer als je er met z'n 2-en zit, G/W/L wél. Als zij dus de helft van het G/W/L plus tv/internet/vaste lijn en boodschappen betaald wordt hij dus al erg ontlast Ja. G/W/L verbruik wordt immers niet direct het dubbele met iemand erbij, omdat je ook je 'standaard' verbruik hebt, terwijl zij wel de helft betaald (en dus een gedeelte van 'zijn' kosten overneemt Knipoog ). Tv/internet/tel/belastingen moet hij anders óók gewoon betalen, en daar neemt ze ook de helft van over, overigens niet meer dan terecht.

Ik zie dan niet in dat ze ook nog zo nodig éxtra moet gaan betalen om ZIJN hypotheek af te lossen, want het is en blijft ook ZIJN huis zolang er niks op papier staat en als hij zou willen kan hij haar vandaag nog op straat zetten (bij wijze van), je hebt dus ook GEEN 'woongarantie'.

Het beste lijkt me idd een en ander op papier zetten, maar als beiden dat niet willen zou ik ook geen cent aan de hypotheek betalen hoor!

Mistic schreef:

Volgens mij kun je een regeling treffen met je overwaarde om zulke uitgaven op te vangen Ja

Vind trouwens de vergelijking tussen een huurwoning en een koopwoning hier absoluut niet op gaan!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:05

sja ik wel want je hebt toch onderdak en voor niets gaat de zon op

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:09

huurwoningen en koopwoningen kun je niet met elkaar vergelijken

zo in de koopwoning gaat de geiser stuk.
Wie o wie gaat het betalen
De TS zou kunnen zeggen dat doe jij maar vriend het is jouw woning maar de vriend zou kunnen zeggen doe jij het maar want je gebruikt hem ook

De woningbouw zeg " wij betalen het mevrouwtje" Haha!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:09

Remember schreef:
Je kunt het ook zo bekijken...:

Hij hééft dat huis, dús zit met vaste lasten aan z'n broek. De hypo daarvan is 'vast', de andere lasten variabel. De hypotheek wordt niet meer als je er met z'n 2-en zit, G/W/L wél. Als zij dus de helft van het G/W/L plus tv/internet/vaste lijn en boodschappen betaald wordt hij dus al erg ontlast Ja. G/W/L verbruik wordt immers niet direct het dubbele met iemand erbij, omdat je ook je 'standaard' verbruik hebt, terwijl zij wel de helft betaald (en dus een gedeelte van 'zijn' kosten overneemt Knipoog ).

Er wordt doorgaans vanuit gegaan dat je met zijn tweetjes meer verbruikt dan dat je allebei alleen zou doen. Dat zie je ook terug in gemeentelijke belastingen, waterschappen enz e.d. Je betaalt met zijn tweeën vaak voor 3 gebruikseenheden ipv 2!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:11

Remember schreef:
Volgens mij kun je een regeling treffen met je overwaarde om zulke uitgaven op te vangen Ja

Overwaarde moet je altijd weer in een huis stoppen. Kan je dus niet zomaar weggeven. Iets met belastingdienst. Lijkt me dus niet slim om zoiets te gaan doen.

Ik blijf erbij als ts niet wil meebetalen dat ze beter thuis kan blijven wonen. Kan ze nog lekker van haar ouders profiteren.
Als ik haar vriend was geweest had ze niet eens meer mogen komen inwonen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:11

Lindy1982 schreef:

In een huurwoning heb je altijd nog 'rechten' Knipoog! Als zij zonder samenlevingscontract oid bij hem intrekt kan hij haar zo van de een op andere minuut op straat zetten, mocht het zover komen.

Wat ik dan zou doen is ipv die (pak 'm beet) €200 'hypotheekgeld' aan hem te geven dit op een spaarrekening te zetten als spaarpotje voor later als ze SAMEN een huis kopen! Gaat het uit is het spaarpotje gewoon van haar, heeft ze nog wat rente ook, en blijven ze gelukkig hebben ze een fijn centje achter de hand Ja

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:12

tita schreef:

De TS zou kunnen zeggen dat doe jij maar vriend het is jouw woning maar de vriend zou kunnen zeggen doe jij het maar want je gebruikt hem ook

En in dit geval zou ik zeggen: Als de geiser stukgaat zijn de kosten voor manlief omdat TS geen medeeigenaar wordt, en alleen "huur" betaalt (in de situatie die mij het meest logisch lijkt). Cool

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:13

Mistic schreef:
Overwaarde moet je altijd weer in een huis stoppen. Kan je dus niet zomaar weggeven. Iets met belastingdienst. Lijkt me dus niet slim om zoiets te gaan doen.

Er is echt een regeling voor dit soort dingen, mits dat op papier staat Ja. Is de hypotheek op papier voor 40/60 verdeeld en degene die 60% heeft betaald gaat weg heeft die recht op 60% vd overwaarde.

edit: en díegene moet dus idd opletten wat 'ie met dat geld doet ivm de belastingdienst Knipoog
Laatst bijgewerkt door Remember op 17-07-07 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:14

Mistic schreef:
Remember schreef:

Ik blijf erbij als ts niet wil meebetalen dat ze beter thuis kan blijven wonen. Kan ze nog lekker van haar ouders profiteren.

Blij dat jij mijn vriend niet bent zeg

Ik heb binnenkort een huurwoning hier blijf ik ong 2 hooguit 3 jaar mijn vriend komt dan bij mij inwonen en hij hoeft niks te betalen alleen de boodschappen waarom zou hij moeten betalen het huis staat op mijn naam als ik hem zat ben gooi ik hem eruit.

heb ik hem lief dan gaat hij een huis kopen voor ons

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:14

ons huis is van ons beiden en we betalen alles naar verhouding van ons inkomen.
We tellen de inkomens bij elkaar op en kijken dan hoeveel % zijn en mijn salaris daarvan zijn. Dat betalen we. Lijkt mij het eerlijkst.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:15

Citaat:
Wat ik dan zou doen is ipv die (pak 'm beet) €200 'hypotheekgeld' aan hem te geven dit op een spaarrekening te zetten als spaarpotje voor later als ze SAMEN een huis kopen! Gaat het uit is het spaarpotje gewoon van haar, heeft ze nog wat rente ook, en blijven ze gelukkig hebben ze een fijn centje achter de hand

dat is iid een goede oplossing maar wat als het uit gaat, wat doen je dan met het spaarpotje

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:16

Mistic schreef:

TS wil wél meebetalen, alleen niet aan de hypo! Ik vind je behoorlijk 'wrang' overkomen zo hoor, en onder 'profiteren' versta ik iets dat je heel bewust doet terwijl je donders goed weet dat je fout bent, en dat is hier absoluut niet het geval !

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:17

tita schreef:
Citaat:
Wat ik dan zou doen is ipv die (pak 'm beet) €200 'hypotheekgeld' aan hem te geven dit op een spaarrekening te zetten als spaarpotje voor later als ze SAMEN een huis kopen! Gaat het uit is het spaarpotje gewoon van haar, heeft ze nog wat rente ook, en blijven ze gelukkig hebben ze een fijn centje achter de hand

dat is iid een goede oplossing maar wat als het uit gaat, wat doen je dan met het spaarpotje

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:18

Bloos sorry

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:18

jiehaaa schreef:
En in dit geval zou ik zeggen: Als de geiser stukgaat zijn de kosten voor manlief omdat TS geen medeeigenaar wordt, en alleen "huur" betaalt (in de situatie die mij het meest logisch lijkt). Cool

Inderdaad en daarom draagt de medebewoner ook een steentje bij, diegene maakt tenslotte ook gebruik van de faciliteiten. Ik vind het idee om "gratis" bij iemand in te wonen echt belachelijk. Je wilt toch samen wonen, dan moet je ook samen betalen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:19

jiehaaa schreef:
tita schreef:

Ja Haha!

En in goed overleg kunnen dat soort kosten ook prima gedeeld worden, je moet niet té zwart wit gaan delen hè (net als het voorbeeld met de restaurant rekening, niet pietluttig uit gaan zitten rekenen wie wat genuttigd heeft, nee, gewoon samen dat geld op tafel en klaar).

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:21

Ik vind dat de kosten evenredig moeten worden verdeeld, dus naar wat er binnenkomt!
Zoals jij het omschrijft verdiend hij 4x zoveel als jij, dus dan moet hij in mijn ogen ook een veel groter deel van de kosten betalen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:22

Lindy1982 schreef:
Es79 schreef:

Dat meen je niet! Ook met wat zij verdient? Kom op zeg!

ja dat meen ik wel tegen woordig betaal je voor een huur woning ook een hoop geld... ik ben anders van mening dat je het moet verkopen en samen wat terug kopen.. Maar als je bij hem inwoont vind ik dat wel terecht.. Ik lees dan spek je hem met zijn huis.. Wat denk je dat je doet als je een huis huurt van een woningbouw vereniging die huren zijn ook niet niks en dan spek je de woning bouw vereniging.. dan spek ik liever mijn vriend.. en dan zal je het vast op een andere wijze wel weer is terug zien dat als je bijv gaat stappen dat hij betaald.. Maar ik ben van mening als je in woont dat je zekers mee betaald..

Ik heb gewoon een huis gekocht samen met mijn vriend en wij hebben gewoon een rekening en daar word alles van betaald.. wij hebben niet ieder een eigen rekening.. maar als je er voor kiest bij hem te gaan wonen in zijn huis .. HIj moet het toch ook betalen

Dat zeg je nu maar als het uit gaat?
Ik vind dat je de woningbouw en vriend ook niet kunt vergelijken.
Zijn 2 andere zaken ook.

Dan inkopen of samen huren, dan is het eerlijk.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:25

Lindy1982 schreef:
Sim0ne schreef:
Als hij in een huurhuis zou wonen, dan zou het niet meer dan normaal zijn als jij de helft betaald, want als je dan uit elkaar gaat en uit het huis, dan heb je allebei niks. Maar hij is zo slim geweest om een koophuis te kopen en ipv het geld elke maand weg te gooien, komt het nu in een spaarpot (het huis wordt immers langzaamaan van hem). Het lijkt me logisch dat jij ook gewoon huur aan hem betaald omdat je in dat huis woont. Het bedrag kan eventueel iets lager dan 50% zijn, maar ook 50% vind ik niet geheel onredelijk. Jij kan sowieso geen huis kopen, omdat je een laag salaris hebt (en niet vast), dus anders zou je ook een huis moeten huren en het geld dus elke maand 'weggooien'. Ik ben het met je eens dat het een beetje een rare situatie is, maar toch is het niet onterecht.

Je zou ook het huis voor 50% op jouw naam kunnen laten zetten, maar waarschijnlijk woont hij er al een tijd en zou je dan dus een flink bedrag extra moeten betalen...

KIjk zo denk ik er dus ook over... een huur huis moet ook betaald worden ja dat hij nu toevallig een koopwoning heeft.. maar het moet wel betaald worden

Hij had alleen al voor die koopwoning gekozen dus dit vind ik heel raar.
Ik zou er nooit (meer) intrappen...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:26

Ik zou het (trouwens redelijk off-topic) toch wel fijn vinden mijn 'eigen' centen te hebben hoor, naast een gezamenlijke rekening. Heb hier nu al een paar voorbeelden voorbij zien komen van stellen waarbij alles 'op de grote hoop gaat', maar daar zou ik me toch niet helemaal prettig bij voelen als bijv. manlief een stuk meer verdient en ik relatief een hele dure hobby heb . Denk dat je misschien ook nog weleens scheve gezichten kan krijgen dan ('Schat, kijk eens wat een mooi tasje ik heb gekocht! 'Alwééér???' Clown ), als het gewoon van je eigen zuurverdiende centen is is dat weer een ander verhaal....

Maar goed, ik ben nog niet in de positie dat ik daarover hoef na te denken, en gelukkig zijn mijn vriend en ik wat dat soort dingen betreft helemáál niet moeilijk en kan me ook niet voorstellen ruzie of flinke onenigheid te krijgen over dat soort dingen eerlijk gezegd Vork

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:27

Mistic schreef:
Laten we zeggen dat ze 200 euro per maand moet betalen.
Na 6 jaar gaat het uit.
Vriend moet lening nemen om haar te betalen. Wordt er dus slechter van. Vriendin krijgt ineens 14.400 euro. Dus wordt er beter van.

Anders moet ze wachten totdat hij het huis verkoopt, wat vriend misschien nooit zal doen.

Ik vind het dus een vreemde regeling en ik zou daar zelf dus nooit mee akkoord gaan.

Dat heet uitkopen en is heel normaal dus...

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:28

mirgino schreef:
Kanzi schreef:
Ik vind wel dat je wat mee mag betalen, je hoeft niet gratis te wonen toch?
Als je het ziet als huur, en de onderhoudskosten zijn voor de eigenaar dan lijkt me dat wel reëel.

Als ik naar mezelf kijk; misschien wel hopeloos uit-de-tijd, maar wij hebben altijd het geld op een grote berg geschoven en daar gewoon alles van betaald, ook toen we samenwoonden zonder contract.
We brengen het samen binnen en maken het samen op, voor ons werkt het prima. Knipoog

en hebben jullie ook een koophuis wat op naam van jouw vriend staat?

Nee, we zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, hebben een koophuis op onze beide namen.
Op dit moment verdient mijn man 4 keer zoveel als ik, maar de financiele verdeling is bij ons nooit een probleem geweest.
Het huis is van ons samen, en het geld ook.
Het valt me eerlijk gezegd een beetje tegen om te lezen hoeveel mensen alles financieel gescheiden houden, en hoe weinig mensen ervoor kiezen om alles gezamelijk te doen. Knipoog
Ik ben denk ik van de uitstervende soort.... Haha!

Maar voor de mensen die wel alles gescheiden willen houden, keer het eens om; stel jij hebt zelf een koophuis, je vriend trekt bij jou in.
Jij betaalt de hypotheek, belastingen, onderhoud van het huis.
En hij woont gratis en geeft z'n geld aan andere dingen uit.
Ik neem aan dat je dat ook niet helemaal eerlijk vindt.
Dan is het toch reëel dat hij ook iets meebetaalt aan het wonen?
Samen de lusten, dan ook samen de lasten.
Anders is hij aan het logeren, is hij een langdurige gast in je huis, maar dan woon je niet echt samen in mijn ogen.

Wat sommige mensen opperen, dat hij zijn huis maar moet verkopen om dan samen in een huurhuis te zitten vind ik niet reëel.
Het is al moeilijk genoeg tegenwoordig om te starten op de woningmarkt.
Laatst bijgewerkt door Kanzi op 17-07-07 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:28

Lindy1982 schreef:

Ik denk dat jij het niet helemaal vat... Lachen