Het BEZUINIG-Topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Het BEZUINIG-Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:26

Randy, beschermingsbewind is iets anders dan budgetbeheer. Het eerste is inderdaad vooral bedoelt voor mensen die niet meer in staat zijn zelf voor hun financien te zorgen (lichte verstandelijke handicap, psychiatrische stoornis, dat soort werk, los van schulden).

Als je enorme schulden hebt en richting schuldhulpverlening gaat dan is een paard inderdaad een van de dingen waar je dan geen geld meer voor hebt.

super_freek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:42

Ik heb nog even geen tip, maar kijk mee op het topic. Bezuinigen is nooit slecht toch?!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:50

Ik heb sim only..echt ideaal en ik betaal (nu nog met korting, voor 200 belmin, 100 gratis voor na 6en en 30 smsjes per maand, 6,...en straks zonder korting 8..)Heerlijk goedkoop!

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:13

Als je geen (dure) parfums wilt kopen ga je gewoon naar de winkel en doe je daar een tester op.Hehe heb ik vandaag ook gedaan Haha! (heb nu Dolce & Gabbana op Pling )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:36

Nog even een paardentip:

Koop je hooi in de zomer direct van het land, als je genoeg ruimte hebt genoeg voor een jaar. Je betaalt dan minder en als je genoeg hooi hebt hoef je ook niet in het voorjaar duur hooi bij te kopen als het schaars wordt...

Nog een tip als je te weinig ruimte hebt: koop dan kuilbalen, die kun je buiten bewaren. Zijn in prijs/verbruik met meerdere paarden vaak voordeliger, maar je paard moet er wel tegen kunnen. Alternatief is vermengen met hooi.

Voer je paard pavo-vital brokjes bij ipv paardenbrok (naast voldoende ruwvoer of gras). 50 gram is genoeg voor de dagelijkse hoeveelheid vitaminen en mineralen vergelijkbaar met gemiddeld 3 kg brok. De meeste paarden hebben geen 3 kg brok nodig om in conditie te blijven, maar zo voer je wel genoeg vitaminen en mineralen.

Laat niet standaard om de 6/8 weken de hoefsmid komen, maar kijk zelf of het nodig is. Rijd regelmatig over de verharde weg en vijl evt. randjes/brokkeltjes zelf netjes bij zodra ze verschijnen. Bij scheve stand en brokkelhoeven is regelmatige controle natuurlijk wel prettig.

Verzamel een groepjes mensen met paarden bij je thuis als je moet laten enten zodat je de voorijdkosten kunt verdelen. Ook bij een hoefsmid kan dat voordeliger zijn. (hangt van je hoefsmid af)

Rijd je paard zonder ijzers als dat mogelijk is.
Bij wedstrijdpaarden heb je in de winter vaak ook geen ijzers nodig omdat je dan binnen op het zand rijdt.

Rijd alleen wedstrijden als je denkt dat je winstpuntwaardig kunt rijden. Je bespaart veel startgeld, maar ook benzine (wat soms meer is dan je startgeld)
Ga voor de ervaring evt. naar oefenwedstrijden in de buurt (vaak goedkoper omdat er geen verplichte prijzenschaal is, maar als je de oefening nodig hebt verwacht je toch niet in de prijzen te rijden?).

Kies wedstrijden in je eigen omgeving, vlakbij. scheelt weer brandstof.

Koop je rijkleding zoveel mogelijk 2e hands.

Koop liever een net 2e hands zadel van goed merk, dan een nieuw zadel van een goedkoper/minder merk. De meeste afschrijving is er al af en een paar jaar later kun je hem vaak nog voor bijna hetzelfde bedrag verkopen als je het zadel goed onderhoudt.

Vraag een boer of hij nog wat mest kwijt wil (mestnormen) in plaats van kunstmest strooien.

Heb je teveel grond? Leen wat uit aan een boer die op papier teveel mest heeft en vraag iets in ruil wat je nodig hebt (landonderhoud, mestuitrijden, maaien, kuilbalen etc.)

Probeer je wormenkuren te kopen als ze in de aanbieding zijn, en koop dan wat extra.

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:00

even een stipje hoor, dit wil ik nog eens op mijn gemak doorlezen! Er komen erg goede tips voorbij!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:03

Sil vlekkenoplosser voor de was werkt prima als een anti kalk middel.Je moet er wel weinig van gebruiken,ook een vette kookplaat wordt er lekker schoon van.Zo kan je er meer mee schoonmaken,en alles blinkt je tegemoet.Een wc rol die je net nieuw op hangt, daar duw je tegen.Dan is hij niet rond meer en dan trek je er minder hard aan.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:25

Leuk leuk leuk topic Haha!

Tegenwoordig heb ik één schoonmaak middel voor alles wat 'rond een kraan' en 'tegels' betreft. Cillit bang, de rest heb ik niet meer nodig gehad. Bespaart een hoop.

Mijn beauty producten koop ik sinds kort bij de Tuinen; zij hebben altijd leuke en vooral lekkere aanbiedingen Haha!
Je hebt er dag-, nacht- en reinigende producten voor nog geen 3,- euro. Dat is nou lekker voor mijn portemonnee!

Na lang testen en 100 verschillende conditioners te hebben gebruiken ben ik er achter dat de beste voor lang haar dat snel klit van Palmolive is en per 400 ml nog geen 3,- kost! Dag producten van 10 euri plus Doei, doei Haha!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:32

Schimmelig schreef:
Na lang testen en 100 verschillende conditioners te hebben gebruiken ben ik er achter dat de beste voor lang haar dat snel klit van Palmolive is en per 400 ml nog geen 3,- kost! Dag producten van 10 euri plus Doei, doei Haha!

Voor ons is dat dus de shampoo en conditioner van herbal essences. Duur spul vind ik zelf Bloos , zo'n 3,50 per flesje (iig de conditioner) maar regelmatig bij de kruidvat in de aanbieding, als je er dan 2 koopt een grote fles wasmiddel gratis. Kijk dat is dan weer lekker voordelig!

Edit: Vandaag bij de kruidvat een gratis zwemband (neefje vind hem leuk *LOL* ) en een miniradiootje opgehaald. Haha! (zie eerdere tip Knipoog )

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:49

Voor de mensen die dicht bij de duitse grens wonen:

Ga naar de duitse aldi, heeft een veel uitgebreider assortiment als de nederlandse aldi, dus nu hoef je nog minder vaak naar de ah ofzo voor speciale dingetjes (zongedroogde tomaatjes, pijnboompitjes, gerookte zalm)! Ook de dm is een aanrader (soort kruidvat), supergoedkoop eigen merk, maar ook de a merken zijn hier goedkoper.
Gebruik je vriezer:
Haal je brood op 'brooddag' bij de bakker (meestal 4 voor de prijs van 3) en gooi in de vriezer
Koop grote verpakkingen (in de aanbieding) vlees, portioneer en in de vriezer ermee.

Erg leuk topic!

Ps. mijn opa zou trots op me zijn, als hij dit nog kon lezen Knipoog

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:01

O ja,
Benzine is in duitsland ook goedkoper (diesel niet)
De huizen ook! Maar goed, verhuizen gaat natuurlijk een stapje verder...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:17

@ Stelvia, heeft de DM ook nog een volledige naam? We zijn een poos terug geweest in duitsland bij de drogist, maar ene drogist was inderdaad supergoedkoop, en de andere al meteen veel duurder.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:27

Ik hou altijd via internet de aanbiedingen van de aldi en de lidl in de gaten.Zo ga ik ook naar de kringloop winkel en die hebben leuke nette spullen,dat is een tip voor sinterklaas.Maar ook op een rommelmarkt vind ik vaak leuke sint cadeaus.Ook heb een spaarpot gekocht bij Blokker die kan alleen open met een blikopener, en daat gaat het december geld in.Dus meevallers en zo en klein geld gaat daar in, dat scheelt weer in December.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:42

Voor de rokers onder ons: ik rook alleen sigaretten, wanneer ik dan thuis ben dan "draai" ik die zelf met zon machientje, shag van de lidl en filterhulzen. Dit scheelt ontzettend. Ik draai ook wel eens een avondje voor de buis een aantal achter elkaar. Deze neem ik dan mee wanneer ik niet beslist "nette" sigaretten nodig heb (werk, school, naar mn ouders, etc).

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:49

joyce B schreef:
Rijd alleen wedstrijden als je denkt dat je winstpuntwaardig kunt rijden. Je bespaart veel startgeld, maar ook benzine (wat soms meer is dan je startgeld)
Ga voor de ervaring evt. naar oefenwedstrijden in de buurt (vaak goedkoper omdat er geen verplichte prijzenschaal is, maar als je de oefening nodig hebt verwacht je toch niet in de prijzen te rijden?).

Ik denk dat de meeste mensen wedstrijden rijden voor hun plezier, en dus niet zozeer voor de winstpunten - die zullen dus niet zo snel hierop willen besparen. Als je het alleen voor de winstpunten doet, rij dan gewoon lekker geen wedstrijden want de nieuwe Anky word 99,99999 procent van de ruiters toch niet. Scheelt ook weer dure les enzo. Knipoog

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:46

Je laminaatvloer weer laten glanzen? Gebruik geen dure producten maar pak gewoon je fles schoonmaakazijn en ga daarmee aan de slag. Je zult zien je vloer wordt weer prachtig!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:50

Het zal je verbazen hoeveel mensen op wedstrijd gaan al hopend dat ze snel een klasse hoger mogen, ook als ze steeds geen punten halen, of af en toe een puntje. En dan boos en gefrustreerd als het niet goed gaat, en pa/ma/groom/paard moeten het gekat ondergaan... Dan vraag je je af of ze wedstrijden rijden voor hun lol... Tuurlijk zijn er ook mensen die starten om te starten Tong uitsteken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:52

Oregon schreef:
Voor de rokers onder ons: ik rook alleen sigaretten, wanneer ik dan thuis ben dan "draai" ik die zelf met zon machientje, shag van de lidl en filterhulzen. Dit scheelt ontzettend. Ik draai ook wel eens een avondje voor de buis een aantal achter elkaar. Deze neem ik dan mee wanneer ik niet beslist "nette" sigaretten nodig heb (werk, school, naar mn ouders, etc).

Blijft dat het goedkoper is om niet te roken, los van het feit dat het een nutteloze bezigheid is Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:56

joyce B schreef:
Het zal je verbazen hoeveel mensen op wedstrijd gaan al hopend dat ze snel een klasse hoger mogen, ook als ze steeds geen punten halen, of af en toe een puntje. En dan boos en gefrustreerd als het niet goed gaat, en pa/ma/groom/paard moeten het gekat ondergaan... Dan vraag je je af of ze wedstrijden rijden voor hun lol... Tuurlijk zijn er ook mensen die starten om te starten Tong uitsteken

Tja, het hebben van een prijzenkast is ook een hobby (Rien Poortvliet)
Ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat dat slag mensen erg uit is op doordacht omgang met hun bronnen.
Geeft niks, iemand moet die veel te dure kopen en berijden..........

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 06:44

ikke schreef:
Oregon schreef:

Blijft dat het goedkoper is om niet te roken, los van het feit dat het een nutteloze bezigheid is Haha!

Vertel mij wat.... Bloos

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:17

tandpasta die bijna op is aan de onderkant open knippen,en dan je borstel er in steken.Je kan daar zeker nog een week van doen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 08:03

Hier lees ik even mee, ik moet ook veel bezuinigen vanwege mijn paarden Lachen

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 08:10

Alwiene schreef:
@ Stelvia, heeft de DM ook nog een volledige naam? We zijn een poos terug geweest in duitsland bij de drogist, maar ene drogist was inderdaad supergoedkoop, en de andere al meteen veel duurder.

Volgens mij gewoon DM (blauwe letters)...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:07

Er zitten hier deels goede tips tussen (maar ook tips bij waar ik minder nut van inzie Knipoog )

Zoek eens op google op ´consuminderen´ en er zijn vele tips te vinden. Jammer alleen dat hier alleen zoveel aandacht wordt gelegd op het geld besparen en niet op milieuzaken. Besparen neemt soms juist weer extra uitgaven mee, die zichzelf op den duur juist terugverdienen. Knipoog Daar heb je meer winst aan dan voor het extraatje van je paard bij de groenteman moeten bedelen om oude restjes, waar je voor jezelf dan nog de rotte stukken uit kan snijden. Haha! Dat gaat mij te ver in ieder geval..

Ik denk dat het goed is bewust te zijn van je apparatuur in huis, oudere apparatuur kan best eens minder efficient zijn dan die met nieuwere technieken. Ook isolatie in huis is belangrijk. Verder bewust omgaan met electriciteit, gas en water. Niet onnodig verbruiken en tijdens tandenpoetsen de kraan uit. Houdt je vriezer ook ijsvrij, omdat dat extra stroom vreet enz.

Op zaterdagmiddag naar de supermarkt is trouwens ook gunstiger, vooral vlees kan niet het weekend over bewaard en is dan in de aanbieding. Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:06

ikke schreef:
joyce B schreef:

Tja, het hebben van een prijzenkast is ook een hobby (Rien Poortvliet)
Ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat dat slag mensen erg uit is op doordacht omgang met hun bronnen.
Geeft niks, iemand moet die veel te dure kopen en berijden..........

hihi, tja, in het kader van besparen: zelf prijzen kopen om je prijzenkast te vullen is goedkoper dan proberen ze bij elkaar te winnen Tong uitsteken Haha!

Ik rijd zelf trouwens wel wedstrijden voor de punten, vind het best leuk af en toe weg te gaan, maar het kost me veel te veel geld en tijd om elk weekend op stap te gaan. Elke wedstrijd waar ik 2 proeven rijd kost me net zoveel als een privéles, en daar geef ik mijn geld liever aan uit Knipoog En elke wedstrijd kost me minimaal een halve dag en er zijn meer dingen in het leven dan werken en paarden Knipoog