dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gamblerlover

Re: dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:41

Ik ben zelf ook dyslectisch en heb ook al jaren een papiertje, en heb dus ook de test gedaan. Mijn hele havo periode door bijles gehad en ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die geen hoofdletters of punten toe kan passen. Tuurlijk ook dat kan wel eens fout gaan, maar als iemand in zijn hele tekst niet een keer een hoofdletter of punt gebruikt heeft dat mijn inziens niets met dyslexie te maken maar meer met luiheid.

Ik probeer altijd nette teksten te typen op bokt met zo min mogelijk fouten. Een tekst met fouten is voor mij bijna niet te lezen Lachen

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:43

ik vind dat spelfouten zo vaak wordt afgeschoven op dyslectie...
sorry maar fouten maken is menselijk, en extra fouten maken is sjit door je dyslectie..
zo zie ik 't.

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:50

Joh geen hoofdletters en punten.. dat is gewoon makkelijk typen. Dat doen we allemaal wel eens toch?? En naar mijn weten is het voor mensen die dyslexie hebben erg moeilijk hun fouten te zien.. en je kan corrigeren, maar het gaat er om één of andere reden niet in. (ik heb een vriendin gehad die het heel erg heeft)
Ik vind dus dat mensen (en helemaal degenen die er een vermelding van in hun onderschift hebben) gewoon lekker met rust moeten worden gelaten.. Dus is zou zeggen stoor je er gewoon niet aan!
Ga voor de gein eens letten op de taal van ''gewone'' mensen het dan en als het hun en zei je wil niet weten wat je tegen komt.. We komen hier voor ons lol en ik denk dat er maar weinig mensen hier zijn die perfect nederland schrijven/typen.
MSN-taal is inderdaad erg irritant maar voor de rest.. Je er gewoon niet aan storen het is voor hen al lastig genoeg!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:54

Ik krijg toch altijd positiev commentaar Lachen op bokt.

Ik heb door mijn dyslexie geen zinsbouw, dus ik weet niet waar ik comma' moet plaatsen. Evenals het verschil tussen links en recht, of de klok lezen. Tong uitsteken Die dingen zijn er ramp, en ja dat komt door de dyslexie. Ik vertel het niet in het onderschrift. Als ik het al eens zeg is het meestal ok, ik heb dus goede ervaringen op bokt Lachen iedereen hier weet dat ik men best doet. En dan is het meestal al genoeg.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:57

Ik ben ook getest en daaruit is gekomen dat ik het wel heb, maar er niet extreem last van heb. Daarom ben ik ook blij dat ik toch de opleiding kan gaan doen die ik graag wil doen. En dat is journalistiek. Er zijn zelfs veel dyslecten die dat doen Lachen
Maar zolang bokt niet in msntaal gaat, vind ik alles goed. En een redelijk normaal lettertype. (dus niet zo extreem klein, dan gaan alle letters door elkaar en dan krijg je wel heel aparte woorden)

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:00

Ik heb het waarscheinlijk van mijn vader geërft, wel rot. Bij het overhoren van engels bijvoorbeeld.. Cute word dan heel wat anders. Sigaar

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:01

whahahahahahahahaha

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:08

katiavl schreef:

Ik heb door mijn dyslexie geen zinsbouw, dus ik weet niet waar ik comma' moet plaatsen. Evenals het verschil tussen links en recht, of de klok lezen. Tong uitsteken Die dingen zijn er ramp, en ja dat komt door de dyslexie. Ik vertel het niet in het onderschrift. Als ik het al eens zeg is het meestal ok, ik heb dus goede ervaringen op bokt Lachen iedereen hier weet dat ik men best doet. En dan is het meestal al genoeg.

Ik heb het zelfde. Ik kan wel gewoon punten en hoofdletters gebruiken.
Ik heb het ook niet in me onderschrift staan. Bedoel als mensen er iets van zeggen dan vertel ik hun het gewoon.

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:13

evanescence schreef:
katiavl schreef:

Ik heb het ook niet in me onderschrift staan. Bedoel als mensen er iets van zeggen dan vertel ik hun het gewoon.

Ik zie je hier al een hele juiste zin tikken hoor! Je hebt het natuurlijk in verschillende maten.
Die vriendin van mij schreef echt werkelijk alles verkeerd... ik ergerde me er in het begin aan, maar heb gemerkt dat zoiets gewoon geen zin heeft. En het maakt het niet makkelijker voor degene die het probleem heeft.
Ik heb zelf alleen wat moeite met de d's en de t's voor de rest gaat het aardig geloof ik..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:16

Bij mij leest sprint het voor, een programma voor dyslexie. Mischien een aanrader voor sommige.
En op universiteit voor mensen die er bang voor zijn, ze houden echt heel veel rekening.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:27

Ik heb toen ik net op bokt kwam besloten in mijn onderschift te zetten Knipoog vindt ook wel leuk staan daar niet van.
Ik heb geen erge dyslextie, mede omdat ik veel las altijd vermoedt ik, alleen ik kan nog steeds heel slecht d,t ( Clown volgends mijn school nog altijd niks te maken met dyslextie) en soms kan ik woorden gewoon niet meer schrijven Verward . Of heel lekker zoals je ze zegt Knipoog geeft wel leuke siteauties.
Wel groot nadeel is dat ik soms andere dingen lees die er staan, en dat kan op een forum nog wel eens in je nadeel zijn.

Naar mijn mening wordt dyslextie tegewoordig veel als excusses gebruikt, hoewel je het nooit kan controleren en daarbei komt dyslectie in vele varianten ook nog eens. Aleen snap ik niet als je zelf weet dat je het erge varinat hebt niet word gebruikt Lachen fijner voor jouw en de boklezers. ( Bloos hoewel je dan soms ook nog de verkeerde woorden kan aanklikken zoals ik eens keer deedt Tong uitsteken hele werkstuk stond vol met dat ene foute woord)
Daarnaast op school moet je toch ook leesbare werktstukken maken, of proefwerken.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:41

Riswa schreef:
Joh geen hoofdletters en punten.. dat is gewoon makkelijk typen. Dat doen we allemaal wel eens toch?? En naar mijn weten is het voor mensen die dyslexie hebben erg moeilijk hun fouten te zien.. en je kan corrigeren, maar het gaat er om één of andere reden niet in. (ik heb een vriendin gehad die het heel erg heeft)
Ik vind dus dat mensen (en helemaal degenen die er een vermelding van in hun onderschift hebben) gewoon lekker met rust moeten worden gelaten.. Dus is zou zeggen stoor je er gewoon niet aan!
Ga voor de gein eens letten op de taal van ''gewone'' mensen het dan en als het hun en zei je wil niet weten wat je tegen komt.. We komen hier voor ons lol en ik denk dat er maar weinig mensen hier zijn die perfect nederland schrijven/typen.
MSN-taal is inderdaad erg irritant maar voor de rest.. Je er gewoon niet aan storen het is voor hen al lastig genoeg!

Dat zou toch helemaal een mooie zijn, als je iets maar in je onderschrift zet dan is dat als het ware een vrijbrief..

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:46

Ja ik vind van wel.. Het staat er niet voor niets.. als iemand zich eraan stoort heeft hij dan pech.. er is hier een meisje op bokt die doof is en een aparte zinsopbouw heeft.. zij heeft dit in haar onderschift vermeld.. is er iemand die daar wat van zegt?? Nee uit respect voor de persoon doe je dat niet..
Maar ik weet niet precies hoe ik dit bertich van jou op moet vatten Bienotje.. kan op 2 manieren namelijk...

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:10

Ik kan me soms ook erg kwaat om maken.
Oke heel vaak word het als excusses gebruikt.

Ik ben zelf ook zwaar dyslects.
Zelfs met spelling controlen kom ik er soms niet eens uit.
Mensen zeggen altijd zo makelijk ach dat gebruik je toch eventjes spellen controle.
Makelijker gezegt dan gedaan.
Hoe vaak ik niet een woord typ die de spelling controlen niet kent of dat je een hele lijst krijg met worden en dat ik zo iets heb van ja en welke woord nu.
Dat er net een een letter ander sta of bij , ik zie dat verschil niet.
Weet ik veel of dat word met een P of een B is of een T en een D en dan heb ik het nog niet eens over de ou de au en de rest van de klinkers.
Punten en commas dat weet ik zelf ook nooit.
En geen 1 spelling controlen die je daar op wijst.
Soms zie ik het wel wanneer ik een woord fout heb geschreven of getypt maar dan reste voor mij nog de vraag maar wat is er dan fout en hoe moet dat nu wel.
Ik heb soms een klat blad vol met worden en dan net elke keer net ander om te kijken of ik het goede word kan herkennen.
Je wilt niet weten hoeveel tijd daar in gaat zitten,
En je wilt niet weten hoe hard het dan aan komt als je er op word aan gesproken met de worden van ach dat zie je toch wel of van ach spellen controllen en klaar of ben je nu echt zo achtelijk.
Leuk is dat.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:15

Toch is jou bericht heel goed te lezen.
Zoals bij meerdere in dit topic.

Maar je ziet op bokt ooit berichten staan waar geen touw aan vast te knopen is. Dan krijgt een persoon een opmerking en dan is het ineens dyslectie. En dat vind ik dan toch raar en ongeloofwaardig, want in dit topic is elk bericht wel leesbaar, waarom dan niet elders op bokt?

xxkristy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:17

ik ben zelf ook dyslect, niet zo heel erg maar toch. ik heb er zelf niet zo veel last van. ik krijg nu bijles op school en ik heb niet zo'n erge vorm, wel heb ik een achterstand van 2 jaar maar ik kan normaal lezen en schrijven(vind ik zelf ook al duurt het soms iets langer) op bokt heb ik er niet zoveel last van omdat mensen het denk ik wel weten door mijn onderschrift.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:21

Riswa schreef:
evanescence schreef:

Ik zie je hier al een hele juiste zin tikken hoor! Je hebt het natuurlijk in verschillende maten.
Die vriendin van mij schreef echt werkelijk alles verkeerd... ik ergerde me er in het begin aan, maar heb gemerkt dat zoiets gewoon geen zin heeft. En het maakt het niet makkelijker voor degene die het probleem heeft.
Ik heb zelf alleen wat moeite met de d's en de t's voor de rest gaat het aardig geloof ik..

Ik gebruik meestal ook Word. die maakt er goede zinne van.

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:24

Nou goede oplossing toch??!!! Ik google soms ook hoor als ik niet weet hoe ik iets moet schrijven! En ik heb een oudere zus die heeft mijn vroeger altijd op mijn taalfouten gewezen en herhaling en herinnering heeft bij mij erg geholpen!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:27

runningkawa schreef:
Toch is jou bericht heel goed te lezen.
Zoals bij meerdere in dit topic.

Maar je ziet op bokt ooit berichten staan waar geen touw aan vast te knopen is. Dan krijgt een persoon een opmerking en dan is het ineens dyslectie. En dat vind ik dan toch raar en ongeloofwaardig, want in dit topic is elk bericht wel leesbaar, waarom dan niet elders op bokt?

Neen, je hebt gelijk! Maar het probleem is dat je het totaal niet kunt bewijzen, of je moet het attest hier plaatsen.
En dat is ook niet haalbaar, dus kan er ook sneller gebruik van worden gemaakt denk ik. En tegenwoordig is het ook normaal om eigen diagnoses te stellen.

Maar bij mij is het door bokt en veel te oefenen wel verbeterd, en daar ben ik blij om. Maar ben wel bang voor later, als jij in de dierenkliniek komt, en je dierenarts is een operatie aan het uitleggen waarbij hij of zij een tekening maakt.
Waar een hart op staat geschreven als hard (wat ik vaak heb) denk je toch twee keer na voor je een kostelijke operatie daar bij doet. Haha!

Daarom is sprint ook goed, bij hard en hart geeft het programma de definitie zodat je de juiste kan kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:30

katiavl schreef:

Hier ook, krijg veel berichtjes van mensen dat half bokt beroerder schrijft dan ik en dan ze het knap vinden. Met schrijven zelf ik niet veel problemen omdat ik woorden die fout geschreven staan vreemd er uit vind zien en net zo lang met letters ga lopen schuiven tot ik denk dat het goed is. Dit zijn dan wel de korte woordjes en woorden die ik veel gebruik.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:34

Riswa schreef:
Nou goede oplossing toch??!!! Ik google soms ook hoor als ik niet weet hoe ik iets moet schrijven! En ik heb een oudere zus die heeft mijn vroeger altijd op mijn taalfouten gewezen en herhaling en herinnering heeft bij mij erg geholpen!

Ja . Ik doe het best vaak.
vooral als ik lange stukken ga type. of moeilijke worden.
en google ja natuurlijk waarom ook niet. Het is wel fijn dat mensen je helpen met je taalfouten. Mijn moeder is echt een grote steun voor mij. Ik ben al over een heel groot deel heen. Nu nog aleen de verledentijd.. Tong uitsteken

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 17:49

allemaal heel erg bedankt voor het begrip en
miss-lies is mijn nichtje dus heb eigen profiel
omdat dat voor somige onduidelijk was
heb gezien dat ik zeken niet een van de wijnige ben die het heefd dat is al een hele gerusstelling ook voor mijn nichtje want zij kreeg via pb niet echt een leuk berichtje over de boktregelement goed lezen enz over de schrijfwijze maar ook zij kan daar niets aan doen net als zoveel mensen hier
bedankt dames begrib daar hebben we wat aan
en ondertussen blijven we lekker typen en doen ons best

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:00

Rashja schreef:
Ik kan me soms ook erg kwaat om maken.
Oke heel vaak word het als excusses gebruikt.

Ik ben zelf ook zwaar dyslects.
Zelfs met spelling controlen kom ik er soms niet eens uit.
Mensen zeggen altijd zo makelijk ach dat gebruik je toch eventjes spellen controle.
Makelijker gezegt dan gedaan.
Hoe vaak ik niet een woord typ die de spelling controlen niet kent of dat je een hele lijst krijg met worden en dat ik zo iets heb van ja en welke woord nu.
Dat er net een een letter ander sta of bij , ik zie dat verschil niet.
Weet ik veel of dat word met een P of een B is of een T en een D en dan heb ik het nog niet eens over de ou de au en de rest van de klinkers.
Punten en commas dat weet ik zelf ook nooit.
En geen 1 spelling controlen die je daar op wijst.
Soms zie ik het wel wanneer ik een woord fout heb geschreven of getypt maar dan reste voor mij nog de vraag maar wat is er dan fout en hoe moet dat nu wel.
Ik heb soms een klat blad vol met worden en dan net elke keer net ander om te kijken of ik het goede word kan herkennen.
Je wilt niet weten hoeveel tijd daar in gaat zitten,
En je wilt niet weten hoe hard het dan aan komt als je er op word aan gesproken met de worden van ach dat zie je toch wel of van ach spellen controllen en klaar of ben je nu echt zo achtelijk.
Leuk is dat.

Nou wat jij heb, heeft mijn zoon dus ook. Dat heet dysorthografie=niet kunnen spellen. Maar wel weer goed kunnen lezen.
Het maakt bij hem helaas nog niet uit, of hij nu veel of weinig oefent. Wat er deze week word ingestampt is hij volgende week weer kwijt. De leraar op school heeft maar een klein beetje aandacht gegeven aan de trema,s en dubbele punten ect. Want hij plaatste ze te pas en te onpas Clown Dat programma wat opleest wat je schrijft, werkt dus bij hem niet. Mede omdat de computer simpelweg de woorden niet herkent.
Engels is al helemaal een ramp, hij hoeft het nu niet meer te schrijven, als hij maar weet wat het betekend, dus mondeling. Wij hebben wel een super goed programma daarvoor op de pc
www.wrts.nl dat werk heel goed.
Maar het blijft gewoon moeilijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:01

Maar beste sabrinaboer, zoals je kunt lezen vinden veel mensen het vooral vervelend dat je geen interpunctie gebruikt (hoofdletters en punten). Waarom plaats je dan ook dit berichtje zonder hoofdletters en punten? Kun je uitleggen wat daar het probleem mee is?