geloof en discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ogrop

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:12

Ben ook een belg Clown
Welke levenswijze hou je dan aan. (ik moet trouwens gaan, Doei jullie! Morgen naar school.. Boos! haha)

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:13

Misser schreef:
Ik ben katholiek opgevoed, maar geloof niet meer.
Ik vind het geloof een makkelijke manier om dingen te verklaren die je niet kunt verklaren. Maar voor mij is het een te simpele oplossing Knipoog.

Daar ben ik het helemaal mee eens..
Een vraagje voor diegene die godsdienst hebben gehad, hadden jullie het alleen over het christelijk geloof of ook over andere geloven?
Ik zat op een christelijke school maar we behandelde meer andere geloven dan het christelijke geloof. Was trouwens erg leuk.

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:13

Misser schreef:
Ik ben katholiek opgevoed, maar geloof niet meer.
Ik vind het geloof een makkelijke manier om dingen te verklaren die je niet kunt verklaren. Maar voor mij is het een te simpele oplossing Knipoog.

zie mijn eerdere post Knipoog
ik snap je mening wel, maar voor mij is geloven een manier om te erkennen dat er wél dingen zijn die je niet kan verklaren Tong uitsteken

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:15

droommajori schreef:
Nanouschka_w
en nu in het nederlands

haha; welke precies Knipoog

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:17

Lovely1 schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens..
Een vraagje voor diegene die godsdienst hebben gehad, hadden jullie het alleen over het christelijk geloof of ook over andere geloven?
Ik zat op een christelijke school maar we behandelde meer andere geloven dan het christelijke geloof. Was trouwens erg leuk.

Ik kom van een katholieke school, maar bij mij heette het al levensbeschouwing en geen godsdienst meer, en het ging dus ook over meerdere geloven en filosofisch/psychologische dingen.

Nanouschka_W: ook zonder het geloof kan je erkennen dat er dingen zijn die je niet kan verklaren. Het geloof is juist een manier om die dingen te verklaren, dus in principe heb je er dan alsnog een verklaring voor (duidelijk? Gestoord )

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 22:18

Soet schreef:
Ben ook een belg Clown
Welke levenswijze hou je dan aan. (ik moet trouwens gaan, Doei jullie! Morgen naar school.. Boos! haha)

Zoals dl altijd zegt My religion is very simple. My religion is kindness

Ik leef naar de edele waarheden, maar maak nog veel fouten. Maar daar werken we elke dag aan Lachen

juist begrip (pali: samma ditthi)
Begrijpen wat lijden is (dukkhe ñana).
De oorzaak van lijden begrijpen (dukkhasamudaye ñana).
De opheffing van lijden begrijpen (dukkhanirodhe ñana).
Het pad begrijpen dat leidt naar de opheffing van lijden (dukkhanirodhagamini patipadaya ñana).

juiste gedachten / juiste intenties (pali: samma sankappa)
Gedachten van het verzaken van zelfzucht (nekkhamma sankappa).
Gedachten van welwillendheid, liefdevolle vriendelijkheid (avyapada sankappa).
Gedachten van geweldloosheid, harmonie of mededogen (avihimsa sankappa).
(Deze eerste twee waarheden vormen samen de groep van wijsheid. Pali: paññakkhandha)

juist spreken (pali: samma vaca).
Onthouding van het vertellen van leugens (musavada veramani).
Onthouding van het spreken van lasterende taal (pisunaya vacaya veramani).
Onthouding van het spreken van harde woorden (pharusaya vacaya veramani).
Onthouding van onzinnig gepraat (samphappalapa veramani).

uist handelen (pali: samma kammanta)
Onthouding van doden (panatipata veramani).
Onthouding van nemen wat niet gegeven is (adinnadana veramani).
Onthouding van seksueel wangedrag (kamesu micchacara veramani)

juiste wijze van levensonderhoud (pali: samma ajiva)
Geen handel in wapens.
Geen handel in slaven en prostitutie.
Geen handel in levende wezens voor vleesproductie en slachterij of iedere andere handel in wezens.
Geen handel in vergif.
Geen handel in bedwelmende middelen.
(De waarheden drie, vier en vijf vormen samen de groep van moraliteit. Pali: Silakkhandha)

juiste inspanning (pali: samma vayama)
Slechte gedachten en heilloze (akusala) zaken die nog niet opgekomen zijn vermijden (samvara padhana).
Het overwinnen van slechte gedachten en heilloze zaken die reeds opgekomen zijn (pahana padhana).

Het opwekken en ontwikkelen van heilzame (kusala) zaken en goede gedachten die nog niet opgekomen zijn (bhavana padhana).
Het tot groei brengen van heilzame zaken en goede gedachten die reeds opgekomen zijn (anurakkana padhana).

juiste indachtigheid (pali: samma sati)
Indachtigheid van het lichaam (kaya nupassana).
Indachtigheid van gevoelens (vedana nupassana).
Indachtigheid van de geest (citta nupassana).
Indachtigheid van mentale objecten (dhamma nupassana) namelijk:
De vijf hindernissen (pañca nivarana).
De vijf aggregaten van hechten (pañca upadana kkhandha).
De zes innerlijke en zes uiterlijke zintuigsferen (salayatana).
De zeven factoren van verlichting (bojjhanga).
De vier edele waarheden (cattari ariya sacca).

juiste concentratie (pali: samma samadhi)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:40

ik geloof dus niet. De Bijbel kan net zoiets zijn als een sprookje, weet jij veel Bloos Vind het trouwens allemaal wel raar, in de bijbel staat dat God iedereen acepteert, maar er staat ook dat homoseksualiteit (Heb dislextie) dat dat zonde is. Dus dan discrimineerd God dus wel mensen, dus is God ook niet helemaal goed. Dus ja,, en waarom zijn er dan slechte mensen? God kan toch alles doen?
Ik bedoel ik vind Eerder dat Alla bestaat . want in je handlijnen staat ook ALLA en als je je handen tegen elkaar houd met je pinken krijg je een H. en ik zie nergens iets in de term GOD in je lichaam staan.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:43

JorisDy schreef:
ik geloof dus niet. De Bijbel kan net zoiets zijn als een sprookje, weet jij veel Bloos Vind het trouwens allemaal wel raar, in de bijbel staat dat God iedereen acepteert, maar er staat ook dat homoseksualiteit (Heb dislextie) dat dat zonde is. Dus dan discrimineerd God dus wel mensen, dus is God ook niet helemaal goed. Dus ja,, en waarom zijn er dan slechte mensen? God kan toch alles doen?
Ik bedoel ik vind Eerder dat Alla bestaat . want in je handlijnen staat ook ALLA en als je je handen tegen elkaar houd met je pinken krijg je een H. en ik zie nergens iets in de term GOD in je lichaam staan.

Ieder zijn mening
Vind het oprecht jammer dat je zo denkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:47

Ik heb een vraag. Misschien een hele domme vraag hoor, maar dit heb ik nooit begrepen. Misschien kunnen jullie mij antwoord geven.

Kerst zou de geboortedag van Jezus zijn en pasen de sterfdag. Kerst is altijd op 25 en 26 december, maar pasen is altijd op een andere datum. Hoe zit dat?

Ik geloof niet in god en jezus enzo. Prima als mensen er wel in geloven, ieder moet doen wat hij of zij goed vind.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:47

Ja misschien is dat ook wel jammer, maar ik heb me twijfels er echt enorm over. Ik bedoel: Waarom is er dan zoveel kwaad als er zo goede god is?
en al die dingen, en der is toch nooit bewijs gevonden dat jezus echt de zoon van god was?

Misschien geloven we over 10000e jaren wel in Hans en Grietje (okee, das beetje overdreven)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 22:48

Waarin is allah dan beter jorisdy?

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:49

Die dagen zijn bedacht door een of andere hoge piet (Karel de Grote ofzo? Ik zou het niet meer weten eigenlijk), die een soort samensmelting wou maken tussen het christendom en heidense religies. Vandaar dat we kerst op 25/26 december vieren, vandaar dat pasen wisselt, vandaar dat we met pasen eieren eten enz.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:04

weet ik veel waarom Allah beter is, dat hoor je me ook niet zeggen. Ik zeg alleen voor mij zou der eerder bewijs zijn dat Allah bestaat dan God.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:10

Ik heb pas een cd gehad van Herman Boon *christelijke zanger en cabertier)

Hij heeft echt onwijs goeie teksten, die je aan het denken zetten
Of je nu gelooft of niet

Want al geloof je niet, het is wel erg makkelijk om te denken dat deze wereld 'zomaar onstaan is':..........

'We werken en we eten
En we kijken veel TV
We computeren wat af en iedereen doet mee

Zo leven wij ons leven
En waar is het allemaal voor
We denken er niet over na
Dus we gaan gewoon maar door

Maar ik moet het weten(ref)
Geen dag ga ik meer langer door
Ik moet het weten, waar leef ik eigenlijk voor??

zijn we veroordeeld tot een zinloos bestaan?
gewoon je dagen uitzitten
En is het dan gedaan?

ref

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:15

Ik geloof best dat er meer is en dat dingen niet zomaar gebeuren. Ik geloof zeker in wilskracht, als je iets echt graag wil moet je er voor gaan en niet zitten wachten tot het aan komt waaien. Ik geloof dat er heel veel dingen in het leven vast liggen en dat iedereen kansen krijgt, maar lang niet iedereen ziet die kansen of doet er wat mee.

Maar ik geloof niet dat er een of andere god is die dit allemaal in handen heeft.

Ik ben hier ook helemaal niet mee opgegroeid. Ik woon nu ergens anders waar de meerderheid gelovig is en moest daar best een beetje aan wennen.
Maar ik vind mensen in hun waarde laten heel belangrijk en dat moet van beide kanten komen. Ongelovige moeten gelovige in hun waarde laten en andersom.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:17

Lenneke_ Dankje. je haalt de woorden uit me mond

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:30

Voor diegene die een aantal vragen beantwoord willen hebben zou je eens een kijkje kunnen nemen in het veelbesproken boek Heilige bloed en de Heilige graal. Een boek waarin onderzoek is gedaan naar de bloedlijn van Jezus. Hiernaast staan er ook heel veel historische feiten in die vaak antwoord geven op sommige vragen (zoals de Kerst en paasvraag). Ik wil niet zeggen dat dit boek de waarheid vertelt maar het geeft wel aan dat hetgene wat de kerk verkondigd niet waar hoeft te zijn (het vaak letterlijk nemen van de bijbel, niet in elke kerk zo). Het boek is allom geprezen en bekritiseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:43

Ik geloof niet in een God.
Ik geloof wel in een hiernamaals en in reincranatie

Ik geloof dat we hier op aarde zijn om te leren
Als we met onze les hier nu klaar zijn sterven we en gaan we naar het hiernamaals en overkijken we het leven wat we gehad hebben.
Maar ook over de vorige levens, wat we in allemaal geleerd hebben.
Daarna worden we weer opnieuw geboren als we daar aan toe zijn om weer verder te leren.

Ik geloof in gidsen die ons helpen.
Maar ik geloof ook in duistere krachten die ons van het licht naar de duisternis willen halen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:04

Lenneke_ schreef:
Maar ik vind mensen in hun waarde laten heel belangrijk en dat moet van beide kanten komen. Ongelovige moeten gelovige in hun waarde laten en andersom.

En ondanks dat het wel eens fout gaat vind ik dit het meest belangrijke!

Daarbij is het soms moeilijk om een balans te vinden. Zelf kom ik uit een 'gelovig' dorp en daar is het wel eens pijnlijk dat dingen veranderen na een x aantal jaren. De maatschappij verandert en imo beginnen nu de kerken langzaam aan mee te veranderen (spreek dan voor de protestante kerken). Respect, begrip en erover praten zijn erg belangrijk. Dit merk ik ook naar mijn ouders toe, ik deel niet al hun opvattingen, maar door veel respect voor elkaar te hebben en erover te spreken kom je er meestal wel uit Haha!

Over het boek heilige bloed en de heilige graal (net als de davinci code) zijn genoeg weerleggingen. Het verhaal over Jezus is door 4 verschillende mensen opgeschreven en vertonen meer gelijkheden dan verschillen. Het is meestal maar net hoe je het opneemt. Zelfs de slavenhandel is gerechtvaardigd vroeger met de bijbel!! Je kunt het verschillend opnemen en het is belangrijk om de teksten niet uit het verband te rukken (zoals onze leraar kerkgeschiedenis altijd zo mooi zei Haha!)

En de 'kerk' als woord heb ik een hekel aan. Imo heeft de kerk dit allemaal niet uitgevonden, maar zijn de gelovigen spreekwoordelijk de kerk.

Loekepetoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:35

Ik heb niet heel het topic gelezen, sorry daarvoor. Ik wou wel graag even wat zeggen. Hopelijk mag dat?

Ik moet van m'n oma elke week naar de kerk. Op zich heeft dit géén zin, want ik geloof helemaal niet meer in God. Ik snap niet waarom mensen naar de kerk gaan en in God blijven geloven, wanneer God zoveel mensen dood 'wil'? Er is eergisteren hier een jongen van 19 jaar begraven die omgekomen was in een auto-ongeluk. Is dit dan de wil van God? Wel dan stelt hij me teleur...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 02:13

Sunrise_ schreef:
Quellian schreef:
Rachelle, God houdt toch van iedereen? En alles is toch Gods wil? Beetje min van hem om mensen dan 'slecht te maken' (ja, immers alles is zijn wil) en ze dan toch nog in de hel te dumpen. Gaat er bij mij niet in Knipoog

God heeft je gemaakt ja, maar je hebt altijd nog zelf de keuze om wat van je leven te maken. En
daar horen dus ook je slechte keuzes bij. Net als mensen God de schuld geven van bijvoorbeeld
oorlog. Daar heeft de mensheid toch echt wel zelf voor gezorgd.

Hoe verklaar je dan dat mensen altijd alles als Gods wil zien? Ik ken genoeg mensen (incl. familie) die roepen bij overlijden 'het is Gods wil', dus dan moet die man toch overal de hand in hebben? Hij zorgt voor slechte dingen door mensen leed te geven (ieder krijgt wat ie dragen kan), zorgt voor overlijden, maar hij zou er niet voor zorgen dat mensen het verkeerde pad op gaan? Dat past bij mij niet helemaal!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 02:22

ik ga sinds een jaar weer 2x naar de kerk, daar heb ik zelf heel bewust voor gekozen en ben zelfs naar een 'strengere gemeente overgegaan'(oké, ik sta nog ingeschreven bij de hervormde kerk en ga daar ook nog wel is heen, maar weet voor mezelf al wel zeker dat ik mij straks over laat schrijven naar de christelijk-gereformeerde kerk).
ik ben zelf van mening dat 'moeten' niet dé weg is. ik ben tot mn 6e naar de kerk gegaan en op mn 16e is 'een keer' meegegaan met mn vriend, en daar werd ik dus weer zo geraakt door God dat ik vlak daarna al weer 2x in de week ging. Ik ben er voormezelf helemaal uit dat dit gewoon het ware geloof is, terwijl ik op mn 12e mn ma op de oproep voor catechesatie nog liet schrijven dat ik niet meer geloofde Clown nu ben ik radicaal omgeslagen en zie je me écht niet meer op zondag paardrijden(terwijl dat voorheen doodnormaal was)
ik vind het zonde dat veel mensen weggaan uit de kerk omdat ze vroeger moesten van hun ouders, mn vriend is er wel helemaal voor om dat te doen, maar ik heb zelf zoiets van als je wilt dan ga je toch wel.. met moeten bereik je alleen maar dat de kerk iets negatiefs gaat worden voor zo'n kind en dat je dus, wanneer je uit huis bent, langzaam aan niet meer zult gaan..

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 02:26

Quellian schreef:
Sunrise_ schreef:
God heeft je gemaakt ja, maar je hebt altijd nog zelf de keuze om wat van je leven te maken. En
daar horen dus ook je slechte keuzes bij. Net als mensen God de schuld geven van bijvoorbeeld
oorlog. Daar heeft de mensheid toch echt wel zelf voor gezorgd.

Hoe verklaar je dan dat mensen altijd alles als Gods wil zien? Ik ken genoeg mensen (incl. familie) die roepen bij overlijden 'het is Gods wil', dus dan moet die man toch overal de hand in hebben? Hij zorgt voor slechte dingen door mensen leed te geven (ieder krijgt wat ie dragen kan), zorgt voor overlijden, maar hij zou er niet voor zorgen dat mensen het verkeerde pad op gaan? Dat past bij mij niet helemaal!

natuurlijk zorgt ook hij voor dat laatste.. dat deed hij ook bij Jezus in de woestijn en zelfs aan het kruis. God beproeft je regelmatig of je trouw bent aan hem. Máár je hebt óók nog je eigen wil, wil jij niks met God te maken hebben kun je dat zelf beslissen, wél heb je de kans dat hij je dan toch terug gaat 'roepen'(net als bij mij dus).

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 02:33

Lovely1 schreef:
De bijbel is voor mij een sprookjesboek (even doorlezen voordat je in de stress schiet Knipoog). Ik beschouw de bijbel als een boek dat samengesteld is om bepaalde waarden en normen aan te leren net zoals dit de bedoeling is van veel sprookjes (zowel hedendaags als eeuwenoud). De dingen die in de bijbel staan neem ik niet letterlijk en ik trek veel dingen die er in staan in twijfel. Ik geloof ook niet in God of Jezus of in welke God dan ook.
Ik geloof wel in iets maar wat dat weet ik niet, het meest geloof ik nog in de kracht van jezelf en van de liefde hier heb ik geen boek of god voor nodig.
Ik vind het knap dat mensen ergens in kunnen geloven wat niet tastbaar of ooit "bewezen" is of wat ze ooit zelf ervaren hebben. In alle geloven zit wel iets positiefs... en als we die punten nou eens samenvoegen...

Amen, Amen, Amen. Hier kan ik me helemaal in vinden...

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 02:35

wat ik me al heel lang afvraag is, er word gezegt dat God ons en alles om ons heen heeft geschapen.
maar hoe kwam god er dan?
ja dan krijg je als antwoord die was er altijd al.
nou mischien was de mens er ook altijd al