Hoe zelfstandig zijn/waren jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Njen

Re: Hoe zelfstandig zijn/waren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:02

Ik woon samen met mijn vriend bij mijn ma en der vriend. We moeten zelf eten maken, op zondag koken we omstebeurt voor elkaar. Wassen mag ik niet eens, want ik mag niet aan de apparatuur komen, wat erg irritant is soms omdat mijn ma niet altijd op tijd wast en ik dus zonder kleren of handdoeken zit. Opruimen moet ik op onze kamer zelf doen en meestal doen mijn vriend en ik het samen, hij is goed in schoonmaken en ik in opruimen, maar ik loop soms wel te pushen, aangezien ik redelijk perfectionistisch kan zijn, erger me soms aan elk stofje als ik lange tijd thuis zit. Sommige dingen vertik ik gewoon, mijn ma en der vriend verwachten bijv. dat wij de rest van het huis helpen schoonmaken, maar dat doe ik niet, het enige wat ik in de rest van het huis doe is eten en voorderest zit op mijn zolderkamer. Pannen was ik gewoon af en ik ruim de vaatwasser in, maar uitruimen en aanzetten mogen ze zelf doen, aangezien ik niet weet hoe dat ding werkt. Ben dus best zelfstandig, maar ookwel verwend en koppig Knipoog

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:31

In huis doe ik opzich niet zoveel. Ik zorg wel dat alles netjes is e.d. en strijken doe ik ook zelf en me eigen kamer, maar ik kan niet zoveel dingen koken en de wasmachine moet ik nog uitvinden. Wel regel ik al mijn financiën al sinds mijn 15e zelf en dat was ook de leeftijd waarop ik niet meer gesponsord werd door mijn moeder. Ik koop mijn eigen kleding, mijn eigen paard betaal ik geheel zelf en alle dingen eromheen. Lachen

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:15

Ik ben echt verwend op dit gebied. Heb nooit iets hoeven doen behalve mijn eigen kamer bij te houden.

Heb uit mezelf wel meegeholpen in het huishouden en kook ook wel eens voor mezelf maar ik vind eigenlijk dat ze mij best wat meer taken mogen geven in het huishouden, dat ga ik later namelijk zelf ook doen bij mijn kids Haha!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:20

Als je het zo bekijkt dan ben ik totaal níet zelfstandig. Ik doe vrij weinig hier in huis, terwijl ik weet dat ik m'n moeder best eens kan helpen door de tafel te dekken of te stofzuigen of de was ophangen. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:21

In huis doe ik mijn eigen kamer gewoon bijhouden, en doe ik vaak boodschappen voor de hele week. Wij hebben een schoonmaakster, dus het is eigenlijk altijd wel schoon. Kwa geld ben ik geheel onafhankelijk, ik betaal alles zelf, ook toen ik nog op school zat.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:45

Bij mij wordt m'n brood ook elke ochtend gesmeerd Bloos ik ben 19

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:57

Ik moet mijn eigenkamer bij houden. Daar zeuren mn ouders niet echt over, behalve als het echt een hele erge troep is. Verder kook ik. Dat vind ik ook heel erg leuk, dus meestal is het: Ma, ik kook wel vanavond. En dan mn moeder (die het ook wel leuk vind): nee, ik kook vanavond. EN danik weer: Nee, ik kook Tong uitsteken .

Ik kan ook wel stofzuigen, maar doe dat eigenlijk nooi tin huis, behalve als mn moeder het vraagt. Ik strijk mijn eigen kleren als ze nog niet gestreken zijn en moet mijn eigen brood smeren. Ik vind mezelf best zelfsstandig. Ooit zei iemand ook tegen me dat ze me zelfstandig vond, en dat vond ik nou niet echt vervelend om te horen.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:59

Ik ben net 17. Ik ruim mijn eigen kamer op, gooi mijn kleren in de was, was ook nog wel eens wat, hang de was op, strijk en kook regelmatig..

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:00

Ik ben daarin toch wel best verwent Tong uitsteken ben nu 17 en hoef alleen af en toe even stof te zuigen eten koken en spullen opruimen me moeder maakt me kamer schoon wast en strijk Haha!

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:37

Ik vind mezelf best zelfstandig...Ook omdat het gewoon moet.
Als ik mijn eigen kleren niet was blijven ze vuil dusja..
Strijken doe ik niet, ik kan het ook niet goed Clown ik vind het eigelijk wat dom om te doen..Een hemdje zal ik mss wel eens even snel strijken maar broeken of simpele topjes nooit
Ik kan best aardig koken, mijn kamer ziet er niet altijd even proper uit maar als ik bij mijn vriend ben is zijn kamer steeds pikfijn op orde Haha!
Ik heb een brommertje en geraak dus overal waar ik moet zijn zonder hulp.
Ik verdien zelf m'n centjes bij en doe ook alles zelf op gebied van mijn pony.
Ik vind mezelf best aardig zelfstandig jaah Tong uitsteken

Irmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:30

Ik vind mijzelf ook wel zelfstandig voor 17jarige, ging vanaf mn 8e al alleen naar doktoren/tandartsen.
Koken doe ik al jaren, afwassen, stofzuigen, hond uitlaten, stoffen. Badkamer/wc poetsen
De was (wassen,droger, ophangen, strijken,vouwen)

Scheelt wel dat dit een 1oudergezin is.
Ik zit nu tussen school en baan in, dus heb tijd zat.
En mijn moeder werkt tegenwoordig weer.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:31

Als ik het zo lees ben ik totaal niet zelfstandig Bloos
Ik strijk nooit mijn kleding, koken doet mijn moeder, kamer opruimen doe ik ook niet zelf, doet mijn moeder als ze het een keer zat is Bloos
stofzuigen doe ik heel af en toe.

Kleding verdelen doet mijn moeder, maar we moeten het zelf in de kast leggen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:38

Ik ben 16 en vind me zelf opzich wel zelfstandig.
Dat komt omdat mijn ouders gescheiden zijn en ik en mijn moeder een tijd alleen zijn geweest dan moet je wel zelfstandig worden.
Ik ging al vrij snel bij de basisschool me eigen brood maken en alleen naar school aleen thuis eten.
Er wordt voor me gekookt elke avond maar ik kan ook makkelijk zelf koken als het moet maar mijn stiefvader kookt altijd ook omdat hij het leuk vindt.
Ik ruim de tafel af en doe het allemaal in de vaatwasser.
Laat mijn honden elke dag uit nu wat minder omdat ik het drukker heb met mijn pony en vz paard.
Ruim zelf me kamer op en stofzuig zelf me konijn en hamster zijn ook mijn eigen probleem, klusje meer dan logisch ik wilde deze dieren.
Strijken doe ik niet ik gooi wel me kleren in de was enzo moet zelf me kleren in de kast leggen maar me moeder vouwt het.
Heb nu ook een scooter dus als ik ergens wat verder weg is heen moet kan dat ook met de scooter.
Ik verdien alleen nog niet me eigen geld ja soms met oppassen maar ik ben wel druk opzoek naar werk Knipoog
Waar ik echt niet tegen kan is als kinderen nog steeds hun brood van hun ouders mee krijgen en sochtend niet zelf hoeven te smeren en als ze dan bijv. zeuren iel dit lust ik niet want me moeder of e.v.t vader er op gedaan heeft.
Maak het dan zelf Nagelbijten / Gniffelen

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 07:29

vanaf mijn 15e ongeveer moest ik mijn eigen boontjes doppen,letterlijk en figuurlijk Tong uitsteken
op mijn 18e werd ik het huis uitgeschopt,zonder rooie cent of spullen dus toen moes ik het helemaal zelf doen.
nu ben ik 20,woon niet meer samen sins een tijdje dus weer helemaal op mezelf gewezen. en ik vind het heerlijk. het is zwaar maar geeft me wel de vrijheid die ik nodig heb.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:38

Ik ben nu 19, maar ben nog hetzelfde als vorig jaar Knipoog.
Mijn ouders gaan regelmatig weg met de camper.
Dan doe ik alles zelf. Koken, wassen, strijken, schoonmaken etc.
Maar dit is hooguit een weekje.
Als ze thuis zijn doe ik eigenlijk helemaal niks, mijn moeder doet alles... Schandalig hé haha.
Ik werk wel 32 uur en een dag school, dus dat scheelt!

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:43

In het huishouden hoef ik niet veel te doen ofzo, ik moet soms afwassen en zelf mijn eigen kamer schoonmaken. dat doe ik dan ook. Elke week verschoon ik mijn bed en ik zorg er altijd voor dat mijn vuile was elke dag in de wasmand gooi. Koken doe ik vaak op zondag, maar dat is niet verplicht.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:37

Tellie schreef:
In dat opzicht ben ik best verwent.
Ik hoef niet te strijken, niet af te wassen [lang leven de vaatwasser die ik ook niet hoef uit te ruimen Schijnheilig ] Eigenlijk hoef ik alleen maar te zorgen dat mijn eigen kamer schoon is en dat ik m'n eigen zooi opruim. Maar dat gebeurt ook niet altijd, aangezien ik daar bijna geen tijd meer voor heb naast school, werk en de paarden. Och, dan vind ze het ook niet erg zegt ze.
Denk dat dit komt omdat ze nogal perfectionistisch is. Het is nooit goed bij haar, dus ze trekt sowieso al dat soort werk naar zich toe.

Eten kook ik ook nooit. Zelfde verhaal als hierboven. Het is nooit goed, het moet op haar manier.

Ik ben trouwens 17.

Zulke ouders had ik ook ik hoefde noot wat te doen, dat wil net zeggn dat ik het ook niet deed.
Mijn ouders werkte fulltime dus als ik een beetje tijd ove had deed ik het wel voor hun, ook weer een last minder voor mijn ouders..
En ik heb wel gemerkt dat h et negatief werkte toen ik op mijn eigen ging, jemig wat een werk kwam daar bij kijken zeg..
ik kon niet koken niet,.... Juist omdat ik het bijna nooit gedaan heb..
Ik voelde me schuldig tegen over me ouders, gelukkig hebben ze me het vergeven Clown
Mijn zoontje daarin tegen moet mij wel helpen... aangezien ik hem dat gewoon wil leren..
Als hij klaar is met spelen, prima maar hij kan zijn zooi ook zelf wer opruimen, helpt mij met het uitruimen van de vaatwasser, hij vind het leuk om de was in de wasmachine toe doen... en raad is hij is 2,5

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:39

Tja..
Ik woon nu op mezelf, dus moet alles zelf doen.
Hiervoor was ik vrij weinig gewend..
Wassen en alle zooi deed mama allemaal.
Koken ook.
Was even wennen, maar 't is goed te doen.

Ben trouwens 17.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:47

Mijn ouders vonden het altijd belangrijk dat we wel gewoon kind konden zijn maar toch ook dat we leerden hoe je voor jezelf moest zorgen. Dus je eigen kamer schoonhouden, helpen afwassen, boodschapjes halen of koken hoorde erbij. Niet altijd even leuk als kind zijnde maar daardoor was ik behoorlijk zelfstandig toen ik op mijn 19e ging samen wonen. En nu is het allemaal zo`n kleine moeite. Niet alles hoeft spik en span te zijn, maar hoe je je huishouden draait geeft volgens mij ook wel aan hoe je je leven op de regel hebt.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:48

Ik ben 18 en wel redelijk zelfstandig denk ik. Lachen

Ik doe zowiezo mijn eigen kamer, opruimen, schoonmaken etc. Zorg dat de was op tijd in de wasmand ligt, ruim mijn troep in de badkamer op. Afwassen is geen sprake van want we hebben een vaatwasser, maar die kan ik wel bedienen. Haha! Was kan ik ook doen als het moet, maar dit is alleen het geval als mijn ouders op vakantie zijn en ik het zelf moet zien te regelen thuis.
Verder kook ik ook regelmatig.

Kan wel voor mezelf zorgen. Haha!