Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise_

Re: Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:19

Cyntje schreef:
Ik wordt misselijk van de msnteksten en het schrijven van mijn nichtjes op msn, die gooien met afkortingen waarvan ik het bestaan niet weet,... Nagelbijten / Gniffelen

Hier word ik misselijk van... Bloos
Hmm, ja. Ik heb graag de neiging om andermans fouten te verbeteren. Ik erger me denk het meest aan werkwoordsspellingsfouten en dingen zoals 'beter als hun'.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:21

Perrokai schreef:
He Ies van 10, je profiel staat inderdaad eerst vol met "me zus"
e.d. doe je dat dan dus expres? Ik zie namelijk ook dat je ook wel goed Nederlands kan schrijven op je 10de !! Ja

Ja dat moet dan zijn : Mijn zus Knipoog
Zulk soort dingen kan ik wel, maar ik doe alles volgens me juf op me gevoel Knipoog . Ik typ met 10 vingers en doe dan heel lui wat ik zeg.. ik kan het ook wel, maar denk er eigenlijk niet zo veel bij na Knipoog

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:27

Ik erger mij echt heel erg aan "me paard" "hy segt".
Ik probeer altijd zo netjes mogelijk te typen, slechte gewoontes neem je ook over op school enzo.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:32

Ik probeer ook altijd zo correct mogelijk te typen/schrijven.
Maar bij sommige woorden ga ik nadenken hoe je het ook al weer schrijft en dan weet ik het niet meer!

De d, t of dt regeltjes kende ik vroeger heel goed, maar nu ik al een aantal jaartjes van school af ben worden ze steeds vager!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:41

Ik erger me al 4 jaar hier op Bokt aan die taalfouten. In het begin zei ik er nog wel eens iets over maar kreeg dan als antwoord "ja maar, ik ben dyslecties". Dat zijn er dus nogal wat hier.
Ik heb het commentaar inmiddels opgegeven Clown

Onlangs kwam nog in het nieuws dat het bedroevend gesteld is met het niveau van de Nederlandse taal bij, ik meen, middelbare scholieren.

Vroeger bleef je volgens mij zitten als je Nederlands ruim onvoldoende was. In ieder geval was het op mijn middelbare school zo, dat je een voldoende voor Nederlands en Engels moest hebben om over te gaan. Die regel moeten ze maar weer instellen Duivel

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 20:44

Ik kreeg zojuist een mailtje van Lycos met de volgende kop erboven:
Recentste informatie over jouw LYCOS Mail

Dat klopt toch ook niet ? Recentste moet meest recente zijn ?
Of zie ik nou spoken ? Blond
Laatst bijgewerkt door Perrokai op 21-12-06 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:48

Wij hadden laatst een taal toets van alle havo4-klassen.
En het resultaat: bagger!
Er zijn bij ons op school 8 havo4-klassen (ongeveer 27 per klas) en er is 1 iemand die het heeft gehaald. Nagelbijten / Gniffelen
Het ging om spelling en ontleden, gewoon de basis dingen.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:24

Ik vind MSN taal niet irritant, maar aan breezahtaal heb ik een gloedhekel. Als je niet weet wat dat is: Ik ViNd HeT hEeL iRrItAnT!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:26

Volgens mij is het ook "meest recente". Ik weet wel dat dit vanaf 3 lettergrepen geldt. Meest "bijzondere" man en niet "bijzonderste" etc.

Mastergurl, echt schandalig vind ik dat hoor. Dat ligt dan toch ook aan de leraren of zijn het allemaal allochtone leerlingen? Ik bedoel daar niks raars mee, maar vaak hebben die een taalachterstand. Van een Havo-4 leerling mag je gewoon verwachten dat zijn Nederlands goed is en niet van een lbo-niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:28

Zo erg erger ik me er nied aan

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:49

_Linda schreef:
Op forums vind ik die slecht geschreven taal nog niet zo erg, althans in beperkte mate.

Maar ik zie op school verslagen waarin echt heel slecht geschreven teksten staan. Dat HBO-ers nog niet eens weten wanneer ergens een d of een t moet staan. Aan zoiets kan ik mij ergeren, zo'n fouten in verslagen zijn m.i. echt dodelijk (bij wijze van).

De oorzaak is, denk ik, o.a. het gebruik van msn. Ik denk dat het voor de dialectsprekers nog grotere problemen oplevert doordat er vaak dialect op msn wordt gesproken. (Althans ik schrijf soms zinnen die verkeerd opgebouwd zijn en die in het dialect wel zo worden geschreven.)

ik zal je eens wat sterks vertellen, ik doe de opleiding paardenhouderij MBO en ik heb geen eens Nederlands!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:52

Nederlands zou je toch wel moeten beheersen als je de middelbare school doorlopen hebt lijkt me zo?
Toch blijkt dat vaak niet zo te zijn. Niet alleen op fora trouwens, de baas van mijn zus schrijft bijvoorbeeld 'vactuur' in plaats van 'factuur'....

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:56

Bij ons op het werk worden er briefjes neergelegd waarin gesproken wordt over conteners en dergelijke. Daar moet ik dan maar uit zien te halen dat men de vuilnisbak oftewel container bedoelt.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:56

ik beheers het ook Lachen maar toch zie je op vele scholen dat ze toch Nederlands hebben. Op mijn school werken we met natuurlijk leren, Nederlands is daar een onderdeel van voor je diploma. Maar les erin krijgen we niet. Wat mijn punt is dat sommige scholen zoals de mijne er gewoon van uitgaan dat je het goed kunt. Maar een aantal leerlingen in mijn klas zijn niet goed in Nederlands en beheersen de taal ook niet goed, dus die hebben bijles van medeleerlingen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:00

Ik vind dat een school er best vanuit zou moeten kunnen gaan dat je nederlands beheerst. Je hebt immers al de basisschool en minimaal vier jaar middelbare school doorlopen voordat je op het MBO terecht komt.
Maar ik kijk er niet van op dat het niet zo is hoor.

Maar het is in principe toch zonde dat er bij een beroepsopleiding nog tijd besteed zou moeten worden aan basisdingen als Nederlands?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:03

ja tuurlijk is het zonde, maar wat wij moeten doen qwa onderdelen heb ik niet op mijn vooropleiding gehad. Dat is wel jammer. Tevens kan je de opleiding beginnen als je 16 jaar bent je hoeft geen diploma te hebben. Maar je komt dan wel in de ''zorgenklas''

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:05

mastergurl schreef:
Wij hadden laatst een taal toets van alle havo4-klassen.
En het resultaat: bagger!
Er zijn bij ons op school 8 havo4-klassen (ongeveer 27 per klas) en er is 1 iemand die het heeft gehaald. Nagelbijten / Gniffelen
Het ging om spelling en ontleden, gewoon de basis dingen.

Jeetje dat is wel erg weinig.

Erger me er ook vaak op. Let er misschien ook wel te veel op.
Snap ook niet dat sommige mensen het verschil tussen zei en zij niet begrijpen. Nagelbijten / Gniffelen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:05

Daar heb ik wat over gehoord ja, laatst op het nieuws.
Maar ik geloof dat we een beetje offtopic gaan nu Haha!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:07

ja inderdaad Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:22

flicka schreef:
Ik erger me al 4 jaar hier op Bokt aan die taalfouten. In het begin zei ik er nog wel eens iets over maar kreeg dan als antwoord "ja maar, ik ben dyslecties". Dat zijn er dus nogal wat hier.
Ik heb het commentaar inmiddels opgegeven Clown

Kwam ik ook achter, heel msn-schrijvend Bokt is dyslectisch, tenminste, dat is hun excuus. Voor mij geen msn taal, ik heb er zo'n (of zal ik maar zo een schrijven Knipoog ) gruwelijke hekel aan dat ik niet eens msn heb geïnstalleerd ip mijn computer.

Ik heb echt moeite met het lezen van msn-taal, ik ben het absoluut niet gewoon, en erger me dood aan al die taalfouten. Ze kunnen echt niet meer ABN schrijven. Helaas zien we hier in dit topic nu niet echt de mensen die zo irritant schrijven.

Overigens, ik kom uit Brabant, maar geen haar in mijn hoofd die er aan denkt om "ons pa" of "ons ma" te schrijven. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 00:11

Is het niet ons pap en ons mam dan? Haha!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 01:04

Volgens mij is dat gewoon de gewoonte van het communiceren via internet/email/chatten/msn.
Mensen typen snelle korte berichten, en willen dat voor het gemak wel afkorten of weinig opletten.

Ik denk dat, dat er gewoon in sluipt. Tegenwoordig kijk ik er niet van op, omdat de hele groep jongere bokkers een of andere msn taal heeft ontwikkeld. Al las ik net een topic waarvan ik van het taalgebruik schrok, van de fouten eerder, maar die was toch al in de 20.

Zelf merk ik wel dat ik, sinds ik geen studie meer volg, wat meer moet nadenken en opletten bij de d's en t's Bloos

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 01:37

Ik kan me er ook goed aan ergeren als mensen zo schrijven.
Maar wat ik nog veel vervelender vind is als mensen met hoogdravende uitdrukkingen gaan smijten en ze dan ook nog eens totaal fout gebruiken..dan krijg ik altijd ernstige verbeter-neigingen.. Nagelbijten / Gniffelen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:26

oooeh ja dwaallicht Nagelbijten / Gniffelen dat is echt kansloos, als je moeilijk wilt doen, doe het dan goed *LOL*

Wat ik hier op bokt heel vaak verhaspeld zie worden is antropomorfisme. Echt geweldig, van die mensen die wijsneuzerig willen doen, en dan antromorfisme ofzo neerzetten *LOL* maar dan ga ik toch echt verbeteren, kan het niet helpen Nagelbijten / Gniffelen

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:27

Oh ik kan mij er ook zo enorm aan ergeren. Vergissen is menselijk, akkoord.
Maar sommigen gaan toch wel erg over de grens heen.

En dan heb ik het inderdaad nog niet over de msn-taal maar over het grote gebrek aan schrijftaal bij sommigen. En inderdaad, zoals de TS meldt, ook bij volwassenen.

Dat een kind van 12 jaar nog dt-fouten maakt is begrijpelijk. Dat een volwassene die maakt vind ik eerlijkgezegd redelijk "laag".

Zelf ben ik 16 en ik betrap mezelf er geregeld op dat ik me dooderger aan het niveau van de schrijftaal. En OOK ( maar dat is een geheel andere discussie ) aan het gebrek aan kennis van vreemde talen in Nederland.

Zelf woon ik in Belgie. Er stond in mijn onderschrift eens de tekst : "ne cherchez pas le bonheur, c'est lui qui vous trouvera"
Mijn zusje van 12 kan deze tekst perfect vertalen, maar geloof mij vrij, ik heb een 10tal pm's gekregen van bokkers uit Nederland, van 16 tot ... jaar, die mij vroegen wat de vertaling was.

Ik kon mijn ogen niet geloven. Is de taalkennis dan zo klein?

Nuja, dat is een geheel andere discussie Lachen